Gå til innhold

Norske nettaviser viser film med tortur og torturofre


reiseglad

Anbefalte innlegg

Etter terrorangrepet i Moskva florerer det nå med bilder og filmer av de pågrepne, både i nettaviser og Dagsrevy og TV2 sine nyhetssendinger. Det er helt på det rene at disse er utsatt for heftig behandling, den ene sitter bevisstløs i en stol og skal svare for seg i en rettssal. En er uten øre, og også norske nettaviser viser hendelsene rundt dette. Jeg blir kvalm av å bare se bildene, og opplever at grensene skyves stadig. Må dette virkelig puttes rett i fleisen på meg bare jeg åpner forsiden av vg og andre norske nettsteder? Hvor er de etiske vurderingene som ligger til grunn for å vise dette?

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viser sannheten, og hva folk har gjort. Viktig at sannheten kommer frem. Spesielt om noen har mishandlet noen. 

Er man overfølsom bør en ikke se nyheter, hør de på radio istedenfor feks. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan betegnes som overfølsom bare fordi man blir fysisk uvel av å se livredde mennesker bli torturert og drept. Utrolig viktig at krigsforbrytelser kommer frem, ja, men jeg skulle ønske det var mulig å scrolle nedover forsiden til VG uten å se videosnutter av mennesker og dyr som blir skamslått eller drept. Det blir jo til at man slutter å oppsøke nyhetsbildet, eventuelt at man blir komplett forvirret da tortur mot mennesker i krig presenteres ved siden av nyheten om at Cowboy-Laila kommer til Oslo. Noe som er enda verre enn å bli uvel av å se tortur, er om man blir så blasert at man ikke regerer på slike voldelige videoer i det hele tatt. At grenseløs og ond vold blir den nye normalen.

Det minste man burde kunne forvente er at man reserverer bestialske og morbide videoer til inni artikkelen, og da med blurring og advarsel. 

Edit: av og til lurer jeg på om tortur/draps-videosnutter på forsiden av nettavisene er tradisjonelle mediers click-bait for å ta opp kampen om leserne med grenseløse influensere. Jo villere og verre, jo bedre.

Endret av Rastebenk
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke man kan betegnes som overfølsom bare fordi man blir fysisk uvel av å se livredde mennesker bli torturert og drept. Utrolig viktig at krigsforbrytelser kommer frem, ja, men jeg skulle ønske det var mulig å scrolle nedover forsiden til VG uten å se videosnutter av mennesker og dyr som blir skamslått eller drept. Det blir jo til at man slutter å oppsøke nyhetsbildet. Det minste man burde kunne forvente er at man reserverer bestialske og morbide videoer til inni artikkelen, og da med blurring og advarsel. 

Edit: av og til lurer jeg på om tortur/draps-videosnutter på forsiden av nettavisene er tradisjonelle mediers click-bait for å ta opp kampen om leserne med grenseløse influensere. Jo villere og verre, jo bedre.

Jeg er heller på ingen måte for å få torturvideoer i fleisen, men livredde mennesker? Sikter du til de fire som er blitt torturert i Russland? Hva tror du de personene, inkludert barna (!) som var i konsertsalen var om ikke livredde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trult skrev (Akkurat nå):

Jeg er heller på ingen måte for å få torturvideoer i fleisen, men livredde mennesker? Sikter du til de fire som er blitt torturert i Russland? Hva tror du de personene, inkludert barna (!) som var i konsertsalen var om ikke livredde?

Jeg ser stadig videosnutter av mennesker som utøver grov vold mot hverandre når jeg leser nedover nettsidene til nettaviser. Jeg tar det for gitt at den som f eks blir sparket i hodet er livredd, men det er kanskje bare meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trult skrev (4 minutter siden):

Jeg er heller på ingen måte for å få torturvideoer i fleisen, men livredde mennesker? Sikter du til de fire som er blitt torturert i Russland? Hva tror du de personene, inkludert barna (!) som var i konsertsalen var om ikke livredde?

Ingen tvil om at de omkomne i terrorattentatet har hatt det grusomt. Men i en rettsstat er det faktisk sånn at man er uskyldig inntil man kan dokumentere og fremsette bevis. Disse mørbankende menneskene kan like gjerne være uskyldig, men dratt frem som skyldige. Ikke at jeg skal påstå Russland som en rettsstat, men dette viser jo elendigheten i vårt naboland. 

Og den som satt der bevisstløs, i hvor stor grad er han i stand til å si noe i sin egen sak?

Og norske presses ansvar og etiske vurdering lurer jeg på. Er dette nødvendig?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

reiseglad skrev (17 minutter siden):

Ingen tvil om at de omkomne i terrorattentatet har hatt det grusomt. Men i en rettsstat er det faktisk sånn at man er uskyldig inntil man kan dokumentere og fremsette bevis. Disse mørbankende menneskene kan like gjerne være uskyldig, men dratt frem som skyldige. Ikke at jeg skal påstå Russland som en rettsstat, men dette viser jo elendigheten i vårt naboland. 

Og den som satt der bevisstløs, i hvor stor grad er han i stand til å si noe i sin egen sak?

Og norske presses ansvar og etiske vurdering lurer jeg på. Er dette nødvendig?

Tror man skal være rimelig naiv om man tror disse faktisk er uskyldige. Selv om jeg selvfølgelig er helt enig i at Russland på ingen måte er en rettsstat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som sitter urørlig i stolen fikk øyet sitt stukket ut av vaktene. Har selv sett det bildet på reditt🤮. Er greit at de får straff som fortjent, men tortur er aldri greit uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...