Gå til innhold

Dine beste/mest velsmakende og enkle vegetaropppskrifter!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva som skjedde, men  begge barna har blitt kjøttetere av verste sort. Typ, vil helst bare leve på melk, egg, ost og kjøtt. Jeg vil helst presse i dem grønnsaker og belgvekster, men siden det ikke er noe alternativ må jeg ty til noe som faktisk kan være barnevennlig og godt. Har dere noen enkle oppskrifter dere kan  dele?

Anonymkode: b8c79...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hodekål med soya. Spises som et eple 

Anonymkode: 5de47...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hodekål med soya. Spises som et eple 

Anonymkode: 5de47...22e

Hvor lenge baker du det i ovnen?

Anonymkode: b8c79...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganmisjonens blomkålpanne er god til taco eller i pitabrød. 

Ellers drøyer jeg kjøttdeig til taco/fajitas/kjøttsaus med sopp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget tomatsuppe kan du jo mose litt ulikt grønt inni. F.eks hvite bønner kan moses inn. Kan serveres med ovnsstekte, krydrede kikerter og godt brød til. Gulrotcurry med kokosmelk, og lompechips fikk jeg fra Adams en gang. Igjen en suppe/gryte en kan gjemme litt i, og en kan ha både hele hvite bønner i, eller krydderstekte kikerter til. F.eks gresskarkjerner er godt til også. Gulrotsuppe eller curry kan en også ha ris til for å få  mer mat. 

Bakt potet, wraps, pitabrød, minipizza osv der du legger frem ulikt også velger de selv blant det du har kan også være en ide. 

Kan ellers varmt anbefale: Grønn matportal, Veganmisjonen, Veganske fristelser, og Vegetarbloggen. Flere av dem har ukesmenyer med barnvennlig mat i fokus 😊

https://gronnmatportal.no/2019/04/ukemeny-for-barnefamilier/

http://www.veganmisjonen.com/2015/03/barnevennlig-ukemeny-uke-10.html

https://www.vegetarbloggen.no/2014/09/28/ukemeny-uke-40-2014/

https://www.veganskefristelser.com/veganskeoppskrifter/categories/enkle-veganske-middager (Enkle middager, men ikke ukesmeny da.)

Grønnsakslapskaus med grønne linser, indisk dal med nanbrød eller pitabrød (ofte så er det litt gøy å fylle pitabrødet), grønnsakslasange, chili sin carne, chana masala, falafel. (Oppskrift på rask falafel her, men jeg har ikke prøvd denne selv http://www.veganmisjonen.com/2015/03/oppskrift-rask-falafel-hjemmelaget.html

Røde linselus er veldig godt, og finnes også i grønn og gul variant.
http://www.veganmisjonen.com/2010/08/oppskrift-linser-linselus-capellini.html 

Du kan også spe ut kjøttdeigen med belgvekster, lage taco med «kjøtt» av f.eks søtpotet, nøtter, sopp, eller belgvekster. Søtpotettaco har jeg fått på restaurant og det er kjempegodt. 

Lykke til 😊

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelagd blomkålsuppe og tomatsuppen er noe mitt barn alltid har elsket, uavhengig alder. Det er jo gjerne en fløteskvett i supper, men hovedingrediensen er jo grønnsaker. 

Jeg bruker ingen oppskrift når jeg lager supper. Jeg lager blomkålsuppe på følgende måte: Hakker en løk (trenger ikke å finhakke) og tar en liten bit hvitløk og deler del . Dette steker jeg blankt i litt smør. Har så i blomkålbuketter fra en blomkål, og rundt 8 dl vann sammen med ca. 2 ss grønnsaksbuljong (bruker Helios sitt). Dette koker jeg i ca. 8-10 min til blomkålen er ferdigkokt (liker best når det er litt tyggemotstand i blomkålene. Da fisker jeg opp noen blomkålbuketter og legger dem til side. Resten stavmikser jeg med enten 2 dl helmelk eller fløte. Smak til med salt og pepper. Jeg kan også ha i litt kayennepepper, men det er ikke nødvendig. Gi suppen et oppkok og ha i blomkålbukettene før du serverer.

Når jeg lager tomatsuppe, kutter jeg løk, hvitløk og gulrot (og gjerne andre grønnsaksrester som passer til tomatsuppe, om jeg har). Tar grønnsakene på «feelingen», alt ettersom hva jeg bruker, men kanskje er det omtrent som dette: 1 løk, 2 fedd hvitløk og 1-2 gulrot. Dette freser jeg i litt olivenolje eller smør, til løken er blank. Da har jeg oppi tomtatpure, også på feelingen, men regner med at det er snakk om 2-3 ss pure. Dette lar jeg frese litt sammen, før jeg har oppi vann og grønnsaksbuljongpulver (ca. 6-8 dl vann og 2 ss pulver) og 2 bokser gode bokstomater. Har du tomatrester kan du ta i de også. Jeg har også i litt sukker eller honning, en skvett god balsamicoeddik og litt chiliflak. Lar det hele koke i ca. 10-15 min (til gulroten er gjennomkokt), og stavmikser suppa. Smaker til med salt og pepper. Ønsker jeg kremet suppe, har jeg i 1-2 ss creme fraiche før jeg stavmikser suppen. 
 

Også er det et hav av ulike tilbehør du kan ha til begge suppene. 
 

Barnet mitt var også veldig glad i blomkålgrateng da hun var liten. Da serverte jeg riktignok med pølsebiter og bacon, så det blir ikke helt vegetarisk. Men blomkålen er likevel hovedingredisensen, så skriver den ned likevel. Jeg ikke oppskriften i hodet, for det er så mange år siden jeg lagde det. Men det var noe ala denne https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/gratinert-blomkal/ Jeg brukte vanlig ost da, og stekte pølse og bacon som jeg hadde over blomkålen da den var ferdigstekt.

 


 

Anonymkode: 31a49...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hjemmelagd blomkålsuppe og tomatsuppen er noe mitt barn alltid har elsket, uavhengig alder. Det er jo gjerne en fløteskvett i supper, men hovedingrediensen er jo grønnsaker. 

Jeg bruker ingen oppskrift når jeg lager supper. Jeg lager blomkålsuppe på følgende måte: Hakker en løk (trenger ikke å finhakke) og tar en liten bit hvitløk og deler del . Dette steker jeg blankt i litt smør. Har så i blomkålbuketter fra en blomkål, og rundt 8 dl vann sammen med ca. 2 ss grønnsaksbuljong (bruker Helios sitt). Dette koker jeg i ca. 8-10 min til blomkålen er ferdigkokt (liker best når det er litt tyggemotstand i blomkålene. Da fisker jeg opp noen blomkålbuketter og legger dem til side. Resten stavmikser jeg med enten 2 dl helmelk eller fløte. Smak til med salt og pepper. Jeg kan også ha i litt kayennepepper, men det er ikke nødvendig. Gi suppen et oppkok og ha i blomkålbukettene før du serverer.

Når jeg lager tomatsuppe, kutter jeg løk, hvitløk og gulrot (og gjerne andre grønnsaksrester som passer til tomatsuppe, om jeg har). Tar grønnsakene på «feelingen», alt ettersom hva jeg bruker, men kanskje er det omtrent som dette: 1 løk, 2 fedd hvitløk og 1-2 gulrot. Dette freser jeg i litt olivenolje eller smør, til løken er blank. Da har jeg oppi tomtatpure, også på feelingen, men regner med at det er snakk om 2-3 ss pure. Dette lar jeg frese litt sammen, før jeg har oppi vann og grønnsaksbuljongpulver (ca. 6-8 dl vann og 2 ss pulver) og 2 bokser gode bokstomater. Har du tomatrester kan du ta i de også. Jeg har også i litt sukker eller honning, en skvett god balsamicoeddik og litt chiliflak. Lar det hele koke i ca. 10-15 min (til gulroten er gjennomkokt), og stavmikser suppa. Smaker til med salt og pepper. Ønsker jeg kremet suppe, har jeg i 1-2 ss creme fraiche før jeg stavmikser suppen. 
 

Også er det et hav av ulike tilbehør du kan ha til begge suppene. 
 

Barnet mitt var også veldig glad i blomkålgrateng da hun var liten. Da serverte jeg riktignok med pølsebiter og bacon, så det blir ikke helt vegetarisk. Men blomkålen er likevel hovedingredisensen, så skriver den ned likevel. Jeg ikke oppskriften i hodet, for det er så mange år siden jeg lagde det. Men det var noe ala denne https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/gratinert-blomkal/ Jeg brukte vanlig ost da, og stekte pølse og bacon som jeg hadde over blomkålen da den var ferdigstekt.

 


 

Anonymkode: 31a49...e12

Fløte kan jo byttes ut med kokosmelk og man kan lage blomkålgratengen uten kjøtt og f.eks bruke røkt sopp :) 

Anonymkode: 6f324...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her elsker barna blomkålsuppe med hjemmebakt brød til! Jeg lager det ganske likt som brukeren over her, men jeg baker blomkålen i ovnen først. Synes det gir en ekstra god smak. Eller spiser vi mye wok med grønnsaker og kikerter, linsegryter, tacogryter med sorte bønner (serveres med 3-4 tortillachips, en liten klatt rømme og litt koriander på toppen) eller lasagne med grønnsaker (steker løk, gulrot, hvitløk, selleri mykt og blander inn grønne linser og hakkede tomater i stedet for kjøttsaus). Men nå er barna her vant til å spise de anbefalte fem om dagen fra de var små, da blir det selvsagt enklere. Snakker dere med barna om kosthold? Det tror vi er viktig, vi har lært barna om vitaminer i forskjellige grønnsaker, proteiner, fett, karbohydrater osv. Hva er en «normal» mengde kalorier i forskjellige retter, hvorfor er feks rødt kjøtt (pølser, kjøttdeig, bacon) usunt og hvorfor bør man spise mye frukt og grønt. Det er lettere når barna selv er motiverte til å spise sunt. 

Anonymkode: d89d7...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye godt fra det indiske kjøkken, om de liker den type smaker.

Ellers kan jeg ikke anbefale "en skikkelig digg kokebok" (i tre versjoner) høyt nok. Senest i går var den i bruk, da hadde vi vegansk Kofta med pita og ris. Taco med portobellosopp er en annen favoritt. Vegetarlasagne (vinnerlasagne)

Ellers spiser vi mye kjøtt-redusert. Gratinert blomkål er en favoritt, men strør som regel bacon over. Og vi har som regel refried beans til tacos, som gjør at det går mye mindre kjøttdeig. 

Anonymkode: b8463...fd6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer. Sønnen min er helt motsatt. Han elsker kjøtt, biff, svin osv.Han vil helst ha kjøtt til alle middager. 

Anonymkode: 2cb8f...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost/lunsj/kvelds: eggs Benedict, dampet spinat og hollandaise. Oppå godt brød. 

Anonymkode: 1733e...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger. 

_popcorn_, adm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Røsti. Det vrimler av varianter og oppskrifter på det.  Jeg liker å raspe potet og løk, presse ut væske og blande med egg. Legges i klatter i stekepanna, stekes sprø på begge sider og spises med sukker og tyttebærsyltetøy.  
 

 

- ta en potet 😊

IMG_2300.jpeg

Endret av Øyne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chilli sin carne er alltid en slager. Serveres gjerne med rømme, guacamole og nachos. Indisk dahl med nanbrød godt for å få inn linser. Falaffel i pita er smakfullt. Kan ta litt tid å lage falafel, men veldig kjekt når man får dreisen på det. Kanskje barna til og med liker hummus? Er utrolig godt å dyppe grønnsaker og brød i hummus.

Anonymkode: 155ed...10d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 8.32):

Det er veldig mye godt fra det indiske kjøkken, om de liker den type smaker.

Ellers kan jeg ikke anbefale "en skikkelig digg kokebok" (i tre versjoner) høyt nok. Senest i går var den i bruk, da hadde vi vegansk Kofta med pita og ris. Taco med portobellosopp er en annen favoritt. Vegetarlasagne (vinnerlasagne)

Ellers spiser vi mye kjøtt-redusert. Gratinert blomkål er en favoritt, men strør som regel bacon over. Og vi har som regel refried beans til tacos, som gjør at det går mye mindre kjøttdeig. 

Anonymkode: b8463...fd6

Har du prøvd sprøstekt sopp? Her i huset ligger to av tre barn ikke sopp på grunn av konsistens, men når vi sprøsteker den går det ned på høykant

Anonymkode: 6f324...e96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du prøvd sprøstekt sopp? Her i huset ligger to av tre barn ikke sopp på grunn av konsistens, men når vi sprøsteker den går det ned på høykant

Anonymkode: 6f324...e96

Jeg er kjøtteter også. Så trenger ikke helt kjøttfrie retter - mitt mål er redusert mengde kjøtt totalt sett :) Og bacon i denne retten er godt. 

Anonymkode: b8463...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse liker jeg godt: https://www.olivemagazine.com/recipes/quick-and-easy/carrot-cumin-and-feta-fritters-with-coriander-yoghurt/

Vi har bare grønn salat med avokado og en tzatziki til, men kan varieres med mer substansielt tilbehør, feks hummus, salat etc i pitabrød, eller som vegetarburger i burgerbrød.

Anonymkode: 46d01...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disse liker jeg godt: https://www.olivemagazine.com/recipes/quick-and-easy/carrot-cumin-and-feta-fritters-with-coriander-yoghurt/

Vi har bare grønn salat med avokado og en tzatziki til, men kan varieres med mer substansielt tilbehør, feks hummus, salat etc i pitabrød, eller som vegetarburger i burgerbrød.

Anonymkode: 46d01...311

PS: Glemte å si at jeg bytter ut minst halvparten av melet med kikertmel/ gram flour. Da smaker kakene nesten helt som falafel - veldig gode.

Anonymkode: 46d01...311

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er kjøtteter også. Så trenger ikke helt kjøttfrie retter - mitt mål er redusert mengde kjøtt totalt sett :) Og bacon i denne retten er godt. 

Anonymkode: b8463...fd6

Når Ts spør om tips til vegetarretter er det  ulogisk å nevne kjøtt så derfor kommer jeg med forslag om alternativer til kjøtt.

Anonymkode: 6f324...e96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...