Gå til innhold

Er hunder mere kamerater med menneskene enn en katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er hunden mer din beste venn enn katten? 

Anonymkode: 8ff56...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overhodet ikke! Jeg har hatt hund og har katt nå. Katter binder seg veldig til eierne sine, dersom de blir behandlet bra. Når jeg kommer hjem fra jobb/ferie etc så blir jeg møtt med en enorm velkomstglede fra kattene. De liker også å ligge i fanget mens jeg ser på tv, og er veldig koselig selskap. Men hunder er og koselige, for all del :) 

Anonymkode: bf7ec...9cc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er hunder mere kamerater med menneskene enn en katt

Anonymkode: 8ff56...453

Hunden fremstår absolutt mer som en "kamerat" i den forstand at den kan være en turkamerat, arbeidskamerat og generelt er mer aktivt med på ting. Katten blir sånn sett kanskje mer som en "kosevenn" eller samboer en hygger med. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja uten tvil. Hunden er menneske sin beste venn. Logrende hale og en iver og glede uten like når de ser deg. Det er en unik lojalitet og en tillit mellom båndet mellom eier og hund viss det båndet er sterkt. Hunder kan se hvordan vi har det ved å lese ansiktsuttrykket vårt. De kan bli stresset når vi er stresset, og bli glade når de kjenner lukten av eieren sin. Av alle tamme dyr spiller hunder den bredeste rollen: beskytter, hjelper, badevakt og følgesvenn. Hunder er utrolige venner for mennesker, og de har vært følgesvenner i århundrer. De er der for oss når vi er syke, triste og ensomme. Hunder og mennesker begynte å leve sammen for 15,000 år siden. Som er mye lengre enn katter og både hunder og mennesker er sosiale dyr. Denne forbindelsen som utviklet seg er naturlig fordi mennesker og hunder er sosiale dyr. Ingen av oss trives i ensomhet, og begge får åndelige (og ofte fysiske) fordeler av sterke sosiale bånd. I motsetning til katter som ikke er et flokkdyr på den måten, de kan tolerere både andre katter og mennesker men de er ikke flokkdyr på den måten ulv/hund og mennesker er.

Forholdet mellom hunder og mennesker er dypt og eldgammelt. For min del er det kjekt med katt. Men det båndet som er mellom meg og hunden min er helt spesiellt og ikke noe en katt kunne på noen måter oppnå eller sidestilles på samme måte i det hele tatt.

Samtidig tenker jeg også at ja det er utvilsomt sannhet i at det finnes kattemennesker og hundemennesker men jeg tenker også at det er ikke alltid nødvendig i å sammenligne katt og hund. De er forskjellige dyr med forskjellige egenskaper og det blir som å sammenligne delfiner og koalabjørner. Begge disse pattedyrene er fine og flotte men de har forskjellige egenskaper og så kommer det an på hva en liker best av disse.

Jeg kjenner meg forøvrig veldig godt igjen i denne lille snutten på 90 sekunder 

 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er de det. Det heter "hunden er menneske beste venn", ikke katten og det er av opplagte grunner 

Anonymkode: 99c61...a19

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Selvfølgelig er de det. Det heter "hunden er menneske beste venn", ikke katten og det er av opplagte grunner 

Anonymkode: 99c61...a19

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 78e66...cc9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det kommer an på egne behov. 

Jeg har en krevende jobb, mye sosialt som skjer, og er generelt aktiv. For meg er kattene den beste "kameraten". De klarer seg selv og er lykkelige når jeg ikke er til stedet. De er sammen med meg uten å være krevende når jeg er der. Og vi har et veldig fint samspill med selskap, lek, kos. Og båndet er dypt, sørger fortsatt over den jeg mistet for noen år siden. 

Hadde jeg vært hjemmeværende og ensom ville nok en hund vært mer riktig for meg, da jeg (og den) ville trengt mer av hverandre gjennom dagen. 

Anonymkode: 13030...293

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er hunden mer din beste venn enn katten? 

Anonymkode: 8ff56...453

Nei, både hunder og katter blir bundet til eierne sine veldig mye, de bare viser det på forskjellige måter. Det er lett å se at en hund er glad i deg, derfor er det de som kalles menneskes beste venn. En katt må du kjenne personligheten til mer for å vite sånt.

Anonymkode: b58ee...138

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har katt, er ikke særlig glad i hunder. Hunder er helt greie dyr, men jeg liker ikke «personligheten» til den typiske hunden. Jeg vet at de også har ulike personligheter, men generelt er hunder energiske, høylytt og lite selvstendige.

Det satt til side; alle dyr er ulike. Jeg kan garantere at selv med mine tanker om hunder, så finnes det en hund der ute som kunne blitt min beste venn, som hadde passet med meg.

Men samtidig så har jeg hatt min «soul katt» i livet mitt også. Mistet han dessverre for 2,5 år siden, og har enda et hull i hjertet fra det. Jeg har enda broren hans igjen hos meg, men selv om jeg elsker han, så hadde jeg et helt spesielt bånd med han andre.

Om noen har opplevd det båndet, da vet de hva jeg snakker om. Det er en helt egen unik ting, og det er et bånd man kan få med hvilket som helst dyr. Dyret i seg selv har ikke noe med det, sjelen i dyret er det som betyr noe.

Anonymkode: 2cc58...f62

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hund og katt. Hunden er mer avhengig av oss og mindre selvstendig. Han takler dårligere å være alene. Katten er mye mer selvstendig, men det betyr ikke at den ikke er en god venn. Katten min løper alltid til døra og er velkomstkomitee når vi kommer hjem, hun koser med oss om natta. Helt tydelig at hun er glad i oss.

Jeg synes det er lettere med katten, spesielt hvis jeg er litt sliten en dag, hun krever ikke så mye, og hun er kosete.

Anonymkode: 255d8...b86

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 16.22):

Er hunden mer din beste venn enn katten? 

Anonymkode: 8ff56...453

Jeg har igjennom hele livet hatt flere katter og hunder.

Jeg vil si et soleklart ja.

Anonymkode: e3c93...d00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både hund og katt og har hatt begge deler i mange år. Jeg vil si det kommer an på individet mer enn rase. Har hatt katter jeg har fått veldig nære forhold til, og hunder som har vært mer selvstendige - og motsatt. 

Jeg tror grunnen til at mange ikke får like nære forhold til katt er at man vanligvis bruker mindre tid på katten. Om man bruker et par timer hver dag på å leke og trene med katten vil man få god kontakt og et nært forhold til den også, men de fleste har jo bare katten gående rundt uten å gjøre så mye med den. Jeg pleier å trene triks med kattene mine på samme måte som med hundene. Ikke fordi jeg må, men syns det er gøy og vi blir på en måte bedre kjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med både hund og katt, og har selv hatt begge deler som voksen. Knytter meg like mye til begge tror jeg. Tenker fortsatt på kattene mine som døde for noen år tilbake, savner dem veldig. Hunden jeg har nå er hele hjertet mitt, og har hjulpet meg gjennom en veldig vanskelig tid, men jeg tror en katt også kunne hatt den effekten.
 

Med det sagt så har hunder en forståelse og evne til å kommunisere med mennesker som er helt unik. Jeg elsker dette med hunder, og jeg prioriterer å eie hund over katt. Når jeg knytter meg til en katt så gjør jeg det med helt andre forventninger enn med en hund, det må bli på litt andre premisser rett og slett, de har et litt annet kjærlighetsspråk ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder er vel utpreget flokkdyr i motsetning til katter, så … 

så klart vil det alltid være unntak

Anonymkode: 4cddc...8f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er jeg litt i tvil.

Hundene er de beste turkameratene, men akkurat nå sitter jeg i stua med en malende katt på fanget mens hunden ligger i hvert sitt hjørne og har nok med seg selv. :ler:

 

Anonymkode: d00be...7a5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hund og katt, og det er to dyr man vanskelig kan sammenligne med tanke på veldig ulikt kroppsspråk og adferdsmønster. 
Vi er lært opp til å tenke at hunden er menneskets beste venn, men det er faktisk ikke min erfaring. 
Katten min er mye mer knyttet til meg enn hunden, og motsatt. 
Faktisk har jeg aldri hatt et  kjæledyr som er mer kjærlig og nær enn katten jeg har nå. (Og jeg har hatt mange ulike dyr opp igjennom.)

Er uendelig glad i hunden min, men katten er likevel mer nær, mer kosete, mer kjærlig og mer lojal enn hunden..! 

Anonymkode: 178c2...9e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...