Gå til innhold

Spørsmål om motorveier - holder på med lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man ligger i høyrefeltet i 90, og det kommer en bil fra påkjøringsveien på høyre side - hvis jeg velger å ligge i høyre og ikke gå over i venstre - skal jeg holde farten, senke farten eller øke farten (hvis jeg feks kjører i 85, øke til 90) for å slippe den inn den bilen som kommer inn fra høyre ?

Anonymkode: ad2e6...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er vel heller hvorfor du ikke flytter deg?

Anonymkode: e99d2...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av farten til han i påkjøringsfeltet. Du skal kunne forutsi hva som lønner seg, enten gasse på eller sakne litt. Dette går veldig automatisk etter hvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du skal gjøre, kommer også an på hvordan trafikkbildet er. Det er ikke sikkert du har anledning til å gasse på pga bil foran deg, det samme om det er bil bak deg.

La oss si at det er fritt både foran og bak deg, du ligger allerede i 90 km/t som er fartsgrensen. Da må du jo evt bremse/sakke ned om du nekter å legge deg over i venstre fil for å slippe inn bilen. Fartsgrensen er en øvre tillatte hastighet.

Anonymkode: 7935d...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen som ligger i akselerasjonsfeltet har vikeplikt ved filbytte. Det er derfor han som må avpasse farten til bilene på motorveien, men det er ingenting galt i å hjelpe bilistene ut enten ved at du avpasser farten eller bytter felt for å gjøre plass til bilen som kommer inn.

Anonymkode: ac54c...952

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å tenke at jeg skal slippe inn bilen som kommer i påkjøringsfeltet. Bytter fil et hakk lenger til venstre hvis det passer (se i speil og sjekk blindsonen) eventuelt så gasser jeg litt på eller bremser ned litt. 
 

Hvis du står ovenfor denne problemstillingen og blir usikker, så brems ned og slipp inn. Ikke kjør over fartsgrensen. 

Anonymkode: 9c173...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bilen som ligger i akselerasjonsfeltet har vikeplikt ved filbytte. Det er derfor han som må avpasse farten til bilene på motorveien, men det er ingenting galt i å hjelpe bilistene ut enten ved at du avpasser farten eller bytter felt for å gjøre plass til bilen som kommer inn.

Anonymkode: ac54c...952

Feil, ved akselerasjonsfelt er det skiltet med to røde streker som går sammen til en rød pil. Dette betyr gjensidig tilpassing (fletting).

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bilen som ligger i akselerasjonsfeltet har vikeplikt ved filbytte. Det er derfor han som må avpasse farten til bilene på motorveien, men det er ingenting galt i å hjelpe bilistene ut enten ved at du avpasser farten eller bytter felt for å gjøre plass til bilen som kommer inn.

Anonymkode: ac54c...952

Takk. Det er en regel på det, kjørelæreren  har forklart det. Men jeg har glemt det ut litt.

Anonymkode: ad2e6...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andy capp skrev (1 time siden):

Feil, ved akselerasjonsfelt er det skiltet med to røde streker som går sammen til en rød pil. Dette betyr gjensidig tilpassing (fletting).

Ja, men hva gjør jeg da? Bilen til høyre gasser jo på for å komme over i høyre feltet. Og hvis jeg ikke har mulighet til å gå over i venstre, da bør jeg holde farten og ikke øke/senke?

Anonymkode: ad2e6...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...