Gå til innhold

Skal et EU-direktiv brukes til å tvinge gjennom vindkraft?


Reidar Tomb

Anbefalte innlegg

Som motstander av den naturødeleggelsen vindkraft representerer og sløseriet havvind representerer, vil jeg advare mot et EU-direktiv som snart kommer til et parlament nær deg.

Direktivet heter EUs fornybardirektiv og er omtalt i en artikkel fra organisasjonen Motvind. Kort fortalt kan myndighetene bruke direktivet til å presse gjennom  vindkraftutbygging mot lokale myndigheters vilje. I kommentaren fra Motvind argumenteres det først og fremst for at direktivet kan brukes for å presse gjennom vindkraft mot kommuners vilje, men det er en annen side av direktivet som er vel så interessant.

Hva Stortinget måtte gå inn for av vindkraftutbygging, er i høyeste grad noe folk har en mening om. Vindkraftutbyggingen har som kjent ført til mye folkelig motstand. Dersom politikere kan møte argumenter mot vindkraft med at dette er vi pålagt å gjennomføre fordi vi er med i EØS og har implementert fornybardirektivet, kan et viktig politisk spørsmål bli redusert til et rettslig spørsmål – ikke bra. Om det faktisk er slik at vi har plikt til å bygge ut mere vindkraft dersom vi implementerer direktivet, skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om. Jeg fulgte lenkene til høringen og høringsbrevet og så på den svenske teksten i direktivet. Det er komplisert, men kommentaren fra Motvind argumenterer godt for at direktivet kan føre til at dårlig funderte vindkraftplaner trumfes gjennom. Konsekvensene kan bli meget omfattende og lite lystelige.

Det er sjelden Norge bruker reservasjonsretten mot EU-direktiver, men dette direktivet fremstår som rette kandidat for en reservasjon. Da bør vi støtte opp om initiativet til å få blest om, og stoppe implementeringen av direktivet i Norge. Her trengs det høringssvar blant annet.  Som aktiv i Folkets Parti kommer i hvert fall jeg til å gjøre mitt for advare mot direktivet.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...