Gå til innhold

Hva er risikoen for å bli gravid som 45-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lei prevensjon, men absolutt ikke interessert i å bli gravid 🤔

Anonymkode: 45a7d...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjansen for det er ikke stor. Eggene er svært dårlige når kvinner kommer i førtiårene.

Noen utklipp fra nettet:

I én menstruasjonssyklus er det nesten 20 % sjanse for å bli gravid. Sjansene synker til 5 % innen du blir 40 år

 

 

Når er man for gammel til å bli gravid?
 
For gjennomsnittskvinnen er det slutt på brukende egg når hun er 41 år gammel. Halvparten av kvinnene kan fremdeles få barn, men for halvparten er det for sent. Men det er bare noen få som blir gravide når de er 45-46 år gamle.
 
Når er det vanskelig å få barn?
 
 
Eggkvaliteten er svært lav allerede 10 år før en kvinne kommer i overgangsalderen, og på topp i 20-årene. – Generelt sett har 25 % av eggene til en 30-åring nedsatt kvalitet. Når du bikker 35 år er tallet oppe i 55 %, og når du har fylt 45 snakker vi om at over 90 % av eggene har redusert kvalitet, sier Becker.

 

Det er likevel en mulighet for å bli gravid sent..:

https://iform.nu/sunn-livsstil/sunn-graviditet/mamma-sent-i-livet

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er lei prevensjon, men absolutt ikke interessert i å bli gravid 🤔

Anonymkode: 45a7d...3ad

Mellom 2-5 % har jeg lest en plass. Men så er det bare 10% etter 35 år også da. Og faktisk bare 20% sjanse under 35…Så det er jo egentlig utrolig at mange av oss blir så lett gravide😅 Jeg fikk to barn på første forsøk mellom 37 og 40 år.

Anonymkode: a4461...c8c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekolog kan ta ultralyd og se hvor mange egg du har igjen og si noe om sjansen.

Anonymkode: dc584...c71

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gynekolog kan ta ultralyd og se hvor mange egg du har igjen og si noe om sjansen.

Anonymkode: dc584...c71

Gynekologen kan jo ikke SE om eggene er liv laga og ikke brukbare. Det er ikke antallet egg som gjør sjansene så dårlige, men den dårlige kvaliteten på dem når man blir så gammel som over 40. Det er en blodprøve gynekologen må ta, for å sjekke hormoner. Det viser hvor fruktbar man er. 

Anonymkode: bdbaa...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mellom 2-5 % har jeg lest en plass. Men så er det bare 10% etter 35 år også da. Og faktisk bare 20% sjanse under 35…Så det er jo egentlig utrolig at mange av oss blir så lett gravide😅 Jeg fikk to barn på første forsøk mellom 37 og 40 år.

Anonymkode: a4461...c8c

I hver syklus, ja. Sjansen for å bli gravid generelt ved de ulike alderne er jo mye høyere enn det. Det er f.eks helt vanlig å få barn etter 35, så det er ikke slik at bare 10 prosent av kvinner kan bli gravid etter 35. De færreste blir gravid på første forsøk, uansett alder. 

Om man absolutt ikke ønsker (flere) barn, bør man ikke gamble på at man er for gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ihvertfall gravid som 43-åring. Og ammet til jeg var 47. 

Anonymkode: 05dc6...42e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er lei prevensjon, men absolutt ikke interessert i å bli gravid 🤔

Anonymkode: 45a7d...3ad

Det er forsatt sjanse for å bli gravid. 

Anonymkode: f1fd9...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (7 minutter siden):

I hver syklus, ja. Sjansen for å bli gravid generelt ved de ulike alderne er jo mye høyere enn det. Det er f.eks helt vanlig å få barn etter 35, så det er ikke slik at bare 10 prosent av kvinner kan bli gravid etter 35. De færreste blir gravid på første forsøk, uansett alder. 

Om man absolutt ikke ønsker (flere) barn, bør man ikke gamble på at man er for gammel. 

Om man har 100 kvinner på 35 år så blir i snitt 10% av dem gravide under eggløsning jo. Hvem som er de heldige (eller uheldige) er individuelt. Tid og sted. Stress. Sykdommer. Hormonforstyrrelser. Osv uavhengig av alder og syklus.

Anonymkode: a4461...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid som 46-åring. Han er en rolig og fornøyd liten tass.

Anonymkode: 412eb...28a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man har 100 kvinner på 35 år så blir i snitt 10% av dem gravide under eggløsning jo. Hvem som er de heldige (eller uheldige) er individuelt. Tid og sted. Stress. Sykdommer. Hormonforstyrrelser. Osv uavhengig av alder og syklus.

Anonymkode: a4461...c8c

10 prosent for hver syklus ja. Om 100 kvinner på 35 droppet prevensjon og hadde sex rundt hver eggløsning, så ville adskillig mer enn 10 prosent av dem endt opp med barn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så poenget må jo være at man må bruke prevensjon til man får bekreftet av lege at sjansen er 0.  Man er ikke 10% eller 35% gravid. Og om man vil unngå uønskede svangerskap må man sammen med partner bruke prevensjon. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (40 minutter siden):

Så poenget må jo være at man må bruke prevensjon til man får bekreftet av lege at sjansen er 0.  Man er ikke 10% eller 35% gravid. Og om man vil unngå uønskede svangerskap må man sammen med partner bruke prevensjon. 

Det er nå så, men hvis risikoen er sånn 1-2% er jo det å være over 45 like sikker "prevensjon" som f.eks. p-piller.

Anonymkode: 45a7d...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett opp spiral så slipper du å tenke på prevensjon.

Hormonspiral eller kobberspiral

Anonymkode: 4828f...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med eggløsningstest? Hvor sikkert er det som prevensjon?

Anonymkode: 45a7d...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lav til at man melder til alle at "til neste år er vi foreldre".  For høy til at man kjører på uten prevensjon hvis det er fullstendig krise å bli gravid.

Anonymkode: e097e...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke mannen sterilisere seg? Det er en enkel prosedyre. Litt ventetid i det offentlige, men man kan gjøre det privat. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...