Gå til innhold

"Mirakelet i Gullspång"


Gjestine Bårdsen

Anbefalte innlegg

⚠️ RØPEALARM ⚠️

Eg såg denne på kino i går, og er overraska over kor tomt Internett er for teoriar om kva som kan ha skjedd med Astrid/Lita. Det verkar jo som openbart fingert sjølvmord, dvs. drap. 

Tankar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også sett den, og sitter igjen med flere spørsmål. Tok de ikke en dna-test som viste at de var i slekt? Og så blodprøver senere som viste det motsatte? 

Det var mye underlig med hun som døde, satt i en bil i flere dager og noen ganger med parykk? 

Og hvorfor fikk ikke familien hennes beskjed om at hun ikke hadde tabletter/alkohol i blodet da hun døde? Blir ikke pårørende informert om slike ting? Må de spørre selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (4 timer siden):

Jeg har også sett den, og sitter igjen med flere spørsmål. Tok de ikke en dna-test som viste at de var i slekt? Og så blodprøver senere som viste det motsatte? 

Det var mye underlig med hun som døde, satt i en bil i flere dager og noen ganger med parykk? 

Og hvorfor fikk ikke familien hennes beskjed om at hun ikke hadde tabletter/alkohol i blodet da hun døde? Blir ikke pårørende informert om slike ting? Må de spørre selv?

Eg veit! Men saka er vel sikkert forelda no, og dattera hadde jo ikkje lyst å undersøke noke meir. 

Trur den andre slektskapstesten òg var ein DNA-test, eller tar eg feil? Men uansett, korfor stolar dei på at den andre er rett og den første ikkje? Kunne det ikkje like godt vore omvendt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestine Bårdsen skrev (5 timer siden):

Eg veit! Men saka er vel sikkert forelda no, og dattera hadde jo ikkje lyst å undersøke noke meir. 

Trur den andre slektskapstesten òg var ein DNA-test, eller tar eg feil? Men uansett, korfor stolar dei på at den andre er rett og den første ikkje? Kunne det ikkje like godt vore omvendt? 

Jeg skal se filmen en gang til, har tatt den opp. Håper de lager en serie om saken, det var mange løse tråder. 

Husker ikke om det bare var hun "nye halvsøsteren" og niesa som testet seg første gangen?  Andre gangen var det alle 4 tror jeg, de to søstrene, niesa og den nye "halvsøsteren" som plutselig ikke var i slekt med dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (10 timer siden):

Jeg har også sett den, og sitter igjen med flere spørsmål. Tok de ikke en dna-test som viste at de var i slekt? Og så blodprøver senere som viste det motsatte? 

Ifølge en artikkel i klikk.no ble ikke Olaug vist resultatet av den første DNA-testen.

Jeg tror søstrene var så fanatiske at de ga faen i resultatet. De hadde så lyst til å oppleve et mirakel. Dette forklarer hvorfor Olaug var så sint og skeptisk hele filmen. Hun følte seg muligens lurt og det ble hun mht. den første testen.

Det var dessuten en tilfeldighet at hun lignet GANSKE mye på den avdøde søsteren og var født samme dag. Hun var jo ikke så lik som eneeggede tvillinger normalt er vil jeg si. Det er en grunn til at vi så minimalt med side-by-side av de to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestine Bårdsen skrev (6 timer siden):

Eg veit! Men saka er vel sikkert forelda no, og dattera hadde jo ikkje lyst å undersøke noke meir. 

Trur den andre slektskapstesten òg var ein DNA-test, eller tar eg feil? Men uansett, korfor stolar dei på at den andre er rett og den første ikkje? Kunne det ikkje like godt vore omvendt? 

"Også da Familien skrev om dem, hevdet May-Elin noen uker etter intervjuet at DNA-testen de hadde tatt bekreftet det de trodde. Olaug fikk også vite dette, men hevder at hun aldri selv så papiret som sa det. Dette er de tre damene ­uenige om."

Mirakelet i Gullspång: Olaug fikk livet snudd på hodet - Reportasje (klikk.no)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for link til artikkelen. Interessant å lese Olaug sitt syn på det som skjedde. Nå skjønner jeg at hun ikke tukla med den siste testen, som jeg trodde da jeg så filmen. 
 

@Frida Hva mener du med at du har tatt opp filmen? Finnes den andre steder enn på kino? 

Endret av Snipa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (2 timer siden):

Takk for link til artikkelen. Interessant å lese Olaug sitt syn på det som skjedde. Nå skjønner jeg at hun ikke tukla med den siste testen, som jeg trodde da jeg så filmen. 
 

@Frida Hva mener du med at du har tatt opp filmen? Finnes den andre steder enn på kino? 

DR2 har sendt filmen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (13 timer siden):

Ifølge en artikkel i klikk.no ble ikke Olaug vist resultatet av den første DNA-testen.

Jeg tror søstrene var så fanatiske at de ga faen i resultatet. De hadde så lyst til å oppleve et mirakel. Dette forklarer hvorfor Olaug var så sint og skeptisk hele filmen. Hun følte seg muligens lurt og det ble hun mht. den første testen.

Det var dessuten en tilfeldighet at hun lignet GANSKE mye på den avdøde søsteren og var født samme dag. Hun var jo ikke så lik som eneeggede tvillinger normalt er vil jeg si. Det er en grunn til at vi så minimalt med side-by-side av de to.

Trur du har rett i det at dei ønska seg eit mirakel og trudde på kva som helst. På eit tidspunkt i filmen var det jo opplest og vedtatt at Olaug var adoptert av familien sin, men var ikkje det litt meir uklart mot slutten? Uansett tenker eg at den delen av filmen som handlar om søsterskap eller ikkje er interessant mest pga dei spesielle folka. Ho Olaug er ein skikkeleg karakter! Den delen der ho seier ho kunne ha drept søstrene. Og alt nipset ho har er fantastisk! 

Når det gjeld Astrid/Lita sitt "sjølvmord" trudde eg først at ektemannen/eksmannen kanskje hadde ein finger med i spelet, for å cashe inn dei ørti livsforsikringane han sa i intervju at han ikkje ante noko om. Men så kunne jo òg den eine søstra stadfeste at Astrid hadde vore redd for eitt eller anna, og det med ventinga i bilen og dei angivelege parykkane passar jo heller ikkje så godt med at mannen skulle ha noko med det å gjere. Så -? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei vel antyda at ho var redd for noko som hadde med jobben å gjere, men no har eg gløymt kva ho jobba med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipa skrev (2 timer siden):

Ja, var det ikke noe om underslag på jobben hennes? 

Jau! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg lurte på om Olaug kunne ha fabrikert den første testen til å vise at de var i slekt, på pur F, fordi hun kjedet seg. Jeg synes nemlig dama var ganske usympatisk. Og hun skrøt av sin egen IQ, altså tenker hun at hun er smartere enn andre, og underforstått - kan lure andre. 

Det var den aller siste replikken som snudde alt for meg, etter rulleteksten sier hun jo til dokumentarfilmskaperen: Skulle vi kanskje testet om vi to er i slekt?

Ang hvordan Lita døde synes jeg det med alle livsforsikringene var mistenkelig..... mer er det ikke mulig å tolke pga manglende informasjon. Underslag kan ha vært noen som prøvde å sverte henne eller dekke over sannheten. Men jeg husker ikke nok av akkurat dette til å komme opp med forslag

 Fantastisk dramaturgi i denne filmen, hvertfall! Helt ulikt noe annet 😄

Endret av klarinetta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (23 timer siden):

Det var den aller siste replikken som snudde alt for meg, etter rulleteksten sier hun jo til dokumentarfilmskaperen: Skulle vi kanskje testet om vi to er i slekt?

Eg veit! Interessant dame. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...