Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å få antidepressiva av legen? (for OCD)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen... (beklager, jeg er utlendling så norsken min er ikke perfekt 🤫) Jeg sliter veldig mye med OCD-symptomer og har bestilt time hos fastlegen. Jeg har hatt OCD siden jeg var rundt 10 eller 11 og har vært i terapi mange ganger. desverre har ikke lidelsen min bedret så mye... Jeg kjenner til alle terapiteknikkene osv... Jeg har prøvd nesten alt. Symptomene mine kan forbedre seg litt av og til, men de kommer straks tilbake når livet blir tøffere igjen. jeg tror det er kanskje på tide å prøve antidepressiva, men hvordan forklarer jeg det til legen?

jeg synes det er litt rart å gå til legen og kreve medisin umiddelbart, men samtidig er jeg litt bekymret for å bli presset til å snakke med en terapeut igjen.... Har snakket med mange snille psykologer før, har ikke noe forferdelig erfaring med dem, men symptomene mine er så alvorlige... :(  

er det relativt lett for noen i min situasjon å få antidepressiva? hvordan kan jeg foreslå det til legen uten å være for "demanding"? 😅

Anonymkode: 7ca28...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må da vel gjøres i samråd med psykolog uansett, så vidt jeg vet.

Anonymkode: 43d9a...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette må da vel gjøres i samråd med psykolog uansett, så vidt jeg vet.

Anonymkode: 43d9a...75f

Psykolog kan ikke skrive ut medisiner.

TS, du blir nok ikke presset til å gå til terapeut. Antidepressiva er ikke vanskelig å få prøve. Hvis du forklarer situasjonen din slik som du gjør i innlegget så skal det nok gå veldig fint. Fortell om hvilke symptomer du har og hvordan de plager deg. Du er ikke "demanding", du bare forteller hvordan du har det og at du har lyst til å prøve medisiner. Det eneste som kanskje taler mot det er dersom du er veldig ung. Hvis legen foreslår terapi og du ikke har lyst til å prøve det flere ganger sier du bare "nei takk, det ønsker jeg ikke nå". Det er helt ok. 

Anonymkode: b2bb4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan egentlig bare si akkurat det du har skrevet her, at du har hatt symptomene siden barndommen og prøvd terapi i flere runder og nå ønsker prøve medisiner.

Men så kommer det an på hvordan ocd du har, og om bivirkninger på antidepressiva kan gjøre det verre...

Anonymkode: e5f08...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at fastleger slenger antidepressiva etter folk etter 1 minutt konsultasjon

Anonymkode: f8616...df6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antidepresssiva er vel noe av det enkleste å få utskrevet av fastleger. 😂

Anonymkode: 54382...b5b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når det er sagt, så er nok antidepressiva riktig å prøve for alvorlig ocd i ditt tilfelle! 

Anonymkode: 54382...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 17.12):

Antidepresssiva er vel noe av det enkleste å få utskrevet av fastleger. 😂

Anonymkode: 54382...b5b

Dessverre. "testing" høres jo ufarlig ut, men norske fastleger har null kunnskap om at de utsetter folk for livsvarige bivirkninger, fra første pille. Jeg snakker om PSSD. 

Anonymkode: a37e8...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dessverre. "testing" høres jo ufarlig ut, men norske fastleger har null kunnskap om at de utsetter folk for livsvarige bivirkninger, fra første pille. Jeg snakker om PSSD. 

Anonymkode: a37e8...966

Dette må du dokumentere 

Anonymkode: 1f5a8...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dessverre. "testing" høres jo ufarlig ut, men norske fastleger har null kunnskap om at de utsetter folk for livsvarige bivirkninger, fra første pille. Jeg snakker om PSSD. 

Anonymkode: a37e8...966

Fastleger vet om at det finnes ultrasjeldne bivirkninger på nesten alle slags medisiner, ja. Ibux har også noen svært farlige, sjeldne bivirkninger. Det betyr ikke at man burde slutte å selge Ibux eller at det er en dårlig idé å spørre fastlegen om å få prøve antidepressiva når man har strevet med sykdom siden barneskolealder.

Anonymkode: b2bb4...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...