Gå til innhold

Hvorfor tror så mange hyttefolk at vi er avhengige av dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi  butikkeierene sier det igjen og igjen på Nyhetene. Særlig når de ikke kommer som forventet. (Covid, omkjøring og andre ting) 

Anonymkode: 77d1e...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere har for mange turister så er det jo deres egne politikere som har feilet. Du kan ikke skylde på turistene. 

Anonymkode: da070...d1b

Problemet er der, ja, og problemet på små steder er bla venner av venner, som kommer inn i politikken. Da er det lett å få ja til det som burde vært nei. Dessverre. 

Anonymkode: f505d...566

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Nå er jeg ikke for superutbygging av hytter og svære hyttefelt. Men hytteeiere er med og stimulerer økonomien i hyttekommunene. De betaler eiendomsskatt, de handler på butikkene, de bruker penger på opplevelser, som skisenter, svømmehaller, klatrepark - you name it - som skaper arbeidsplasser.

Mange hyttekommuner opplever fraflytting til byene, særlig blant unge voksne som skal studere og kanskje ikke får jobb der de kom fra med den utdanningen de tok og derfor ikke flytter hjem før etter en god del år i arbeidslivet. Resultat? Andel eldre er stor, og eldre er dyre i drift. Der kommer de ekstra millionene fra hyttefolket godt med.

Ikke at det har noe med folkeskikk å gjøre altså, men hyttekommunene har faktisk bruk for pengene. Det er litt som bukken og havresekken det der, så vi trenger statlig inngripen i det å verne naturen.

Anonymkode: e0a65...4f2

Ja, også flytter gamle hytteeiere på hytta, og kommunen må «fø» de mht bla helse. Mange kommuner, som du skriver, opplever lokalbefolkningen flytter. 

Anonymkode: f505d...566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fordi  butikkeierene sier det igjen og igjen på Nyhetene. Særlig når de ikke kommer som forventet. (Covid, omkjøring og andre ting) 

Anonymkode: 77d1e...ac6

Under covid så handlet jo og lokalbefolkningen mindre… Noen skor seg, men langt de fleste steder har flere utgifter enn inntekter. Infrastruktur, bla, slites enormt. 

Anonymkode: f505d...566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en kommune med fjellandsby. Mange eiere fra nærmeste by. De plager ingen 🙂. Og de legger igjen masse penger. Betaler eiendomsskatt, tjenester, handler masse i butikkene osv.

Anonymkode: 5dc28...8ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hytte selv, ikke i et typisk hytteområde som det du beskriver. Her tjener det lokale næringslivet en hel del på oss, som den lokale snekkeren som har renovert den delvis falleferdige hytta, bonden som selger ved og kjører den opp med skuter, selgeren av de lokale trematerialene som brukes etc. Vi har en gammel hytte på 25 kvadrat, uten strøm, vei og vann, bygd på 70-tallet. Mao ikke akkurat noen luksus. Vi betaler 1400kr i året i eiendomsskatt til kommunen, og kommunale avgifter er lave og til selvkost, så selve kommunen har ikke store inntekter. 

Men jeg forstår godt hva du mener. Jeg forstår ikke helt hvorfor hyttekommuner kappes om å bygge ned naturen - vi snakker hele boligfelt av «hytter» (som er like store som huset vårt!), og hvor det umulig kan komme store inntekter til kommunen, av årsakene du skriver, TS. Jeg synes absolutt muligheten til å bygge ut hytter i uberørt natur bør begrenses, og enhetene som bygges kan fint bli mindre (både størrelse og luksus/komfort). Men nei, alt handler om penger - som i stor grad ikke havner hos kommunen…

Anonymkode: c897b...fa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 18.06):

Ja, også flytter gamle hytteeiere på hytta, og kommunen må «fø» de mht bla helse. Mange kommuner, som du skriver, opplever lokalbefolkningen flytter. 

Anonymkode: f505d...566

Det er et kjempeproblem at hytteturister for eksempel har krav på hjemmesykepleie! 

Anonymkode: c897b...fa1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne fra Geilo som sier deg samme. I opøveksten spurte bærumsgutter og bergenser om hun var innfødt😳 God nok for sex tydeligvis da. Men dette er det jo lokalpolitikerne som bestemmer, så du kan jo melde deg inn i det partiet du er mest enig med. Da får du være med å ta avgjørelser. Men penger er makt, og nærbutikk samt hotell og skisenter tjener nok på hytteturismen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er et kjempeproblem at hytteturister for eksempel har krav på hjemmesykepleie! 

Anonymkode: c897b...fa1

Har de? Bor de fast på hytta da? Hjemmesykepleie er jo først og fremst for de over 80

Anonymkode: c8562...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har de? Bor de fast på hytta da? Hjemmesykepleie er jo først og fremst for de over 80

Anonymkode: c8562...0b7

Ja, er du på hytta så har du samme rett på hj.spl som hjemme.

Anonymkode: f505d...566

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det ikke så ille, men nabokommunen har et stort område som knapt har noen annen funksjon enn å være hyttereservat for byfolk, og de kommer av og til hit også. Det går stort sett greit, de er lite til bry, men det har skapt problemer for det lokale legekontoret. De har måttet sette foten hardt ned, og krever nå at alle som ikke har fastlege der henvender seg direkte til legevakt. Før var det mulig for hytteturistene å komme innom å gjøre enkle ting det kan være ventetider på på større steder, nå er ikke det mulig lenger. Hver gang jeg ringer legekontoret om noe blir jeg spurt om jeg har fastlege der, ellers kunne jeg glemt legetjenester her.

Dessverre er det noen av hytteeierne som har en egen evne til å vise seg som ekstremt selvopptatte og egoistiske. For noen år siden hadde vi et kraftig uvær her, som gjorde at mange plutselig satt i hus uten tak, uten strøm og vann, og innesperret fordi trær lå over veien. Alle krefter var på saken, døgnet rundt, og de var alle enige om at de måtte prioritere de husene der det var folk. Det førte til at enkelte hytteeiere klaget til det lokale kraftselskapet, fordi hytte deres kom til å få skader. De hadde altså ikke tatt ansvar og stengt vannet og tømt rørene, men når strømmen gikk så var det andre som skulle få unngjelde. Tenk at de valgte å prioritere de som skulle prøve å fortsette sine daglige liv, liksom.

Ellers synes jeg hytteturistene er mest et humoristisk innslag i hverdagen. Her er det så ekstremt enkelt å se hvem som er turist og ikke, det lyser liksom lang vei. Det er av en eller annen merkelig grunn ingen andre her som går på butikken i nikkers. Eller som dukker opp på festival i høstsørpa med rosa stillethæler. 

Anonymkode: 2717b...b53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis noen hytteturister oppfører seg idiotisk, så er det automatisk fordi man tror dere er avhengige av dem?? Vel, idioter finnes overalt, og de aller, aller fleste hytteturister er ikke nedlatende eller noe annet du beskriver! Snakk om generalisering! 

Anonymkode: 35776...f5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har hytte selv, ikke i et typisk hytteområde som det du beskriver. Her tjener det lokale næringslivet en hel del på oss, som den lokale snekkeren som har renovert den delvis falleferdige hytta, bonden som selger ved og kjører den opp med skuter, selgeren av de lokale trematerialene som brukes etc. Vi har en gammel hytte på 25 kvadrat, uten strøm, vei og vann, bygd på 70-tallet. Mao ikke akkurat noen luksus. Vi betaler 1400kr i året i eiendomsskatt til kommunen, og kommunale avgifter er lave og til selvkost, så selve kommunen har ikke store inntekter. 

Men jeg forstår godt hva du mener. Jeg forstår ikke helt hvorfor hyttekommuner kappes om å bygge ned naturen - vi snakker hele boligfelt av «hytter» (som er like store som huset vårt!), og hvor det umulig kan komme store inntekter til kommunen, av årsakene du skriver, TS. Jeg synes absolutt muligheten til å bygge ut hytter i uberørt natur bør begrenses, og enhetene som bygges kan fint bli mindre (både størrelse og luksus/komfort). Men nei, alt handler om penger - som i stor grad ikke havner hos kommunen…

Anonymkode: c897b...fa1

Jeg, ts, lurer også på hvordan det ser ut om noen år, rundt i fjellheimen. En gang i tiden var det høyfjellshotellene som var in, så fikk alle hytte, og hotellene har blitt leilighetsbygg, og asylmottak, eller står tomme. Hva når det blir «ut» med store hytter, i hyttebyer? (-var jo ikke dette det handlet om i utgangspunktet, men siden du nevnte det.)
Jeg er ikke mot hytter, og er jo turist selv når jeg er på ferie, men hjelpes.. Mange lokale snekkere, som gjør en skikkelig jobb, blir for dyre, og har for lang ventetid på ferdigstilling. De store utbyggerne bruker moduler, med trevirke fra Øst- Europa, som går mye raskere, og ofte er dårligere. Da taper de lokale. De fleste vil ha hyttene fortest mulig.

Flott du bruker det lokale! 

Anonymkode: f505d...566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hvis noen hytteturister oppfører seg idiotisk, så er det automatisk fordi man tror dere er avhengige av dem?? Vel, idioter finnes overalt, og de aller, aller fleste hytteturister er ikke nedlatende eller noe annet du beskriver! Snakk om generalisering! 

Anonymkode: 35776...f5a

…det står MANGE. Det er ikke det samme som ALLE?

Anonymkode: f505d...566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har de? Bor de fast på hytta da? Hjemmesykepleie er jo først og fremst for de over 80

Anonymkode: c8562...0b7

Nei, det er snakk om besøk på hytta, de bor der ikke. Mange yngre bruker også hjemmesykepleie, og også eldre 80+ drar på hytta. Da kan det plutselig dukke opp nye brukere med store behov som kommunens bemanning ikke er dimensjonert for. 

Anonymkode: c897b...fa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg, ts, lurer også på hvordan det ser ut om noen år, rundt i fjellheimen. En gang i tiden var det høyfjellshotellene som var in, så fikk alle hytte, og hotellene har blitt leilighetsbygg, og asylmottak, eller står tomme. Hva når det blir «ut» med store hytter, i hyttebyer? (-var jo ikke dette det handlet om i utgangspunktet, men siden du nevnte det.)
Jeg er ikke mot hytter, og er jo turist selv når jeg er på ferie, men hjelpes.. Mange lokale snekkere, som gjør en skikkelig jobb, blir for dyre, og har for lang ventetid på ferdigstilling. De store utbyggerne bruker moduler, med trevirke fra Øst- Europa, som går mye raskere, og ofte er dårligere. Da taper de lokale. De fleste vil ha hyttene fortest mulig.

Flott du bruker det lokale! 

Anonymkode: f505d...566

Jeg tror ikke det er så mange andre enn de lokale som gidder å jobbe på en plass uten vei og strøm 🤣 men jeg føler meg veldig heldig som har funnet en lokal tømrer som liker friluftsliv og gamle bygg, og som er kjempegod på å finne praktiske løsninger (og som bærer tunge ting opp dit på ryggen!). 

Anonymkode: c897b...fa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobberi en butikk og der kommer det mange innom for å handle. De er nå stort sett hyggelige og setter pris på at vi har litt kunnskap om det vi selger  og sier at de ikke får samme service i byen og hamstrer litt her når de er på hytta. 

På sommeren er det ca 3000 ekstra med folk på campingen og der er det lite problemer.  Det er ca 6000 inbyggere her og har 4 matbutikker hadde 5. 

Joda har hatt noen frekke utabygds folk som kommer å tror de eier bygda og badeplassen. Men de er heldigvis i mindre tall. Men her er det mye danseband elskere som kommer og de er det stort sett lite tull med. 

Det er rikinger fra penere strøk som oftes oppfører seg eiersyke. Men fancy hytter er det lite av her. Så de sim kommer er litt mindre kokky og mer low key. De sier de kommer for å finne ro og sosialt lag. 

Det er også milesvis med skiløyper her så man har mye alene tid i løypa  da det er mer enn nok til alle.

Anonymkode: 2bc22...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tror ikke det er så mange andre enn de lokale som gidder å jobbe på en plass uten vei og strøm 🤣 men jeg føler meg veldig heldig som har funnet en lokal tømrer som liker friluftsliv og gamle bygg, og som er kjempegod på å finne praktiske løsninger (og som bærer tunge ting opp dit på ryggen!). 

Anonymkode: c897b...fa1

Jo, da. Øst- Europeiske som jobber for underleverandører, av underleverandører, av ett eller annet firma. De har ikke det store valget. 

Anonymkode: f505d...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, det er snakk om besøk på hytta, de bor der ikke. Mange yngre bruker også hjemmesykepleie, og også eldre 80+ drar på hytta. Da kan det plutselig dukke opp nye brukere med store behov som kommunens bemanning ikke er dimensjonert for. 

Anonymkode: c897b...fa1

Samt de fleste som søker om å flytte på hytta, er pensjonister, med en alderdom i vente. Som du sier, så har og besøkende rett på hj.spl. 

Anonymkode: f505d...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, da. Øst- Europeiske som jobber for underleverandører, av underleverandører, av ett eller annet firma. De har ikke det store valget. 

Anonymkode: f505d...566

Tror denne jobben er for liten og for prakkete for slike firma, faktisk. Men ja, jeg tviler ikke på at mange blir utnyttet! 

Anonymkode: c897b...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...