Gå til innhold

Hvilke hund passer for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe deg hund.

Kriterier:

- Den kan ikke være stor (maks 12-13 kg)

- Røyte lite eller ingenting 

- Ha godt lynne

- Være glad i mennesker og andre hunder

- Tåle barn 

- Ikke en rase som bjeffer mye 

- Ikke kreve alt for mye mosjon (maks 1 times ettermiddagentur, i tillegg til 3 tisseturer) i ukedagene.

- Helst ikke helt hvit 

- En rase som har generelt god helsetilstand 

Noen tips til hvilke rase som passer for meg? 

 

Anonymkode: 0c405...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vurderer å kjøpe deg hund.

Kriterier:

- Den kan ikke være stor (maks 12-13 kg)

- Røyte lite eller ingenting 

- Ha godt lynne

- Være glad i mennesker og andre hunder

- Tåle barn 

- Ikke en rase som bjeffer mye 

- Ikke kreve alt for mye mosjon (maks 1 times ettermiddagentur, i tillegg til 3 tisseturer) i ukedagene.

- Helst ikke helt hvit 

- En rase som har generelt god helsetilstand 

Noen tips til hvilke rase som passer for meg? 

 

Anonymkode: 0c405...8d4

Meg* ikke deg 😂

Anonymkode: 0c405...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen, hvis den ikke får tisset mer enn 4 ganger i løpet av en dag. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 minutt siden):

Ingen, hvis den ikke får tisset mer enn 4 ganger i løpet av en dag. 

Må en hund ha minimum 5 turer hver dag? 🤔 Trodde det holdt med 4 med mindre det er noe spesielt 😳 en valp må selvfølgelig ut mye oftere. Men en voksen hund? 

Anonymkode: 0c405...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 minutter siden):

Portugisisk vannhund 

De er veldig søte 😍 men de er kanskje litt større enn jeg hadde tenkt. Går ut i fra at de krever mer mosjon i hverdagen enn en mindre hund. 

Anonymkode: 0c405...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mellompuddel da? 

Har hatt ei, og hun var alt det du nevner. Hun ble 17 år og døde av alderdom.

Anonymkode: 71f31...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Må en hund ha minimum 5 turer hver dag? 🤔 Trodde det holdt med 4 med mindre det er noe spesielt 😳 en valp må selvfølgelig ut mye oftere. Men en voksen hund? 

Anonymkode: 0c405...8d4

 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Må en hund ha minimum 5 turer hver dag? 🤔 Trodde det holdt med 4 med mindre det er noe spesielt 😳 en valp må selvfølgelig ut mye oftere. Men en voksen hund? 

Anonymkode: 0c405...8d4

En frisk og sunn hund vil nok klare seg med 4, men mindre raser har mindre blærer, alder, helsetilstand evt medisiner vil også gjøre at en hund må tisse oftere. Hvis 4 turer ut er det absolutt meste du kan synes jeg det er et dårlig utgangspunkt. Men, du kan jo lære hunden og tisse på sånne pads, det gjør den ene av mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De er veldig søte 😍 men de er kanskje litt større enn jeg hadde tenkt. Går ut i fra at de krever mer mosjon i hverdagen enn en mindre hund. 

Anonymkode: 0c405...8d4

Stor eller liten..alle hunder krever mosjon etc. Den vi har krever lite

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har mellompuddel. Den kan jo passe, men du nevner ikke mental aktivitet og hvor mye tid du vil bruke på det. Hvis min ikke får nok, finner han på ting. Det vil man ikke 😜

Og min klarer seg fint med tre-fire tisseturer i døgnet. Om det blir noe spesielt med han, vil jeg jo selvfølgelig tilrettelegge. 

Anonymkode: 0429e...84c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De er veldig søte 😍 men de er kanskje litt større enn jeg hadde tenkt. Går ut i fra at de krever mer mosjon i hverdagen enn en mindre hund. 

Anonymkode: 0c405...8d4

Små hunder krever ikke noe mindre mosjon. 

Anonymkode: f9d14...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver verdens søteste og morsomste venn: Whippet.

Ren gleder på fire bein og kos og kjærlighet til eieren er det viktigste i livet dems. De elsker å løpe eller gå tur. Men vil du tilbringe en dag med drittvær i sofaen, elsker de det også.

Livsmottoet dems er: "Alt er ok, så lenge jeg får gjøre det med deg".

Anonymkode: 6295f...276

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ber om råd til hunderase som passer DEM bør heller kjøpe seg en katt. Kjøper du hund er det du som bør passe hunden. Alle hunder krever sitt. Er du klar for å organisere hele livet ditt rundt hunden? For det er det som skjer.

Den må ut før jobb og du må alltid rett hjem etter jobb for å gå tur. Uansett rase og aktivitetsnivå trenger hunder mental stimuli. Å få en hund som:

- Ha godt lynne

- Være glad i mennesker og andre hunder

- Tåle barn 

- Ikke en rase som bjeffer mye 

Er ikke noe som kommer av seg selv, dette må jobbes kontinuerlig med så lenge hunden lever. Med mindre du kjøper en basenji er det ingen garanti for at hunden ikke vil bjeffe. Alle hunder vil også røyte, selv om en puddel selvfølgelig røyter mindre enn en schæfer eller en basset hound.

Utifra dine kriterier vil jeg anbefale en av selskapsrasene, men du må nok gi den mer enn 3 muligheter til å tisse i løpet av en dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (15 timer siden):

Portugisisk vannhund 

Portugisisk vannhund på maks 13 kg? 🤣🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, hvordan vil en vanlig dag med hunden se ut mtp mosjon? Mental stimuli? 

Ville sett på selskapsrasene, eks Portugisisk vannhund som nevnt over krever fort mere enn en time mosjon. Men viktig å tenke gjennom hva du kan tilby en hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Små hunder krever ikke noe mindre mosjon. 

Anonymkode: f9d14...3aa

Det er ikke sant. Mosjonbehovet varier mye. Små hunder klarer seg fint med en times tur hver dag + tisseturer. Større hunder trenger fort 2-3 timers turer helst daglig. 

Anonymkode: 0c405...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nutz skrev (58 minutter siden):

Folk som ber om råd til hunderase som passer DEM bør heller kjøpe seg en katt. Kjøper du hund er det du som bør passe hunden. Alle hunder krever sitt. Er du klar for å organisere hele livet ditt rundt hunden? For det er det som skjer.

Den må ut før jobb og du må alltid rett hjem etter jobb for å gå tur. Uansett rase og aktivitetsnivå trenger hunder mental stimuli. Å få en hund som:

- Ha godt lynne

- Være glad i mennesker og andre hunder

- Tåle barn 

- Ikke en rase som bjeffer mye 

Er ikke noe som kommer av seg selv, dette må jobbes kontinuerlig med så lenge hunden lever. Med mindre du kjøper en basenji er det ingen garanti for at hunden ikke vil bjeffe. Alle hunder vil også røyte, selv om en puddel selvfølgelig røyter mindre enn en schæfer eller en basset hound.

Utifra dine kriterier vil jeg anbefale en av selskapsrasene, men du må nok gi den mer enn 3 muligheter til å tisse i løpet av en dag.

Jeg har hatt hund før. Så det er jeg klar over. Hver rase har sine særtrekk selv om hver hund er forskjellig og krever kontinuerlig jobbing. Hunden jeg hadde overtok jeg når jeg flyttet hjemmenfra. Så vet hva det innebærer å ha ansvaret for en hund. Elsket den hund en over alt på jord og den levde et langt og godt liv (ble avlivet når den var 15 år, forventet levetid var 12 år). Samtidig er den rasen jeg hadde veldig reservert og sky ovenfor fremmede. En nabo hunden kjente godt passet den når jeg skulle til syden, og hunden min spiste nesten ikke noe hele uken 🥺 Å være reservert ovenfor fremmede er typisk for den rasen. Den røytet også ekstremt mye (måtte støvsuge hele leiligheten annenhver dag i perioder). Sofaen så heller ikke ut med tanke på hår 😅 Derfor tenker jeg meg ekstra godt om i forhold til hvilke rase som passer inn i livet mitt nå. Kommer nok ikke til å kjøpe meg hund før neste sommer (2025). Vet hvor mye ansvar det er og det er ikke en beslutning jeg ønsker å forhaste meg med. Det skal være gjennomtenkt 😊

Anonymkode: 0c405...8d4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt hund før. Så det er jeg klar over. Hver rase har sine særtrekk selv om hver hund er forskjellig og krever kontinuerlig jobbing. Hunden jeg hadde overtok jeg når jeg flyttet hjemmenfra. Så vet hva det innebærer å ha ansvaret for en hund. Elsket den hund en over alt på jord og den levde et langt og godt liv (ble avlivet når den var 15 år, forventet levetid var 12 år). Samtidig er den rasen jeg hadde veldig reservert og sky ovenfor fremmede. En nabo hunden kjente godt passet den når jeg skulle til syden, og hunden min spiste nesten ikke noe hele uken 🥺 Å være reservert ovenfor fremmede er typisk for den rasen. Den røytet også ekstremt mye (måtte støvsuge hele leiligheten annenhver dag i perioder). Sofaen så heller ikke ut med tanke på hår 😅 Derfor tenker jeg meg ekstra godt om i forhold til hvilke rase som passer inn i livet mitt nå. Kommer nok ikke til å kjøpe meg hund før neste sommer (2025). Vet hvor mye ansvar det er og det er ikke en beslutning jeg ønsker å forhaste meg med. Det skal være gjennomtenkt 😊

Anonymkode: 0c405...8d4

men virker som om du ser for deg å gi hunden absolutt minimum av mosjon og turer ut, sikker på at du egentlig har tid til hund?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke sant. Mosjonbehovet varier mye. Små hunder klarer seg fint med en times tur hver dag + tisseturer. Større hunder trenger fort 2-3 timers turer helst daglig. 

Anonymkode: 0c405...8d4

Mosjonsbehovet varierer etter hva slags type hunden/rasen er, ikke på grunn av størrelse.

Jeg har stor hund og det er sjeldent ho får mer enn en 1-1,5 time langtur, mange dager får hun ikke det en gang. Fordi vi heller trener litt, og mange hunder har mer glede og utbytte av det enn å bare gå tur hver eneste dag. Vi kan feks gå tur en halvtime og trene en halvtime, da går ho og legger seg rett etterpå.

Anonymkode: 9469c...068

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 time siden):

men virker som om du ser for deg å gi hunden absolutt minimum av mosjon og turer ut, sikker på at du egentlig har tid til hund?

Jeg har mer tid enn andre. Jobber deltid og ikke fulltid. Men at jeg skal gå på fjellet hver eneste dag i flere timer er ikke realistisk. Tror mange kjøper seg en stor hund med stort mosjonsbehov uten at hunden får det det den trenger. Ved å kjøpe meg en mindre hund vil det bli enklere å fylle de behovene hunden har for å begeve seg. 

Anonymkode: 0c405...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...