Gå til innhold

Selge bil på finn.no eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arvet en bil, fin bil med få kilometer (utifra det lille jeg kan om biler), 10 år gammel og 50 000 km,

Har en bilforhandler som vil kjøpe, men blir fortalt at man får d doble på finn.

ulempen med finn hører jeg er at man må garantere i 2 år, hvis det skulle skje noe galt med bilen. 

kan ingenting om dette. håper på gode råd herfra , vil jo ikke selge en fin bil til skampris, arvet av min beste venn.

Anonymkode: 920a1...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har solgt bil på Finn og det gikk bra. tenker at om bilen er i god stand ikke utgammal og ikke gått 300 t km så går det bra. Noen år siden dette - men dobbel pris tror jeg ikke noe på:) Du finner sikker noe mer ut på div. bilforum osv (der finner du flere experter enn her..)  - Men bruktselgere skal jo leve/tjene penger - så det betyr at de ligger 20 - 30 tusen over det du får for den på finn. Samtidig er jo det en fordel at de tar risikoen om det skjer noe med bilen. De pleier også å gi garantier, rimelig forsikring osv. 

Du kan fex ta en NAF-test - Er alt iorden hadde jeg satset på Finn. 

Anonymkode: 918c5...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke garantere for bilen i 2 år men kjøper har reklamasjonsrett i 2 år på skjulte feil og mangler som selger har vært klar over eller burde vært klar over.

Som nevnt over så kan du ta en NAF test og legge deg litt under i pris i forhold til samme biler med samme kilometerstand som du ligger ute på Finn.

Skriv en utfyllende annonse med mange gode bilder, vær tydelig på at du ikke vet mye så mye om bilen. Velg bort potensielle kjøpere som kan være vanskelige i etterkant. Unngå utlendinger og ikke gi fra deg bilen før den er omregistrert og pengene er på din konto.

Anonymkode: df51e...85f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Har arvet en bil, fin bil med få kilometer (utifra det lille jeg kan om biler), 10 år gammel og 50 000 km,

Har en bilforhandler som vil kjøpe, men blir fortalt at man får d doble på finn.

ulempen med finn hører jeg er at man må garantere i 2 år, hvis det skulle skje noe galt med bilen. 

kan ingenting om dette. håper på gode råd herfra , vil jo ikke selge en fin bil til skampris, arvet av min beste venn.

Anonymkode: 920a1...298

Du har fått gode forklaringer.

Vil du ha rask og trygg handel, uten noe ansvar og uten at noen prøver å klage. Så velger du forhandler. 

Vil du få maks ut av bilen økonomisk, så selger du privat. Men da har du noe ansvar, kjøper kan prøve å klage, du må passe på at kjøper ikke stikker av med bilen, du må passe på at riktig dokumentasjon fylles ut og at penger er overført før kjøper stikker av med bilen. 

Velger du privat, så tar du en NAF test på bilen. Da er det svært lite som kan krangles på i ettertid 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ikke garantere for bilen i 2 år men kjøper har reklamasjonsrett i 2 år på skjulte feil og mangler som selger har vært klar over eller burde vært klar over.

Du må altså ikke garantere for noe.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har arvet en bil, fin bil med få kilometer (utifra det lille jeg kan om biler), 10 år gammel og 50 000 km,

Har en bilforhandler som vil kjøpe, men blir fortalt at man får d doble på finn.

ulempen med finn hører jeg er at man må garantere i 2 år, hvis det skulle skje noe galt med bilen. 

kan ingenting om dette. håper på gode råd herfra , vil jo ikke selge en fin bil til skampris, arvet av min beste venn.

Anonymkode: 920a1...298

Du må gjerne skrive bilmodell, men de fleste 10 år gamle biler med så lav kilometer er attraktive. Hilsen gammel bilselger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må ikke garantere for bilen i 2 år men kjøper har reklamasjonsrett i 2 år på skjulte feil og mangler som selger har vært klar over eller burde vært klar over.

Som nevnt over så kan du ta en NAF test og legge deg litt under i pris i forhold til samme biler med samme kilometerstand som du ligger ute på Finn.

Skriv en utfyllende annonse med mange gode bilder, vær tydelig på at du ikke vet mye så mye om bilen. Velg bort potensielle kjøpere som kan være vanskelige i etterkant. Unngå utlendinger og ikke gi fra deg bilen før den er omregistrert og pengene er på din konto.

Anonymkode: df51e...85f

hvem skal omregistrere? meg? før eller etter pengene er på konto? beklager dumt spm, har 0 peiling. takk for svar.

Anonymkode: 920a1...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jane78 skrev (4 minutter siden):

Du har fått gode forklaringer.

Vil du ha rask og trygg handel, uten noe ansvar og uten at noen prøver å klage. Så velger du forhandler. 

Vil du få maks ut av bilen økonomisk, så selger du privat. Men da har du noe ansvar, kjøper kan prøve å klage, du må passe på at kjøper ikke stikker av med bilen, du må passe på at riktig dokumentasjon fylles ut og at penger er overført før kjøper stikker av med bilen. 

Velger du privat, så tar du en NAF test på bilen. Da er det svært lite som kan krangles på i ettertid 

En naf test, jeg kan sikkert google dette, men må bilen inn på et naf hus og vurderes eller noe sånt da?

Anonymkode: 920a1...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvem skal omregistrere? meg? før eller etter pengene er på konto? beklager dumt spm, har 0 peiling. takk for svar.

Anonymkode: 920a1...298

Du starter prosessen ved å logge inn på Statens Vegvesen. Antar du står som eier av bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (5 minutter siden):

Du må altså ikke garantere for noe.

Du må gjerne skrive bilmodell, men de fleste 10 år gamle biler med så lav kilometer er attraktive. Hilsen gammel bilselger :)

Audi a4

Anonymkode: 920a1...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte min på nettbil. Kunne sikker fått mer for den hvis jeg hadde solgt den selv  men det var utrolig lettvint. De hentet den på mandag, solgte den tirsdag og jeg fikk pengene på konto samme dag.

Anonymkode: 9d7d8...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En naf test, jeg kan sikkert google dette, men må bilen inn på et naf hus og vurderes eller noe sånt da?

Anonymkode: 920a1...298

Ja, men er det f.eks en Toyota Yaris er det nesten penger ut av vinduet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg solgte min på nettbil. Kunne sikker fått mer for den hvis jeg hadde solgt den selv  men det var utrolig lettvint. De hentet den på mandag, solgte den tirsdag og jeg fikk pengene på konto samme dag.

Anonymkode: 9d7d8...1fa

Det er veldig lett å bli kvitt bilen på den måten, men du får stort sett alltid vesentlig mer ved å selge selv. I mine glansdager kjøpte jeg mange bruktbiler som oppkjøper (tilsvarende Nettbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har null peiling er det lett å bli lurt. 

Anonymkode: 6e05d...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode råd her, kjør på FINN om du gidder arbeidet, eller press forhandleren som vil kjøpe bilen til å gå vesentlig opp i pris.

Anonymkode: 6f83a...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...