Gå til innhold

Kan jeg/arbeidsgiver friskmelde meg før sykmelding er gått ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått sykmeldt 100% i 3 uker allerede, så nå er det NAV som skal betale ut. Er sykmeldt av god grunn, men nå ser jeg at jeg kommer til å bli ekstremt blakk dersom jeg ikke tvinger meg selv tilbake før  sykmelding går ut. Får vanligvis lønn 12. hver måned, men sykmelding utløper 10. april, og det står at jeg får sykepenger tidligest 5 døgn etter jeg har sendt inn søknad (men det kan visst også gå lenger tid, frem til 25.?).

Som sykmeldt har jeg ikke kunnet ta ekstravakter, som jeg egentlig er avhengig av for å få ting til å gå rundt. Arbeidsgiver jobber med å tilrettelegge for meg, men lurer på om han eller jeg selv da kan friskmelde meg på NAV tidligere, slik at jeg kan sende inn søknad om sykepenger *før* 10. april og muligens få penger til vanlig tid. Med tilrettelegging så kommer jeg uansett til å kunne jobbe, men dritt å gå blakk så lenge selv om jeg jobber bare fordi jeg ikke kan sende inn søknaden før...

 

Så, kan jeg/arbeidsgiver skrive meg fra 100% sykmeldt til *friskmeldt*, eller må dette gjøres via lege eller NAV selv? 

Anonymkode: 9b84d...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan friskmelde deg selv, bare å begynne å jobbe igjen det. Men du får nok ikke søkt før perioden er over uansett, da bare skriver du hvor mange timer du har jobbet i søknaden så fikser de det. 

Anonymkode: 1d29f...501

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan friskmelde deg selv, bare å begynne å jobbe igjen det. Men du får nok ikke søkt før perioden er over uansett, da bare skriver du hvor mange timer du har jobbet i søknaden så fikser de det. 

Anonymkode: 1d29f...501

Jeg vet jeg kan begynne å jobbe igjen, det har jeg også tenkt. Jeg spør konkret om det er mulig å friskmelde meg/avslutte sykmelding på NAV sin side før perioden skal utløpe, slik at jeg kan sende søknad tidligere. Ellers er konsekvensen at jeg ikke får penger til vanlig tid og blir svært blakk. 

Anonymkode: 9b84d...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått penger til vanlig tid. På min arbeidsplass er det iallfall arbeidsplassen som utbetaler lønnen også får de tilbakebetalt av NAV. Tror det er slik det skal være, uten å si 100% sikkert.

Anonymkode: c656a...2c3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har gått sykmeldt 100% i 3 uker allerede, så nå er det NAV som skal betale ut. Er sykmeldt av god grunn, men nå ser jeg at jeg kommer til å bli ekstremt blakk dersom jeg ikke tvinger meg selv tilbake før  sykmelding går ut. Får vanligvis lønn 12. hver måned, men sykmelding utløper 10. april, og det står at jeg får sykepenger tidligest 5 døgn etter jeg har sendt inn søknad (men det kan visst også gå lenger tid, frem til 25.?).

Som sykmeldt har jeg ikke kunnet ta ekstravakter, som jeg egentlig er avhengig av for å få ting til å gå rundt. Arbeidsgiver jobber med å tilrettelegge for meg, men lurer på om han eller jeg selv da kan friskmelde meg på NAV tidligere, slik at jeg kan sende inn søknad om sykepenger *før* 10. april og muligens få penger til vanlig tid. Med tilrettelegging så kommer jeg uansett til å kunne jobbe, men dritt å gå blakk så lenge selv om jeg jobber bare fordi jeg ikke kan sende inn søknaden før...

 

Så, kan jeg/arbeidsgiver skrive meg fra 100% sykmeldt til *friskmeldt*, eller må dette gjøres via lege eller NAV selv? 

Anonymkode: 9b84d...d45

Har du spurt arbeidsgiver om de kan forskuttere sykepengene? 

Anonymkode: 1e4bb...17b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid fått penger til vanlig tid. På min arbeidsplass er det iallfall arbeidsplassen som utbetaler lønnen også får de tilbakebetalt av NAV. Tror det er slik det skal være, uten å si 100% sikkert.

Anonymkode: c656a...2c3

Det er ikke alle arbeidsgivere som forskutterer sykepenger. 

Anonymkode: fc1ce...6ea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil etter at sykmeldingen går ut, få en sms fra NAV med link til søknad om sykepenger. Her er det spørsmål om du har vært i arbeid i perioden. Da oppgir du til-fra dato du faktisk har vært sykmeldt. På denne måten forteller du at du har avbrutt sykemeldingen. Det ee ingen annen måte å gjøre det på. Din leder får kopi av denne meldingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne å jobbe igjen før sykmeldingen går ut, men du får ikke søkt sykepenger tidligere. Søknaden om sykepenger kan sendes inn dagen etter sykmeldingen er over.

Deretter er det inntil 4 uker saksbehandlingstid for førstegangssøknad. Hvis din arbeidsgiver er treig med å sende inntektsmelding kan det ta enda lenger tid. https://www.nav.no/saksbehandlingstider#sykepenger

Datoen du får utbetalt avhenger av når søknaden blir ferdig behandlet og perioden du søker for. Den 25. er IKKE fast utbetalingsdato for sykepenger. Lurt å lese mer enn bare første setning her:  https://www.nav.no/utbetalingsdatoer#sykepenger 

Anonymkode: a031c...6fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...