Gå til innhold

Fjerne matos-lukt fra et kjøkken med dårlig ventilator


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøkkenvifta er helt ubrukelig. Til tross for utlufting i 1-2t etter matlaging sitter lukta igjen i leiligheten. Åpen kjøkken/stue/gang-løsning. Særlig når jeg har brukt mye løk og hvitløk. Er ikke noe alternativ å pusse opp kjøkkenet. Hva kan jeg gjøre for å fjerne lukta i løpet av kort tid? Blir fysisk dårlig av konstant matlyst i leiligheten.

Anonymkode: ffadf...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tatt ut filteret og vasket det? Har du eventuelt skiftet kullfilter?

Anonymkode: c82b2...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å skifte kjøkkenventilatoren da? Det koster jo ikke like mye som å pusse opp hele kjøkkenet 😉 

Jeg byttet min gamle kjøkkenvifte for tre år siden, da den ikke trakk noenting. Siden jeg ikke har avtrekk ut,måtte det bli kullfilterløsning, og jeg valgte en fra Miele. Den gjør jobben. Det eneste er at produsenten gjerne vil ha deg til å kjøpe nytt kullfilter to ganger i året og bytte det gamle... sa jeg at en ny kullfilterkassett koster 1000 kr...? Så nei. Jeg har ikke byttet det filteret mer enn en gang.

Sikkert samme anbefalinger fra andre produsenter, de vil jo selge kullfiltere.

Men en ny og bedre kvalitetsventilator vil nok gjøre susen på kjøkkenet ditt. Det er kullet i filteret som nøytraliserer matlukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier sette ut skåler med eddik i, det virker ganske bra som en nødløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask rista på ventilatoren, og tørk i ventilatoren.

Anonymkode: 8f156...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjøkkenvifta er helt ubrukelig. Til tross for utlufting i 1-2t etter matlaging sitter lukta igjen i leiligheten. Åpen kjøkken/stue/gang-løsning. Særlig når jeg har brukt mye løk og hvitløk. Er ikke noe alternativ å pusse opp kjøkkenet. Hva kan jeg gjøre for å fjerne lukta i løpet av kort tid? Blir fysisk dårlig av konstant matlyst i leiligheten.

Anonymkode: ffadf...ea2

Kanskje en redegjørelse av hva slags vifte du har nå og hvordan den er plassert er på sin plass?
Men selvfølgelig steker du mye løk, så vil du kjenne det samme hva..
Prøv å rengjøre filteret å se om det hjelper, men mest sannsynlig trenger du en vifte med sterkere motor og helst et aktivt kullfilter. Utover det, så er det ikke mye annet du kan gjøre en å lufte mens du lager mat og etterpå, samt vaske rundt kjøkkenet for å fjerne stekefett og rester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor steker du så mye hvitløk og løk da?

Uansett hvilken vifte du bruker, så blir det matlukt av hvitløk/løk som sitter igjen i veggene og som etter en stund lukter ekkelt og er umulig å få bort uten total rehabilitering.

Anonymkode: a1c97...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...