Gå til innhold

Dere som har vært i intervjuer, hva svarer dere på de vanlige spørsmålene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal i et intervju til en stilling som resepsjonist, har ikke så mye erfaring med den type jobb, men veldig lyst på jobben. Men sliter med å finne gode svar på spørsmål som feks hvordan man håndterer konflikter og positive og negative sider, er det noen som har gode svar på dette innen en sånn type jobb? 

Anonymkode: 8141e...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan håndterer du konflikter da? Eller hva er dine svake sider?

Det intervjuere vil med spørsmålet er vel egentlig å få tak i om du kjenner deg selv, og er klar over dine egne  sterke og svake sider. Ikke et standardsvar om «jeg legger noen ganger for mye innsats i arbeidet mitt» som bare er svada og som i min bok hadde rykket deg ganske langt ned på lista. 
 

I min stilling, som er en lederstilling med mye personalansvar og forsåvidt personalhåndtering, så er jeg klar over at jeg i diskusjoner tenderer til å svare raskt på teknisk sak, og ikke nødvendigvis anerkjenne frustrasjonen og følelsene som også tas opp. Dette er jeg klar over, og derfor tar jeg en vurdering på om jeg i situasjonen bør starte med å anerkjenne følelser og så drøfte saken eller om jeg skjærer gjennom og svarer ut, med risiko for at min ansatt ikke opplever seg sett. Noen ganger er det greit å svare kjapt også, hvis ikke blir det lite effektivitet. 
Dette kan jeg trekke frem i et intervju, og vise at jeg definitivt har en svak side, mange faktisk, men at jeg ikke er blind for disse og er obs på at jeg noen ganger må bruke mer tid enn jeg hadde foretrukket for å forankre noe hos noen ansatte.

 

Prøv å finne ut hva som kjennetegner deg, og ut fra det kan du fort finne «slagsiden» av den positive egenskapen.

Når jeg for eksempel er løsningsorientert som i eksempelet over, så er slagsiden at jeg ikke alltid forstår diffuse og følelsesmessige bekymringer knyttet til løsningen, og derfor kan gå litt fort frem og gå glipp av viktig informasjon. Derfor er mitt verktøy å stoppe og tenke om noen jeg vet tenker litt annerledes enn meg protesterer på en løsning, og undersøke hva som ligger i protesten. Det kan være noe jeg ikke har sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, ro ned. Det er helt greit å innrømme at du ikke har all verdens erfaring. De fleste arbeidsgivere setter pris på ærlighet. Når det gjelder konflikthåndtering, bare si det som det er. Fortell dem hvordan du har taklet lignende situasjoner før, selv om det ikke har vært i en resepsjonistrolle. Ellers så bare vær ærlig. Alle har styrker og svakheter. Det viktigste er å vise at du er villig til å lære og vokse.

Endret av Rebecca30
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt i orden å ikke ha erfaring med den konkrete rollen. Forklar hvordan du håndterer ulike situasjoner. Bruk eksempler. «I sommerjobben på spar opplevde jeg en kunde som ble veldig sint fordi vi manglet en spesiell vare. Dette håndterte jeg ved å forklare rolig og tilby å finne et godt alternativt»

Anonymkode: 45283...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knyttet mine erfaringer innen kundeservice i en matbutikk, til rollen hvor jeg yter service til min klient som advokatfullmektig. Du bruker de erfaringene du har og viser til hvordan du håndterte dem.

På sterke og svake sider må du, som den over skriver, vise til slike sider ved deg selv. 

Min svake side er at jeg ikke trives med å presentere/snakke foran folk, noe som kan være en ulempe i den bransjen jeg er i. Likevel jobber jeg med å sette meg i situasjoner jeg er ukomfortabel med og har holdt flere presentasjoner for å jobbe med det. 

Anonymkode: fddda...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lyver på stort sett alt de ikke kan faktasjekke etter intervjuet.

Erfaring? Jada, mange år.

Hvordan jobber jeg med andre? Helt supert, har også erfaring med å være leder. Behersker selvfølgelig å jobbe alene også.

Osv, osv.

Anonymkode: 6a5a5...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste rådene jeg kan gi er å alltid ha klar eksempler på situasjoner.

Finn et eksempel på en konflikt og hvordan du håndterte den. Snakk om konflikten, snakk om hva du i etterpå tenkte at du kunne gjort bedre eller annerledes i konflikten. De fleste har hatt en konflikt på jobb. Man bare prater ikke om det fordi det er flaut og tabubelagt. Man skammer seg. Men i en intervju prosess kan du snakke om det. Bare husk å reflekter rundt det og snakk om hva som kunne vært gjort annerledes for at man kunne unngått eller dempet konflikten. Det trenger ikke være en stor konflikt. 

Finn et eksempel på en gang du var stressa, hva som gjorde deg stressa, hvordan du håndterte stress da og hvordan du kunne håndtert det annerledes.

Finn et eksempel på hva du har gjort bra.

Finn eksempel på hvordan du gjorde det bra faglig og snakk om din kompetanse rundt dette eksempelet. (Eks i barnehage hvor du hadde et godt pedagogisk aktivitet og hvorfor det ble så vellykket og hvilket mål du jobbet ut i fra, bla bla sånne ting).

Din negative sider: Tenk på en ting du tror om deg selv som er bra. Gjør den tingen negativ. Eks: du er engasjert, noen kan tolke ditt engasjement som masete og intens. Du er utadvendt, noen kan tolke det som støyete, du ser du kan ha behov for å dempe deg. 
Du er innadvendt, her kan du jobbe med å heve deg selv. Ingenting av dette er egentlig negativt, men gode svar du kan komme med. 

Husk å smil og ha god øyekontakt. Lat som  at de som er på intervju er en god kollega du har hatt tidligere.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (27 minutter siden):

Det beste rådene jeg kan gi er å alltid ha klar eksempler på situasjoner.

Finn et eksempel på en konflikt og hvordan du håndterte den. Snakk om konflikten, snakk om hva du i etterpå tenkte at du kunne gjort bedre eller annerledes i konflikten. De fleste har hatt en konflikt på jobb. Man bare prater ikke om det fordi det er flaut og tabubelagt. Man skammer seg. Men i en intervju prosess kan du snakke om det. Bare husk å reflekter rundt det og snakk om hva som kunne vært gjort annerledes for at man kunne unngått eller dempet konflikten. Det trenger ikke være en stor konflikt. 

Finn et eksempel på en gang du var stressa, hva som gjorde deg stressa, hvordan du håndterte stress da og hvordan du kunne håndtert det annerledes.

Finn et eksempel på hva du har gjort bra.

Finn eksempel på hvordan du gjorde det bra faglig og snakk om din kompetanse rundt dette eksempelet. (Eks i barnehage hvor du hadde et godt pedagogisk aktivitet og hvorfor det ble så vellykket og hvilket mål du jobbet ut i fra, bla bla sånne ting).

Din negative sider: Tenk på en ting du tror om deg selv som er bra. Gjør den tingen negativ. Eks: du er engasjert, noen kan tolke ditt engasjement som masete og intens. Du er utadvendt, noen kan tolke det som støyete, du ser du kan ha behov for å dempe deg. 
Du er innadvendt, her kan du jobbe med å heve deg selv. Ingenting av dette er egentlig negativt, men gode svar du kan komme med. 

Husk å smil og ha god øyekontakt. Lat som  at de som er på intervju er en god kollega du har hatt tidligere.
 

 

Vær så snill ikke dra den om at noe bra er negativt. Det er fryktelig enkelt å gjennomskue. 

Finn noe negativt, vi har alle det, og si hva du tenker rundt det og hvordan du jobber med det. 

Anonymkode: 79e96...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vær så snill ikke dra den om at noe bra er negativt. Det er fryktelig enkelt å gjennomskue. 

Finn noe negativt, vi har alle det, og si hva du tenker rundt det og hvordan du jobber med det. 

Anonymkode: 79e96...d9e

Men det du syns er negativt med deg selv trenger jo ikke være negativt. Kan hende noen i arbeidssituasjon ser på det som noe annet. Og om vet at du selv er supersosial så kan det faktisk hende at noen oppfatter deg som intens og litt mye. 
 

Man kan jo ikke si at man f.eks har devaluerende ptds og dermed aldri tror at jobben man gjør er bra 😅 eller andre  litt mer alvorlige negative ting. Da får man jo ikke jobben. Skremmer jo alle og enhver. 
 

Man er vel ute etter evnen til å reflektere og se seg selv og sine sider.  Jeg syns ikke det er behagelig å gå inn på sine dype negative sider til en som kanskje uansett ikke gir meg jobben. Og på jobb klarer de fleste å innta en profesjonell rolle som innebærer å ha litt kontroll. Så jo jeg mener det går greit å gi et slikt råd. Man skal alltid gå ut i fra seg selv. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...