Gå til innhold

Ekstrem ising i tennene etter jeg begynte på medisiner som gir munntørrhet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på nye medisiner i januar, og etter det har det vært ekstremt med munntørrhet om natten, jeg våkner at det er tørt og jeg må drikke litt. Blitt en del bedre de siste ukene, men nå har jeg fått ekstremt med ising i alle tennene oppe bak. Jeg har kjøpt produkter som skal hjelpe, men jeg klarer de ikke pga smak. Vet at mange medisiner ødelegger tennene, men hvor for går det egentlig? Synes 3 måneder var kort tid, er nøye med munnhygiene og har hatt lite hull de siste årene. Tannlegen må jeg ringe etter påske, men hva er din erfaring med dette, går det fort? 

Anonymkode: b6a20...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke medisiner er dette?

Anonymkode: 79ffc...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en del medisiner som "ødelegger" tennene, og det kan gå ganske raskt.

Usikker på om tannhalsene blir mer synlig og sårbar av tørr munn, men det er der jeg kjenner ising. Får dessuten fort hull i tennene og munnsår, men kan dessverre ikke bytte medisinene jeg går på nå.

Jeg bruker sensodyne tannkrem og sukkerfrie pastiller som hjelp. Har tannlegeskrekk og fobi mot alt som smaker tannlege, så det er ikke mye av de tradisjonelle midlene mot munntørrhet som jeg takler. Har også drikkeflaske lett tilgjengelig. 

Får gratis tannbehandling pga medikamentutløst munntørrhet, og går dit 1-2 ganger i året for å holde tennene i orden.

Anonymkode: 698ec...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke medisiner er dette?

Anonymkode: 79ffc...628

Lamictal 

ts

Anonymkode: b6a20...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det er en del medisiner som "ødelegger" tennene, og det kan gå ganske raskt.

Usikker på om tannhalsene blir mer synlig og sårbar av tørr munn, men det er der jeg kjenner ising. Får dessuten fort hull i tennene og munnsår, men kan dessverre ikke bytte medisinene jeg går på nå.

Jeg bruker sensodyne tannkrem og sukkerfrie pastiller som hjelp. Har tannlegeskrekk og fobi mot alt som smaker tannlege, så det er ikke mye av de tradisjonelle midlene mot munntørrhet som jeg takler. Har også drikkeflaske lett tilgjengelig. 

Får gratis tannbehandling pga medikamentutløst munntørrhet, og går dit 1-2 ganger i året for å holde tennene i orden.

Anonymkode: 698ec...e8d

Har gratis tannlege jeg også, men av andre grunner. Var hos tannlegen før jul, men da var alt bra. Bruker Zendium sensetive eneste som fungerer mot blemmer og sår i munn. Det har jeg mye av, men kanskje prøve en tannkrem en liten stund mot ising. Jeg håper ikke jeg har hull i samtlige jeksler 😫

Vil ikke bytte jeg heller, det er noe som endelig fungerer på meg. Men får jeg helt ødelagte tenner er det krise. 🥺

ts

Anonymkode: b6a20...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...