Gå til innhold

Gruer meg veldig til oppstart IVF


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gruer meg veldig til IVF-behandlingen jeg skal gjennom.

I morgen skal jeg starte opp med Gonal f, og kjenner at å sette sprøyter på meg selv er noe som gir meg fysisk ubehag og uro. Noen tips til sprøytesettingen? Bør jeg ligge, sitte eller stå? Hva hvis jeg svimer av, er det noen fare med sprøyte/ sprøytespiss? 

Ellers så har jeg vært innom instagram-kontoen til Riksen. Er det virkelig nok med Paracet som smertestillende før egguttak?

Anonymkode: b4835...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heier på deg!

Anonymkode: 5e11f...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få partneren din (eller noen du kjenner) til å sette sprøytene på deg? Jeg syns det var best å ligge (har også en tendens til å bli svimmel så å ligge hjelper veldig) og ha bena dratt til deg så du får tak i magefettet du skal stikke i :) Det finnes også videoer av hvordan sprøytene skal settes. Jeg har en tendens til å besvime så å spise noe rett før så blodsukkeret er høyt hjelper også. 

Paracet er IKKE nok. Du får mer hvis du ber om mer. Jeg valgte å gå privat for å få narkose, men de har sterkere saker tilgjengelig offentlig. Lykke til ❤️

Anonymkode: 58f33...5d3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du få partneren din (eller noen du kjenner) til å sette sprøytene på deg? Jeg syns det var best å ligge (har også en tendens til å bli svimmel så å ligge hjelper veldig) og ha bena dratt til deg så du får tak i magefettet du skal stikke i :) Det finnes også videoer av hvordan sprøytene skal settes. Jeg har en tendens til å besvime så å spise noe rett før så blodsukkeret er høyt hjelper også. 

Paracet er IKKE nok. Du får mer hvis du ber om mer. Jeg valgte å gå privat for å få narkose, men de har sterkere saker tilgjengelig offentlig. Lykke til ❤️

Anonymkode: 58f33...5d3

Takk for svar!

Jeg skal gjennom prosessen som enslig, så ingen partner. De som vet jeg skal begynne med ivf nå er er dessverre ikke aktuelle til å sette sprøytene. Jeg kunne ha spurt ei, ønsker ikke å fortelle flere enn de som vet allerede. Har stått lenge på venteliste, og har vært gjennom flere insemineringsforsøk privat som de vet om, og det ble rett og slett litt "mas" med spørsmål om jeg hadde testet positivt (gjerne før ikm), noe jeg ikke ønsker.

Har sett flere instruksjonsvideoer, men ble ikke noe roligere av den grunn - heller motsatt. 
Magefettet får jeg tak i 🤣

Da skal jeg be om mer! 

Anonymkode: b4835...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ofte både beroligende og smertestillende før uttak. Sprøytene er ikke så skumle som de kanskje ser ut. Ta godt tak i mageflesket og sett den rett inn. Anbefaler å sette den nytt sted hver dag fordi det kan bli ømt om du stikker samme sted. Nålene er ikke så lange. Jeg pleier å stå, men har ikke sprøyteskrekk så det plager meg ikke å ta dem. Er du redd for å bli svimmel gjør du det sittende eller liggende. De sprøytespissene er såpass små at det er ikke noen fare hvis du besvimer. 

Anonymkode: 5c713...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar!

Jeg skal gjennom prosessen som enslig, så ingen partner. De som vet jeg skal begynne med ivf nå er er dessverre ikke aktuelle til å sette sprøytene. Jeg kunne ha spurt ei, ønsker ikke å fortelle flere enn de som vet allerede. Har stått lenge på venteliste, og har vært gjennom flere insemineringsforsøk privat som de vet om, og det ble rett og slett litt "mas" med spørsmål om jeg hadde testet positivt (gjerne før ikm), noe jeg ikke ønsker.

Har sett flere instruksjonsvideoer, men ble ikke noe roligere av den grunn - heller motsatt. 
Magefettet får jeg tak i 🤣

Da skal jeg be om mer! 

Anonymkode: b4835...16f

Hvis det er noen trøst så er det IKKE vondt - bare ekkelt hvis man misliker sprøyter. Jeg hadde rigget meg til med bena høyt og spist en Snickers og merket ikke når mannen satt inn nåla 😅

Anonymkode: 58f33...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid hatt stor sprøyteskrekk, noe som alltid har ført til at jeg svimte av mens/etter. 

Jeg satte sprøyter på meg selv under IVF prosessen, og faktisk gikk dette overraskende bra, og jeg merket ikke noe av dette tidligere ubehaget.

Jeg foretrakk å stå. Klip tak i en del av magefettet, og stikk. Selvfølgelig må du se mens du gjør den klar/ stikker den inn, men unngå å se unødvendig mye på den.

Ingen trodde jeg noen gang skulle klare å gjennomføre dette, men rart hva man klarer når ønske er stort. Men ja, jeg kviet meg veldig mye.

Dette går fint😊

Anonymkode: af0b9...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra sprøyteskrekk, til at det var helt naturlig. Første forsøket hadde jeg bare slik "penn", men på neste fikk jeg gammeldagse sprøyter jeg måtte fylle selv. Gikk helt fint det og.

Planen var at mannen skulle sette spøryter, men en dag var det glemt før han dro på jobb, og jeg måtte bare selv. Foretrakk å stå, og klemme hud, slik ab over meg forklarer. 

Anonymkode: 4206f...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å snu tankegangen, du er endelig startet på veien mot en liten baby ☺️ For hver sprøyte er du ennå nærmere å kunne bli mamma. 

Egguttakk er veldig individuelt, selv synes jeg ikke det var noe stress. Litt ubehag men over på ca 10 minutter og etterpå merket jeg ikke noe. Andre synes det er vondt.. Jeg prøvde å tenke at jeg mest sannsynlig skal igjennom en fødsel, og at et egguttak er en fin oppvarming..  

Anonymkode: c6e43...33b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IVF gikk langt bedre for meg enn fryktet.

Samboer har sprøyteskrekk, så jeg visste at jeg måtte sette de selv. Ble enig med meg selv i at jeg bare måtte hoppe i det og stikke, ikke stå og nøle kjempelenge. Det kan være et tips å ise ned området på magen først, jeg trengte ikke det med de små nålene til Gonal-F, men den Fyremadel var litt større nål. Den syns jeg var litt ekkel første gang, men det gikk jo greit.

Egguttak var langt mindre vondt enn jeg var redd for. Jeg fikk noe beroligende i tillegg til Paracet og lokalbedøvelse, og jeg kjente lite. Det hjalp nok at jeg pustet godt og stolte veldig på legen, så jeg spente meg ikke.

Nederlaget for meg kom da 3 av 4 egg falt fra første døgnet. Da var det kun 1 igjen, og jeg hadde ingen tro på at det kunne bli noe. Men gjett hva, det ble en perfekt blasto og jeg er nå 20 uker på vei. 🥰

Anonymkode: 0c148...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg en del til oppstart også..  Men det gikk mye bedre enn hva jeg hadde forventet. 

Jeg foretrakk å stå når jeg tok sprøytene, foran speil på badet når jeg tok dem hjemme. Men det er smak og behag. Prøv deg frem. Noen vil sitte, andre står.. 

Du kan også kjøle ned stedet du skal stikke slik at det er litt numment.

Spøytespissene er små, skulle du svime av vil nok sprøyten falle ut tror jeg. 

KUN paracet til uttak hørtes lite ut, mindre enn hva jeg fikk. Men uttak var (for meg) ikke smertefullt. Noe ubehagelig, men ikke smertefullt.

Pust med magen, ta en dag av gangen ❤️ Lykke til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å sette sprøyter så fikk jeg et godt tips om å legge sprøyta i håndflaten og presse ned med tommelen. Dvs ikke presse ned med pekefingeren som jeg gjorde først 😛 muligens intuitivt for noen, men ikke for meg. For meg gikk både sprøyter og egguttak kjempefint 😊 Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2024 at 12:27 AM, AnonymBruker said:

Jeg gruer meg veldig til IVF-behandlingen jeg skal gjennom.

I morgen skal jeg starte opp med Gonal f, og kjenner at å sette sprøyter på meg selv er noe som gir meg fysisk ubehag og uro. Noen tips til sprøytesettingen? Bør jeg ligge, sitte eller stå? Hva hvis jeg svimer av, er det noen fare med sprøyte/ sprøytespiss? 

Ellers så har jeg vært innom instagram-kontoen til Riksen. Er det virkelig nok med Paracet som smertestillende før egguttak?

Anonymkode: b4835...16f

Jeg har ekstrem sprøytefobi, satt og hylgråt hver kveld, men jeg syns ikke det var så ille når jeg var i gang. Følte jeg ble proff etter dag 2. Jeg satt. Tok en isbit på området og stakk. Du merker om du begynner å svime av, nok til å hente deg inn, det skjer stort sett ikke på sekundet. Jeg mener å huske at inne i bruksanvisning på Gonal-f er det oppgitt en lenke og video til hvordan sette sprøyten? 

Anonymkode: 36fdc...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gonal-f er faktisk veldig grei å ta! Bare sett deg ned og slapp av i magen når du stikker. Video på hvordan du tar den inne på ivf appen. 
hadde uttak på riksen for litt over en måned siden. Fikk mer smerte stillende enn paracet? Husker ikke helt hva jeg fikk, men fikk en pose med 4-5 forskjellige tabletter (forskjellige typer)  Pluss en sprøyte bedøvelse i begge eggestokkene. Eneste ubehaget var når de var ferdig å suge ut egg fra hver enkel eggestokk. Syntes det ikke var ille i det hele tatt.hadde forventet mye værre.

Anonymkode: e4338...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! 
Gonal f har gått veldig bra - etter første sprøyte. Kjenner ingenting! 

Blir ikke helt venn med Fyremadelsprøytene, men har klart å sette 2 av 2. 

Anonymkode: b4835...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier google:

 

«De fleste har mellom 20 og 40 gjester (75 prosent) Flere enn halvparten sier at konfirmasjonen koster mellom 5000 og 15 000 kroner utenom gaven til konfirmanten. 12 prosent sier den koster mer enn 25 000 kroner.»

Anonymkode: e4338...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette sier google:

 

«De fleste har mellom 20 og 40 gjester (75 prosent) Flere enn halvparten sier at konfirmasjonen koster mellom 5000 og 15 000 kroner utenom gaven til konfirmanten. 12 prosent sier den koster mer enn 25 000 kroner.»

Anonymkode: e4338...c66

Feil tråd vil jeg tro... 

Anonymkode: 5b822...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 16.13):

Takk for tips! 
Gonal f har gått veldig bra - etter første sprøyte. Kjenner ingenting! 

Blir ikke helt venn med Fyremadelsprøytene, men har klart å sette 2 av 2. 

Anonymkode: b4835...16f

Fyremadel er litt verre, men om du vinkler spissen riktig går det mye lettere :) Ser du på spissen så er den skrå, prøv å treff med den tynneste delen på skrå.. Tips dersom det må tas flere… 

Anonymkode: c6e43...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...