Gå til innhold

Hvorfor er unge mennesker så lykkelige i skatteparadiser


Tror og ser det

Anbefalte innlegg

https://happiness-report.s3.amazonaws.com/2024/WHR+24_Ch2.pdf
Sveits, Luxumbourg, UAE og tom. Israel langt  over Norge i lykkeindeks blant de unge.

Kan det være at politikken der fungerer.bedre der enn i Norge ? At progressiv skatt.ikke er veien til lykke , men heller rettferdig skatt ?

Endret av Tror og ser det
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Tror og ser det said:

https://happiness-report.s3.amazonaws.com/2024/WHR+24_Ch2.pdf
Sveits, Luxumbourg, UAE og tom. Israel langt  over Norge i lykkeindeks blant de unge.

Kan det være at politikken der fungerer.bedre der enn i Norge ? At progressiv skatt.ikke er veien til lykke , men heller rettferdig skatt ?

Været, tror jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Først kan man spørre seg, hvorfor er det egentlig bare de unge som teller? Hvorfor teller ikke de andre i det hele tatt?

Det er jo verdt å merke seg at i disse landene er jo resten blant verdens lykkeligste, selv om ikke de unge er det akkurat nå. Dessuten, de unge er mest lykkelige i Litauen og tredje mest lykkegelig i Serbia! To land som unge folk forlater i hopetall og ikke akkurat noen store suksesshistorier. Så du mener vi burde bli som Litauen og Serbia? Kanskje forsøke å erobre deler av Kosovo og Bosnia så ungdommen blir skikkelig lykkelige?

Så er det verdt å merke seg at land som Danmark, Finland,Nederland og Sverige fortsatt er på topp 20 her.

Det er også verdt å merke seg at typiske lavskatteland som Irland, Latvia, Chile, Estland og Kypros rangerer klart under de nordiske land i lykke blant unge".Så den sammenhengen du hevder eksiterer er jo ikke der i det hele tatt. Slik sett er jo Sveits det eneste "normale" landet du trekker frem, og da blir det jo ganske svakt. Eneste som ikke er et lilleputtland eller veldig spesielt land. I UAE er jo de fleste med sosial status ikke statsborgere. Ja, kun 11 prosent av de som bor der er statsborgere, så indeksen for det landet gjelder i praksis kun eliten der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (12 timer siden):

Først kan man spørre seg, hvorfor er det egentlig bare de unge som teller? Hvorfor teller ikke de andre i det hele tatt?

Det er jo verdt å merke seg at i disse landene er jo resten blant verdens lykkeligste, selv om ikke de unge er det akkurat nå. Dessuten, de unge er mest lykkelige i Litauen og tredje mest lykkegelig i Serbia! To land som unge folk forlater i hopetall og ikke akkurat noen store suksesshistorier. Så du mener vi burde bli som Litauen og Serbia? Kanskje forsøke å erobre deler av Kosovo og Bosnia så ungdommen blir skikkelig lykkelige?

Så er det verdt å merke seg at land som Danmark, Finland,Nederland og Sverige fortsatt er på topp 20 her.

Det er også verdt å merke seg at typiske lavskatteland som Irland, Latvia, Chile, Estland og Kypros rangerer klart under de nordiske land i lykke blant unge".Så den sammenhengen du hevder eksiterer er jo ikke der i det hele tatt. Slik sett er jo Sveits det eneste "normale" landet du trekker frem, og da blir det jo ganske svakt. Eneste som ikke er et lilleputtland eller veldig spesielt land. I UAE er jo de fleste med sosial status ikke statsborgere. Ja, kun 11 prosent av de som bor der er statsborgere, så indeksen for det landet gjelder i praksis kun eliten der. 

De under 30 i Litauen, Sveits, Luxembourg, Kuwait ligger milevis foran Norge. Kanskje lave skatter gir muligheter for unge å karre seg ut av elendigheten? I motsetning til Norge, der man tror at skatt og avgifter er eneste veien til lykke for befolkningen. Sveits er spesielt unikt med en befolkningsøkning på 30% siste 30 år, lave skatter, kjøpesterk valuta, tog og buss går erfektivt overalt. Folkeavstemminger gjør at de føler seg hørt ? De er høyere utdannet enn oss har lavere arbeidsledighet. Alt i alt et mye bedre land å bo i enn Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (Akkurat nå):

De under 30 i Litauen, Sveits, Luxembourg, Kuwait ligger milevis foran Norge. Kanskje lave skatter gir muligheter for unge å karre seg ut av elendigheten?

Her svarer du jo ikke på det jeg skrev i det hele tatt, men gjentar det jeg svarte på. Det jeg pekte på, var jo at dette kun gjelder de unge, og du har ikke begrunnet hvorfor det er riktig å overse alle de andre? Jeg påpeker også at disse landene i stor grad er outliere. Sveits er et land hvor den politikken får andre utslag enn andre steder. Merk at Sveits også er en velferdsstat som har det grunnleggende på plass inkludert sosialtrygd. Det er også det landet i verden hvor markedet skaper minst fattigdom og minst forskjeller. Et utfall som andre land med lave skatter ikke har klart å replisere. Det er dette som er problemet med Sveits. Det er ingenting som tilsier at den samme politikken vil gi samme utfall andre steder. 

Hvis Litauen har så flotte muligheter, hvorfor er det så mange som flytter ut derfra? Hvis folk virkelig er så lykkelige der, hvorfor ønsker de ikke å bo der?  Du overser også tifellet med Serbia. Når det gjelder Kuwait er det også et lite oljeland hvor over halvparten av befolkningen er utlenndinger, så heller ikke særlig representativt der heller. Du velger også å overse tilfeller som Irland, Kypros Estland og lignende de unge er lykkeligere enn i høyskatteland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (52 minutter siden):

Her svarer du jo ikke på det jeg skrev i det hele tatt, men gjentar det jeg svarte på. Det jeg pekte på, var jo at dette kun gjelder de unge, og du har ikke begrunnet hvorfor det er riktig å overse alle de andre? Jeg påpeker også at disse landene i stor grad er outliere. Sveits er et land hvor den politikken får andre utslag enn andre steder. Merk at Sveits også er en velferdsstat som har det grunnleggende på plass inkludert sosialtrygd. Det er også det landet i verden hvor markedet skaper minst fattigdom og minst forskjeller. Et utfall som andre land med lave skatter ikke har klart å replisere. Det er dette som er problemet med Sveits. Det er ingenting som tilsier at den samme politikken vil gi samme utfall andre steder. 

Hvis Litauen har så flotte muligheter, hvorfor er det så mange som flytter ut derfra? Hvis folk virkelig er så lykkelige der, hvorfor ønsker de ikke å bo der?  Du overser også tifellet med Serbia. Når det gjelder Kuwait er det også et lite oljeland hvor over halvparten av befolkningen er utlenndinger, så heller ikke særlig representativt der heller. Du velger også å overse tilfeller som Irland, Kypros Estland og lignende de unge er lykkeligere enn i høyskatteland. 

Nå handler tråden og  denne undersøkelsen som diskuteres om de unge under 30. Du må gjerne spekulere i hvordan andre har det, jeg vet ikke.

Jeg ser du nevner øst europeiske land. Disse land var underlagt Sovjet med kommunistisk planøkonomi i mange år. Folk der var fattige lenge. Jeg tipper de flytter fordi de frykter å bli en del av nye Sovjet. 

Irland, Estland, Chile er ikke skatteparadiser for egne innbygger. Kypros lider vel av at halve landet ble tyrkisk med militærmakt.

Nå er essensen at i de land det er naturlig å sammenligne seg med, oljeproduksjon og/eller Europa så er de unge lykkeligere enn i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror og ser det skrev (13 minutter siden):

Nå handler tråden og  denne undersøkelsen som diskuteres om de unge under 30. Du må gjerne spekulere i hvordan andre har det, jeg vet ikke.

Men hvorfor fokusere på denne undersøkelsen da? Hvorfor bare fokusere på de unge? Forøvrig viser ikke undersøkelsen det du hevder en gang, som jeg har påpekt i mine svar. Forøvrig så inneholder den undersøkelse også tabeller for alle aldre, og der troner de nordiske høyskattelandene over Sveits. 

Tror og ser det skrev (13 minutter siden):

Du må gjerne spekulere i hvordan andre har det, jeg vet ikke.

Hvis du ser på statisitkken ser du at de unge utmerker seg fra resten jevnt over. De landene hvor de unge er lykkeligst er stort sett andre land enn de hvor resten er lykkeligst. Dessuten, så kan man jo sette spørsmålstegn hvor relevant resultatene er, gitt at LItauen og Serbia scorer så høyt?

Tror og ser det skrev (13 minutter siden):

Jeg ser du nevner øst europeiske land. Disse land var underlagt Sovjet med kommunistisk planøkonomi i mange år. Folk der var fattige lenge. Jeg tipper de flytter fordi de frykter å bli en del av nye Sovjet.

De flytter nok heller fordi de ønsker velferdsgoder. I et land som Kina ønsker 90 prosent en velferdsstat mens 10 prosent ønsker å betale skatt. Er nok samme mønster overalt. Utenfor Vest Europa så virker det som om "alle" ønsker en velferdstat mens "ingen" ønsker å betale for det. Forøvrig er det kun nylig de landene har hatt noen grunn til å frykte Russland. Forøvrig synes jeg Russland kan få dem. 

Tror og ser det skrev (13 minutter siden):

Irland, Estland, Chile er ikke skatteparadiser for egne innbygger. Kypros lider vel av at halve landet ble tyrkisk med militærmakt.

Nå har jo Chile lavere skatter en Sveits og det samme har New Zeland og Columbia. De unge på New Zealand er mindre lykkelige enn de unge i Norge. Dette er jo et problem med din argumentasjon, du overser moteksempelene. 

Tror og ser det skrev (13 minutter siden):

Nå er essensen at i de land det er naturlig å sammenligne seg med, oljeproduksjon og/eller Europa så er de unge lykkeligere enn i Norge.

Er det virkelig naturlig å sammelingne oss med Kuwait og Emiratene da? Disse landene pøser jo bare oljeinntektene, som noe er høyere enn Norge rett ut i økonomien. De har forøvrig mye høyere oljeinntekter som Norge, Kuwait har ti ganger så høye oljeinntekter med mindre befolkning! Er det virkelig naturlig å sammenligne oss, et lite finanssentrum? Sveits er forøvrig også et finanssentrum, så du sammenligner ikke med relevant land i det hele tatt?

Er du bare ute etter en unnskyldning for å la de svake sulte ihjel? Noe de forøvrig ikke gjør i Sveits heller.  

Endret av PeeWee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...