Gå til innhold

Vitnemålsportalen og karakterfordeling - hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring med denne tjenesten fra før, men hentet "for moro skyld" frem resultatene av noen eksamener jeg har tatt som nettstudent på en høgskole siste året. Ved siden av karakteren min i hvert emne er det et stolpediagram med karakterfordeling for eksamenen. Noen som vet om dette er mulig å fjerne? Jeg synes det ser "rotete ut" og ser ikke relevansen av denne infoen for potensielle arbeidsgivere jeg eventuelt vil dele resultatene med.

Anonymkode: 02f65...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel klart det er veldig intressant og relevant for arbeidsgiver og se hvordan du har gjort det i forhold til resten av kullet ditt. Sier mye om deg som person om du har karret til deg gode karakterer når ingen andre har det en om du går på en skole hvor de gir ut A er i hytt og pine. Eventuelt om du har gjort det langt dårligere enn røkla er det også veldig relevant for en arbeidsgiver selv om det ikke ser bra ut for din del. 

Anonymkode: 44c49...a57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig relevant og informativt med det diagrammet. 

Anonymkode: 49eaf...af7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke fjernet eller endret på noe i vitnemålet nei. Dokumentforfalskning hadde det fort blitt

Anonymkode: 7ba29...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da venter jeg bare på det digitale kompetansebeviset jeg får fra høgskolen når årsstudiet mitt er ferdig. Det inneholder heldigvis kun mine karakterer👍

Anonymkode: 5d8d9...6cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du får ikke fjernet eller endret på noe i vitnemålet nei. Dokumentforfalskning hadde det fort blitt

Anonymkode: 7ba29...4ef

Heldigvis får jeg også vitnemål direkte fra høgskolen med KUN relevant informasjon😉

Anonymkode: 5d8d9...6cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Heldigvis får jeg også vitnemål direkte fra høgskolen med KUN relevant informasjon😉

Anonymkode: 5d8d9...6cc

Det vil se akkurat likt ut på vitnemålet du får fra høgskolen. Vitnemålsportalen setter ikke sammen informasjonen du finner der selv, det hentes fra studentdatabasen til institusjonen hvor resultatene finnes. 

Anonymkode: c2ffe...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Heldigvis får jeg også vitnemål direkte fra høgskolen med KUN relevant informasjon😉

Anonymkode: 5d8d9...6cc

På mitt papir-vitnemål står normalfordelingen på, så ikke vær helt sikker på det 

Anonymkode: 213ec...0bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver synes jeg denne informasjonen er veldig nyttig. Eksamen har ulik vanskelighetsgrad fra år til år. Da er det fordelingen av karakterene som sier meg noe om hvor mye kandidaten fikk med seg i emnet. Ligger hovedtyngden på C/D, er selvsagt en B/C en god karakter. Ligger hovedtyngden på A/B, er kanskje ikke en C like godt nytt (ikke at det er en deal breaker med mindre det er i et helt sentralt emne, men det gir virkelig en helt annen forutsetning for å forstå kandidatens kompetanse - dette er greit å være obs på ved oppstart i stillingen så vi kan vinkle opplæringen dit den trengs).

Anonymkode: 620df...d39

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som arbeidsgiver synes jeg denne informasjonen er veldig nyttig. Eksamen har ulik vanskelighetsgrad fra år til år. Da er det fordelingen av karakterene som sier meg noe om hvor mye kandidaten fikk med seg i emnet. Ligger hovedtyngden på C/D, er selvsagt en B/C en god karakter. Ligger hovedtyngden på A/B, er kanskje ikke en C like godt nytt (ikke at det er en deal breaker med mindre det er i et helt sentralt emne, men det gir virkelig en helt annen forutsetning for å forstå kandidatens kompetanse - dette er greit å være obs på ved oppstart i stillingen så vi kan vinkle opplæringen dit den trengs).

Anonymkode: 620df...d39

Karakterfordelingen viser ikke statistikk for det semesteret emnet ble tatt, men tar med de siste fem årene. Så med mindre det er er nytt emne, kan du ikke lese ut fra den hvor godt kandidaten gjorde det sammenlignet med eget kull og eventuell vanskegrad på eksamen det aktuelle semesteret. 

Anonymkode: c2ffe...85b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Karakterfordelingen viser ikke statistikk for det semesteret emnet ble tatt, men tar med de siste fem årene. Så med mindre det er er nytt emne, kan du ikke lese ut fra den hvor godt kandidaten gjorde det sammenlignet med eget kull og eventuell vanskegrad på eksamen det aktuelle semesteret. 

Anonymkode: c2ffe...85b

Det var jeg faktisk ikke klar over! Takk for info👍🏻

Anonymkode: 620df...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Karakterfordelingen viser ikke statistikk for det semesteret emnet ble tatt, men tar med de siste fem årene. Så med mindre det er er nytt emne, kan du ikke lese ut fra den hvor godt kandidaten gjorde det sammenlignet med eget kull og eventuell vanskegrad på eksamen det aktuelle semesteret. 

Anonymkode: c2ffe...85b

Fem år er kun fra vitnemålsportalen, ikke StudentWeb. Karakterfordelingen i Studentweb viser en karakterfordeling for den eksamen du tok det året du tok den, mens Vitnemålsportalen viser karakterfordeling for alle eksamener avlagt de 5 siste årene.

Anonymkode: 213ec...0bd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fem år er kun fra vitnemålsportalen, ikke StudentWeb. Karakterfordelingen i Studentweb viser en karakterfordeling for den eksamen du tok det året du tok den, mens Vitnemålsportalen viser karakterfordeling for alle eksamener avlagt de 5 siste årene.

Anonymkode: 213ec...0bd

Ja, men siden den jeg svarte snakket om inntrykket hen fikk som arbeidsgiver, så logger hen neppe inn i SW for aktuelle kandidater. 

Anonymkode: c2ffe...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På mitt papir-vitnemål står normalfordelingen på, så ikke vær helt sikker på det 

Anonymkode: 213ec...0bd

Heldigvis ikke sånn der jeg studerer, har sett vitnemålet til kollegaen min som tok samme studie i fjor😉

Anonymkode: 5d8d9...6cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Karakterfordelingen viser ikke statistikk for det semesteret emnet ble tatt, men tar med de siste fem årene. Så med mindre det er er nytt emne, kan du ikke lese ut fra den hvor godt kandidaten gjorde det sammenlignet med eget kull og eventuell vanskegrad på eksamen det aktuelle semesteret. 

Anonymkode: c2ffe...85b

Mhm. Nettopp.

Anonymkode: 5d8d9...6cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir med, men det går bra. Er arbeidsgiver intelligent så ser vedkommende etter om du er smart, hardtarbeidende og lærer fort. Det vises ikke bare på vitnemålet 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fem år er kun fra vitnemålsportalen, ikke StudentWeb. Karakterfordelingen i Studentweb viser en karakterfordeling for den eksamen du tok det året du tok den, mens Vitnemålsportalen viser karakterfordeling for alle eksamener avlagt de 5 siste årene.

Anonymkode: 213ec...0bd

Det gir likevel et godt bilde av hvordan man har gjort det faglig. For karakterfordelingen varierer mye mellom emner. 

Anonymkode: a9cf8...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...