Gå til innhold

Hvor mange fritidsaktiviteter går deres barn på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Bor på et tettsted. Her er det fokus på aktiviteter barna sjal gå på, og jeg kjenner på dårlig samvittighet ang mine egne barn.

Jeg har et barn som går på ridning. Og et barn som går på speidern. Begge står aktivt på alpint om vinteren.

Men de aller fleste går på kor, fotball, dans, speider, korps og langrenn, til sammen! Og foreldre og besteforeldre kjører og kjører og kjører...

Jeg kjenner på dårlig samvittighet. Jeg jobber også 100% æ, har 4 barn og samboer er melkebonde ( ergo fjøs morgen og kveld). De 2 eldste elsker å være med I fjøset.

Barna mine er fornøyd slik der er, men jeg kjenner på en slags dårlig samvittighet for noe jeg er usikker på om jeg sjal ha dårlig samvittighet for og pushe de på. 

Blir det bedre unger av dette? Jeg blir stressa av tanken. 😞

Anonymkode: 41362...a63

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Bor på et tettsted. Her er det fokus på aktiviteter barna sjal gå på, og jeg kjenner på dårlig samvittighet ang mine egne barn.

Jeg har et barn som går på ridning. Og et barn som går på speidern. Begge står aktivt på alpint om vinteren.

Men de aller fleste går på kor, fotball, dans, speider, korps og langrenn, til sammen! Og foreldre og besteforeldre kjører og kjører og kjører...

Jeg kjenner på dårlig samvittighet. Jeg jobber også 100% æ, har 4 barn og samboer er melkebonde ( ergo fjøs morgen og kveld). De 2 eldste elsker å være med I fjøset.

Barna mine er fornøyd slik der er, men jeg kjenner på en slags dårlig samvittighet for noe jeg er usikker på om jeg sjal ha dårlig samvittighet for og pushe de på. 

Blir det bedre unger av dette? Jeg blir stressa av tanken. 😞

Anonymkode: 41362...a63

Beklager skrivefeil i tekst*

Anonymkode: 41362...a63

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn går på trening som er en gang i uken….basketball. Andre ukedager leker han ute. 

Endret av Urwa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Bor på et tettsted. Her er det fokus på aktiviteter barna sjal gå på, og jeg kjenner på dårlig samvittighet ang mine egne barn.

Jeg har et barn som går på ridning. Og et barn som går på speidern. Begge står aktivt på alpint om vinteren.

Men de aller fleste går på kor, fotball, dans, speider, korps og langrenn, til sammen! Og foreldre og besteforeldre kjører og kjører og kjører...

Jeg kjenner på dårlig samvittighet. Jeg jobber også 100% æ, har 4 barn og samboer er melkebonde ( ergo fjøs morgen og kveld). De 2 eldste elsker å være med I fjøset.

Barna mine er fornøyd slik der er, men jeg kjenner på en slags dårlig samvittighet for noe jeg er usikker på om jeg sjal ha dårlig samvittighet for og pushe de på. 

Blir det bedre unger av dette? Jeg blir stressa av tanken. 😞

Anonymkode: 41362...a63

De tre barna Jar fått velge en aktivitet hver. De får gå på hva de vil og de får bytte underveis om de ikke trives. Det er dyrt nok det. Ridning koster jo nesten 10 000 i året og de andre aktivitetene koster mellom 2500-5000. Hadde ikke hatt råd (eller tid) til å la dem velge to organiserte aktiviteter hver.

Anonymkode: 89287...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene går på fotball 4-5 dager i uka, andre går på taekwondo to dager i uka. Har vært innom både korps og speider men til slutt måtte de prioritere siden tidspunktene kolliderte. Vi bor i en middels stor by og de kommer seg til/fra selv stort sett

Anonymkode: be882...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks to aktiviteter har vi sagt,men når de er små overlapper jo gjerne fotball IG ski feks

Anonymkode: 40254...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 aktivitet hver. De har valgt hver sin krevende aktivitet både i tid og kostnader. Det lar seg ikke lenger kombinere med annet nå på mellomtrinnet. Treninger mellom 4-6 ganger i uken i perioder. 

Anonymkode: 6284c...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks én aktivitet hver.

Både for barnas del, mtp lekser og fritid, men også fordi vi som foreldre ikke ønsker å havne i den berømte tidsklemma. Får helt vondt av alt stresset som preger de fleste barnefamilier rundt oss, da flere aktiviteter pr barn er normen også her vi bor.

Anonymkode: 953df...3ee

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11 åring går på fotball to ganger i uken og en dag på e-sport.Synes det er mer en nok for han siden han har mer lekser og nå på mellomtrinnet.

Anonymkode: 690e7...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke undervurdere verdien i å ha tid til å finne på sine egne aktiviteter.

Våre har en aktivitet hver etter eget valg, og så har vi begrensning på skjermtid så ikke resten av fritiden går med der. De leker sammen, leser, tegner, sykler og nyter friheten til å gjøre akkurat hva som faller dem inn. Mine barn er tydelige på at de ikke ønsker seg mer organisert fritid. 

Anonymkode: f3831...7c7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. klassingen går på 1 aktivitet, og de fleste andre i klassen går på enten 1 eller 0, noen prøvde seg på 2 men trappet fort ned til kun 1. 

3. klassingen går på 2 aktiviteter, og det samme gjør en del av de andre i klassen, men ingen har flere enn 2 aktiviteter her. 

Anonymkode: f6003...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet sa jeg maks to aktiviteter (maks to kvelder i uken). Så kom barnet selv med en aktivitet som går rett etter skolen og er ferdig kl 16.30, det var greit. 

Anonymkode: 68f05...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at du absolutt ikke trenger å ha dårlig samvitttighet for at barna har for få aktiviteter. Slik samfunnet har utviklet seg så blir ungene unge våre rett og slett frarøvet barndommen sin gjennom organisert aktivitet og voksenstyrt lek! Jeg tenker at ungene dine er heldige som har fritid de kan bruke på lek, kreativitet, lesing og utforsking 🩷

Jeg var på foredrag med en doktor innen barnepsykologi (husker dessverre ikke hva hun het), men hun fortalte at det har gått så langt at de ser et behov for å utvikle nasjonal veiledning om barnas fritid. På samme måte som vi har anbefalinger fra helsestasjon angående mat, hygiene, tannstell, skjermbruk osv så ser de et behov for å komme med anbefaling om kun én fast organisert aktivitet i uken pr barn under 12 år. 

De ser en stor økning blant barn i skolehelsetjenesten og BUP over hele landet, og svært mange av disse kommer med "uforklarlige" plager og foreldrene tror de har kyssesyken, ME, migrene osv. Men så viser det seg at samtlige har et heidundrende kjør på skole og fritid. Ungene klarer jo ikke gi beskjed om dette selv, de synes jo aktivitetene er morsomme, men over tid påføres de negativt stress. 

Før noen føler seg truffet og hiver seg over tastaturet så må jeg bare presisere at dette naturligvis ikke vil gjelde ALLE, noen tåler mer enn andre og hver enkelt kjenner sitt barn best og alt det der. Men jeg tror absolutt hun er inne på noe viktig og at vi som foreldre burde bli flinkere til å skru ned tempoet og gi barn mulighet til å bli kjent med selv gjennom lek med andre og alenetid hjemme ❤️

Anonymkode: 85a5c...4ff

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre har stort sett gått på én hver, noen ganger gikk noen av dem på to. Jeg synes ikke du skal ha det minste dårlig samvittighet. Det er ikke bra at all tiden til en del barn er organisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gikk på 2-3 frem til 6. klasse for da økte treningsmengden på den ene aktiviteten så mye at det ikke lot seg kombinere. Eldste trener nå bare 3 dager i uka og yngste 4-5 dager i uka.  De lærte tidlig at det var gøy å trene. Eldste går på vgs så trenger mer tid til skole.  

Vi tilpasset arbeidstidene for å få ungene i aktivitet og vi var trenere for hvert vårt barn i hver sin idrett. (jeg 1-4 trinn og mannen min 1-6 trinn)  Jeg synes det har vært verdt «stresset»  med full jobb og barn på aktivitet. Valgte å få kun to barn så jeg ikke måtte dele meg mer opp.  I noen grad synes jeg det er latskap av foreldre å begrense aktiviteter om barna er ivrige på lik linje med de som ikke gidder å følge opp lekser.  Utvikling av motoriske ferdigheter og koordinasjon er for viktig til å overlate til kun skolen.  Anekdote: Ytterst få av barnas klassekompiser som ikke driver med fysisk aktivitet på fritiden drar på tur/er aktive med foreldre.  

Anonymkode: 00c10...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ikke gå på mer enn én aktivitet om gangen. Ønsker ikke å bli med på tidsklemme-karusellen, hverken for min egen del eller barnas.

Anonymkode: 953df...3ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen har aktivitet hver dag ja.Har prøvd oss fram og synes at tre dager i uka er for mye. To dager per uke passer for vårt barn -  dette året i hvert fall. Hun trives med å pusle med sitt alene hjemme og må få tid til besøk også, også og så synes jeg det blir litt stress med lekser hvis hun skal ut på noe hver dag. Andreklassing. 

Anonymkode: 95d0e...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hele tiden sagt max to aktiviteter, helst bare en hvis den innebærer flere ganger pr uke.

Nå har de en aktivitet hver, men disse innebærer endel treninger og kamper - mer enn nok.

Våre barn trenger å ha tid til å være sammen med oss, med venner, gjøre lekser uten at alt blir stress, slappe av, hjelpe til hjemme. Og vi voksne skal kunne følge opp og ikke bare være taxi.

Endret av Sniff76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at når barna sluttet på SFO (yngste etter 1. klasse og eldste etter 2. klasse og to år mellom) så minsket vårt stress. Ungene laget seg mat selv, gjorde litt lekser, var sammen på ettermiddagene eller var med venner og vi måtte ikke ha middag eller fikse noe før trening hver dag og slapp den lange hentetiden. Barnas energinivå var bedre og de var i bedre humør.  SFO stjal energi og var mer stress med å hente der enn alle aktiviteter de skulle rekke.   Da gikk det fint at de hadde aktiviteter mandag-torsdag og ev i helgene. 

Anonymkode: 00c10...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine går nå på en hver. Gikk lenge på 2 hver, men da var de yngre og treningene var 1 dag i uken og under 10 min kjøring fra huset vårt.  Tenker så lenge de har et miljø utenfor skolen hvor ungen føler de hører hjemme så er alt ok. 

Anonymkode: f598a...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...