Gå til innhold

Hvor kan vi få økonomisk rådgivning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboere med god økonomi, men ulik EK grunnet aldersforskjell som i sin tid medførte ulik eierbrøk. 

Så har vi rotet det til med at jeg har betalt halvparten av tung oppussing, altså skifte kledning, tak vinduer osv. Nå er situasjonen fastlåst fordi jeg mener at tung oppussing skulle vært fordelt etter eierbrøk. Hvor kan vi få hjelp til å finne ut hva som er riktig.

Anonymkode: 1bf6f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat kan hjelpe dere med å sette opp en avtale dere imellom 

Anonymkode: d3a65...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En advokat kan hjelpe til å sette opp en avtale ja. Men først må vi jo komme frem til noen tall. Og vi har betalt ned ekstra på lån, lånt opp på nytt etc. Jeg trenger noen til å se på tallene. Ikke skrive kontrakten.

Anonymkode: 1bf6f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken. 

Anonymkode: ddcbd...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe juridisk som tilsier at dette skal deles etter eierbrøk, så her burde dere jo hatt en avtale dere i mellom i forkant. 

Dere må altså snakke sammen og finne en løsning. En adovat kan hjelpe dere med en juridisk avtale, men her må dere jo uansett bli enige. 

Mener han at du også har krav på 50 % av verdiøkningen av oppussingen, selv om du har lavere eiebrøk? 

Anonymkode: d06a1...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er inneforstått med at jeg har betalt for mye. Men vi er ikke enig om tallene.. jeg driter i verdiøkningen i så måte. Mer opptatt av om det jeg har puttet inn i "ekstra EK" enten tilgodeskrives med økt brøk. Eller at jeg får pengene ut hvis det skjer noe. Det er ikke maling og sparkling og generelt vedlikehold, men store kostbare ting. Noe er cashet ut av sparekonto, mens andre ting er refinansiering hvor jeg er ansvarlig for halvparten. 

Hvis han faller fra nå, går store deler av mine verdier til barna som er små, og jeg vil ikke ha mulighet til å kjøpe ut de og beholde huset. Så vi er avhengige av å få hjelp slik at vi kan sette opp en avtale.

Anonymkode: 1bf6f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er klar over at vi burde hatt en avtale, men det har vi altså ikke. Jeg var ung når vi kjøpte hus, og det var min første bolig.. Alt jeg kan om økonomi og sparing, fond etc har jeg måtte lese meg opp på i voksen alder. Etter 20 år så tenker jeg at nå vil jeg ha det riktig.

Anonymkode: 1bf6f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tall er dere uenige om, da? 

Utgiftene eller brøken som skulle vært? 

 

Anonymkode: d06a1...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brøken tror jeg er feil, for det var aldri noen som regnet på det. Bankrådgiveren bare sa en brøk som jeg gikk utifra var rett. Har regnet på den og den er for lav.

Så har vi da oppussingen, jeg mener at jeg skulle betalt etter brøk ikke halvparten. Så da er det differansen mellom min brøk og halvparten. Han er inneforstått med at det er skjevdelt og at jeg ikke skulle betalt så mye. Men når vi skal se på tallene går det helt i lås. Så ønsker at noen kan se på det sammen med oss. 

Anonymkode: 1bf6f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg i første rekke gått til banken og fått rådgiver der til å regne over eierbrøk basert på tallene da dere kjøpte. Det er ikke veldig komplisert å regne ut der basert på egenkapital. 

Så kommer spørsmålet rundt hvordan dere har betalt på lånet etter dette? Er dette fordelt på samme måte som eierbrøk? 

Når dette er klargjort, så bør jo selve oppussingen være grei skuring, men skjønner at det ikke er lett hvis dere ikke engang er enig om eierbrøken 😊

Anonymkode: d06a1...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierbrøken har jeg regnet ut. All fordeling har vært 50 /50. Nedbetaling av lån 50/50 og ekstra nedbetaling er også gjort 50/50.

Anonymkode: 1bf6f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Banken. 

Anonymkode: ddcbd...3f2

De må bli enige om fordelingen hos en advokat. Banken legger seg ikke opp i private avtaler. Vi har ikke juridisk kompetanse og kan bare gi generelle økonomiske råd og ikke fortelle noen hvordan de burde fordele midler. 

 

Om de bare ønsker hjelp til utregningen i henhold til hva som er brukt osv så er det en ting, men her virker det ikke som om det er det som er problemet. 

 

Hilsen ansatt i bank

Anonymkode: a0da4...045

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Eierbrøken har jeg regnet ut. All fordeling har vært 50 /50. Nedbetaling av lån 50/50 og ekstra nedbetaling er også gjort 50/50.

Anonymkode: 1bf6f...b8c

Jeg skjønner ikke helt hvor det strander hvis du har regnet ut eierbrøken? Han er ikke enig? Da får han gjøre en utregning og argumentere for hvorfor hans er riktig, da. 

Anonymkode: d06a1...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna du nevner, er det felles eller hans særkullsbarn? Hvis dere bare har felles barn, kan du sitte i uskifte og må ikke løse ut barna, om samboer dør.

Anonymkode: d38c5...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barna du nevner, er det felles eller hans særkullsbarn? Hvis dere bare har felles barn, kan du sitte i uskifte og må ikke løse ut barna, om samboer dør.

Anonymkode: d38c5...ee6

Det er felles barn. Det er mange ulemper med å sitte i uskiftet bo også og vi bor i et prispresset område. 

Anonymkode: 1bf6f...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...