Gå til innhold

Dine beste varmretter med svært lite mettet fett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger ideer til middager/varme lunsjer med lite usunt fett. Her går det i salmon bowl og salater, men trenger flere tips.

Anonymkode: 3f5e9...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trenger ideer til middager/varme lunsjer med lite usunt fett. Her går det i salmon bowl og salater, men trenger flere tips.

Anonymkode: 3f5e9...4db

Wok i div varianter er det lite mettet fett i, litt avhengig av hvilket fett man velger å steke i, men det velger man jo selv, og her er det endeløse muligheter. Og det er fin måte å få i seg masse grønsaker, og samtidig som det smaker veldig godt, og enkelt å lage😊 Godt som rester er det også 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye ørret stekt i ovnen med kokte poteter og en dæsj drømmelett.

Kylling og søtpotet/rotgrønnsaker i ovnen

Liker disse Mere suppene når det må gå raskt 

Spiser en del omelett med masse grønnsaker, men er kanskje litt feil fett i egg for deg?

Tenker uansett du kommer langt om du velger rene råvarer. Mettet fett fra rent storfekjøtt, egg eller svin er bedre enn det fra pølser, dressinger og godteri.

Anonymkode: 07c3b...0d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener lite frøoljer siden du vil ha lite usunt fett? Det er frøoljer du bør holde deg unna, ikke mettet fett. Mettet fett er sunt og de har aldri klart å bevise det motsatte, selv ikke etter ca 50 år med forskning. Det gir heller ikke mening at mettet fett skal være usunt. Våre forfedre spiste nesten bare animalsk fett som fettkilde i flere millioner år. Man fikk veldig lite fett fra ville planter før jordbruksrevolusjonen som bare er noen tusen år siden. Skyld heller på nye matvarer som frøoljer og ultraprosesserte matvarer.

433426035_18276964846204891_946193508228

434147287_10161027705911351_339223562815

Stek maten i sunt fett som smør, smult, talg, kokosolje. Hold deg unna rapsolje, soyaolje, solsikkeolje, margarin osv.

Anonymkode: 95e1f...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet og brokkoli-suppe med ovnsbakte krydderstekte kikerter. 
Wok med det du har lyst på. Jeg steker alltid sopp først som da avgir litt væske til å stek resten i. Samme skjer med løk. 
Kyllingbryst med masse grønnsaker og brun ris. Soyasaus (gjerne utspedd) eller vinagrette (uten olje) til. 

Generelt så er det haugevis av mat en kan lage, men så stopper ideene for oss alle innimellom. Ta utgangspunkt i magert protein, og grønnsaker, og tilsett noen gode karbohydrater og velg saus med omhu. Personlig er jeg ikke glad i så mye fete sauser og dressinger, så jeg bruker heller litt avocado (en liten bit) og/eller sennep. Jeg er rett og slett ikke så glad i fettete mat, og bruker også mye krydder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...