Gå til innhold

Hvilke hund passer for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her har du en:

IMG_5857.jpeg.c4a0f57a607b3517f37940e8fde1b9e6.jpeg

Passer alle kriteriene dine.

Anonymkode: 7b47e...a5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville sett på Mellompuddel og Whippet😊

Har selv en Staff/Labrador blanding, og i ukedagene går vi en fast tur i marka de dagene vi ikke er på trening. Den bruker vi 1.5 timer på, og da har vi gått rundt 6km. Der er ikke lengden på tur som er viktig, men hva hunden opplever på turen😊

Ellers så er det så vidt jeg får han ut om morgenen før kl.10. Å har vi vært på tur sent, så nekter han å gå ut for å tisse før vi legger oss 😂 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 9f118...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2024 at 8:54 PM, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å kjøpe deg hund.

Kriterier:

- Den kan ikke være stor (maks 12-13 kg)

- Røyte lite eller ingenting 

- Ha godt lynne

- Være glad i mennesker og andre hunder

- Tåle barn 

- Ikke en rase som bjeffer mye 

- Ikke kreve alt for mye mosjon (maks 1 times ettermiddagentur, i tillegg til 3 tisseturer) i ukedagene.

- Helst ikke helt hvit 

- En rase som har generelt god helsetilstand 

Noen tips til hvilke rase som passer for meg? 

 

Anonymkode: 0c405...8d4

En Whippet, italiensk mynde, Bichon, lagotto, mellompudel

Anonymkode: 805b1...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mellompuddel.

 

Såfremt du er klar for å stimulere hunden mye mentalt.

Anonymkode: 4ed30...ce9

Hva gjør du for å stimulere den mentalt, og hvor mye/lenge hver dag? Jeg vurderer puddel, men blir litt usikker når jeg til stadighet leser kommentarer a'la din. 

Anonymkode: d0954...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva gjør du for å stimulere den mentalt, og hvor mye/lenge hver dag? Jeg vurderer puddel, men blir litt usikker når jeg til stadighet leser kommentarer a'la din. 

Anonymkode: d0954...011

Med min er jeg med på treninger, som rally eller agility, 1-2 dager i uka. Generelt er noe form for trening der han må tenke/samarbeide bra. Ellers bruker han nesa så godt som hver dag, enten ved nosework eller godbitsøk. Vi går også gjerne hverdagsspor og trener litt triks. 

Han hjelper også til med ting som å henge opp klesvasken og lignende, enkel stimuli i hverdagen. 

Hvis han ikke får noe mental trening, finner han på ting som å hente sokker, ødelegge papp han får tak i og lignende. 

Mange glemmer at pudler er apporterende fuglehunder. Og jeg syns de både trenger, men ikke minst fortjener, å brukes til noe. 

 

Men de er ikke border collie, altså. De krever vesentlig mindre enn det 😉

Anonymkode: 0429e...84c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min tibetanske spaniel bjeffer noe helt sykt når det kommer folk eller tror det kommer folk. For ikke å snakke om den røytinga. Derfor utgår den med tanke på kravene til TS. 

Anonymkode: ec4e9...a2e

Min har aldri laget en lyd, utenom litt knuffing. Den perfekte hunden finnes ikke, men de er verdt røykingen for min del.

Anonymkode: 33eee...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med min er jeg med på treninger, som rally eller agility, 1-2 dager i uka. Generelt er noe form for trening der han må tenke/samarbeide bra. Ellers bruker han nesa så godt som hver dag, enten ved nosework eller godbitsøk. Vi går også gjerne hverdagsspor og trener litt triks. 

Han hjelper også til med ting som å henge opp klesvasken og lignende, enkel stimuli i hverdagen. 

Hvis han ikke får noe mental trening, finner han på ting som å hente sokker, ødelegge papp han får tak i og lignende. 

Mange glemmer at pudler er apporterende fuglehunder. Og jeg syns de både trenger, men ikke minst fortjener, å brukes til noe. 

 

Men de er ikke border collie, altså. De krever vesentlig mindre enn det 😉

Anonymkode: 0429e...84c

Takk! Det var akkurat et sånt svar jeg ville ha. Jeg har ikke hatt border collie, men en annen veldig fysisk og psykisk aktiv hund, og denne gangen ønsker jeg meg litt mer "normalt" nivå.  Samtidig har jeg kikket på folk med puddel, og på det jevne ser de ikke ut som supermennesker som lufter hunden sin i tre timer før de lager mental hinderløype som kveldskos hver eneste dag. 

Anonymkode: d0954...011

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk! Det var akkurat et sånt svar jeg ville ha. Jeg har ikke hatt border collie, men en annen veldig fysisk og psykisk aktiv hund, og denne gangen ønsker jeg meg litt mer "normalt" nivå.  Samtidig har jeg kikket på folk med puddel, og på det jevne ser de ikke ut som supermennesker som lufter hunden sin i tre timer før de lager mental hinderløype som kveldskos hver eneste dag. 

Anonymkode: d0954...011

Absolutt ikke. Samtidig tror jeg det er litt ulikt på linjene. Jeg tror en del som har fokus på utstilling, generelt har mindre driv i hundene sine. 

Jeg ville ha en potet som kunne brukes til alt, det fikk jeg. Samtidig opplever jeg ham ikke som altfor krevende i en hektisk hverdag. Men han elsker å lære og gjøre ting, og om han kjeder seg, finner han på ting å gjøre på egenhånd 🤣

Jeg ville ikke vært uten, men så syns jeg også hundetrening er fryktelig gøy, da! 

Anonymkode: 0429e...84c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dvergshnauzer kan være en aktuell rase for deg, ts.

De røyter ikke, men det er en del pelsstell, de må børstes og nappes eller klippes. Det er sosiale hunder og jeg kjenner noen som bjeffer og noen som ikke gjør. Vekten ligger på mellom 6.5 og 8 kilo, som regel.

De er veldig lojale og kan gå lange turer, men klarer seg også fint med det du skisserer, altså en lang og 2-3 kortere turer hver dag. Du har kanskje mulighet til litt lengre turer i helgene? 

Dvergshnauzere fås i fire forskjellige farger; hvit, sort, sort og sølv og salt og pepper.

Så at noen anbefalte bichon havanaise, det er også en morsom rase, syns jeg, som har omtrent samme "krav" til aktivitet som dvergschanuzeren.

Anonymkode: 3db80...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesisk nakenhund, evnt med pels 😊

Anonymkode: 0ca91...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kinesisk nakenhund, evnt med pels 😊

Anonymkode: 0ca91...606

Da heter den vel kinesisk powderpuff? Men enig i at den kan passe til ts krav. 

Anonymkode: 3db80...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mittelspitz? Større enn Pomeranian men mindre enn Lapphund. Røyter underull to ganger i året men det blåses lett av med blåser :) 

Anonymkode: ebe8c...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da heter den vel kinesisk powderpuff? Men enig i at den kan passe til ts krav. 

Anonymkode: 3db80...e7c

Ja, eller chinese crested (powderpuff).

Anonymkode: 0ca91...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (På 25.3.2024 den 20.58):

Ingen, hvis den ikke får tisset mer enn 4 ganger i løpet av en dag. 

Man må ikke gå tur for at hunden får pisse. Mine får 1 tur om dagen. 

Anonymkode: 8d15c...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon 

Anonymkode: f7dba...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...