Topplue Skrevet 1. juni #21 Del Skrevet 1. juni Er dette den dokumentaren om slangen i leiligheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 1. juni #22 Del Skrevet 1. juni Eva-Lena skrev (3 timer siden): Har nettopp sett filmen og Olaug trur jeg ikke er noen enkel person. Måten hun snakket om seg selv og at hun kunne drept «familien sin sier meg at hun er gal. Ang blodprøvene så er det helt merkelig at såpass voksne folk kan tru hun har sprøytet annet blod i årene og derfor ble svaret negativt. Eller som en av søstrene sa at blodet kunne jo komme fra en katt. Jeg tviler på at hun som tok blodprøvene gikk med på å send Finn annet blod enn fra Olaug. Olaug var lite sympatisk, synes jeg. Iskald og til dels avvisende. Jeg trur Lita ble drept og det skulle se ut som selvmord med piller i bilen. Helt sjuk hele historien og jeg skulle gjerne sett en fortsettelse. Ja, hun fremstod ganske usympatisk. Men samtidig er det nok mye vi ikke så av samspillet med henne og familien. Det at de prøvde å omvende henne er jo en ting. Men de virket også veldig nedlatende mot hennes bakgrunn ved at de snakket ned det at hun var utdannet og kom fra en rik familie ("de var småkonger på den øya"). Veldig typisk sånn janteloven er på bygda - man trykker ned alle som gjør det litt bedre enn andre. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 1. juni #23 Del Skrevet 1. juni (endret) Eva-Lena skrev (4 timer siden): Har nettopp sett filmen og Olaug trur jeg ikke er noen enkel person. Måten hun snakket om seg selv og at hun kunne drept «familien sin sier meg at hun er gal. Ang blodprøvene så er det helt merkelig at såpass voksne folk kan tru hun har sprøytet annet blod i årene og derfor ble svaret negativt. Eller som en av søstrene sa at blodet kunne jo komme fra en katt. Jeg tviler på at hun som tok blodprøvene gikk med på å send Finn annet blod enn fra Olaug. Olaug var lite sympatisk, synes jeg. Iskald og til dels avvisende. Jeg trur Lita ble drept og det skulle se ut som selvmord med piller i bilen. Helt sjuk hele historien og jeg skulle gjerne sett en fortsettelse. 3 er nok skrev (På 23.5.2024 den 14.20): Slik jeg husker det, så var første testen spyttprøver av Olaug, May og Kari, og denne testen viste halvsøsken. Test nr to var blodprøver, og viste 0,02% sannsynlig slektskap mellom Olaug og Trine (Litas datter) denne filmen burde ikke blitt ferdigstilt. Den fremstiller både Olaug og May som mindre intelligente og sympatiske mennesker. Kari kommer mer heldig ut av det, men likevel ikke godt nok. noen lyver, men hvem? Historien har ekstremt mange hull, mangler dybdeintervjuer og granskning. På flere tidspunkt i filmen lurer jeg på hva målet med filmen egentlig er? Skal filmen så tvil om Lita sitt dødsfall, eller skal filmen fortelle en historie om en bortadoptert og ukjent søster. 1. DNA resultatene burde vært gransket bedre. Intervjuer av eksperter, f.eks. 2. Olaugs historie som barn burde granskes bedre. Hun var fosterbarn. Hvem er hennes biologiske mor? Det ble på et tidspunkt nevnt. Hvorfor har fødsels og dåpsattesten ulike fødselsdatoer? Hvorfor er dåpsattesten attestert i 1961 når hun er født i 1941? Hvorfor sier fødselsattesten at hun er født i 1943? 3. Olaugs historie som voksen burde granskes bedre. Hun er antagelig født i 1943 slik dåpsattesten sier og ikke på samme dato som Lita. Dersom hun har oberstytdannelse i militæret slik hun påstår at hun har, så ville dette vært oppklart for lenge siden. Det er flere tidspunkt i livet der man må fremlegge dåps og fødselsattest. Hvorfor viste hun ikke passet sitt? Hun kan umulig operere med en annen fødselsdato enn det står på fødselsattesten, så dette virker som en klar løgn. hun sier hun har Oberstutdannelse og er «opplært til å drepe». Jeg kjenner ingen militante som uttrykker seg slik. Ja, man blir iq testen i militæret, men det hun sier og prater om virker ikke å ha rot i virkeligheten. hvorfor går ikke filmskaperen hennes adoptivfamilie nærmere etter i sømmene? De var rike, sier Olaug, det ser ikke slik ut når hun viser barndomsbilder, ei heller slik hun lever nå. Hvorfor er ikke Olaugs familie med i dokumentaren? Hennes barn, for eksempel. Det ville vært naturlig. Og slutten; beskjeden på telefonsvareren; hva ville filmskaperen formidle med det? filmskaperen virker å ha skrapt i overflaten på det som har landet på hennes tallerken, men ikke gått i dybden på noe. For meg var filmen interessant, men dårlig laget. Den skaper forvirring fremfor svar, og forteller en meningsløs historie som peker i alle retninger. Spørsmålene filmen reiser er interessante, men når man ikke får svar, ingenting blir nøstet eller gravd i, da er det bortkastet tid. tittelen er set misvisende; hvilket mirakel snakkes det om her? ASVARSEL: SPOLER ALERT! Det kan jo være at virkeligheten er en mellomting..? 1.) Du kan vel få utskrevet dåp/fødselsattest i ettertid som dokumentasjon på noe? La oss si Olaug ville inn i militæret som 21 åring, kanskje var det derfor behov for en dåp/fødselsattest? (Dette er kun eksempel) - eller ved navnebytte? Jeg har selv bedt om å få utestedt både egen og egne barns fødselsattest i ettertid, uten at jeg husker helt hvorfor (kanskje for å få pass..? 🤔) 2.) en spytt test kan ha vist at de har noe felles aner, de kom tydeligvis fra nogenlunde samme geografisk område oppe i nord. Kan de to religiøse søstrene ha fortolket en gentest som sier noe om at de har «samme opphav» - som «samme familie»..? Ikke nødvendigvis av ond vilje, men manglende kunnskap? 3.) Kan «lita» ha vært et vanlig kallenavn i dette området de kommer fra? Og kan det å reise dit de gjorde i Sverige, også være et sted mange trakk til av årsaker som de som ikke bor i nærheten, kjenner til? Eksempelvis vet vi at mange familier migrerte til Amerika også under 2. verdenskrig, kan det være at folk fra ulike sted i Norge ofte reiste til de samme plassene de visste at andre «kjentfolk» dro til, ergo så har både Olaug og søstrene familiære/kulturelle årsaker til å migrere til samme sted i Sverige, fordi de kommer fra samme sted i Norge? 4.) Kan både Olaug og søstrene ha hatt et savn etter noe som de ser i hverandre, dermed ønsker begge parter innledningsvis at de er i familie med hverandre? Olaug som vet hun er et adoptert barn og har blitt «avvist» av eksempelvis farmor ( J.f «du er ikke en av oss» kommentaren) - søstrene som savner sin døde storesøster, som de hadde et sterkt bånd til..? For oss som seer er jo historien fersk og alt skjer så fort. Men for deltagerne i historien så startet jo den for MANGE år siden, de deler jo historien sin med norsk ukeblad (tror jeg det var) - for en del år siden? Hvor lenge har de ikke hatt til å bli kjent med hverandre og faktisk bli mer eller mindre enn familie? Og som i alle familier; hvor vanlig er det ikke at det oppstår familiære konflikter? Til slutt sier Litas datter og biologiske søster at gentesten betyr ikke noe; Olaug er uansett familie for dem. Olaug på sin side avslutter det hele i ren «Bad Guy» stil, som reneste Dr.No fra James Bond; med gullring på fingrene, nippende til vinglasset samtidig som hun lener seg tilbake i stolen og sier kynisk at hun velger sin egen familie (mangler bare en langhåret katt på skulderen hennes…) - Lita brakte «skam» inn i familien med underslag og potensielt selvmord, og her overtar Olaug stafettpinnen som familiens «sorte får».. Jeg synes det er et mesterverk å avslutte dokumentaren slik regissøren velger å gjøre det, og det står i stil til de fleste dokufilmer som har gjort det bra de seneste årene: Making A murderer, Tiger King, Natasha -ettelerannet, husker ikke etternavnet-( var hun ett barn eller en voksen) Her kan seeren krysse fingrer og ønske seg en oppfølger. Om det blir i filmformat, bok, podcast, whatever, så kan både Olaug og søstrene le hele veien til banken, fordi regissøren har sikret dem at seeren sitter på stolkanten og ønsker seg mer… Til slutt: Jeg synes hele historien om «Lita» blir et eget kapittel for seg. Det blir også vanskelig å spekulerer i hva som kan ha skjedd med henne, når vi egentlig har fått ganske liten og mye motstridende informasjon.. Det er vel kanskje ett tema for en oppfølger ? Endret 1. juni av Raven.Writingdesk 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 1. juni #24 Del Skrevet 1. juni Det er jo tydelig at det er noe som ikke stemmer med Olaug. Tenker spesielt på siste oppringning. Angående forskjellig datoer på fødsels- og dåpsattest, så var kanskje noe av grunnen å skjule det for tyskerene? At de ikke skulle se at to barn var født på samme dag på et så lite sted? Angående måten Astrid ble observert i dagene før hun døde.... med forskjellig hårfarge? Kunne det være at Olaug hadde lyst hår den gangen? Jeg tuller litt med det siste...... Kanskje:) 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 2. juni #25 Del Skrevet 2. juni Så mange ubesvarte spørsmål. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke bare går rett til Riksarkivet eller den aktuelle menigheten der kirkeboka for 1941 oppbevares, og sjekker hva det står om fødsler og dåp der. Mener at så sent var det kirken som hadde ansvaret for fødselsregisteret også. Langt mer nyttig enn å se på hva Olaug selv har liggende av papirer. Og hvorfor har hun aldri stussa før på at disse ikke stemmer? (gravde litt på egenhånd. Hun sier det er rart at hun plutselig skifta etternavn, men det er fosterforeldrene hennes som SELV skifter navn fra Bakkevoll til Pedersen i løpet av hennes levetid, så det kan da ikke komme som noen overraskelse for henne NÅ?). Jeg kjenner tvillinger som var barn under krigen, og har aldri hørt om at norske tvillinger var i fare for deportasjon og mengele-forskning. Dette er jo bare noe de selv og produsenten fremsetter som teori og motiv. Visste Kari og May at Astrid bare var halvsøsteren deres? Det blir fortalt at Astrid/tvillingene bare hadde felles far med resten av søskenflokken, hvem var mor? Var søskenflokkens foreldre gift da dette skjedde? Hva skjer med biologisk mor senere? Dette kunne de jo fint nevnt litt om. Hvorfor blir det ikke nevnt mer om begjæring av gjenopptakelse av etterforskningen av dødsfallet? Uansett hva som har skjedd med Astrid, er det jo sykt slett politiarbeid! Har de etterlatte aldri sett papirene og stussa på dem? Høres veldig rart ut. Også merkelig at ingen har vært på grava hennes før. Og som mange har nevnt: hvorfor gjør de ikke mer ut av at de to DNA-testene var motstridende? Noe å nøste videre i kanskje, utover å bare si "jaja, sånn var det". Olaug skal ha bodd sørpå, i Fredrikstad, i mange år. Hvorfor har HUN hatt leilighet i dette lille tromse-mekkaet ved Värmland? Har Olaug familie? Hvordan passer de inn i dette? Og enig i det noen skrev om at militærforbindelsen hennes virker tvilsom/suspekt. Fant forresten lysningen hennes på 60-tallet da hun gifta seg. Da var hun helsesøster (jeg vet at man godt kan ta annen utdanning senere altså). Nå selger hun brukt og kunst i en liten butikk hun har drømt om i mange år. 23 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anelyy Skrevet 3. juni #26 Del Skrevet 3. juni Merkelig hele opplegget. Sitter igjen som et spørsmålstegn etter å ha sett på dette. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 3. juni #27 Del Skrevet 3. juni liil skrev (4 timer siden): Så mange ubesvarte spørsmål. Skjønner ikke helt hvorfor de ikke bare går rett til Riksarkivet eller den aktuelle menigheten der kirkeboka for 1941 oppbevares, og sjekker hva det står om fødsler og dåp der. Mener at så sent var det kirken som hadde ansvaret for fødselsregisteret også. Langt mer nyttig enn å se på hva Olaug selv har liggende av papirer. Og hvorfor har hun aldri stussa før på at disse ikke stemmer? (gravde litt på egenhånd. Hun sier det er rart at hun plutselig skifta etternavn, men det er fosterforeldrene hennes som SELV skifter navn fra Bakkevoll til Pedersen i løpet av hennes levetid, så det kan da ikke komme som noen overraskelse for henne NÅ?). Jeg kjenner tvillinger som var barn under krigen, og har aldri hørt om at norske tvillinger var i fare for deportasjon og mengele-forskning. Dette er jo bare noe de selv og produsenten fremsetter som teori og motiv. Visste Kari og May at Astrid bare var halvsøsteren deres? Det blir fortalt at Astrid/tvillingene bare hadde felles far med resten av søskenflokken, hvem var mor? Var søskenflokkens foreldre gift da dette skjedde? Hva skjer med biologisk mor senere? Dette kunne de jo fint nevnt litt om. Hvorfor blir det ikke nevnt mer om begjæring av gjenopptakelse av etterforskningen av dødsfallet? Uansett hva som har skjedd med Astrid, er det jo sykt slett politiarbeid! Har de etterlatte aldri sett papirene og stussa på dem? Høres veldig rart ut. Også merkelig at ingen har vært på grava hennes før. Og som mange har nevnt: hvorfor gjør de ikke mer ut av at de to DNA-testene var motstridende? Noe å nøste videre i kanskje, utover å bare si "jaja, sånn var det". Olaug skal ha bodd sørpå, i Fredrikstad, i mange år. Hvorfor har HUN hatt leilighet i dette lille tromse-mekkaet ved Värmland? Har Olaug familie? Hvordan passer de inn i dette? Og enig i det noen skrev om at militærforbindelsen hennes virker tvilsom/suspekt. Fant forresten lysningen hennes på 60-tallet da hun gifta seg. Da var hun helsesøster (jeg vet at man godt kan ta annen utdanning senere altså). Nå selger hun brukt og kunst i en liten butikk hun har drømt om i mange år. Veldig enig med deg! Det var veldig lite informasjon om Olaugs barndom, samme med Astrids barndom. Hvorfor gikk de ikke mer inn i kildene? Det er jo utrolig hva de kan finne ut av i gamle adopsjonspapirer osv 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjestine Bårdsen Skrevet 3. juni Forfatter #28 Del Skrevet 3. juni Så einig med det fleire skriv over. Mykje som er heilt ulogisk her. Trur alle dei ubesvarte spørsmåla må ha å gjere med kva prosjekt filmskaparen har hatt, og det er kan i alle fall ikkje vere å få svar. Meir å portrettere nokre vanlege og samtidig unike menneske? Som true crime-interessert irriterer det meg kanskje mest at Lita/Astrids dødsfall ikkje vert etterforska vidare. Med mindre det er langt mindre mystisk enn det vert framstilt som. 🤷♀️ 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 3. juni #29 Del Skrevet 3. juni (endret) Vampyrina skrev (7 timer siden): Veldig enig med deg! Det var veldig lite informasjon om Olaugs barndom, samme med Astrids barndom. Hvorfor gikk de ikke mer inn i kildene? Det er jo utrolig hva de kan finne ut av i gamle adopsjonspapirer osv Hjemme fra mitt amatørskrivebord og uten tilgang til andre kilder enn alle andre dødelige, har jeg sett filmen en gang til mens jeg har gravd i tilgjengelig materiale på nettet. Dette er en scam fra ende til annen. På 25:03 skjønner ikke Olaug hvorfor hun heter Pedersen og Bakkevoll om hverandre. Hun har visst glemt at fosterforeldrene hennes Waldemar Pareli og Ida Cecilie, som bodde på Bakkevoll, het Pedersen. De skrev seg Bakkevoll i 1947 da de fikk skrevet ut fødselsattesten hennes, men når de dør i hhv 1973 og 2005, het begge Pedersen. RIMELIG sikker på at Olaug vet om dette. At hun har glemt at hun har bedt om utskrift av dåpsattesten i 1962, får stå på henne (selv om det virker lite sannsynlig for en person som angivelig har så høy IQ at andre får søvnproblemer 😂). Der påstår hun at det eneste som står, er at moren heter Helga Pedersen - noe som ikke står på papiret i det hele tatt. Dette forfølges ikke på noen måte, til tross for at Helga Mathilde L. Pedersen (1913-44) var moren til Astrid. Det står videre at hun er hjemmedøpt 3.3.41. med stadfestelse 13.7.41. Lett å gå inn i kirkeboka og sjekke da. Jeg har ikke 100% call på adopsjonslovene da, så hun kan ha blitt hjemmedøpt ETTER overføring til fosterforeldre, slik at biologiske foreldre aldri har blitt oppført. Men hun sitter jo SELV og sier på kamera at Helga Pedersen var moren hennes. Og selvfølgelig vet jo søskenflokken også hvem moren til Astrid (og en eldre bror, Einar) var. Astrid var ikke en tilfeldig unge faren hadde rota på seg, som det fremstilles som bl.a av Arnt når Olaug kommer til gården, men datter fra farens første ekteskap. Hvordan de har sabotert DNA-testinga, vet nok bare produsent og de involverte. I hvert fall ikke vi. For noe bedragersk søl. Hadde de enda bare fulgt (draps)saken rundt Astrid og ringt Tore Sandberg, kunne dette stått seg som en faktisk interessant og spennende sak. Sånn det fremstår nå, virker det som en rotete mockumentary med eneste formål å dra inn penger og berømmelse. Endret 3. juni av liil 16 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 3. juni #30 Del Skrevet 3. juni totti_1 skrev (På 5.4.2024 den 23.00): Ifølge en artikkel i klikk.no ble ikke Olaug vist resultatet av den første DNA-testen. Jeg tror søstrene var så fanatiske at de ga faen i resultatet. De hadde så lyst til å oppleve et mirakel. Dette forklarer hvorfor Olaug var så sint og skeptisk hele filmen. Hun følte seg muligens lurt og det ble hun mht. den første testen. Det var dessuten en tilfeldighet at hun lignet GANSKE mye på den avdøde søsteren og var født samme dag. Hun var jo ikke så lik som eneeggede tvillinger normalt er vil jeg si. Det er en grunn til at vi så minimalt med side-by-side av de to. De kan fint ha vært toegga. Det vises sjeldent sammenlignbare bilder av dem på samme alder, men det som fremkommer av fotomateriale, mener _jeg_ mer enn sannsynliggjør at de er søsken. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 3. juni #31 Del Skrevet 3. juni liil skrev (3 timer siden): Hjemme fra mitt amatørskrivebord og uten tilgang til andre kilder enn alle andre dødelige, har jeg sett filmen en gang til mens jeg har gravd i tilgjengelig materiale på nettet. Dette er en scam fra ende til annen. På 25:03 skjønner ikke Olaug hvorfor hun heter Pedersen og Bakkevoll om hverandre. Hun har visst glemt at fosterforeldrene hennes Waldemar Pareli og Ida Cecilie, som bodde på Bakkevoll, het Pedersen. De skrev seg Bakkevoll i 1947 da de fikk skrevet ut fødselsattesten hennes, men når de dør i hhv 1973 og 2005, het begge Pedersen. RIMELIG sikker på at Olaug vet om dette. At hun har glemt at hun har bedt om utskrift av dåpsattesten i 1962, får stå på henne (selv om det virker lite sannsynlig for en person som angivelig har så høy IQ at andre får søvnproblemer 😂). Der påstår hun at det eneste som står, er at moren heter Helga Pedersen - noe som ikke står på papiret i det hele tatt. Dette forfølges ikke på noen måte, til tross for at Helga Mathilde L. Pedersen (1913-44) var moren til Astrid. Det står videre at hun er hjemmedøpt 3.3.41. med stadfestelse 13.7.41. Lett å gå inn i kirkeboka og sjekke da. Jeg har ikke 100% call på adopsjonslovene da, så hun kan ha blitt hjemmedøpt ETTER overføring til fosterforeldre, slik at biologiske foreldre aldri har blitt oppført. Men hun sitter jo SELV og sier på kamera at Helga Pedersen var moren hennes. Og selvfølgelig vet jo søskenflokken også hvem moren til Astrid (og en eldre bror, Einar) var. Astrid var ikke en tilfeldig unge faren hadde rota på seg, som det fremstilles som bl.a av Arnt når Olaug kommer til gården, men datter fra farens første ekteskap. Hvordan de har sabotert DNA-testinga, vet nok bare produsent og de involverte. I hvert fall ikke vi. For noe bedragersk søl. Hadde de enda bare fulgt (draps)saken rundt Astrid og ringt Tore Sandberg, kunne dette stått seg som en faktisk interessant og spennende sak. Sånn det fremstår nå, virker det som en rotete mockumentary med eneste formål å dra inn penger og berømmelse. Ut i fra det du skriver her, så mener du at Astrid og Olaug er søstre som først antatt? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 3. juni #32 Del Skrevet 3. juni Jeg synes jo videoklippene av Astrid/Lita ligner ekstremt på Olaug, jeg da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 3. juni #33 Del Skrevet 3. juni Altså, dette er ikke en dokumentarfilm, så det er ikke en film som leter opp fakta for oss. Men det er likevel en bra film. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 3. juni #34 Del Skrevet 3. juni Ja, det var 2 timer jeg aldri får igjen, men jeg må innrømme at jeg satt som klistra😅 Ble sittende som et stort spørsmålstegn etter filmen… merkelige greier, og meget fishy. Håper dødsfallet til Lita/Astrid blir fulgt opp, at det kommer en form for oppfølger…. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 3. juni #35 Del Skrevet 3. juni Nå ligger denne på NRK appen 😊 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 3. juni #36 Del Skrevet 3. juni Vi burde også fått sett bilder av begge jentene ved samme alder osv, intervju med slektsforskere, noen fra Olaugs familie…. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 3. juni #37 Del Skrevet 3. juni Vampyrina skrev (5 timer siden): Ut i fra det du skriver her, så mener du at Astrid og Olaug er søstre som først antatt? I hvert fall hvis Olaug ikke lyver om at Helga Pedersen er hennes mor (men hun virker jo ikke helt ærlig på alt annet da). De er i hvert fall født i samme sokn på samme dato av samme mor. Hvordan de senere tukler med blodprøvene, vet jeg som sagt ikke - men det er jo mange (andre) selvmotsigelser som heller ikke blir tatt tak i der. En annen morsomhet hvis man fulgte med i mer enn 5 sekunder i historietimene på ungdomsskolen: dette med krigen/Hitler/tvillingproblemet. I ettertid, ble det kjent at Joseph Mengele drev med grusom forskning, særlig på eneggede tvillinger. Primært på jøder og sigøynere i leirene. Dette kjenner vi derfor til i dag. Under hele WW2 visste verden utenfor det tredje rike lite eller ingenting sikkert om hva som skjedde nedover i Europas fangeleire, selv om man hørte urovekkende rykter. Hvis nordmenn i det okkuperte Norge hadde blitt sendt til slik mishandling, hadde det vært utrolig godt kjent. Vi kjenner jo ingen slike historier om tilfeldige norske tvillinger. At enkle bønder i Troms i FEBRUAR NITTENFØRTIEN skal ha hatt inside info om framtida og de indre forhold i KZ-leirene og splitta tvillingene sine for å redde dem fra Mengeles klør, sier bare, og jeg understreker bare, noe om troverdigheten til den gamle hostete mannen Jan - som Olaug kaller sin nevø. Makan til fantasi og forutintakelser gjør at i hvert fall jeg fester null lit til de andre tingene han "finner ut". Og apropos "nevøen" Jan (=onkel? fetter). "Aldri har jeg sett ordentlig dokumentasjon på at jeg er fosterbarn før" (sånn ca), sier Olaug. Mens hun blar i et hjemmelaga familiehefte som Jan har laga. Ikke akkurat et dypdykk i offisielle dokumenter og arkiver, nei. Litt før sier Jan noe som at det har vært mye og omfattende arbeid å grave seg fram til det han nå har funnet ut - mens de filmer en hjemmelagd adresseliste over noen av slektningene hans. Omfattende og komplisert materiale her altså. Altså, én ting er denne mildt sagt merkelige familien og hva de vil fram til. Men er ikke denne svenske Maria voksen??? Har ingen voksne hatt noe med dette å gjøre?? 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 3. juni #38 Del Skrevet 3. juni Vampyrina skrev (2 timer siden): Vi burde også fått sett bilder av begge jentene ved samme alder osv, intervju med slektsforskere, noen fra Olaugs familie…. Absolutt. Olaug har en eksmann og sønn, og hennes avdøde fostersøster har en skokk med etterkommere. Neppe tilfeldig at ingen av dem er med. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok Skrevet 4. juni #39 Del Skrevet 4. juni visp skrev (På 2.6.2024 den 0.10): Det er jo tydelig at det er noe som ikke stemmer med Olaug. Tenker spesielt på siste oppringning. Angående forskjellig datoer på fødsels- og dåpsattest, så var kanskje noe av grunnen å skjule det for tyskerene? At de ikke skulle se at to barn var født på samme dag på et så lite sted? Angående måten Astrid ble observert i dagene før hun døde.... med forskjellig hårfarge? Kunne det være at Olaug hadde lyst hår den gangen? Jeg tuller litt med det siste...... Kanskje:) Jeg tenkte det samme, uten å ha noen holdepunktet annet enn at hun «er opplært til å drepe». Hun har også skyhøy iq, så iq høy nok til å begå mord uten å bli tatt for det. Så…? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkeno Skrevet 4. juni #40 Del Skrevet 4. juni (endret) 3 er nok skrev (På 23.5.2024 den 14.20): denne filmen burde ikke blitt ferdigstilt. Den fremstiller både Olaug og May som mindre intelligente og sympatiske mennesker. Kari kommer mer heldig ut av det, men likevel ikke godt nok. Dette er en dokumentar, ikke en film. Dermed behøver den ikke ha et «poeng». Endret 4. juni av Ikkeno 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå