Gå til innhold

Inspirert av en annen tråd, sier du fra hva du skal hvis du går fra felleskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den "kjæresten er små kontrollerende" tråden så nevner ts at fyren hennes spør hva hun skal dersom hun reiser seg fra sofaen, eller går ut i garasjen, og han sier omtrent ifra når han går på do..

Jeg følte meg veldig truffet av den tråden, på den måten at hvis jeg og kjæresten ser tv eller gjør noe og jeg reiser meg for å gå, så sier jeg at jeg skal bare på do en tur, eller noe, jeg går ikke bare. Samme hvis jeg går ut med søpla eller skal u butikken, det er fordi hvis han trenger noe eller jeg skal ta med noe i søppeldunken på veien. 

Jeg trodde alle gjorde sånne ting, sa fra hvis de skulle forlate rommet eller felleskapet? Selvsagt hvis kjæresten et opptatt med andre ting så sier jeg bare at jeg stikker ut med en venninne eller stikker i butikken for å si jeg blir borte en stund, ikke alt det andre.

Jeg må nevne at jeg vokste opp med en kontrollerende kritisk forelder som krevde å vite alt jeg tenkte på omtrent, så kanskje jeg har det derfra, men jeg trodde det var slik alle gjorde? 

Anonymkode: 97c1d...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg følte meg veldig truffet av den tråden, på den måten at hvis jeg og kjæresten ser tv eller gjør noe og jeg reiser meg for å gå, så sier jeg at jeg skal bare på do en tur, eller noe, jeg går ikke bare. Samme hvis jeg går ut med søpla eller skal u butikken, det er fordi hvis han trenger noe eller jeg skal ta med noe i søppeldunken på veien. 

Anonymkode: 97c1d...7c2

Jeg sier ikke fra hvis jeg ikke avbryter noe og det umiddelbart blir åpenbart hva jeg skal. Står med søppelet hånden, tar sko på... jeg skal nok ikke på en ukes ferie med søppelet, likesom. Ser TV og skal på do... går bare, do-døren er 3 meter fra sofaen og partner er ikke idiot. Samme hvis jeg henter noe å drikke, blir jo åpenbart når jeg returnerer 15 sekunder senene.   

Anonymkode: d4c03...abc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier i fra ja.

Ser vi på tv så settes det på pause om en må på do. Skal en av oss hente noe å drikke eller noe fra kjøkkenet så spør vi jo selvsagt om den andre også vil ha. Butikken tar vi enten sammen eller på vei fra jobb. Søpla tas ut når vi skal ut, eller i kombinasjon med at kjøkkenet ryddes, så det er liksom ikke vits annonsere da.

Anonymkode: 0fcf5...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her "annonserer" vi automatisk når vi reiser oss el🙈😅 Har aldri tenkt over det, men i mitt hode så er det litt rart(?) å plutselig reise seg og forlate rommet, uten ett ord? Eller?🙈 Skal en av oss på kjøkkenet feks, så spør man om den andre vil ha drikke/noe fra kjøkkenet, skal jeg på do - så sier jeg at jeg skal bare på do osv. Om en av oss reiser oss uten å si noe, så ramler det automatisk ut et spørsmål om hva en skal🤷‍♀️🤔😅

Som sagt har ikke tenkt over det, det blir automatisk fortalt, men det er vel ikke kontrollerende? Jeg syns det virker rarere å bare plutselig forsvinne uten et ord.

Anonymkode: b6534...72f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den "kjæresten er små kontrollerende" tråden så nevner ts at fyren hennes spør hva hun skal dersom hun reiser seg fra sofaen, eller går ut i garasjen, og han sier omtrent ifra når han går på do..

Jeg følte meg veldig truffet av den tråden, på den måten at hvis jeg og kjæresten ser tv eller gjør noe og jeg reiser meg for å gå, så sier jeg at jeg skal bare på do en tur, eller noe, jeg går ikke bare. Samme hvis jeg går ut med søpla eller skal u butikken, det er fordi hvis han trenger noe eller jeg skal ta med noe i søppeldunken på veien. 

Jeg trodde alle gjorde sånne ting, sa fra hvis de skulle forlate rommet eller felleskapet? Selvsagt hvis kjæresten et opptatt med andre ting så sier jeg bare at jeg stikker ut med en venninne eller stikker i butikken for å si jeg blir borte en stund, ikke alt det andre.

Jeg må nevne at jeg vokste opp med en kontrollerende kritisk forelder som krevde å vite alt jeg tenkte på omtrent, så kanskje jeg har det derfra, men jeg trodde det var slik alle gjorde? 

Anonymkode: 97c1d...7c2

Sier ikke nødvendigvis fra hvis jeg skal på do eller gå ut med søpla. Eneste gangen vi begge sier fra om å gå på do/dusje/ta et glass vann er vel hvis vi har hatt sex. For da sitter vi jo aktivt og venter på den andre. Søppeldunken er rett ved huset, så det teller knapt som et ærend en gang. Ville sagt fra om butikken, trening etc. 

Anonymkode: 6b0e5...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her "annonserer" vi automatisk når vi reiser oss el🙈😅 Har aldri tenkt over det, men i mitt hode så er det litt rart(?) å plutselig reise seg og forlate rommet, uten ett ord? Eller?🙈 Skal en av oss på kjøkkenet feks, så spør man om den andre vil ha drikke/noe fra kjøkkenet, skal jeg på do - så sier jeg at jeg skal bare på do osv. Om en av oss reiser oss uten å si noe, så ramler det automatisk ut et spørsmål om hva en skal🤷‍♀️🤔😅

Som sagt har ikke tenkt over det, det blir automatisk fortalt, men det er vel ikke kontrollerende? Jeg syns det virker rarere å bare plutselig forsvinne uten et ord.

Anonymkode: b6534...72f

Kommer kanskje litt an på størrelsen på bolig og layout på bolig også? Jeg er vant med en layout hvor man stort sett se/hører hvor folk er, med mindre de er på soverommet. Og da er det jo litt teit å liksom annonsere at man er på x rom når alle uansett kan se/ høre det.

Anonymkode: 6b0e5...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har traume fra barndommen og spør han hele tiden om hva han skal, hvem han snakker med og lignende. Det er bare noe som detter ut av meg, jeg spør egentlig ikke for å vite, men spør for å spørre. Han syntes det er litt sært/morsomt/irriterende men forstår kontrollbehovet jeg har "for å vite". Det er ikke en stor greie og han svarer så da blir det liksom "lagt dødt" men den dagen han ikke svarer/skjuler noe/lyver vil jeg antakeligvis gå i overlevelsemodus. Tilliten vil være brutt og etterhvert vil forholdet være over. Store konsekvenser for "små ting" (jeg skal kaste søppel, jeg skal hente posten, jeg skal handle osv). 

 

Anonymkode: 022d7...792

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har traume fra barndommen og spør han hele tiden om hva han skal, hvem han snakker med og lignende. Det er bare noe som detter ut av meg, jeg spør egentlig ikke for å vite, men spør for å spørre. Han syntes det er litt sært/morsomt/irriterende men forstår kontrollbehovet jeg har "for å vite". Det er ikke en stor greie og han svarer så da blir det liksom "lagt dødt" men den dagen han ikke svarer/skjuler noe/lyver vil jeg antakeligvis gå i overlevelsemodus. Tilliten vil være brutt og etterhvert vil forholdet være over. Store konsekvenser for "små ting" (jeg skal kaste søppel, jeg skal hente posten, jeg skal handle osv). 

 

Anonymkode: 022d7...792

Interessant. Jeg ville bli fullkomment totalt føkkings sprø hvis jeg måtte rapportere mine whereabouts 24/7 for at en partner ikke skulle gå opp i limningen. 

Anonymkode: d4c03...abc

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt temmelig lei viss jeg hadde en samboer som ga rapport eller etterspurte hvor jeg skulle bare vi reise oss opp fra sofaen. Jeg mener, si ifra om at man skal gå på toalettet eller hente noe på kjøkkenet? Slik holder jeg ikke på når jeg er på besøk hos noen en gang. Med sambo hadde jeg likt å få beskjed om han dro ut for å bli borte i nærmere en time, og det finnes par som har det mye "slækkere" enn det. Kjenner man på uro når partner går til postkassen uten å melde fra har man kanskje litt selvgranskning å gjøre? 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Interessant. Jeg ville bli fullkomment totalt føkkings sprø hvis jeg måtte rapportere mine whereabouts 24/7 for at en partner ikke skulle gå opp i limningen. 

Anonymkode: d4c03...abc

Jeg er gift med en mann som røyker og han kan bare «forsvinne» enten på do, ta en sigg, gå med søpla eller legge seg i senga uten at jeg skjønner hvor han er. Han tåler fint at jeg spør hvor han er, selv om det ikke kommer naturlig for han å opplyse om det på forhand. Jeg «annonserer» hva jeg gjør før jeg «forsvinner» ut av rommet.. så jeg tror dette handler mye om oppdragelse, forventing osv. 

Anonymkode: d37eb...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har traume fra barndommen og spør han hele tiden om hva han skal, hvem han snakker med og lignende. Det er bare noe som detter ut av meg, jeg spør egentlig ikke for å vite, men spør for å spørre. Han syntes det er litt sært/morsomt/irriterende men forstår kontrollbehovet jeg har "for å vite". Det er ikke en stor greie og han svarer så da blir det liksom "lagt dødt" men den dagen han ikke svarer/skjuler noe/lyver vil jeg antakeligvis gå i overlevelsemodus. Tilliten vil være brutt og etterhvert vil forholdet være over. Store konsekvenser for "små ting" (jeg skal kaste søppel, jeg skal hente posten, jeg skal handle osv). 

 

Anonymkode: 022d7...792

Oi, det høyrest slitsomt ut! For dykk begge. 

Håpar du får hjelp med traumene ❤️ 

Anonymkode: a9e90...93e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om vi gjør noe sammen eller ikke. Vi har stort hus og er ofte ikke i samme rom, da sier jeg ikke i fra om jeg går ut til søpla eller går ut for å gå ut i hagen. Skal jeg på butikken derimot eller gå en tur sier jeg i fra for da forlater jeg hjemmet for en litt lenger stund + det kan hende han trenger noe på butikken. 

Sitter vi sammen og ser en film sier jeg fra i om jeg må på toalettet eller vil hente meg noe å drikke for da kan han sette på pause + jeg tenker det er fint å gi beskjed om hvorfor man bryter opp. Samme ville vært gjeldene om det var en annen aktivitet. 

Anonymkode: 23666...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å si hva jeg skal på vei ut døren eller når jeg reiser meg fra sofaen. Tenker det er normal høflighet å hvertfall gi beskjed at man går ut? En nevner over her at hvis man står med søppelet i hånden så er det åpenbart hva man skal, men vi tar ofte med søppelet på vei ut når vi skal andre ting så det gjelder ikke her. De gangene vi har gått uten å gi beskjed hva vi skal så har vi ikke hatt det bra i forholdet.

Anonymkode: 86a71...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For hver minste ting er det ikke normalen for min del å si i fra. Skjer i blant, men sier jo alltid i fra om at jeg stikker en tur på butikken eller går ut. 

Anonymkode: 05d31...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnt over er vi enige da, med mindre mans er hvor den andre er på vei ala dodør 3 meter unna eller kjøkken rett ved så nevnes det kjapt i forbifarten, eller man står med søpla i hånd som også er ganske avslørende. 

Så det er ikke helt unormalt, det hadde vært langt rarere for meg å reise meg og bare gå helt uten å si noe med mindre det var åpenbart, ja.

Ts

Anonymkode: 97c1d...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...