Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes kostholdsregulering og vekt på baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg har spørsmål til dere som har eller har hatt svangerskapsdiabetes med kostholdsregulering. Hvor stor var din baby ved fødsel? Når fødte du? Var det spontan fødsel, igangsettelse eller keisersnitt? Hvor mye var vektestimatet før fødsel?

 

Anonymkode: a25d9...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Baby var 3,6 kg, spontan fødsel i uke 41, 8 dager over termin. Kjempefin fødsel. 😊

Anonymkode: 7f41d...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vell sånn at om man har svd skal man settes i gang senest i uke 40. Så, igangsettelse og baby var 3,5 kg 🙂 husker ikke hva hun ble estimert til. Storesøster var 2,9 kg fire dager før termin og fødsel skjedde spontant, hadde dog ikke svd i første svangerskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (1 minutt siden):

Nå er det vell sånn at om man har svd skal man settes i gang senest i uke 40. Så, igangsettelse og baby var 3,5 kg 🙂 husker ikke hva hun ble estimert til. Storesøster var 2,9 kg fire dager før termin og fødsel skjedde spontant, hadde dog ikke svd i første svangerskap. 

Nei dette stemmer ikke. Har både jordmor og andre som har hatt svangerskapsdiabetes at dem går som regel så lenge som kvinner uten svangerskapsdiabetes sålenge vekt ikke er estimert til å være så stort. 

Anonymkode: a25d9...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei dette stemmer ikke. Har både jordmor og andre som har hatt svangerskapsdiabetes at dem går som regel så lenge som kvinner uten svangerskapsdiabetes sålenge vekt ikke er estimert til å være så stort. 

Anonymkode: a25d9...7d5

Beklager, noe feil formulert der. "Nå er det vell sånn at om man har svd burde man settes i gang senest i uke 40", skulle det vell heller stått? 😉

Ikke vet jeg altså, eneste jeg har å forholde meg til er at jeg selv ble satt i gang i slutten av uke 39 på grunn av svd, jeg var da 27 år (dette i 2021) og baby var ikke estimert som et stort barn. 

"Det anbefales at gravide med kjent diabetes vurderes indusert fra uke 38, hvis ikke forløsning er blitt vurdert før. Det frarådes som regel at gravide med kjent diabetes går over termin."

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/svangerskap-ved-kjent-diabetes/igangsetting-av-fodsel-og-glukosekontroll-under-og-etter-fodsel-hos-gravide-med-kjent-diabetes#028fead7-ce9e-4e73-9140-de9339e1fbd8-begrunnelse

Endret av Gipetto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,9 kg, født til termin

Anonymkode: 73614...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De trodde jeg hadde hatt uoppdaget svangerskapsdiabetes med ene barnet mitt, som var 5,2kg og dagen før termin. 
 

hadde svangerskapsdiabetes med siste. Ble satt igang 2 uker før termin, var 3700 gram. 

Anonymkode: 4508c...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (48 minutter siden):

Beklager, noe feil formulert der. "Nå er det vell sånn at om man har svd burde man settes i gang senest i uke 40", skulle det vell heller stått? 😉

Ikke vet jeg altså, eneste jeg har å forholde meg til er at jeg selv ble satt i gang i slutten av uke 39 på grunn av svd, jeg var da 27 år (dette i 2021) og baby var ikke estimert som et stort barn. 

"Det anbefales at gravide med kjent diabetes vurderes indusert fra uke 38, hvis ikke forløsning er blitt vurdert før. Det frarådes som regel at gravide med kjent diabetes går over termin."

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/svangerskap-ved-kjent-diabetes/igangsetting-av-fodsel-og-glukosekontroll-under-og-etter-fodsel-hos-gravide-med-kjent-diabetes#028fead7-ce9e-4e73-9140-de9339e1fbd8-begrunnelse

Slik jeg leser det gjelder dette de som har faktisk diabetes? Så vil også de med svangerskapsdiabetes som må ta insulin sannsynligvis settes i gang tidligere. De som er kostholdsregulert går vanligvis like langt som gravide uten svangerskapsdiabetes.

Ble estimert til 3200 på termin i uke 36, 3500 på overtidskontroll 41+2. Ble satt i gang ti dager over termin, og baby veide 2900.

Anonymkode: 190a3...113

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdssregulert svangerskapsdiabetes, og igangsatt fødsel i uke 38. Baby var 3,3kg 🥰

Anonymkode: ad09d...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kostholdssregulert svangerskapsdiabetes, og igangsatt fødsel i uke 38. Baby var 3,3kg 🥰

Anonymkode: ad09d...b2e

Estimert til 3,3kg forresten, dagen før fødsel. 

Anonymkode: ad09d...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kostholdssregulert svangerskapsdiabetes, og igangsatt fødsel i uke 38. Baby var 3,3kg 🥰

Anonymkode: ad09d...b2e

Hvorfor ble du igangsatt allerede uke 38? Ts

Anonymkode: a25d9...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor ble du igangsatt allerede uke 38? Ts

Anonymkode: a25d9...7d5

Det var sammensatt av flere faktorer, blant annet svangerskapsdiabetes i kombinasjon med hyperemesis, som var veldig tungt💦

Anonymkode: ad09d...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svangerskapsforgiftning på toppen av kostholdsregulert diabetes. Ble hastekeisersnitt i uke 11. 1165g baby.

Anonymkode: 1191d...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fikk svangerskapsforgiftning på toppen av kostholdsregulert diabetes. Ble hastekeisersnitt i uke 11. 1165g baby.

Anonymkode: 1191d...dbe

Jøss! Det må jo være verdensrekord 😅

Anonymkode: fd1e7...8d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

2,9 kg, født til termin

Anonymkode: 73614...6b6

Spontan fødsel, -17% vekstavvik

Anonymkode: 73614...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlagt keisersnitt uke 38, 4830 gram. Legen estimerte vekt til rett under 4000 gram 2 dager før keisersnittet. (Jordmor tippet ca 4500 gram 😉 )

 

Anonymkode: 1e8fd...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...