Gå til innhold

Uavhengig stilling - arbeidstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt i jobb og har en såkalt uavhengig stilling. Men jeg opplever at jeg ikke kan styre arbeidstiden min så mye som man egentlig skal kunne i en slik stilling. Hvordan får dere avspasert timer?

Og hva med reisetid? Hvis jeg er borte tre dager pga. en konferanse, hvordan skal det regnes? Det har vært program fra morgen til kveld, og jeg har også måttet reise langt.

Anonymkode: efacd...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du selvsagt spørre arbeidsgiver om. Ingen her som vet akkurat hvordan det praktiseres i bedriften/firma du jobber for.

Anonymkode: a2a2c...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette må du selvsagt spørre arbeidsgiver om. Ingen her som vet akkurat hvordan det praktiseres i bedriften/firma du jobber for.

Anonymkode: a2a2c...1eb

Ønsker å høre andres erfaringer. Det er ikke spesielle retningslinjer hos oss, men det skal utarbeides. Hadde derfor vært nyttig å høre hvordan andre i privat sektor har det.

Anonymkode: efacd...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber bare nok til å gjøre en god jobb. Det er stort sett flere timer enn jeg får betalt for, men jeg får mer ro og flere muligheter i etterkant når jeg gjør en god jobb. Dessuten er det så interessant at jeg sier ja til ganske mye. (Universitet, så ikke privat)

Anonymkode: 4b4fb...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber bare nok til å gjøre en god jobb. Det er stort sett flere timer enn jeg får betalt for, men jeg får mer ro og flere muligheter i etterkant når jeg gjør en god jobb. Dessuten er det så interessant at jeg sier ja til ganske mye. (Universitet, så ikke privat)

Anonymkode: 4b4fb...e0e

Jeg trives også veldig godt, og på mange måter er det veldig fleksibelt. Jeg er gjerne med på det som skjer og liker å ta på meg oppgaver siden det er interessant.

Samtidig ser jeg at jeg etter hvert får veldig mange lange dager og reisedøgn, og ønsker å ta ut noe av dette i avspasering siden jeg nå jobber opp mot 130 % 

Anonymkode: efacd...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at vitenskapelige (stortsett de med uavhengig stilling) skriver timer. Hos oss kommer de og går de når de vil. Men mindre de har undervisning. Du får spørre lederen din men du får tatt ut fleksitid når det passer. Hvis du holder regnskap selv så telles reisetid annerledes fra sted til sted. Hos oss er det 100% opptjening av fleksitid mens man reiser. 

Anonymkode: 747e6...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en stilling er uavhengig innebærer at den er vanskelig å sammenligne med et vanlig ansvarsforhold, og det kan være vanskelig å forholde seg med ett sett retningslinjer nettopp fordi den er uavhengig. 

Min erfaring fra både det offentlige og private: stort sett lite fleks i det daglige: det er såppas mange møter og andre oppgaver som krever min tilstedeværelse i vanlig arbeidstid at det ikke gir mening for meg å komme senere eller dra tidligere så veldig ofte. 

Men - jeg har mulighet til å justere og sette opp avtaler etter egne ønsker, så når jeg først har tid til å ta en langhelg eller halv dag så kan jeg gjøre det uten å søke eller spørre så lenge jeg har lagt kabalen riktig. 

Jeg får aldri avspasering for «vanlig» overtid og jobber nok mye «gratis» i forhold til oppgitt stillingsstørrelse om du regner timer, men blir godt kompensert i lønn og et par andre goder, så det går fint, og det er en del av gamet i min bransje. 

Kveldsarrangement og kurs som foregår på oppgitt tidsrom og der jeg må være fysisk til stede kan skrives av som avspasering, med unntak av 1-2 faste arrangementer som er innbakt i min arbeidsavtale. 

Anonymkode: 576d3...bbf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ønsker å høre andres erfaringer. Det er ikke spesielle retningslinjer hos oss, men det skal utarbeides. Hadde derfor vært nyttig å høre hvordan andre i privat sektor har det.

Anonymkode: efacd...77b

Det er ikke spesielt interessant hva andre har erfart. Folk, ts, finner seg nemlig i litt av hvert. Det finnes trolig flere mennesker i arbeid som ikke har lest arbeidsmiljøloven enn som har lest den. Det finnes like trolig vesentlig flere som har lest arbeidsmiljøloven enn det finnes folk som har lest veiledningene, betraktningene og dommene relevant for den.

En «særlig uavhengig stilling» er en stilling som din fagforening har meninger om. Det er en stilling det har vært rettssaker knyttet til. Les deg opp, ts. Eller risiker å finne ut at du har tatt på deg å arbeide ubetalt fordi arbeidsgiver anser deg for lettlurt. 

Anonymkode: af537...e5a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en særlig uavhengig stilling for å for å være unntatt regler for arbeidstid.

"

Det skal mye til for at noen har en ledende eller særlig uavhengig stilling. De som har slike stillinger, er arbeidstakere i særlig viktige posisjoner. Arbeidet deres er kjennetegnet av stor grad av 

  • uavhengighet 
  • selvstendighet
  • fleksibilitet "

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/

I slike stillinger avspasserer man ikke, man styrer arbeidstiden sjøl, og er vel ikke pliktig til å føre regnskap for hvor mye man jobber:

"De må selv avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats, og i stor grad styre sin egen arbeidstid. "

Mange arbeidsgivere prøver å definere stillinger som særlig uavhengige for å unngå regler om arbeidstid og overtid, men styrer samtidig arbeidstiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

At en stilling er uavhengig innebærer at den er vanskelig å sammenligne med et vanlig ansvarsforhold, og det kan være vanskelig å forholde seg med ett sett retningslinjer nettopp fordi den er uavhengig. 

Min erfaring fra både det offentlige og private: stort sett lite fleks i det daglige: det er såppas mange møter og andre oppgaver som krever min tilstedeværelse i vanlig arbeidstid at det ikke gir mening for meg å komme senere eller dra tidligere så veldig ofte. 

Men - jeg har mulighet til å justere og sette opp avtaler etter egne ønsker, så når jeg først har tid til å ta en langhelg eller halv dag så kan jeg gjøre det uten å søke eller spørre så lenge jeg har lagt kabalen riktig. 

Jeg får aldri avspasering for «vanlig» overtid og jobber nok mye «gratis» i forhold til oppgitt stillingsstørrelse om du regner timer, men blir godt kompensert i lønn og et par andre goder, så det går fint, og det er en del av gamet i min bransje. 

Kveldsarrangement og kurs som foregår på oppgitt tidsrom og der jeg må være fysisk til stede kan skrives av som avspasering, med unntak av 1-2 faste arrangementer som er innbakt i min arbeidsavtale. 

Anonymkode: 576d3...bbf

Takk, dette var veldig nyttig! 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er ikke spesielt interessant hva andre har erfart. Folk, ts, finner seg nemlig i litt av hvert. Det finnes trolig flere mennesker i arbeid som ikke har lest arbeidsmiljøloven enn som har lest den. Det finnes like trolig vesentlig flere som har lest arbeidsmiljøloven enn det finnes folk som har lest veiledningene, betraktningene og dommene relevant for den.

En «særlig uavhengig stilling» er en stilling som din fagforening har meninger om. Det er en stilling det har vært rettssaker knyttet til. Les deg opp, ts. Eller risiker å finne ut at du har tatt på deg å arbeide ubetalt fordi arbeidsgiver anser deg for lettlurt. 

Anonymkode: af537...e5a

Jeg kommer fra det offentlige og har lest AML, og skal ta kurs i dette om kort tid 😄 Men jeg liker generelt å lese om andres erfaringer, slik som innlegget over. Det er litt dette som er inntrykket mitt også. At jeg kan flytte på møter eller holde kalenderen tom, og da avspasere. Men samtidig opplever jeg at det er vanskelig fordi det skjer noe hele tiden. Og at det plutselig kommer møter kastet på meg. 

petterm skrev (30 minutter siden):

Du må ha en særlig uavhengig stilling for å for å være unntatt regler for arbeidstid.

"

Det skal mye til for at noen har en ledende eller særlig uavhengig stilling. De som har slike stillinger, er arbeidstakere i særlig viktige posisjoner. Arbeidet deres er kjennetegnet av stor grad av 

  • uavhengighet 
  • selvstendighet
  • fleksibilitet "

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/

I slike stillinger avspasserer man ikke, man styrer arbeidstiden sjøl, og er vel ikke pliktig til å føre regnskap for hvor mye man jobber:

"De må selv avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats, og i stor grad styre sin egen arbeidstid. "

Mange arbeidsgivere prøver å definere stillinger som særlig uavhengige for å unngå regler om arbeidstid og overtid, men styrer samtidig arbeidstiden.

Jeg har lest mye av det som er på nett, men erfaringer er nyttige. Jeg skriver ikke timer annet enn for egen del, men ser der at jeg ender med veldig mange timer. For min del gjør det ingenting at noe er på kveldstid eller annen ugunstig arbeidstid, og en time sen kveld eller helg kan gjerne motregnes en time på dagtid. Jeg stiller meg gjerne til disposisjon for arbeidsgiver til enhver tid, så fremt jeg får andre dager tilbake hvor jeg får helt fri (har en alvorlig syk far jeg må følge opp en del). Jeg trives bedre med dette enn med fleksitid som jeg hadde i forrige stiling. Samtidig er jeg ikke interessert i å jobbe mye gratis. Ut ifra at det skjer ganske mye tipper jeg at det sikkert er enklere å ta ut f.eks hele uker når det er mindre aktivitet, f.eks på sommeren.

Anonymkode: efacd...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring fra egen arbeidsplass er at du er mer fleksibel jo mer erfaren du er i rollen. Og mer fleksibel jo mer individuelle oppgaver du har. Jobber du med et team, eller på en kunde, vil du i større grad være avhengig av å være der de er, samtidig som de er der. Så man kan ha en slik stilling, men likevel være ganske bundet, spesielt i perioder.

Om jeg har vært på reise slik du beskriver så kan jeg lett finne på å flekse en hel fredag, men med et øye på mail og telefon. Og kun hvis det ikke er oppgaver som må gjøres. 

Man kan ikke "ta ut tid" i hele dager eller uker slik du beskriver. I slike stillinger som dette er det som regel netto overtid på et år, og man er tilgjengelig selv på ferie. På den andre siden av det har jeg relativt rolige dager nå i påsken, men jobbe, det gjør jeg når jeg først velger å ikke ta ut ferie. 

Anonymkode: be269...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mellomleder i en privat bedrift og har en såkalt uavhengig stilling. Jeg er forventet å være tilstede 39 timer per uke i gjennomsnitt, men det er ingen som følger med på dette unntatt meg selv. 

Jeg skriver ikke timer for reise, kontorarbeid utenom normaltid, eller annet jobbrelatert. Men blir det mye I perioder, så tar jeg halve dager fri her og der for å kompensere. Dette har jeg en feeling på selv, men summa summarum er nok jobben i pluss. Jeg er svært interessert i mine arbeidsoppgaver (stort fagansvar) og ser ikke på det som noen ulempe å i snitt jobbe "overtid".

Jeg har mulighet for å avspasere når jeg selv mener det passer, og legger opp min egen arbeidstid. 

Har også en god lønn, bonusavtale og flere goder knyttet til min stilling enn mine ansatte. 

Det kjipeste med min jobb er når noen av mine ansatte er syke, skal ha fri av ulike årsaker og jeg ikke kan finne noen for å steppe inn. Da er det mitt ansvar å bemanne, og da faller det ofte på meg. 

Anonymkode: fa7ec...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har særlig uavhengig stilling (etter definisjonen av AML og domstolen). Forsøkte nemlig å snakke meg ut av det ved kontraktsinngåelse, men selv fagforeningens advokat mente at dette var riktig stillingstype i mitt tilfelle.

Jeg forholder meg til arbeidstid som mitt eget ansvar. Jeg jobber når jeg ser det nødvendig og tar fri når jeg trenger det. Hvis jeg må være tilgjengelig for teamet, så må jeg det. Hvis jeg mener at jeg ikke trenger å være tilgjengelig, kan jeg finne på å ta meg fri, og gir beskjed om dette (spør altså ikke). Jeg må gå rundt med telefonen på meg til alle tider, og det blir en del offshorereiser med 12 timers arbeidsdager uten kompensasjon for timene mellom 7.5 og 12, så det blir en del arbeidstimer på et år.

Sjefen prøvde en gang å styre min arbeidstid, og da minnet jeg ham på at de velger å ikke betale meg overtid, og at de nekter å oppgi hvor stor del av lønna som er der for å kompensere for dette (dette er IKKE greit!), og sa at jeg alltid vil være åpen for en stilling med overtidsberettigelse. Hørte aldri noe mer om saken, og han er nå fornøyd med jobben jeg gjør. Så bare sett hardt mot hardt.

Anonymkode: 942d4...860

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet i en slik stilling i det private. De gjorde det blant annet for å unngå utbetalinger av overtid og samtidig styre arbeidstid.

Opplevde det som helt grusomt og skikkelig nedverdigende. Under medianen i forhold til lønn også.

Anonymkode: 15e75...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2024 at 10:47 PM, AnonymBruker said:

Jeg har begynt i jobb og har en såkalt uavhengig stilling. Men jeg opplever at jeg ikke kan styre arbeidstiden min så mye som man egentlig skal kunne i en slik stilling. Hvordan får dere avspasert timer?

Og hva med reisetid? Hvis jeg er borte tre dager pga. en konferanse, hvordan skal det regnes? Det har vært program fra morgen til kveld, og jeg har også måttet reise langt.

Anonymkode: efacd...77b

Hva betyr det at du ikke får styrt dem som du vil? Kan du utdype mer? Det finnes selvsagt en kjernetid selv om man er særskilt uavhengig. 

Anonymkode: f2d08...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik type stilling. Avspasering tar jeg når det typisk passer seg, altså når jeg ikke har møter eller oppgaver som brenner. Har jeg for eksempel kveldsmøter, avspaserer jeg gjerne noen timer på morgenen. Jeg fører ikke timer, og det er heller ingen som følger med. Styrer tiden min selv. 

Jeg pleier ikke å avspasere etter en jobbreise innenlands ifbm med konferanser eller lignende. Men etter utenlandsreiser i andre tidssoner tar jeg som regel 1-2 dager fri. 

Anonymkode: 8472a...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes selvsagt en kjernetid selv om man er særskilt uavhengig. 

Dette stemmer ikke. Særlig uavhengig stilling innebærer blant annet at man ikke er bundet til noen arbeidstid. Er man pålagt kjernetid, har man per definisjon ikke særlig uavhengig stilling, og er overtidsberettiget i henhold til AML. I slike tilfeller er det arbeidsgiver som prøver seg på å spare penger på å misbruke et unntak i loven som ikke er gjeldende for et slikt tilfelle. Det vil ikke holde i en eventuell rettssak 

Anonymkode: 942d4...860

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva betyr det at du ikke får styrt dem som du vil? Kan du utdype mer? Det finnes selvsagt en kjernetid selv om man er særskilt uavhengig. 

Anonymkode: f2d08...55d

Dersom man er forpliktet til å være på jobb i kjernetiden, er man normalt ikke i en særlig uavhengig stilling. 
 

Til Ts: dersom du er organisert, anbefaler jeg å ta kontakt med en lokal tillitsvalgt å høre. Jeg er selv tillitsvalgt, og dette er noe vi jobber mye med og er ganske god på.

Anonymkode: 77d0d...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba 20 år i en sånn stilling. De første 15 var nok ikke iht reglene, for da ble det avkrevd tilstedeværelse som en ordinær stilling og ingen mulighet for avspasering eller fleks (ut over fleksitid) osv. I 5 av årene hadde jeg godt betalt, selv om vi tok regnet inn overtidstimer, men det var ikke noe fleksibilitet. De første 10 åra var der verken fleksibelt eller særlig godt betalt. De siste 5 åra har jeg vært i en stilling som nok mer treffer definisjonen, men det er vel først de siste par åra har jeg tatt meg friheter og brukt fleksibiliteten. For eksempel nå i påska så har jeg jobbet kanskje 60 % men ikke tatt fridager. Avspasering over flere dager/uker hadde ikke vært innafor. Da bruker man feriedager. 

Anonymkode: 327a1...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg telte ikke timer da jeg var særlig uavhengig, og kalte ikke noe for avspasering heller, men jobbet når jeg ville. I praksis foretrakk jeg å jobbe 8-16, men var det fint vær en dag kunne jeg la være å jobbe uten å få det godkjent av noen, jeg måtte bare gi beskjed. Likte uavhengigheten veldig godt og savner det! 

Mannen min har også uavhengig stilling, men jeg tror hans stilling egentlig ikke oppfyller kravene. Han tar seg aldri en fridag uten å søke om ferie for eksempel og det er forventet at han er på jobb hver dag i ordinær arbeidstid. 

Jeg syns egentlig ikke du ts skal vente på retningslinjer her, men lese loven og kanskje snakke med fagforening, og utføre det slik du har rett til. Hvis arbeidsgiver protesterer må du be de revurdere om du egentlig faktisk ikke er uavhengig men skal ha overtidsbetaling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...