Gå til innhold

Hvordan takle ulike interessefelt i parforhold ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi opplever som mange andre par å ha ulike  interessefelt, og mitt inntrykk er at ulike interessefelt  ofte  ert noe som  endrer seg over tid, og  en klide til  samlivskonflikter  og  kan skape  utfordringer i samlivet. Spørsmålet er  grensesetting   i forhold til  ulike interessefelt i parforhold og økt  behov for større  egenrådighet. ?  Fristelesene står ofte  i kø ettersom folk flest har fått langt bedre råd en tidligere, og   f og ein   blir påvirket av miljøet rundt seg.   

Eksempel fra kvardagen

Eit par ble enige om å kjøpe båt  men etter en tid fant dama ut  sjølivet  ikkje var noe for henne, og de solgte båten, og kjøpte seg bobil,  Etter  en tid fant dama ut at heller ikkje bobilen låg innenfor hennes  interessefelt  og de solgte bobilen.  De ble  etterhvert enige om å kjøpe seg en  stasjonær husvogn ved en   campingplass  m/ god standard og høveleg reiseavstand fra hjemmet, men dama hadde ikkje tålmodighet å  tilbringe  mer er 1-2 dager der, og husvognen ble solgt.

Han har flere ganger gitt utrykk for  sin fustrasjon over dama sin vinglete interessefelt og at  hun   overstyrer han,og føler at han er blitt altfor ettergivende,  Han gir utrykk for  at det   handler   også om å innvistere i felles interessefelt og , båt, bobil, husvogn etc. koster. 

Anonymkode: 174d1...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Båt, camping, hytte er ganske mye mer enn hobby! Virker ikke som dama har tenkt over hva dette egentlig innebærer på forhånd. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dama vingler sånn så hadde jeg ikke lenger brydd meg hvilke interesser hun har og kjørt et sololøp.. Hvem i all verden orker slik vingling? 

Anonymkode: 4b1e5...7c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var paret enige om å kjøpe båt, bobil og campingvogn, eller er det mannen som pusher disse tingene og kvinnen som egentlig aldri var interessert men føler hun måtte prøve? Er det hun som vingler, eller føler hun at hun blir mast inn i ting hun egentlig ikke ønsker? 

 

Anonymkode: 3a0d3...c09

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å skrive bok? Eller er det et forskningsprosjekt?

Anonymkode: 066fa...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har du tenkt å skrive bok? Eller er det et forskningsprosjekt?

Anonymkode: 066fa...17c

Hvordan takle ulike interessefelt i parforhold ?

 

Anonymkode: 174d1...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi opplever som mange andre par å ha ulike  interessefelt, og mitt inntrykk er at ulike interessefelt  ofte  ert noe som  endrer seg over tid, og  en klide til  samlivskonflikter  og  kan skape  utfordringer i samlivet. Spørsmålet er  grensesetting   i forhold til  ulike interessefelt i parforhold og økt  behov for større  egenrådighet. ?  Fristelesene står ofte  i kø ettersom folk flest har fått langt bedre råd en tidligere, og   f og ein   blir påvirket av miljøet rundt seg.   

Eksempel fra kvardagen

Eit par ble enige om å kjøpe båt  men etter en tid fant dama ut  sjølivet  ikkje var noe for henne, og de solgte båten, og kjøpte seg bobil,  Etter  en tid fant dama ut at heller ikkje bobilen låg innenfor hennes  interessefelt  og de solgte bobilen.  De ble  etterhvert enige om å kjøpe seg en  stasjonær husvogn ved en   campingplass  m/ god standard og høveleg reiseavstand fra hjemmet, men dama hadde ikkje tålmodighet å  tilbringe  mer er 1-2 dager der, og husvognen ble solgt.

Han har flere ganger gitt utrykk for  sin fustrasjon over dama sin vinglete interessefelt og at  hun   overstyrer han,og føler at han er blitt altfor ettergivende,  Han gir utrykk for  at det   handler   også om å innvistere i felles interessefelt og , båt, bobil, husvogn etc. koster. 

Anonymkode: 174d1...e0b

At dama går med på å prøve håpløse måter å feriere på, for så å kaste inn håndkle er fair enough, hvis du ikke klarer å se en rød tråd her, så er det kanskje du som er problemet? Hva med en normal ferie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar opp en problemstilling - interessefelt.

Og hopper over til en annen - adhd lik atferd, med stadig endring av fokus over tid. 

Interessefelt; Mannen løper maraton, jeg kunne ikke brydd meg mindre, han dyrker denne interessen alene. Jeg er aktiv i dyrebeskyttelsen, mannen kunne ikke brydd seg mindre, jeg dyrker denne interessen alene. Vi er begge interessert i gode viner og matlaging, og å utforske restauranter, denne interessen dyrker i sammen. Lever fint slik. 

Vinglete atferd; Hadde ikke taklet over tid. 

Anonymkode: d733b...cce

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alt kjøpes, kan de ikke bare leie litt når interessen helt åpenbart er å oppleve nye ting og ikke feriere en plass alltid. 

Anonymkode: 5c8bc...89d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi opplever som mange andre par å ha ulike  interessefelt, og mitt inntrykk er at ulike interessefelt  ofte  ert noe som  endrer seg over tid, og  en klide til  samlivskonflikter  og  kan skape  utfordringer i samlivet. Spørsmålet er  grensesetting   i forhold til  ulike interessefelt i parforhold og økt  behov for større  egenrådighet. ?  Fristelesene står ofte  i kø ettersom folk flest har fått langt bedre råd en tidligere, og   f og ein   blir påvirket av miljøet rundt seg.   

Eksempel fra kvardagen

Eit par ble enige om å kjøpe båt  men etter en tid fant dama ut  sjølivet  ikkje var noe for henne, og de solgte båten, og kjøpte seg bobil,  Etter  en tid fant dama ut at heller ikkje bobilen låg innenfor hennes  interessefelt  og de solgte bobilen.  De ble  etterhvert enige om å kjøpe seg en  stasjonær husvogn ved en   campingplass  m/ god standard og høveleg reiseavstand fra hjemmet, men dama hadde ikkje tålmodighet å  tilbringe  mer er 1-2 dager der, og husvognen ble solgt.

Han har flere ganger gitt utrykk for  sin fustrasjon over dama sin vinglete interessefelt og at  hun   overstyrer han,og føler at han er blitt altfor ettergivende,  Han gir utrykk for  at det   handler   også om å innvistere i felles interessefelt og , båt, bobil, husvogn etc. koster. 

Anonymkode: 174d1...e0b

Ulike interesser er ikke problemet her. Problemet er at gubben satser for mange kroner på prosjekter som gleder dama, og gir de opp med en gang hun mister piffen. Den han bør gjøre er å roe ned pengebruken, og kun satse tungt på prosjekter han har lyst til å drive videre alene når dama blir lei.

Det smarteste de kan gjøre med tanke på ferier er å leie noe i stedet for å kjøpe noe.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (3 timer siden):

Båt, camping, hytte er ganske mye mer enn hobby! Virker ikke som dama har tenkt over hva dette egentlig innebærer på forhånd. 

Yes! De er alle 3 en livsstil. Er nok en fordel å leie for å se om dette er en livsstil man ønsker eller ikke 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående slikt synes jeg mine foreldre har vært gode forbilder jeg har lært av. De er i utgangspunktet veldig ulike, med svært ulike interesser også, men de har forsøkt ulikt og funnet noen felles interesser som de så har dyrket sammen, mens de også har gitt hverandre rom til å dyrke egne interesser. Jeg er også sammen med mann som i utgangspunktet er svært ulik meg, men jeg/vi har hatt i bakhodet hvordan mine foreldre løste dette, og har gjort det samme. Å teste ut ulikt har vi imidlertid da ikke tenkt på som vingling, men som å teste ulikt for å finne de felles interesser vi begge kan ha glede av å gjøre sammen. 

Vi har også vært gjennom mye av det samme, med mer, og fant til slutt det som begge trives godt med. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar opp en problemstilling - interessefelt.

Og hopper over til en annen - adhd lik atferd, med stadig endring av fokus over tid. 

Interessefelt; Mannen løper maraton, jeg kunne ikke brydd meg mindre, han dyrker denne interessen alene. Jeg er aktiv i dyrebeskyttelsen, mannen kunne ikke brydd seg mindre, jeg dyrker denne interessen alene. Vi er begge interessert i gode viner og matlaging, og å utforske restauranter, denne interessen dyrker i sammen. Lever fint slik. 

Vinglete atferd; Hadde ikke taklet over tid. 

Anonymkode: d733b...cce

Å løpe maraton  og utforske resturanter  er vel kanskje ikkje de helt store invistering  samanligning med det å kjøpe bobil, båt.  etc.?   Eller synes  det var  greitt at han kjøpte bobil til mange hundre tusen og dro rundt for å løpe maraton.. ?

Er selv intrs, i ulike former for fysisk aktiviteter  som ledd i helseforbygging, medan kona har beinskjørhet som setter sine begrensninger. Vi har  felles  interesse i familien, og tar også regelmessig del i sosiale arangemanger, og vi utfyller hverandre på noen område medan vi har høyst ulike interesser på andre områder. 

 

Anonymkode: 174d1...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen er veldig forskjellig. Han liker å oppleve masse og ikke sitt i ro. Mens jeg elsker å slappe av og lese ei bok. Han elsker å trene og gjør det mye. Mens jeg elsker å sove og ser på serier. Han elsker å møte nye folk og snakker med alle han møter. Mens jeg er ikke så glad i å møte nye folk og holder meg litt unna. Men i det store bildet så har vi like mål. Mens jeg er ikke så opptatt av detaljene hvordan vi kommer oss dit. Mens mannen er veldig opptatt av detaljene og planlegger til det minste ting. Men som vi sier. Vi begge kan ikke være slik. For da blir det konflikter. Vi har vært gift i 22 år no. Og har det veldig bra sammen. 

Anonymkode: cc438...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (26 minutter siden):

Angående slikt synes jeg mine foreldre har vært gode forbilder jeg har lært av. De er i utgangspunktet veldig ulike, med svært ulike interesser også, men de har forsøkt ulikt og funnet noen felles interesser som de så har dyrket sammen, mens de også har gitt hverandre rom til å dyrke egne interesser. Jeg er også sammen med mann som i utgangspunktet er svært ulik meg, men jeg/vi har hatt i bakhodet hvordan mine foreldre løste dette, og har gjort det samme. Å teste ut ulikt har vi imidlertid da ikke tenkt på som vingling, men som å teste ulikt for å finne de felles interesser vi begge kan ha glede av å gjøre sammen. 

Vi har også vært gjennom mye av det samme, med mer, og fant til slutt det som begge trives godt med. 

Mine foreldre var ikkje noe gode forbilder for utfylling av hverandres interesser, men det kom av at de levde i en annen tidsalder en foreldre av idag.  

Å innvistere i felles interesser har utvilsamt ein forbyggende effekt på samlivet,og   det å   innvistere i ulike felles interesser kan ha  noen  negativ   utfordringrer. Mange foreldre glemmer å innvistere i  felles interesser, og  vera kjærester, og de glir etterhvert fra hverandre.    Eg og min kone er også høyst ulike på mange områder, men utfyller hverandre på andre områder. Ulike interessefelt handler også om ulike holdninger til  bruk av tid hver for seg,  og det  handler også om økonomi , og hvor høyt er ønsker å legge lista  i  å  innvistering i egeninteresser. 

 

Anonymkode: 174d1...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Mine foreldre var ikkje noe gode forbilder for utfylling av hverandres interesser, men det kom av at de levde i en annen tidsalder en foreldre av idag.  

Å innvistere i felles interesser har utvilsamt ein forbyggende effekt på samlivet,og   det å   innvistere i ulike felles interesser kan ha  noen  negativ   utfordringrer. Mange foreldre glemmer å innvistere i  felles interesser, og  vera kjærester, og de glir etterhvert fra hverandre.    Eg og min kone er også høyst ulike på mange områder, men utfyller hverandre på andre områder. Ulike interessefelt handler også om ulike holdninger til  bruk av tid hver for seg,  og det  handler også om økonomi , og hvor høyt er ønsker å legge lista  i  å  innvistering i egeninteresser. 

 

Anonymkode: 174d1...e0b

Investere 🙂✌️

Anonymkode: 22504...8e1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Investere 🙂✌️

Anonymkode: 22504...8e1

Og så blir jeg fysisk uvel, av bokmålsnynorsken. Hvor lærte du dette, ts? 

Anonymkode: c74bf...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så blir jeg fysisk uvel, av bokmålsnynorsken. Hvor lærte du dette, ts? 

Anonymkode: c74bf...889

Skriftekeperten på KG  fortsatt oppegående ?

Anonymkode: 174d1...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skriftekeperten på KG  fortsatt oppegående ?

Anonymkode: 174d1...e0b

Unnskyld !  Det skulle stå Skrifteksperten . Glemte å føye til en  S  

Anonymkode: 174d1...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i HI er vel ikke ulike interesser, men et par som gjentatte ganger tar store, ugjennomtenkte avgjørelser uten å egentlig vite hva de går til. Jeg synes ikke det er riktig å legge all skyld på kvinnen her, hun tar neppe alle avgjørelser på egen hånd. I så fall har de andre utfordringer de heller burde ha fokus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...