Gå til innhold

En bitteliten kjøkkenhage


Ingridwf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått tildelt ett bed i hagen til huseier, og vil gjerne prøve meg på en bitteliten kjøkkenhage. Bedet er en pallekarm, altså en "boks" oppå en pall. Jeg har ingen erfaring med dyrking ute, men har hatt mange inneplanter.

Hva er best for en nybegynner-dyrker? Grønnsaker, urter, salater eller rotgrønnsaker?

Min første tanke er cherrytomater, sukkererter, og gressløk. 

Håper på tips her! Jeg gleder meg kjempemye til å ta fatt på dette prosjektet, og håper på avling allerede etter sommeren :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i borettslag, men har et par pallekarmer i en felleshage på innergården. Det jeg har kommet fram til:

- det er morsommere med ting man kan høste litt kontinuerlig, enn ting du dyrker og så er det ferdig. Du kommer ikke til å dyrke et årsforbruk av rødbeter uansett, så det er gøyere med sukkererter du kan plukke litt og litt. 

- sats på ting som er bedre å plukke ferske. Feks urter er en vinner her, det kjøper jeg sjelden men det føles veldig luksus å gå og klippe litt persille, gressløk eller koriander. Salat er også enkelt og vokser fort. 

- ta hensyn til solforhold. Tomater ute liker det varmt og med mye sol, for eksempel. Jeg testa i pallekarmen i fjor, men de jeg hadde i krukke på balkongen trivdes bedre.

I år tenker jeg vi skal ha diverse krydder, salat, redikker, sukkererter, grønnkål, squash, og litt forskjellige blomster 😄

Anonymkode: e2dd1...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, så gøy! Det er bare å begynne å glede seg. Så koselig å dyrke litt, det gir enormt med glede! 

Jeg hadde definitivt gått for sukkererter som du nevner. De vokser jo i høyden, så tar ikke så mye plass, pluss at de gjerne produserer i to omganger, så lenge du plukker jevnlig. Jeg hadde valgt en høy sort (du må jo ha støtte uansett), så får du mer avling mer m2. Jeg har vært veldig fornøyd med dette slaget: https://solhatt.no/butikk/sukkerert-tidlig-gronn-sabel/ Prøv å få de i jorda så fort siste frost er over, da får du første avling før skadedyrene kommer. Jeg pleier å fylle tomme dorullhylser med jord også forkultivere de der to uker før siste frost, men du kan også så direkte.

Urter er noe du kan få brukt mye, men det kan du jo også ha i potter hvis du har mulighet til det. Da kan du også forflytte pottene inn på vinterstid dersom du velger stauder som rosmarin, salvie, timian, mynte, sintronmellisse. Gressløk er kjempefint å ha i pallekarm, klarer seg lett igjennom vinteren også, så kommer igjen år etter år her.

Hvis du har mulighet til det kan du også like gjerne ha cherry-tomater i store potter. Av erfaring trives de vel så greit der som i pallekarm. Jordbær er en annen klassikker som er enkel og de passer godt i både potte og pallekarm. 

Salat er veldig lett å få til, men passer best sen vår, tidlig sommer. Blir det for varmt kan den fort gå i stokk. Så dersom du har mulighet kan du begynne å tenke på å salat allerede nå (mange sorter tåler noen frostblaff) også får du avling frem mot midtsommer. Velger du plukksalat, kan du plukke litt og litt. Deretter kan du plante noe nytt der du har hatt salaten dersom det blir for varmt for den. Reddiker er også fint å så tidlig, og siden de utvikler seg fort rekker du å plante noe nytt etter første avling der også.

Jeg synes squash er fint å ha siden den er lett å få til og produserer så mye - og man kan også spise squash-blomstene. 

Rotgrønnsaker kan gå. Har hatt særlig hell med å dyrke gulrøtter ved å forkultivere dem litt først i melkekartonger. Da kan du faktisk få en ganske stor avling selv om du bare har en pallekarm til rådighet. Sjekk denne videoen om du vil har mer info om akkurat den metoden: https://www.youtube.com/watch?v=CqLHjwenNso

Håper du fikk noen relevante tips! Ønsker deg en trivelig og fruktbar dyrkesesong 🍅🥕🌱

Anonymkode: 11c6d...ea1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må vite noe om et klimasone og solforhold. Feks tomater blir det lite av hvis det er for kaldt og for lite sol. Gode tips allerede om å dyrke i høyden og å dyrke ting du kan høste fortløpende som du vet du bruker :) Jordbær er alltid artig, bare sett ned plantene innimellom alt annet du planter.

Vil også slå et slag for noen blomster! Feks solsikker som tar lite plass, gir klatremuligheter for sukkerterter og er kjempefine, kanskje noen erteblomster, litt lavendel eller spiselige blomster :)

Anonymkode: 2cd40...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urter er min favoritt, som kan plukkes kontinuerlig gjennom sesongen, og klippes av og fryses med olje til bruk gjennom vinteren. Men les deg opp først, enkelte urter er nærmest som ugress å regne, og vil ta over hele beddet. Sliter med snegl her, så salat er utelukket. 

Sukkererter er også takknemlig, og vokser i høyden. Jeg er også glad i jordskokk og grønnkål. Trenger ting som klarer seg selv, og ikke er så utsatt for temperaturer og vær. 

Jordbær har jeg i jordbærkrukke, for å spare plass. 

Hageblåbær er også supert, godt å plukke gjennom sesongen. Kjøp i så tilfelle en eldre plante, ellers må du vente noen år. 

Tomater og chili har jeg dårlig erfaringe med ute, de dyrkes i vinduskarmen inne. 

Anonymkode: da3df...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vekstene ofte blir  veldig store!!

Skal du ha tomater, så kan du kanskje Max ha 2 tomatplanter i en pallekarm.

Siden de voksen i bredden og høyden og skal ha lys.

Litt salat og noen urter, or3gano som du kan ta inn og tørke...gressløk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du bare en pallekarm i høyden? Har du mulighet til å sette den på bakken istedet for på en pall? Med bare en pallekarm får du veldig lite jord i, så det er helt uegnet til feks rotgrønnsaker. 

Anonymkode: 3ec4c...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du bare en pallekarm i høyden? Har du mulighet til å sette den på bakken istedet for på en pall? Med bare en pallekarm får du veldig lite jord i, så det er helt uegnet til feks rotgrønnsaker. 

Anonymkode: 3ec4c...072

Gulrøtter !! Utrolig medgjørlige grønnsaker, de vokser nesten uansett hva du planter frøene i, og resultatet blir veldig saftig..Du kan fint kontrollere veksten underveis (ved å forsiktig ta bort det øverste jordlaget), men samtidig la disse fantastiske grønnsakene leve til de kan høstes. De trenger ikke mye plass, og det blir myyyyye av de. PS, ta de opp av jorda når de "babyer"....Da smaker de utrolig godt !! Lite tips bare 😃 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robert_44 skrev (3 minutter siden):

Gulrøtter !! Utrolig medgjørlige grønnsaker, de vokser nesten uansett hva du planter frøene i, og resultatet blir veldig saftig..Du kan fint kontrollere veksten underveis (ved å forsiktig ta bort det øverste jordlaget), men samtidig la disse fantastiske grønnsakene leve til de kan høstes. De trenger ikke mye plass, og det blir myyyyye av de. PS, ta de opp av jorda når de "babyer"....Da smaker de utrolig godt !! Lite tips bare 😃 

Men da bør man ha to pallekarmer i høyden 😊

Anonymkode: 3ec4c...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er sukkererter, reddiker og spinat.

Salat passer på skyggefulle steder uten snegler.

Squash om du bare skal dyrke én ting og er glad i squash og kassen står lunt (maks 2 planter i en stor kasse, og et tonn med gjødsel).

Eller poteter. Men det er jo ganske kjedelig å dyrke.

 Mynte er godt, men bør stå i potte. 

Både tomater, chili, basilikum og koriander trives best inne om det blir for surt og kaldt. 

Alt som bare plukkes én gang er litt kjedelig (potet, rødbeter, kål, brokkoli, blomkål, purre osv)

Kålvekster må passes på som en baby for å unngå at de blir spist av larver, man om man gidder å skvise egg/plukke larver er grønnkål enkelt og digg å ha i hagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men da bør man ha to pallekarmer i høyden 😊

Anonymkode: 3ec4c...072

Eller så kan man også ta melkekartonger (1,75l), kutte de av toppen, fylle i jord og så gulrøtter her. La de så få spire og gro litt. Deretter klipper man av bunnen på melkekartongene og setter hele kartongen en 10-15 cm ned i jorda. Da har du laget deg litt ekstra plass slik at røttene får mer dybde til å vokse. Høst så gulrøtter litt etter litt etter hvert som de modnes og ta de største først. Det blir faktisk plass til en del fullvoksne gulrøtter inni en melkekartong. Blir overrasket hver gang over hvor mye avling man faktisk kan få.. Bruker man denne metoden funker det kjempebra med bare en pallekarm for meg 🥕

Anonymkode: 11c6d...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...