Gå til innhold

Hvilke hund passer for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mosjonsbehovet varierer etter hva slags type hunden/rasen er, ikke på grunn av størrelse.

Jeg har stor hund og det er sjeldent ho får mer enn en 1-1,5 time langtur, mange dager får hun ikke det en gang. Fordi vi heller trener litt, og mange hunder har mer glede og utbytte av det enn å bare gå tur hver eneste dag. Vi kan feks gå tur en halvtime og trene en halvtime, da går ho og legger seg rett etterpå.

Anonymkode: 9469c...068

Ok. Jeg har lest om mange ulike hunderaser. Og gjengangeren er at store hunderaser ofte blir beskrevet med stort et mosjonsbehov og at mindre hunderaser blir beskrevet med moderat/lite mosjonsbehov. Men det finnes sikkert unntak 😊

Anonymkode: 0c405...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å kjøpe deg hund.

Kriterier:

- Den kan ikke være stor (maks 12-13 kg)

- Røyte lite eller ingenting 

- Ha godt lynne

- Være glad i mennesker og andre hunder

- Tåle barn 

- Ikke en rase som bjeffer mye 

- Ikke kreve alt for mye mosjon (maks 1 times ettermiddagentur, i tillegg til 3 tisseturer) i ukedagene.

- Helst ikke helt hvit 

- En rase som har generelt god helsetilstand 

Noen tips til hvilke rase som passer for meg? 

 

Anonymkode: 0c405...8d4

Ut ifra dette bør du ikke skaffe deg hund! Du er ikke klar for det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (19 timer siden):

Ingen, hvis den ikke får tisset mer enn 4 ganger i løpet av en dag. 

Er du alvorlig? mer enn fire turer på en dag tror jeg ikke jeg kjenner noen hunder

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som får?  Da burde ingen jeg kjenner, inkludert profesjonelle hundetrenere ha hund.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 time siden):

men virker som om du ser for deg å gi hunden absolutt minimum av mosjon og turer ut, sikker på at du egentlig har tid til hund?

Kommer fra en som ikke engang har lært bikkjene å pisse ute. 

Anonymkode: 446ad...b78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri spørre om hund her uten å få mange sinte eller nedlatende svar. 

Jeg har mellompuddel og hun tilfredsstiller alle de ønsker ts har. Hun er ca 11 kg, røyter ikke, bjeffer minimalt, og klarer seg med 3 turer om dagen. Hun er glad i barn og andre mennesker, glad i andre hunder og også katter.  Hun er smart, og elsker turer i skog og mark. 

Endret av tirben
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er bra ts er ærlig om mosjonsnivået, regner med hun er realistisk og beregner ut fra laveste aktivitetsnivå. Det betyr jo ikke at det er sånn det blir, men det vil sikkert være sånne dager også. Så slipper man også å få tips om alle høyaktivtetsrasene..... 

Tenker også at mellompuddel kan være bra valg, spesielt om man ønsker å kunne ta med hunden på ulike aktiviteter og turer. 

Anonymkode: 5c190...ed0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også ts får mange rare svar. Dette er da helt realistiske krav, og 1 times tur i tillegg til de små lufteturene gjennom dagen er overhodet ikke lite så lenge ts er klar over at hunden også trenger mental stimuli. 

Jeg tenker også at mellompuddel vil være bra. Lær deg å klippe selv, så kan du holde pelsen relativt kort gjennom hele året. Det sparer du mye på.

Anonymkode: 3ef26...663

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (2 timer siden):

men virker som om du ser for deg å gi hunden absolutt minimum av mosjon og turer ut, sikker på at du egentlig har tid til hund?

Jeg er ikke TS, men jeg så også på hva som var et minimum for rasen. For på de travleste dagene er det jo det man kan tilby, og hvis man ikke har den tiden en BC trenger, velger man forhåpentligvis ikke en BC. 

Så får min vanligvis mye mer enn et minimum, men det er jo greit å kjenne sine begrensninger når man er syk, er overlesset på jobb eller et familiemedlem dør, liksom. Da får en hund mindre enn det jeg vil gi, men jeg har valgt en hund som takler å få det jeg klarer å gi, iallfall i kortere perioder. 

Anonymkode: 0429e...84c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mellompuddel selv og virker som de fyller kriteriene ja, les litt om dem. Kan også anbefale whippet, veldig allsidige hunder som ikke krever for mye mosjon og mental trening. De røyter litt da, men ikke masse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ❤️ jeg skal lese meg opp på rasene som er nevnt her ☺️

Anonymkode: 0c405...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kg må jo folk leve på fjellet og ha doktorgrad i hund for å ha hund🤪

Jeg vil anbefale tibetansk spaniel. Lateste hunden jeg har vært borti. Min nekter plent å gå ut når det er regn i lufta. Krever ikke mye mosjon. Bare husk at barnevennlige hunder ikke finnes. ALLE hunder vil en dag få nok av ufordragelige unger. Men det finnes hundevennlige barn. 

Anonymkode: 33eee...459

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2024 at 8:58 PM, Tanuki said:

Ingen, hvis den ikke får tisset mer enn 4 ganger i løpet av en dag. 

Hæ? Det kan da ikke være nødvendig..

Anonymkode: eb71b...c45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/25/2024 at 8:54 PM, AnonymBruker said:

Jeg vurderer å kjøpe deg hund.

Kriterier:

- Den kan ikke være stor (maks 12-13 kg)

- Røyte lite eller ingenting 

- Ha godt lynne

- Være glad i mennesker og andre hunder

- Tåle barn 

- Ikke en rase som bjeffer mye 

- Ikke kreve alt for mye mosjon (maks 1 times ettermiddagentur, i tillegg til 3 tisseturer) i ukedagene.

- Helst ikke helt hvit 

- En rase som har generelt god helsetilstand 

Noen tips til hvilke rase som passer for meg? 

 

Anonymkode: 0c405...8d4

Jeg har en bichon frisé, den passer alle kriteriene dine utenom det med å ikke være helt hvit. Kanskje bichon havanaise? De finnes jo i ulike farger.

Anonymkode: eb71b...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer fra en som ikke engang har lært bikkjene å pisse ute. 

Anonymkode: 446ad...b78

Oi trigget much?😄

Begge tisser ute, men den ene har tissematte tilgjengelig siden hun er eldre og ikke kan holde seg lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Havanais ticker alle boksene dine, men de kan bjeffe en del. (Har en og den bjeffer ikke på tur, men har mye vokt og sosial bjeffing).

Ellers synes jeg mange her inne har ekstreme meninger og er veldig rigide. Man må omtrent jobbe med hund eller bruke hvert minutt av hver dag på hunden for å "få lov til å ha hund" i deres øyne. Veldig mange familier har hund selv om de både har jobb, barn, hobbyer, fritidsaktiviteter og i det hele tatt... Og det går stort sett helt fint!

Anonymkode: f9fbe...085

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mellompuddel.

 

Såfremt du er klar for å stimulere hunden mye mentalt.

Anonymkode: 4ed30...ce9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I følge kg må jo folk leve på fjellet og ha doktorgrad i hund for å ha hund🤪

Jeg vil anbefale tibetansk spaniel. Lateste hunden jeg har vært borti. Min nekter plent å gå ut når det er regn i lufta. Krever ikke mye mosjon. Bare husk at barnevennlige hunder ikke finnes. ALLE hunder vil en dag få nok av ufordragelige unger. Men det finnes hundevennlige barn. 

Anonymkode: 33eee...459

Min tibetanske spaniel bjeffer noe helt sykt når det kommer folk eller tror det kommer folk. For ikke å snakke om den røytinga. Derfor utgår den med tanke på kravene til TS. 

Anonymkode: ec4e9...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (11 timer siden):

Folk som ber om råd til hunderase som passer DEM bør heller kjøpe seg en katt. Kjøper du hund er det du som bør passe hunden. Alle hunder krever sitt. Er du klar for å organisere hele livet ditt rundt hunden? For det er det som skjer.

Den må ut før jobb og du må alltid rett hjem etter jobb for å gå tur. Uansett rase og aktivitetsnivå trenger hunder mental stimuli. Å få en hund som:

- Ha godt lynne

- Være glad i mennesker og andre hunder

- Tåle barn 

- Ikke en rase som bjeffer mye 

Er ikke noe som kommer av seg selv, dette må jobbes kontinuerlig med så lenge hunden lever. Med mindre du kjøper en basenji er det ingen garanti for at hunden ikke vil bjeffe. Alle hunder vil også røyte, selv om en puddel selvfølgelig røyter mindre enn en schæfer eller en basset hound.

Utifra dine kriterier vil jeg anbefale en av selskapsrasene, men du må nok gi den mer enn 3 muligheter til å tisse i løpet av en dag.

En puddel røyter da ikke i det hele tatt 🙆‍♀️

Anonymkode: 4ed30...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...