Gå til innhold

Hvor mye gi i konfirmasjonsgave (penger)? Og er det "rart" å gi et kjede som kan brukes til et smykke hun har fått før?


Anbefalte innlegg

Til datteren til en venninne, som jeg har vært fadder på.

Jeg tenker å gi enten "bare" penger, eller penger i tillegg til et gullkjede i "voksenstørrelse" som kan brukes til gullhjertet hun fikk til dåpsgave. Om jeg gir kjedet blir det litt mindre penger i tillegg enn om jeg gir "bare" penger. Men hvor mye blir passelig å gi? Har ikke verdens beste økonomi, men vil ikke framstå kjip..

Er også usikker på om det ser dumt ut å pakke inn et venetiansk gullkjede uten anheng i konfirmasjonsgave hvor hensikten er å bruke det til et anheng hun har fått før. Skal selvsagt forhøre meg med venninnen min først om datteren fortsatt har gullhjertet. At det ikke er mistet/ødelagt, og om datteren kunne tenke seg å bruke det med lengre kjede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

500-1000kr er greit hvis det ikke er din familie.

Anonymkode: b01c0...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

500-1000kr er greit hvis det ikke er din familie.

Anonymkode: b01c0...d5c

Selv om jeg er fadder og invitert i selskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 minutt siden):

Selv om jeg er fadder og invitert i selskapet?

Du burde gi mer når du er fadder og invitert og et kjede uten anheng er bare snålt. 1000-1500 kr. 

Anonymkode: 2ae3f...4bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (4 timer siden):

Til datteren til en venninne, som jeg har vært fadder på.

Jeg tenker å gi enten "bare" penger, eller penger i tillegg til et gullkjede i "voksenstørrelse" som kan brukes til gullhjertet hun fikk til dåpsgave. Om jeg gir kjedet blir det litt mindre penger i tillegg enn om jeg gir "bare" penger. Men hvor mye blir passelig å gi? Har ikke verdens beste økonomi, men vil ikke framstå kjip..

Er også usikker på om det ser dumt ut å pakke inn et venetiansk gullkjede uten anheng i konfirmasjonsgave hvor hensikten er å bruke det til et anheng hun har fått før. Skal selvsagt forhøre meg med venninnen min først om datteren fortsatt har gullhjertet. At det ikke er mistet/ødelagt, og om datteren kunne tenke seg å bruke det med lengre kjede.

 

Jeg fikk i bryllupsgave et kjede i hvitt gull til et diamant anheng der jeg fra før bare hadde kjede i sølv. Ble utrolig glad for gaven! Det er symbolsk vakkert og personlig å markere dagen med et voksent kjede som en overgang til voksenlivet. Spesielt fra deg og din rolle. 

Anonymkode: fc3b6...d8f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du burde gi mer når du er fadder og invitert og et kjede uten anheng er bare snålt. 1000-1500 kr. 

Anonymkode: 2ae3f...4bc

Selv om jeg spesifiserer at det er til smykket hun fikk til dåpen så hun fortsatt kan bruke det? Et gullkjede koster jo litt. Og hun får penger i tillegg. Minst 1000 kroner, tenker jeg.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg fikk i bryllupsgave et kjede i hvitt gull til et diamant anheng der jeg fra før bare hadde kjede i sølv. Ble utrolig glad for gaven! Det er symbolsk vakkert og personlig å markere dagen med et voksent kjede som en overgang til voksenlivet. Spesielt fra deg og din rolle. 

Anonymkode: fc3b6...d8f

Det var det jeg håpte på. Ser det er delte meninger her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000-1500

Anonymkode: 6a450...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I konfirmasjon så er det pengene som betyr noe, og gaver blir gjerne lagt på hylla. Det meste av gaver av smykker, skjeer, ringer og annet sølv blir ofte ikke brukt, men tatt vare på av foreldrene. Unntaket må være hvis det virkelig er noe hun ønsker seg, og har peket ut på forhånd.

Så jeg gir kun penger. 

Hvor mye du skal gi bør sees i forhold til hva andre gir og hva du har råd til og ønsker å gi. En 1000-lapp er en bra sum det.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 timer siden):

Hvor mye du skal gi bør sees i forhold til hva andre gir og hva du har råd til og ønsker å gi. En 1000-lapp er en bra sum det.

Det eneste som betyr noe er hva man har råd til å gi, ikke hva andre gir, det er egentlig ganske irrelevant.

Thyra skrev (På 27.3.2024 den 11.43):

Selv om jeg er fadder og invitert i selskapet?

Du gir det du har råd til, faddertittel og invitasjon eller ei bør ikke noe å si på sum.

Anonymkode: 56ebf...a20

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker forsåvidt tanken - forutsatt at hun fortsatt har og vil bruke anhenget og trenger nytt kjede til det; gullhjertet jeg fikk til dåpen kan jeg fortsatt bruke med det orginale kjedet. Samtidig ville jeg nok heller gitt et nytt anheng sammen med kjedet enn penger ved siden av, sånn at hun pakker ut et komplett smykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (10 timer siden):

I konfirmasjon så er det pengene som betyr noe, og gaver blir gjerne lagt på hylla. Det meste av gaver av smykker, skjeer, ringer og annet sølv blir ofte ikke brukt, men tatt vare på av foreldrene. Unntaket må være hvis det virkelig er noe hun ønsker seg, og har peket ut på forhånd.

Så jeg gir kun penger. 

Hvor mye du skal gi bør sees i forhold til hva andre gir og hva du har råd til og ønsker å gi. En 1000-lapp er en bra sum det.

Hva andre gir vet jeg jo ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha droppet kjedet og kun gitt penger. Kjedet hun fikk til dåpen kan hun fortsatt bruke med en kjedeforlenger så å kjøpe et nytt venetiansk gullkjede er bortkastede penger. I tillegg så ser man ikke forskjell på et gullkjede og et forgylt sølvkjede, så dersom kjedeforlenger ikke er ønskelig så kan hun bytte ut der originale kjedet med et forgylt sølvkjede. 
 

Anonymkode: 7af42...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir 2000 til fadderbarn. Ikke i slekt. 

Anonymkode: e37cc...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gull kjeder er veldig dyrt da. Jeg ønsker meg det selv. Men jeg har ikke tatt meg råa til det. Så jeg synes det er en veldig fin gave. Men jeg har tatt to jenter som har konfirmert seg. Skal si begge var opptatt av penger ja. 

Anonymkode: e6908...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et venetiansk kjede uten anheng ser litt rart ut som gave. At et gullkjede koster en hel del, er helt sant, men det er nok en ting som lett vil bli undervurdert, siden det vanligste er å bruke forgylte kjeder pga prisen (man ser jo i utgangspunktet ikke forskjell). Selv om det er en velment gave er det også litt spesielt å gi noe som har en slik føring: "dette kjedet skal du bruke til det anhenget jeg gav deg for nær 15 år siden". 

Jeg ser at ei som fikk kjede i bryllupsgave er positiv til gaven. Du bør likevel tenke deg godt om. Særlig fordi en konfirmant vanligvis er langt mindre moden enn en brud, og dermed neppe er like åpen for symbolikken som ligger bak. Jeg er positiv til å gi konkrete gaver, for penger får de som oftest mer enn nok av, men jeg synes ikke dette kjedet er en god idé. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...