Gå til innhold

Om depresjon bare består av tanker og følelser, hvorfor skjer dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at man kan tenke seg frisk og at å endre tankemønster er alt som skal til for å bli frisk fra depresjon. 

Det siste året har jeg våknet så og si hver morgen med en klump i magen. Klumpen er der når jeg våkner. Jeg har en slags usynlig vekt over meg som holder meg nede, og det krever mye energi for å stå opp. Det er et stort tiltak, for jeg vil jo ikke stå opp, jeg vil ikke møte dagen. Den ekle følelsen er der når jeg våkner, når jeg står opp, når jeg går til badet, og det er ikke uvanlig at jeg går tilbake til senga fordi det rett og slett er fælt å være våken.

I dag våknet jeg uten denne klumpen. Det er ikke første gang, men det går lenge mellom hver gang. Den ekle følelsen er ikke der. Det gikk helt fint å stå opp. Jeg sov ikke noe bedre i natt enn jeg har gjort andre netter, tvert imot har jeg sovet altfor mye, og vanligvis blir jeg sløv og verre av å sove for mye. Ingenting har blitt gjort annerledes. Ingen endringer i kosthold, ingen fysisk aktivitet. 

Hva er en medisinsk eller logisk forklaring på dette? Det er ganske spesielt, det er som en helt ny følelse i kroppen. Det som er synd er at jeg vet den ikke er der i morgen, den er der aldri to dager på rad... 

Anonymkode: 877b4...39e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Depresjon handler også om kroppens hormoner og er ganske styrt av det fysiologiske ved sykdommen. Menneske er en cocktail av hormoner og disse er i ubalanse ved depresjon og angst.

Serotonin er en signalsubstans som påvirker de områdene i hjernen hvor sinnsstemninger og følelser styres. Serotonin er også involvert i uro, irritabilitet og evnen til å tenke. De vanligste antidepressive legemidlene retter opp ubalansen i dette systemet. De lindrer også symptomer som nedstemthet, angst og nedsatt konsentrasjonsevne.

Andre, viktige substanser for vårt psykiske velbefinnende, er noradrenalin og dopamin. Er disse i ubalanse, blir følgene nedsatt energi, lite engasjement og problemer med å komme i gang med ting. Drivkraften blir borte og man sover mye, uten å føle seg uthvilt. Denne ubalansen behandles med såkalte SNRI- og SSRI-preparater.

Døgnrytmen hos friske mennesker, styres av en meget finjustert, indre klokke. I blodet finnes et hormon som heter kortisol. Dette hormonet forteller kroppen hvorvidt vi skal være trette eller våkne. Ved stress og depresjon, holder verdien av kortisol seg høy døgnet rundt. Dette sliter på hjernen og påvirker alle kroppens organer. Forskere har vist, at kortisol hindrer nydannelse av de hjernecellene som står for hukommelse og innlæring.

Hva som gjør at du har en god dag/natt innimellom sykdommen kan være alt i fra hvor du er i syklusen din (om du er kvinne, og hvordan du påvirkes av syklusen din er også forskjellig fra gang til gang) til at du har stresset mindre, drevet med meditasjon (som forebygger høyt kortisol på lang sikt) hørt på avslappende musikk... Oxytocin som er lykkehormonet vårt påvirker også kortisol, Oxytocin blir skilt ut ved f.eks en klem, latter, kosing med kjæledyr eller andre posetive handlinger så om du har hatt mer av det de siste dagene gjør det lille der kanskje en forskjell. Bare noen tanker, sier ikke at det er fasiten altså, men kan være greit å ta med seg på veien.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Depresjon handler også om kroppens hormoner og er ganske styrt av det fysiologiske ved sykdommen. Menneske er en cocktail av hormoner og disse er i ubalanse ved depresjon og angst.

Serotonin er en signalsubstans som påvirker de områdene i hjernen hvor sinnsstemninger og følelser styres. Serotonin er også involvert i uro, irritabilitet og evnen til å tenke. De vanligste antidepressive legemidlene retter opp ubalansen i dette systemet. De lindrer også symptomer som nedstemthet, angst og nedsatt konsentrasjonsevne.

Andre, viktige substanser for vårt psykiske velbefinnende, er noradrenalin og dopamin. Er disse i ubalanse, blir følgene nedsatt energi, lite engasjement og problemer med å komme i gang med ting. Drivkraften blir borte og man sover mye, uten å føle seg uthvilt. Denne ubalansen behandles med såkalte SNRI- og SSRI-preparater.

Døgnrytmen hos friske mennesker, styres av en meget finjustert, indre klokke. I blodet finnes et hormon som heter kortisol. Dette hormonet forteller kroppen hvorvidt vi skal være trette eller våkne. Ved stress og depresjon, holder verdien av kortisol seg høy døgnet rundt. Dette sliter på hjernen og påvirker alle kroppens organer. Forskere har vist, at kortisol hindrer nydannelse av de hjernecellene som står for hukommelse og innlæring.

Hva som gjør at du har en god dag/natt innimellom sykdommen kan være alt i fra hvor du er i syklusen din (om du er kvinne, og hvordan du påvirkes av syklusen din er også forskjellig fra gang til gang) til at du har stresset mindre, drevet med meditasjon (som forebygger høyt kortisol på lang sikt) hørt på avslappende musikk... Oxytocin som er lykkehormonet vårt påvirker også kortisol, Oxytocin blir skilt ut ved f.eks en klem, latter, kosing med kjæledyr eller andre posetive handlinger så om du har hatt mer av det de siste dagene gjør det lille der kanskje en forskjell. Bare noen tanker, sier ikke at det er fasiten altså, men kan være greit å ta med seg på veien.

Ikke ts. Men dette ang kortisol- antidepressiva hjelper vel ikke på dette?

 

Anonymkode: c60b4...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon er en tilstand i hjernen der man har hengt seg opp i bekymringstanker og grubling. Det har blitt en motorvei i hjernen med nervebanene, og da er det ikke rart at man med depresjon også kan våkne med en klump i magen. Det tar tid å "legge om" nervebanene i hjernen slik at man kan gå fra å sjeldent våkne uten en klump i magen til å sjeldent våkne med en klump i magen, og spesielt hvis man har gått med depresjon over tid så krever jo det at man er motivert for å bli frisk. 

Anonymkode: 92651...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Depresjon er en tilstand i hjernen der man har hengt seg opp i bekymringstanker og grubling. Det har blitt en motorvei i hjernen med nervebanene, og da er det ikke rart at man med depresjon også kan våkne med en klump i magen. Det tar tid å "legge om" nervebanene i hjernen slik at man kan gå fra å sjeldent våkne uten en klump i magen til å sjeldent våkne med en klump i magen, og spesielt hvis man har gått med depresjon over tid så krever jo det at man er motivert for å bli frisk. 

Anonymkode: 92651...41d

Jeg ee litt enig med ts i at det ikke bare er tanker

når det manifesterer seg som hjernetåke fysiske symptomer utmattelse og en bunnløs fortvilselse må man kanskje ha medikament hjelp?

Anonymkode: c60b4...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomer som deg når jeg var deprimert, uten at jeg egentlig trodde det var pga det. Med det samme jeg våknet om morgenen og kom til bevissthet, fikk jeg sykt vondt i magen. Som et spark i midtgulvet. Det samme hvis jeg sov på sofa på ettermiddagen osv. Alltid den tunge vonde følelsen når jeg våknet. Det strålte ut i hele kroppen, armer og ben. 

For min del var miljøforandring det som snudde alt. Jeg ble sykemeldt i fra en psykisk utmattende jobb som jeg hadde vært i 3 år i. Legen ville sykemelde meg allerede etter 2.året. Men jeg ville være hu flinke som ikke ga opp. Symptomene ble verre og verre. Til slutt måtte jeg starte hos psykolog grunnet tankene og følelsene. Jeg begynte å tenke at om jeg ikke våknet mer så ville det jo ikke gjøre vondt mer. Psykolog og lege sa det samme.. Så det ble sykemelding, noe jeg anså som en svakhet fra min side. Jeg trodde egentlig ikke de magesmertene hang i hop med psyken min innerst inne. Etter 2-3 mnd begynte jeg å føle meg som meg selv igjen, jeg våknet uten det sparket i magen og den tyngende følelsen, men det gikk gradvis. Nå har jeg fått meg ny jobb og trives godt, aldri har jeg hatt magevondt igjen på den måten der. Så at det henger i hop, ja det er jeg overbevist om. 

Anonymkode: 6f78b...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke ts. Men dette ang kortisol- antidepressiva hjelper vel ikke på dette?

 

Anonymkode: c60b4...8cb

Hva mener du? 

Når vi vet at  "I blodet finnes et hormon som heter kortisol. Dette hormonet forteller kroppen hvorvidt vi skal være trette eller våkne. Ved stress og depresjon, holder verdien av kortisol seg høy døgnet rundt" så sier det seg selv at dette er en god grunn til at en både sover/hviler og våkner med "klump i magen". Kroppen får aldri den hvilen Kroppen behøver pga et forhøyet stress hormon 24/7. Klart det har betydning for Kroppen vår. Jeg tenker spesielt dette har en betydning at kommer frem med tanke på at ts nevner det bare er tanker og følelser som utgjør depresjon, tja men tanker og følelser oppstår ikke bare av seg selv. Depresjon oppstår ikke bare fordi en tenker negativt. Det har med fysiologiske aspekter, nervesystemet, hormoner osv å gjøre. Psyken vår og den fysiske kroppen vår henger sammen. Det er en grunn til at vi tenker som vi tenker og føler som vi føler. Hormoner i kroppen vår er et fintfølende urverk og for mye av det ene og for lite av det andre utgjør mye. Ved depresjon utskiller en for mye kortisol blantannet. Da kan bedring ofte bare glimtvis skylles som jeg nevnte påfyll av oxytocin som igjen demper kortisol.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en årlig blodprøve for å fange opp eventuelle mangler. Jeg har akkurat vært innlagt og hadde mangler av jern, d-vit og b-vitamin i tillegg til selve depresjonen. 

Ta vare på deg selv :gruppeklem:

Anonymkode: 6a68a...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forklarer depresjon veldig enkelt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen påvirkes av psyken, det er vanlig. 

Anonymkode: ac08c...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan man jo sette seg litt inni hva selvkritikk kan gjøre med en og at dette blir sinnsykt mye verre når man er deprimert. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at mange depresjoner, og særlig kroniske, er mer biologisk forankret enn psykologisk. 

Det er veldig få med kronisk depresjon som kan "tenke seg frisk" - uansett terapiform - og uansett motivasjon, lyst og gjennomføringsevne. 

Hva biologisk forankring tilsier kan være alt fra ubalanse i nevrotransmittere, bakteriell ubalanse, hormonell ubalanse eller immunologisk ubalanse, eller en kombinasjon av dette. 

Dette er ikke for hvermansen å tenke seg frisk fra. 

Så ved slike depresjoner så synes jeg psykologien som fagfelt har åpenbare mangler og ikke minst tunnelsyn.

Hvorfor man kan ha svingende depresjoner kan skyldes midlertidig normal balanse, som er like normalt som om at en frisk skal få en midlertidig ubalanse med dalende form innimellom, eventuelt forbigående placebo. 

Bare noen tanker fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingenting har blitt gjort annerledes.

Har du vært utsatt for sollys i en eller annen form en av de siste dagene? 

Anonymkode: 7834f...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skreppamedleppa skrev (16 timer siden):

Hva mener du? 

Når vi vet at  "I blodet finnes et hormon som heter kortisol. Dette hormonet forteller kroppen hvorvidt vi skal være trette eller våkne. Ved stress og depresjon, holder verdien av kortisol seg høy døgnet rundt" så sier det seg selv at dette er en god grunn til at en både sover/hviler og våkner med "klump i magen". Kroppen får aldri den hvilen Kroppen behøver pga et forhøyet stress hormon 24/7. Klart det har betydning for Kroppen vår. Jeg tenker spesielt dette har en betydning at kommer frem med tanke på at ts nevner det bare er tanker og følelser som utgjør depresjon, tja men tanker og følelser oppstår ikke bare av seg selv. Depresjon oppstår ikke bare fordi en tenker negativt. Det har med fysiologiske aspekter, nervesystemet, hormoner osv å gjøre. Psyken vår og den fysiske kroppen vår henger sammen. Det er en grunn til at vi tenker som vi tenker og føler som vi føler. Hormoner i kroppen vår er et fintfølende urverk og for mye av det ene og for lite av det andre utgjør mye. Ved depresjon utskiller en for mye kortisol blantannet. Da kan bedring ofte bare glimtvis skylles som jeg nevnte påfyll av oxytocin som igjen demper kortisol.

Det jeg mente er om langvarig stress og høyt kortisol kan forårsake depresjon- så vil vel ikke antidepressiva gjøre noe med det- de kan ikke få ned kortisol nivåene som forårsaker depresjonen…?

Anonymkode: c60b4...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg mente er om langvarig stress og høyt kortisol kan forårsake depresjon- så vil vel ikke antidepressiva gjøre noe med det- de kan ikke få ned kortisol nivåene som forårsaker depresjonen…?

Anonymkode: c60b4...8cb

Antidepressiva vil som oftest hjelpe mot depresjon, jo.

Hva som gjør oss deprimerte kan være en sammensetning av "100" forskjellige ting. Selv om langvarig stress kanskje bidro så kan det også ha vært andre faktorer som spilte en betydelig rolle. Det er nok ikke så enkelt som at langvarig stress førte til depresjon og at reduksjon av kortisolnivåer vil fjerne det igjen. Det finnes ikke en enkel av/på knapp.

Anonymkode: a3466...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (16 timer siden):

Jeg er ganske sikker på at mange depresjoner, og særlig kroniske, er mer biologisk forankret enn psykologisk. 

Det er veldig få med kronisk depresjon som kan "tenke seg frisk" - uansett terapiform - og uansett motivasjon, lyst og gjennomføringsevne. 

Hva biologisk forankring tilsier kan være alt fra ubalanse i nevrotransmittere, bakteriell ubalanse, hormonell ubalanse eller immunologisk ubalanse, eller en kombinasjon av dette. 

Dette er ikke for hvermansen å tenke seg frisk fra. 

Så ved slike depresjoner så synes jeg psykologien som fagfelt har åpenbare mangler og ikke minst tunnelsyn.

Hvorfor man kan ha svingende depresjoner kan skyldes midlertidig normal balanse, som er like normalt som om at en frisk skal få en midlertidig ubalanse med dalende form innimellom, eventuelt forbigående placebo. 

Bare noen tanker fra meg.

Her er jeg enig. Jeg har selv forsøkt alt av tiltak i årevis, nok dagslys, nok søvn, hør på en fin sang, ha orden på økonomien, gå på trening, god hygiene og et rolig liv. Uansett hva jeg gjør og ikke gjør våkner meg med en fæl følelse innvendig, det er helt jævlig å måtte møte enda en dag, dusjen som må tas blir tatt, huset holdes rent, jeg ønsker bare å få legge meg igjen, går gjerne i seng før åtte hver kveld, det er det eneste lyspunktet, da er endelig en dag til over. 

Hos kvinner svinger det nok endel ja pga hormoner også tror jeg vinter og mørke har endel å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg mente er om langvarig stress og høyt kortisol kan forårsake depresjon- så vil vel ikke antidepressiva gjøre noe med det- de kan ikke få ned kortisol nivåene som forårsaker depresjonen…?

Anonymkode: c60b4...8cb

Depresjon kan komme av mye og ha mange ulike årsaker og er et kompleks sykdom, jeg har aldri hevdet noe annet. Men det vi vet er at stresshormoner er usedvanlig høyt hos deprimerte. Som igjen gjør at kroppen aldri hviler. Som igjen gjør natten og morningen kan føles ekstra vanskelig. Da kan kjemiske virkemidler som finnes i antidepressiva fungere utmerket for at hjernen og kroppen igjen skal spille på lag, og ikke ulag.

"Noen ganger finnes det for små mengder av kjemiske budbringere, nevrotransmittere, i enkelte deler av hjernen. Disse stoffene sørger for at nerveimpulser overføres fra en nervecelle til en annen. Ved mangel på slike budbringere forstyrres overføringen av impulser mellom nervecellene. To viktige stoffer i denne sammenhengen er serotonin og noradrenalin, som er kjent for å påvirke menneskets stemningsleie.

Medikamenter som virker mot depresjon, antidepressiver, påvirker mengden av kjemiske budbringere i hjernen. På denne måten kan den kjemiske ubalansen som finnes hos en deprimert person, motvirkes.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/legemidler/antidepressiver

https://sml.snl.no/legemidler_mot_depresjon

Hjernen begynder eksempelvis at lave nye nerveceller og forbindelser mellem nerveceller i hippocampus, som er et hjerneområde, der blandt andet har betydning for vores hukommelse.

Antidepressiva gør også, at der overføres flere signaler gennem hjernens serotoninsystem, som påvirker vores humør, appetit, seksualitet og meget andet.

Nogle forskere mener dog, at den effekt muligvis forsvinder over tid, fordi hjernen potentielt tilpasser sig medicinens virkning ved at sænke den naturlige signalering i serotoninsystemet.

Antidepressiva kan også påvirke, hvor følsomme vi er overfor kortisol, som er et stresshormon. Medicinen øger nemlig mængden af kortisolreceptorer i hjernen, og det gør kroppen bedre til at undertrykke stresshormonet.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvordan-virker-antidepressiva-i-hjernen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...