Gå til innhold

Starten på overgangsalder eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I 4 mnd har jeg slitt med voldsomme hetetokter på dagtid hvor jeg blir gjennomvåt og må skifte alle klær. Ser ut som jeg har gjennomført en treningsøkt. 

Sist jeg spurte om dette her inne ble jeg anbefalt å ta blodprøver noe jeg nå har gjort. Disse viser at jeg fremdeles er fruktbar og ingen tegn til overgangsalder. Men jeg har også mistet menstruasjon disse 4 månedene. 

Legen mener det er stress. Hva dette stresset er aner ikke jeg og jeg står på ett par beroligende fra før i forbindelse med noe annet så jeg ville jo tro at disse skulle hjelpe på dette stresset legen mener at det er. 

Hetetoktene og fuktigheten er på de stedene som er sammenlignbart med overgangsalder også, i nakken, mellom skulderbladene og brystet. Lukter ingenting som jeg kan kjenne ihvertfall. 

Noen som har opplevd lignende?

Jeg har prøvd salvie ekstrakt og nattlysolje uten effekt, men det kan vel kanskje være fordi det da ikke er overgangsalderen?

Anonymkode: 88bc9...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blodprøver for OA er dessverre ikke til å stole på. Tok du andre prøver også? Har du vært hos gynekolog?

Anonymkode: e642a...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk heller med gynekolog. Jeg gikk som deg, det ble vanskelig å klare jobb pga energien rant rett ut av meg når heten kom. Jeg fikk samme svar som deg ts, av en lege som var dame og burde vite bedre. Etter hvert ble jeg redd for å gå ut, jeg trodde virkelig jeg hadde angst men ante ikke hvorfor. Mange år senere kom jeg til en gynekolog, fikk hjelp og angsten forsvant over natta.

Anonymkode: 80783...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk heller med gynekolog. Jeg gikk som deg, det ble vanskelig å klare jobb pga energien rant rett ut av meg når heten kom. Jeg fikk samme svar som deg ts, av en lege som var dame og burde vite bedre. Etter hvert ble jeg redd for å gå ut, jeg trodde virkelig jeg hadde angst men ante ikke hvorfor. Mange år senere kom jeg til en gynekolog, fikk hjelp og angsten forsvant over natta.

Anonymkode: 80783...26b

Hva slags hjelp fra gynekolog?

Anonymkode: ead5e...c42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Hvis du er over 45 ville jeg tenkt begynnende overgangsalder. Hør på podkaster om overgangsalder og les på norsk helseinformatikk om overgangsalder og hormonbehandling. Deretter gå til lege igjen og vurder om du vil begynne på hormoner. 

Anonymkode: 3f4ee...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg overhodet ikke stolt på blodprøvene. Alt annet skriker jo OA.

Edit: Når det er sagt er nok ikke stress uvesentlig, siden det visstnok påvirker veldig hvor mye plager man får i OA.

Endret av Ulla Ullsokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om du tar beroligende som skal dempe stress, så hjelper de sikkert men kanskje du ikke er blitt kvitt stress allikevel selv om du føler at du ikke har stress.

Anonymkode: 3a936...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I 4 mnd har jeg slitt med voldsomme hetetokter på dagtid hvor jeg blir gjennomvåt og må skifte alle klær. Ser ut som jeg har gjennomført en treningsøkt. 

Sist jeg spurte om dette her inne ble jeg anbefalt å ta blodprøver noe jeg nå har gjort. Disse viser at jeg fremdeles er fruktbar og ingen tegn til overgangsalder. Men jeg har også mistet menstruasjon disse 4 månedene. 

Legen mener det er stress. Hva dette stresset er aner ikke jeg og jeg står på ett par beroligende fra før i forbindelse med noe annet så jeg ville jo tro at disse skulle hjelpe på dette stresset legen mener at det er. 

Hetetoktene og fuktigheten er på de stedene som er sammenlignbart med overgangsalder også, i nakken, mellom skulderbladene og brystet. Lukter ingenting som jeg kan kjenne ihvertfall. 

Noen som har opplevd lignende?

Jeg har prøvd salvie ekstrakt og nattlysolje uten effekt, men det kan vel kanskje være fordi det da ikke er overgangsalderen?

Anonymkode: 88bc9...1d0

Det kan faktisk være bivirkninger av medisiner som du står på. 

Evt så bør du fortelle legen din det hvis disse svettetoktene også kommer på natta.

Anonymkode: aad7c...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg er 45 år gammel nå. Og jeg har ikke vært hos gynekolog, bare fastlege. 

Jeg skal bestille time hos gynekolog til uken for er noe som ikke stemmer. Jeg har aldri hele mitt liv mistet menstruasjon utenom svangerskapene så dette ligner ikke min kropp. Og slike hetetokter har jeg heller aldri hatt selvom jeg har levd med stress,angst og depresjoner. Og det er ikke bare varme, men jeg blir gjennomvåt og de kommer oftest når jeg feks går en rolig tur uten høy puls og det spiller ingen rolle når på dagen jeg går. 

Anonymkode: 88bc9...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler gynekolog. Sjekk også ut podkaster på Spotify med Helena Enger.

Anonymkode: b086c...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perimenopause da.. legen tenkte vel ikke på forstadiet til menopause. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...