Gå til innhold

Samme medisin igjen (på dårlig forsøk)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vårt første IVF-forsøk ble ikke vellykket da folliklene vokste veldig sakte i starten og jeg endte opp med å stimuleres i nesten en uke lengre enn planlagt, uten et særlig godt resultat. Kvaliteten ble veldig dårlig og vi fikk ingen blasto. Vi snakket med legen og han ønsker å bruke samme medisin neste runde - men i en høyere dose fra start. Jeg har inntrykk av at man ofte bytter medisin (siden det finnes så mange å velge mellom) dersom den første ikke var vellykket. Kan jo selvsagt hende at det var dosen som var feil, men siden vi går privat kjenner jeg at jeg blir litt redd for å prøve samme en gang til… 

Anonymkode: ef616...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei! Vårt første IVF-forsøk ble ikke vellykket da folliklene vokste veldig sakte i starten og jeg endte opp med å stimuleres i nesten en uke lengre enn planlagt, uten et særlig godt resultat. Kvaliteten ble veldig dårlig og vi fikk ingen blasto. Vi snakket med legen og han ønsker å bruke samme medisin neste runde - men i en høyere dose fra start. Jeg har inntrykk av at man ofte bytter medisin (siden det finnes så mange å velge mellom) dersom den første ikke var vellykket. Kan jo selvsagt hende at det var dosen som var feil, men siden vi går privat kjenner jeg at jeg blir litt redd for å prøve samme en gang til… 

Anonymkode: ef616...4ff

Helt vanlig at de prøver med samme medikament men med endret dose - både offentlig og privat. Stol på legene når det kommer til medikamenter og doser, og ikke for mye fokus på hva andre gjennomgår- ivf er en individuell behandling hvor det tas avgjørelser som de mener gir best sjanse for å lykkes for den enkelte. 

Veldig mange opplever at første stimulering er for lav dose. 

Anonymkode: 9e5f7...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å justere dose. 

Vi prøvde først ny medisin på forsøk fire, som var det dårligste. Så var det tilbake til første. 

Anonymkode: 4261b...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at man bytter kun etter ett forsøk. Det første forsøket er ofte litt «prøv og feile» (dessverre). Hadde to forsøk med gonal-f (med høyere dose på andre forsøk) før man av ulike årsaker ønsket å bruke pergoveris på forsøk nr tre.

Anonymkode: b480a...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet medisin fra første forsøk som ga få og dårlige egg til forsøk nr to som også ga få og dårlige egg. Dosen var også høyere andre gang. Tredje gang brukte jeg samme medisin som andre gang, men i enda høyere dose. Da ble det litt flere ok egg, og ett veldig bra et som ble til embryoet som ble datteren vår.

Anonymkode: 72a49...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei! Vårt første IVF-forsøk ble ikke vellykket da folliklene vokste veldig sakte i starten og jeg endte opp med å stimuleres i nesten en uke lengre enn planlagt, uten et særlig godt resultat. Kvaliteten ble veldig dårlig og vi fikk ingen blasto. Vi snakket med legen og han ønsker å bruke samme medisin neste runde - men i en høyere dose fra start. Jeg har inntrykk av at man ofte bytter medisin (siden det finnes så mange å velge mellom) dersom den første ikke var vellykket. Kan jo selvsagt hende at det var dosen som var feil, men siden vi går privat kjenner jeg at jeg blir litt redd for å prøve samme en gang til… 

Anonymkode: ef616...4ff

Mitt beste råd - stol på legene. De vet hva de driver med, dette er jobben deres. Vi her på forum her eller der er ikke leger og kan kun uttale oss på hva legene har valgt for oss - ikke hva som vil fungere for deg ❤️

Det er (dessverre for mange) slik at første stimulering er litt sånn prøve og feile. Og de begynner med lave doser for at behandlingen i seg selv skal være så mild som mulig. Det er super individuelt hvordan man responderer på medikamentene og dosene, så derfor begynner de lavt, og heller justerer etterhvert, eller ved neste runde. 

Det er veldig kjipt for dem det gjelder, men viktig å huske at IVF er en individuell tilpasset behandling - det som funker for noen, funker ikke for andre og man har gjerne ulike personlige årsaker til at leger velger den veien de gjør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...