Gå til innhold

Hvor lenge holder du ut på hytta uten strøm og vann?


Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

Et par dager om det ikke er mulighet til å dusje på noen måte. Jeg har ekstremt fet hud og hår, og har i tillegg seboreisk eksem i hodebunnen som blir ille om jeg ikke vasker håret minst annenhver dag. Jeg har null problemer med å gå på utedo og kunne gjort det hver dag om jeg ikke hadde hatt vannklosett.

Lading av telefon går fint med solcellepanel, flere powerbank er eller generator. 

Anonymkode: 17e72...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hytten til foreldrene mine har ikke innlagt vann men strøm. Ingenting er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (6 timer siden):

Besteforeldre mine har en hytte ved sjøen, som vi bruker av og til. Fungerer kun som sommer hytte. Har inne strøm eller vann. Tar med oss vann på dunker som vi koker mat av, og vasker oss i/drikker av. Oppvask blir tatt med kokt regnvann. Det er solpanel og stearinlys.

Vi badet i sjøen, og hvis vi skulle vaske håret så kokte vi vann til det.

Har klart oss 2 uker..

 

Enig, i en sjønær sommerhytte skulle jeg holdt ut lenger. 
 

Min mann har en liten fjellhytte med en iskaldt fjellvann hvor jeg kun kan ta 1 minutts kattevask og blir iskald selv i juli. Alle mygg i Norge samles i tillegg på slektstreff der hver sommer. Jeg holder ut i 2-3 dager. Min mann kunne bodd der fast. Jeg og barna (som er for unge for myggmelk) trives ikke så godt. 

Anonymkode: 5aaac...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengebuksvinet skrev (6 timer siden):

Har blitt gammel om godt vant. Og bruker hytta altfor lite.

Hyttefolket i dag har hytter med alle fasciliteter, både strøm, vann, do, wifi, tv og vei helt fram, så hyttelivet er ikke hva det én gang var.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hyttelivet (fjellhytte). Vi har vært hær i 5 av 10 dager (samboer og 2 barn på 4 og 5 år).

Vi har ikke strøm og vann. Vann henter vi i ett hull i isen. Idag har vi dusje-dag, varmer vann i en stor kjele på vedovnen og fyller i en dunk. Har dusjkabinett med blandebatteri som fungerer når vi bruker aggregatet. Kjøleskap, stekeplater og stekeovn går på gass. 

på dagtid er vi ute å leker i snøen, går på ski, fisker på isen, lager bål og soler oss. På kveldstid spiller vi kortspill, brettspill osv. Synes det er skikkelig kvalitetstid ♥️

 

 

Anonymkode: 423cd...a57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (13 minutter siden):

Hyttefolket i dag har hytter med alle fasciliteter, både strøm, vann, do, wifi, tv og vei helt fram, så hyttelivet er ikke hva det én gang var.

Byfølkjet har spreidd seg.

Anonymkode: 7dda2...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge! Greier meg med klutvask jeg, ingen problem i det hele tatt! 

Anonymkode: b5ceb...83d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ut så lenge vi ønsker det selv. Hytten har ikke innlagt vann og strøm. Vi bruker stearinlys og petromax på kvelden og vi har peis som vi fyrer opp i. Maten lages på en liten vedovn som vi har.

Anonymkode: fcd80...e41

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hytte uten strøm og vann, på fjellet. Er fjellvann like ved da. Bygd av morfar på 60 tallet. Er der ca 3 uker vær sommer. Lengste jeg har vært er 2 mnd og da hadde jeg jo kommet helt inn i det og ville ikke hjem🥰

Tungt arbeid å vedlikeholde osv uten bilvei frem men elsker det er et bedre menneske etter å ha ladet på hytta. Elsker det at mobil og alt slikt lader ut, alltid mye å gjøre uansett ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strøm, men ikke innlagt vann. Kan være der så lenge jeg ønsker. Har ordnet en utedusj som jeg koker vann til, deilig å dusje ute i en skog blant bregner, bjørketrær og fuglekvitter. Før utedusjen ble bygd trivdes jeg mindre, er avhengig av å få dusjet meg regelmessig. 

Er der ikke på vinteren, men det handler mer om at det er så utilgjengelig på grunn av all snøen. 

Anonymkode: 8b736...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker hytta til svigers. Vi har noe som hetter snur i do, gass ovn og gass kjøleskap, bruker ved til oppvarming, har et lite solcelle slik at vi får ladet tlf. Men ikke nok til tv. Og må være forsiktig med å bruke lys. Ikke innlagt vann.

På vinteren hvis vi er legger vi altid opp til minst 4 dager siden det går fort 12 timer å varme opp hytta. Henter vann på vannpost, har mulighet hvis vi vil å reise va 20 min så kan vi låne dusj på butikken vi handler når vi er der.

På sommeren så kan vi fint være der i 8 til 12 uker i strekk. Da har vi sommervann på utsiden som slangen blir varmet av sola og da kan fort 3 stk dusje med hageslange . Eller vi drar ned i innsjøen å bader der

Anonymkode: 3f196...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene? Kunne lett ha bodd på hytta. Med ungene? Kanskje noen dager maks

Anonymkode: 8112e...7ad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en slik hytte på fjellet, kunne fint ha vært der i ukesvis, men har aldri tid til mer enn maks 10 dager. 

 

Anonymkode: 8300d...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på hytta over en mnd på vintertid. Utedo blir komfortabelt med do-ring, har gassovn, gasskjøleskap og et lite solcellepanel så man kan lade en tlf og iPad. 
Smelter snø siden dette er på høyfjellet, ellers må jeg til en brønn et stykke unna. Man lærer seg å spare. Det er noe av det BESTE jeg vet å leve så primitivt. Henter 5-6 sekker med ved hver dag og ja.. den første kvelden man har kommet opp kan det ta 6 timer å varme opp. Hvis man kun har opplevd å være en helg så blir litt av kosen borte. Når man lever slik en stund og kommer tilbake til sivilisasjon setter man så stor pris på det lettvinte. 

Anonymkode: d8021...da5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To overnattinger på vinter, det er mye enklere på sommeren. Uten ungene kunne jeg holdt ut mye lengre, men det blir tungvint og mye krangling ved lengre opphold. Hytta er så liten at det blir rotete ca med en gang med tre barn, så jeg må rydde og lage mat/vaske opp hele tiden (føles det som). 
Vi har stort solcelleanlegg med 230V, så om sommeren når det er god lading har vi strøm til alt vi ønsker (minus oppvarming av vann).

Anonymkode: 4dae6...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 netter

Skal til en sånn hytte i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske lenge. Ikke helt det samme, men vi har en enkel, liten seilbåt hvor vann begrenser seg til et par-tre kanner (de kan vi riktignok fylle på når vi er i havn) og hvor vi ikke har strøm utover et batteri som kun brukes til kartplotter. Lader mobiler med power bank, drikker lunken pils, spiser vegetarisk kosthold uten mat som trenger å være i kjøleskapet, og koser oss på sommerferie i 2-3 uker. Vasker håret i saltvann, går på do på porta potti og aksepterer at været setter standarden for hva vi kan gjøre og hvor vi kan dra. Ganske likt som å være på en hytte uten strøm og vann. Men selvfølgelig, på vinteren har man jo mulighet til å holde mat og drikke kaldt. Og man kan ikke nødvendigvis legge til i nærmeste gjestehavn og fylle på med mer drikkevann.

Anonymkode: 3fc39...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par uker på vinteren og så lenge som helst på sommeren. 

Anonymkode: 31c5a...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...