Gå til innhold

Er det håp for meg som alenemor ? Boligønske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt usikker på hvilket underforum dette passer best, men håper på forståelse likevel. Jeg trenger litt oppmuntring. Akkurat nå føler jeg at det ikke kommer til å ordne seg for oss... 

Jeg og min eksmann gikk fra hverandre i fjor. Han har masse gjeld han ikke har betalt og diverse (det var ikke grunnen til at vi skilte oss). Jeg hadde ikke jobb eller inntekt. 

Nå derimot har jeg jobb som vikar og begynt på deltidsstudium til barnehagelærer. Det er fulle uker med barn i barnehage og skole. 

Problemet er at jeg så gjerne ønsker å kjøpe leilighet en gang i fremtiden slik at barna kan få hvert sitt rom. Leiemarkedet privat er ikke greit for alenemødre, og for tiden leier vi en toroms, jeg og mine to barn. Fordelen her er at det er et trygt leieforhold med firmautleier, rimelig priser og etterhvert når det blir ledig kan vi få leie treroms. Det er et supert område og veldig nært skolen. Pga vi står i kø til treroms, tar jeg ikke sjansen på privat leie da de kan kaste oss ut når de føler for og det er ikke mye leiemuligheter med ok priser innad skolekretsene..

Jeg har gjeld fra en gammel bachelor som jeg holder på å betale ned (i underkant av 100000), og må kanskje ta et år med studielån til. 

Jeg har lav økonomi, men greier det ganske greit og går aldri i minus. Eier en gammel bil som heldigvis fungerer supert. Vi bor noen timer unna Oslo, så sånn sett er det mer økonomisk også...

Jeg håper bare en dag jeg kan komme ovenpå.. trenger noen solskinnshistorier fra noen som har greid å kjøpe bolig tross alle odds. 

Eller likevel greid å gi barna det de så sårt fortjener...

 

Anonymkode: 9c943...81c

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje gjennom husbanken? Eller kommunalt startlån? 

Anonymkode: 7f82d...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje gjennom husbanken? Eller kommunalt startlån? 

Anonymkode: 7f82d...cc3

Det kan hende ja, håper jo på det etterhvert

Anonymkode: 9c943...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med studentbolig for deg med barn? Studentbarnehage er nesten gratis hvis du har lav inntekt. Kan også få leid treroms rimelig som student. Har selv fått to barm i studentbolig. Veldig gunstig økonomisk. Hvis du er strukturert kan du søke om å få kun utbetalt omgjøringslån, så kan du studere og jobbe deltid/ta ekstravakter ved siden av når det passer. I f. Eks hjemmesykepleien eller på sykehjem er det ofte behov for ringevikarer/mye ledige vakter. Bestemmer du deg for det klarer du hva som helst. Husbanklån er selvsagt en mulighet, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (2 minutter siden):

Hva med studentbolig for deg med barn? Studentbarnehage er nesten gratis hvis du har lav inntekt. Kan også få leid treroms rimelig som student. Har selv fått to barm i studentbolig. Veldig gunstig økonomisk. Hvis du er strukturert kan du søke om å få kun utbetalt omgjøringslån, så kan du studere og jobbe deltid/ta ekstravakter ved siden av når det passer. I f. Eks hjemmesykepleien eller på sykehjem er det ofte behov for ringevikarer/mye ledige vakter. Bestemmer du deg for det klarer du hva som helst. Husbanklån er selvsagt en mulighet, 

Har vurdert det, men da må jeg flytte ganske langt unna igjen (studiestedet er i en annen by så pendler), og barna må bytte skole. Da må jeg igjen bytte jobb også.. nesten som å begynne på nytt😅 men det er kanskje en løsning for det er stadig behov for vikarer i bhg ..

Anonymkode: 9c943...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvorfor du tar en ny bachelor når du har en fra før? Var det ikke mulig å få seg jobb med den du allerede hadde? Nå pådrar du deg jo enda mer studielån, og har ikke akkurat valgt deg en bachelor som gir deg mye utbetalt når du er ferdig.. 

Anonymkode: 71981...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje gjennom husbanken? Eller kommunalt startlån? 

Anonymkode: 7f82d...cc3

Er ikke kommunalt startlån det eneste man kan søke gjennom husbanken?

Anonymkode: b4f33...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor du tar en ny bachelor når du har en fra før? Var det ikke mulig å få seg jobb med den du allerede hadde? Nå pådrar du deg jo enda mer studielån, og har ikke akkurat valgt deg en bachelor som gir deg mye utbetalt når du er ferdig.. 

Anonymkode: 71981...4cd

Jeg har prøvd i mange år å finne en jobb med den bacheloren jeg har. Det var såpass dårlige karakterer at jeg heller ikke kunne ta noe mastergrad. Samtidig var det ikke yrkesrettet. Bacheloren inneholdt historie og språk og var ganske flytende...på den tiden hadde jeg akkurat gått ut av vgs og ante ikke hva jeg ville gjøre. I ettertid nå ser jeg at det nesten var bortkastet..:/ 

Har endelig funnet det jeg trives med. Jeg jobber i barnehage som vikar og synes det er helt topp. Jeg har som nevnt tidligere studert språk som jeg også får veldig bruk for i barnehage med flere minoritetsspråklige.. føler jeg endelig har landet, så derfor jeg vil utdanne meg innen det .. og det utbetaler mer enn jeg har tjent de siste fjorten årene. 

Anonymkode: 9c943...81c

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor du tar en ny bachelor når du har en fra før? Var det ikke mulig å få seg jobb med den du allerede hadde? Nå pådrar du deg jo enda mer studielån, og har ikke akkurat valgt deg en bachelor som gir deg mye utbetalt når du er ferdig.. 

Anonymkode: 71981...4cd

Har foresten betalt over halvparten av studielånet. Og kommer til å kun ta ett år med lån. Det ordner seg.

Anonymkode: 9c943...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har foresten betalt over halvparten av studielånet. Og kommer til å kun ta ett år med lån. Det ordner seg.

Anonymkode: 9c943...81c

Betaler du ekstra ned på studielånet?

Anonymkode: a395f...e0c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betaler du ekstra ned på studielånet?

Anonymkode: a395f...e0c

Jah en gang i blant 

Anonymkode: 9c943...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok kunne kjøpe en liten leilighet når barna har flyttet ut hvis du ikke har en egenkapital nå. Oppsparte midler nevner du ingenting om så da har jeg bare tatt utgangspunkt i at det er tomt på buffer. Tar flere år å studere. Kan ta tid å få fast jobb, år med sparing til egenkapital osv.. 

Anonymkode: 40848...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du vil nok kunne kjøpe en liten leilighet når barna har flyttet ut hvis du ikke har en egenkapital nå. Oppsparte midler nevner du ingenting om så da har jeg bare tatt utgangspunkt i at det er tomt på buffer. Tar flere år å studere. Kan ta tid å få fast jobb, år med sparing til egenkapital osv.. 

Anonymkode: 40848...a31

Jeg har spart litt, men ikke veldig mye. Er oppi 90000..

Anonymkode: 9c943...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

*feeden skal det stå, beklager skrivefeil 

Anonymkode: 1dce8...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heier på deg, TS. Håper det ordner seg for deg

Anonymkode: 2dfaa...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn og lav inntekt kan det hende du kvalifiserer til Startlån i Husbanken. Verdt å prøve når du kommer ut i jobb. Det er kommunene rundt om i landet som tidligere har administrert disse boliglånene for Husbanken, men jeg tror jeg leste nylig her på KG at det er overtatt av Lindorff? (eller mulig det bare er faktureringen i etterkant dette gjelder, og at det fremdeles er kommunene som tildeler lånene)

Men uansett står det her en knapp man kan trykke på for å søke lån i kommunen:

https://www.husbanken.no/person/startlaan/

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...