Gå til innhold

Hvis man har restskatt og ikke får betalt alt på en gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer de og selger alt man har av verdi da? Klær, elektronikk, kjæledyr osv... Eller er det bare hvis man har bil og hus foreksempel? Kan man bli kastet ut hjemme fra selv om man leier hvis de trekker penger man skulle ha til husleie? Kan de følge deg etterpå i flere år og ta mer penger en du skylte?

Noen som jobber med dette? Hvordan pleier dere å løse det? 

Noen som har vært borti det? Hvordan gikk det?

Jeg har desverre havnet i denne situasjonen. Får betalt mye av det om gangen, men ikke alt. Så er litt redd da jeg ikke tror namsfogden er så greie å ha med å gjøre.

Anonymkode: e250c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt og lag en nedbetalingsavtale. De kommer ikke og tar alt du eier. Så lenge du betaler ihht avtalen så ordner det seg. 

Anonymkode: 8e787...c0d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med skatteetaten og få de til å sette opp en betalingsplan, kommer sikkert til å ordne seg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta kontakt og lag en nedbetalingsavtale. De kommer ikke og tar alt du eier. Så lenge du betaler ihht avtalen så ordner det seg. 

Anonymkode: 8e787...c0d

Er det ikke veldig vanskelig å få nedbetalingsavtale? Men ja, ordner seg nok forhåpentligvis.

Anonymkode: e250c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wedding skrev (1 minutt siden):

Ta kontakt med skatteetaten og få de til å sette opp en betalingsplan, kommer sikkert til å ordne seg.

Skal høre med dem.

Anonymkode: e250c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, ta kontakt med Skatteetaten. De er en ganske grei kreditor å ha med å gjøre så lenge man gjør det man kan for å betale skattekravet. De kommer nok ikke og selger innboet ditt, men kan ta lønnstrekk eller pant i konto, hus og bil etc.

Anonymkode: 10d87...b97

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke veldig vanskelig å få nedbetalingsavtale? Men ja, ordner seg nok forhåpentligvis.

Anonymkode: e250c...73c

Det er vanskelig hvis du har penger/verdier, og de tar ikke hensyn til andre kreditorer. Men har du oppriktig ikke penger til å betale alt i ett/to så skal det ikke være noe problem. Men gjelder det restskatt som skal betales i høst? For da har du jo tid til å spare? Kan hende de ber deg vente til høsten.

Anonymkode: 10d87...b97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er vanskelig hvis du har penger/verdier, og de tar ikke hensyn til andre kreditorer. Men har du oppriktig ikke penger til å betale alt i ett/to så skal det ikke være noe problem. Men gjelder det restskatt som skal betales i høst? For da har du jo tid til å spare? Kan hende de ber deg vente til høsten.

Anonymkode: 10d87...b97

Ja den skal betales i høst. Regnet ut hvor mye jeg kan spare. Men så mangler det litt. Så må få skaffet de pengene som mangler på en annen måte. Jeg syns det er litt skummelt for blir ikke igjen noe til husleie den måneden om jeg ikke finner noen annen løsning. Redd for å bli kastet ut.

Anonymkode: e250c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namsmann skal man ikke spøke med. Men det går sikkert bra for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man annen gjeld i tillegg, da tar de ikke hensyn til det, også får man problemer med de andre kreditorene og gjeld resten av livet?

Anonymkode: e250c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har man annen gjeld i tillegg, da tar de ikke hensyn til det, også får man problemer med de andre kreditorene og gjeld resten av livet?

Anonymkode: e250c...73c

Huslån, billån og noe kredittgjeld 

Anonymkode: e250c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huslån, billån og noe kredittgjeld 

Anonymkode: e250c...73c

Som eksempler altså.

Anonymkode: e250c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har man annen gjeld i tillegg, da tar de ikke hensyn til det, også får man problemer med de andre kreditorene og gjeld resten av livet?

Anonymkode: e250c...73c

Hvis du har så stor gjeld at du vil slite med den resten av livet fordi du får lønnstrekk pga restskatt, så bør du kontakte nav å be om gjeldsrådgivning.

Men ja, du kan søke om en nedbetalingsavtale. Og nei, de tar ikke utleggsforetning i klær, kjæledyr og andre eiendeler av lav verdi.

Anonymkode: a7b99...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du har så stor gjeld at du vil slite med den resten av livet fordi du får lønnstrekk pga restskatt, så bør du kontakte nav å be om gjeldsrådgivning.

Men ja, du kan søke om en nedbetalingsavtale. Og nei, de tar ikke utleggsforetning i klær, kjæledyr og andre eiendeler av lav verdi.

Anonymkode: a7b99...a0e

Jeg har heldigvis ikke så mye gjeld ellers, bare så for meg at om man først får problemer med kreditorer så er det vanskelig å komme ut av det.

Anonymkode: e250c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke veldig vanskelig å få nedbetalingsavtale? Men ja, ordner seg nok forhåpentligvis.

Anonymkode: e250c...73c

Nei det er ikke vanskelig. For endel år siden fikk jeg smell og bare på moro sendte jeg inn søknad, med en ganske lav sum. De godtok det. Og det jeg ikke hadde rukket å betale, trakk de av det jeg skulle få igjen året etter. 

Tenkte som deg, at det ikke var noe vits, men det var det absolutt. 

Anonymkode: a12dc...d3e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke vanskelig. For endel år siden fikk jeg smell og bare på moro sendte jeg inn søknad, med en ganske lav sum. De godtok det. Og det jeg ikke hadde rukket å betale, trakk de av det jeg skulle få igjen året etter. 

Tenkte som deg, at det ikke var noe vits, men det var det absolutt. 

Anonymkode: a12dc...d3e

Godt å høre 🙂 Da finnes det håp 🥰

Anonymkode: e250c...73c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skylder skattepenger for noen år tilbake. De tar lønnstrekk når jeg har en inntekt som går over satsen for livsopphold og bolig. Da har de trukket 20% av bruttolønnen men det kan sikkert variere fra person. Og så hvis jeg får penger igjen på skatten så tar de de og. Som i år så får jeg igjen 3000kr, de går rett inn på skattegjelden. 

Anonymkode: df2b7...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er over 6000 får du automatisk regningen delt opp i 2. En betales i juli og en i september. Iallefall har jeg fått det slik. Viss du ønsker en lengre nedbetaling eller flere delbetalinger enn 2 er det fullt mulig å komme til en ordning med de. Ja de er ganske ram på sysakene sine men de er ikke helt urimelig heller.

Anonymkode: c667d...15b

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål litt på siden her. Jeg fikk et restskatt krav på nesten 10.000(9700) kr. Jeg betalte dette samme dag som jeg fikk skattemeldingen, for å få dette ut av verden.

Kommer jeg til å høre noe mer fra skattetaten angående dette kravet, eller kommer de til å kontakte meg i sommer/høst, selv om jeg har nedbetalt hele kravet allerede nå?

Jeg har aldri måttet betale restskatt før, så dette er helt nytt for meg.

Anonymkode: 563d6...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kun får delt den i 2. kom noen nye regler rundt det for et par år siden 

Anonymkode: e16dd...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...