Gå til innhold

Renholder gjør ikke jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det bør være en lapp inne på bøttekotet der med en renholdsplan på stedet. Der står det gjerne om alle flater skal taes hver dag eller om det går under periodisk vask. 

Anonymkode: 950e4...0a1

Hva fader, hvis hun har tid til alt dette, så får hun se på sin egen bruk av tid. 

Anonymkode: 85dbc...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For mye støv kan skape et dårlig inneklima, dette blir spesielt plagsomt for elever og ansatte med astma og allergi. Så nei, dette er ikke noe man bør la ligge. Hva slags jobb du har betyr lite her, dette handler om en renholder. Ts forklarer at hun ikke ser en stresset renholder som løper hit og dit, men en lat en. 

Anonymkode: 950e4...0a1

Pass din egen jobb du! Hvordan renholder legger opp dagen sin er ikke din business og når du ikke aner hvordan en renholder jobber så skal du passe nesa di. Dette vitner bare om den ovenfra og ned holdningen som mange har til renholdere som er helt forkastelig!!

Anonymkode: 4714e...bcd

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor? Så han kan bruke mer tid på mobilen?

Jeg har nok av elever å ta meg av 

Anonymkode: 05f3f...eb6

Tydeligvis ikke.

Anonymkode: 5794d...31a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pass din egen jobb du! Hvordan renholder legger opp dagen sin er ikke din business og når du ikke aner hvordan en renholder jobber så skal du passe nesa di. Dette vitner bare om den ovenfra og ned holdningen som mange har til renholdere som er helt forkastelig!!

Anonymkode: 4714e...bcd

Helt enig. Jeg har samme stilling som ts, og jeg kan banne på at ts selv drar hjem tidligere en hun skal og gjør ting som ikke nødvendigvis er så firkantet som hun fremstår nå.

Anonymkode: 85dbc...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Jeg har samme stilling som ts, og jeg kan banne på at ts selv drar hjem tidligere en hun skal og gjør ting som ikke nødvendigvis er så firkantet som hun fremstår nå.

Anonymkode: 85dbc...80b

Nettopp! Jeg er også renholder og vet at folk ikke aner hva jobben består av. Vet ikke hvor ofte ting skal gjøres eller noe. Og noe de heller ikke vet er at renhold er en tung jobb og av og til må man stoppe litt og hvile og strekke kroppen litt. 

Anonymkode: 4714e...bcd

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp! Jeg er også renholder og vet at folk ikke aner hva jobben består av. Vet ikke hvor ofte ting skal gjøres eller noe. Og noe de heller ikke vet er at renhold er en tung jobb og av og til må man stoppe litt og hvile og strekke kroppen litt. 

Anonymkode: 4714e...bcd

Det er greit det. En dag satt jeg i ett klasserom og så han stod i 30 minutter med mobilen i korridoren 

Anonymkode: 05f3f...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er greit det. En dag satt jeg i ett klasserom og så han stod i 30 minutter med mobilen i korridoren 

Anonymkode: 05f3f...eb6

som sagt ; du aner ikke hvordan jobben hans er og har ikke noe med det. Hvordan hadde DU reagert om han begynte å bry seg med hvordan du utførte jobben din? 

Anonymkode: 4714e...bcd

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, denne tråden minnet meg om min egen tid som renholder og hvordan man ble sett ned på. Følte seg så lite verdt, skikkelig utakknemlig jobb. 

Anonymkode: 9d0f4...4de

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Skolen er stor og jeg har jobbet på flere avdelinger. Der er det andre renholdere. Der er det ikke støv i klasserommene på samme måte. Og de ser jeg jobber hele tiden.

Anonymkode: 05f3f...eb6

Har du det tungt for deg? Fokuser på deg selv. Du får det til å høres ut som du betaler lønna deres ut av egen lomme. 

Anonymkode: 85dbc...80b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått beskjed på min skole å rapportere i avvikssystenet hvis renholdet ikke er bra nok. Eller du kan ta det opp med den eller de i ledelsen som har renhold som en av sine oppgaver. De har oversikt over renholdsplanen

Anonymkode: 0b073...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, dette handler ikke om å være nedlatende mot renholdere eller å ikke forstå hva jobben deres er. Dette handler om at det er mindre rent på en avdeling på denne skolen enn på de andre avdelingene, og at det da mistenkes å ha sammenheng med renholders pauser og mobilbruk. TS kunne selvsagt lagt frem saken litt annerledes da. TS bør melde ifra om at det ikke er så rent som ønskelig. Så ses det opp mot fastsatte renholdsrutiner. Om rutinen er at det skal vaskes så sjelden må det vurderes om rutinen bør endres. Om det viser seg å være avvik fra rutine må renholdsleder ta det opp med aktuell renholder.

Anonymkode: 17b84...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og hvis dette ikke er i beskrivelsen av arbeidet, er dette en sak for ledelsen, ikke en enkeltansatt. Og jeg ville nok ikke trukket konklusjonen om latskap basert på tilfeldige observasjoner, slik ts gjør. 

Anonymkode: 6beab...61f

Hvis ts tar bilde av problemet og deler det med leder for renhold så får hun svar. 

 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Lapp? 😮 Det er meir enn ein lapp og enten er det i ein perm eller elektronisk. 

Anonymkode: 4714e...bcd

Noen ganger er det en lapp på veggen på bøttekotet for renholder sin del. For oss var det flere ark i en plastlomme som hang på veggen. Verken iss eller kommunen jeg jobbet for hadde noe særlig elektronisk. 

Anonymkode: 950e4...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Pass din egen jobb du! Hvordan renholder legger opp dagen sin er ikke din business og når du ikke aner hvordan en renholder jobber så skal du passe nesa di. Dette vitner bare om den ovenfra og ned holdningen som mange har til renholdere som er helt forkastelig!!

Anonymkode: 4714e...bcd

Jeg har en jobb som renholder, så jeg vet jo litt hvordan ting er. 10 år som renholder med fagbrev, så jeg har absolutt ikke noe dårlig holdning og jeg vet hva bransjen går ut på. Hvorfor ble du så sint? Jeg har sjeldent tid til å se på min tlf i løpet av arbeidsdagen. Har jeg tid til å roe ned slik som ts forklarer at denne gjør, så gjør jeg noe feil. 

Anonymkode: 950e4...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nettopp! Jeg er også renholder og vet at folk ikke aner hva jobben består av. Vet ikke hvor ofte ting skal gjøres eller noe. Og noe de heller ikke vet er at renhold er en tung jobb og av og til må man stoppe litt og hvile og strekke kroppen litt. 

Anonymkode: 4714e...bcd

Jammen jeg jobber med renhold. Jeg har gjort det i 10 år. Hvis du antar at jeg er ts så bør du se på anonymkodene. 

Grunnen til at jeg ber om dokumentasjon er at mange klager på renholdere uten å vise hva som mangler. 

Jeg hadde ikke stadig stått i gangen og trykket på telefonen min om jeg var sliten. Man har da pauserom 

Anonymkode: 950e4...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet mange år som renholder over 20 år. Der hadde vi perm hva som skulle gjøres hver dag. Og ja en del steder stod faktisk ikke støv tørking i vinduskarmer, lufteventiler . Egentlig hadde vi da ikke lov å ta dette med oss når vi vasket. Vi skulle kun gjøre det som var avtalt og som stod i permen eller på arbeidsappen.  Jeg tok det må med meg når jeg ikke klarte å se det lenger. Men fikk flere ganger høre fra mine overordnede at det skulle jeg ikke for da skulle de vi var oss bestille dette inn. Samme som eks mandag, onsdag og fredag søppel tømming. Da skulle vi egentlig ikke ta med søppel selv om søppeldunken var full på tirsdag.  For da gjorde vi en tjeneste som ikke ble betalt for.

Så selv når jeg lå på sykehus med ene barne. Jeg reagerte på at alle luftevrntiler der vi lå hang det støv i fra, spurte renholder og fikk da som svar mitt omeråde er gulv, do, dusje og vask, alt annet blir gjort 1 gang i året av hovedrett gruppa

Anonymkode: 8a75c...b49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man klage så skal man gjøre det riktig ; for det første skal man ta med renholder/renholdsleder og VISE dem det du klager på. Ellers kan man ikke vite om det er sannhet eller fantasi. For det andre ; det skal sees på FØR noen har brukt rommet, renholder kan jo ikke noe for at folk etter at han har vasket, tråkker inn og griser i rommet. 

Og sist men ikke minst ; du må holde deg saklig og klage på renhold, IKKE legge deg oppi hva renholder gjør. For da blir det personlig og det skal det ikke vite. Går du personlig så fremstår du som en bedreviter og " jeg er flinkere enn deg for jeg tar ikke så mye pauser" . 

Anonymkode: 4714e...bcd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har en jobb som renholder, så jeg vet jo litt hvordan ting er. 10 år som renholder med fagbrev, så jeg har absolutt ikke noe dårlig holdning og jeg vet hva bransjen går ut på. Hvorfor ble du så sint? Jeg har sjeldent tid til å se på min tlf i løpet av arbeidsdagen. Har jeg tid til å roe ned slik som ts forklarer at denne gjør, så gjør jeg noe feil. 

Anonymkode: 950e4...0a1

Alle jobber er ikke like selv for en renholder. Noen steder er presset stort hele tiden, andre steder går det i bølger dvs at det er travelt noen ganger og andre ganger har man mer god tid. Slik MÅ det være for å unngå at man må drive med overtid. 

Anonymkode: 4714e...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg jobber som miljøarbeider på en vidergående skole. På min avdeling er det en renholder som jeg ofte ser står i korridoren eller en plass med mobilen sin. Prater  i den eller trykker på den. Kan stå lenge hver dag. Og det er egentlig ikke ett problem hvis jobben er gjor. Men flere snakker om at det er støvete i flere klasserom. Skal jeg ta dette opp med lederen hans? Eller er det ikke mitt problem? 

Anonymkode: 05f3f...eb6

Utlending?

Anonymkode: 333e0...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg ville først klargjort om støvtørking faktisk er del av daglig renhold. Hos oss er det ikke det, det skal bare vaskes eller støvsuges gulv som er lett tilgjengelig og tørke av tomme flater uten noe på. Det vil si at de for eksempel ikke tar bak tastatur og skjermer. 

Konkurranseutsetting lenge leve... 

Anonymkode: 6beab...61f

Nå hadde det nok hjulpet en del hvis jobben faktisk var konkurranseutsatt i dette tilfellet.

Anonymkode: db357...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg jobber som miljøarbeider på en vidergående skole. På min avdeling er det en renholder som jeg ofte ser står i korridoren eller en plass med mobilen sin. Prater  i den eller trykker på den. Kan stå lenge hver dag. Og det er egentlig ikke ett problem hvis jobben er gjor. Men flere snakker om at det er støvete i flere klasserom. Skal jeg ta dette opp med lederen hans? Eller er det ikke mitt problem? 

Anonymkode: 05f3f...eb6

Det samler seg fort støv på en skole. Jeg er renholder på skole (kommuneansatt) og her tar vi støvtørk ca 2 ganger i uken i klasserom og etter behov i andre rom. Bruker øynene og ser ann behovet. Så har vi en perm om daglig renhold, periodisk renhold og  hovedrent og skjemaer vi skal fylle ut for hva som er gjort av hovedrent og periodisk renhold (dato, navn og beskrivelse)

Det er et tungt yrke og de fleste vet ikke hvor mye vi faktisk har å gjøre. Viktig å ta pauser og strekke på seg jevnlig, men ikke å glo ned i telefonen i gangen i 30 min for eksempel...den går ikke. 

Spør renholderen om støvtørk er en del av den daglige/ukentlige renholdet? Det er ikke bestandig lett å komme til i klasserom/kontorer/gang på en skole. Plutselig er timeplanen/dagen endret på. Renhold får som oftest aldri beskjed om noe av endringer, er min erfaring, så man må legge om planene litt i ny og ne. Har en årsplan på vaskekottet, men den følger de ikke helt 😵‍💫 Må ofte spørre selv etter info. 

Meld inn som avvik, kan vel gjøres elektronisk? Kanskje det er en arbeidsplan som trenger å oppdateres for renhold? Ikke sikker renholderen unngår støvtørk med vilje 👍 Renholderen må jo selv være på banen og engasjere seg litt da...se ann at her trengs det bedre rutiner/annet opplegg og ta det opp med sjefen.

 

 

Anonymkode: b2fb9...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...