Gå til innhold

Avliving hund / hvor går grensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aggressivitet, hvor mye er innenfor før avliving tenker du? Hvis hunden feks biter deg eller andre, hadde du tatt den da? Eller hadde du fortsatt å trene og vært forsiktig med å la andre være i nærheten?

Bare ser litt ulik praksis, så bare lurte litt på hva folk tenker.

Anonymkode: 4d0f9...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hund som biter er ikke greit, men hva var det som ledet frem til det? Ble hunden plaget og følte seg presset? Sendte Denver alle signal om at det var nok? Eller bet den uprovosert «ut av det blå»?

Anonymkode: b9a15...baa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden? Er det en valp? Hvor lenge har dere trent? Tror dette hadde hatt stor betydning for min beslutning.

Anonymkode: c82a9...546

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aggressivitet, hvor mye er innenfor før avliving tenker du? Hvis hunden feks biter deg eller andre, hadde du tatt den da? Eller hadde du fortsatt å trene og vært forsiktig med å la andre være i nærheten?

Bare ser litt ulik praksis, så bare lurte litt på hva folk tenker.

Anonymkode: 4d0f9...b54

Hund som bjeffer for mye

Anonymkode: ea480...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aggressivitet, hvor mye er innenfor før avliving tenker du? Hvis hunden feks biter deg eller andre, hadde du tatt den da? Eller hadde du fortsatt å trene og vært forsiktig med å la andre være i nærheten?

Bare ser litt ulik praksis, så bare lurte litt på hva folk tenker.

Anonymkode: 4d0f9...b54

Jeg tenker at det kommer helt an på hund og hundeeier. 

Jeg har en hund med ressursforsvar, han kan sikkert bite hvis han blir plassert i en situasjon der han forsvarer en ressurs, men det blir han ikke. Verken mer eller mindre. For meg er det lett, uten barn eller andre dyr, å ta hensyn til dette. I en familie med små barn ville jeg kanskje tenkt annerledes.

I enkelte tilfeller tenker jeg at ny eier kunne løst problemet. Så er spørsmålet om det står noen klare til å ta imot en omplasseringshund med bitehistorikk. 
 

Har man en hund som biter, særlig uten forsvarsel, og har forsøkt å få hjelp av dyktige folk som anbefaler avlivning, ville jeg avlivet. Men jeg ville personlig neppe avlivet etter én hendelse, iallfall ikke uten å ha forsøkt å få hjelp. Skjer det flere ganger, er det en helt annen sak. Og så er det en helt annen sak om det er en stor hund på 40 kilo som har resultert i stor skade, eller en 40 kg stor hund som har forårsaket en liten rift fordi den ikke har vært forsiktig nok med munnen. Jeg ser en del roper om avlivning i sistnevnte tilfelle også ... 

Men jeg tenker absolutt at ikke alle kan hjelpes. Og at det i mange tilfeller, særlig hvis hunden selv går rundt og er redd og stresset hele døgnet, er bedre for en hund å slippe. En død hund lider ikke. 

Anonymkode: 9d1a9...1b0

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt hund som vi ikke hadde føkt oss trygge på fordi den var aggressiv eller bitt noen uten åpenbart grunn hadde det blitt avlivning. Jeg går ikke rundt med en hund jeg til en hver tid ikke ville føle meg trygg på. Vi har hatt mange hunder opp mellom årene. Og vært en gang vi til slutt måtte kaste inn håndkle , hunden var nervøs hele tiden og da den ble redd så ble den aggressiv. Vi turte ikke å ha ungene i nærheten av hunden, for vo følte oss ikke trygge. Hunden fikk og medisiner av dyrlege for å se om der hjalp mot nervene på hunden ,men hjalp ikke. Så da vi sa til dyrlegen at vi ikke turte mer og vi mente beste var at hunden fikk slippe, var dyrlegen helt enig i avgjørelsen. Vi ønsket ikke ha på oss at en hund i vårt eie kunne gå til angrep på noen

Anonymkode: 9fcff...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt umulig for meg å gi noe standard svar på det. Jeg måtte sett an hunden og situasjonen.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hund biter er dette grunn for avlivning. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har ressursforsvar og har bitt i sammenheng av det. Jeg har trent masse og han har det nesten ikke lenger. 

Jeg har han i bånd når vi er på besøk hos andre. Vi har ikke barn eller naboer så det er liksom aldri et problem, ettersom vi er veldig klar over den ene spesifikke grunnen som kan trigge et bitt i verste fall.

Anonymkode: 6fcf4...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer. Hvorfor ikke trekke alle tennene på dyr som biter?

Har 2 katter med forl. De begynte å trekke tenner allerede som 2 åringer. Idag er de tannløse og 10 og 12 år. 

De leker, koser og gjør hærverk som de alltid har gjort, selv om de i flere år nå har vært helt tannløse.

En bekjent hadde innekatten (rasekatt) innestengt på et rom i kjelleren, fordi de ikke ville avlive han, men han beit uten provokasjon til blods.

Jeg ville personlig valgt å være tannløs enn å dø 🤷‍♀️

Anonymkode: f8972...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte aggresivitet er veldig sjeldent, så jeg hadde trent og undersøkt hunden for å finne grunnen. Noen ganger er det ubehag (nyresvikt, vond tann osv.) som kan være grunnen, andre ganger er det stress/nervøsitet. 

Å avlive hunder rundt 1 år eller yngre er uaktuelt for meg, da mye av atferden skyldes hormoner og at hunden "mister hodet" hvis det blir for mye stimuli f.eks. Mange valper og noen unghunder tyr til ukontrollert lekebiting.

Hvis det er en hund med mye og konstant stress så kunne medisinering hjulpet, men syns jo veldig synd på en sånn hund. Da blir ikke vurdering av avlivning kun basert på bitehendelser, men helhetsbildet.

Hunder kan ha godt av et miljøskifte hvis der de bor er for hektisk og de tyr til biting/napping for å få kontroll på omgivelsene.

I tillegg er det folk som kjefter på hunden for å knurre og flekke tenner, og da virker et bitt "uprovosert". Om hunder får lov til å vise signaler (og at folk registrerer dem som forvarsler) så ville mange slike hendelser blitt unngått.

Det er mine tanker om saken ☺️

Anonymkode: 3a064...4d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det betyr ikke at man må avlive uansett. Min hund har bitt meg mange ganger til blods. Men så er dette en liten sta tulling som ikke kan gjøre stor skade🤭😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aggressivitet, hvor mye er innenfor før avliving tenker du? Hvis hunden feks biter deg eller andre, hadde du tatt den da? Eller hadde du fortsatt å trene og vært forsiktig med å la andre være i nærheten?

Bare ser litt ulik praksis, så bare lurte litt på hva folk tenker.

Anonymkode: 4d0f9...b54

Om hunden min hadde bitt noen hadde jeg tatt den på en atferdstest pronto. Om hunden er syk og har store smerter innvendig så kan den sikkert utagere, ved å ta en test utelukker du ihvertfall det. Du får også sjekket om det er arvelige problemer som ikke kan fikses, eller om den bare blir oppdratt dårlig med straff og kjefting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er vanskelig å gi et standard svar på det. Stor hund som biter og som kan gjøre stor skade/drepe ville nok gjort at terskelen min ble lavere for å avlive. Men alt i alt så handler det mye om årsak, altså var bitingen provosert? Er det mulig å trene hunden, eller er dette nervøsitet som er medfødt? 
 

Har hatt hund som biter i over 10 år, men han biter ikke med formål å skade. Likevel er det sånn at man må være sykt på vakt til enhver tid for å unngå biting og hele tiden trene på de utfordringene. Jeg hadde altså hatt full forståelse for at andre hadde valgt avlivning i stedet for taktikken vi har valgt. Vi har jobbet beinhardt for at hunden skal tåle at fremmede arbeidere (type tømrer, elektriker osv) skal kunne komme inn i huset men ender alltid opp med å måtte ta hunden i bur for å sikre at ikke nervøsiteten tar overhånd.

Anonymkode: ad90c...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (9 minutter siden):

Nei, det betyr ikke at man må avlive uansett. Min hund har bitt meg mange ganger til blods. Men så er dette en liten sta tulling som ikke kan gjøre stor skade🤭😂 

Om hunden din har bitt deg flere ganger fordi den er en "sta tulling", så må du faktisk få hjelp av en atferdskonsulent, for her er det nok DU som er skyld i bittene, og tydeligvis tror at nervøsitet/ressurs/lav toleranse, bare er stahet.

Hunder som konstant må bite, lever ikke gode liv. Her må du skjerpe deg og finne ut av hva du gjør feil som resulterer i at hunden føler at den må forsvare seg mot sin egen eier hele tiden. 

 

 

 

Anonymkode: 301da...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsynelatende uprovosert hard biting mer enn 1-2 ganger, da tror jeg at jeg hadde avlivet. Hunden min napper en sjelden gang når hun et tett på og blir for gira i trening. Hun har etterlatt merker en gang når hun ga tilsvar til en utagerende hund som kom veldig overraskende på begge, et hendelig uhell. Har ikke vurdert verken avliving eller behov for proff hjelp for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vår hund viste seg å være ekstremt nervøs. Taklet ikke mennesker på besøk i huset, hverken voksne eller barn. Tydelig redd og stresset. Vi jobber hardt med dette i nesten to år, sammen med adferdsterapaut. Forsøkte medisiner i samråd med dyrlege. Ingenting hjalp. Taklet ikke å være alene hjemme. Og tro meg, vi jobbet og jobbet og hadde lagt et godt grunnlag som valp med sosialisering og trening. Tenkte at dette skulle vi klare.

Vi skjønte tidlig den også slet med ressursforsvar. Dette jobbet vi også aktivt med, men med to barn i huset var det ikke alltid like lett. Vi besluttet avliving etter at den bet både meg og mitt barn til blods. Da turte vi ikke mer. Vi kunne aldri la barna være alene med den, og de kunne ikke ha med besøk heller uten at vi var hjemme og kunne passe på. 
 

Så for oss var det en totalvurdering. Svært reaktiv og nervøs hund, kombinert med bitt. 

Anonymkode: 82bdd...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bare lurer. Hvorfor ikke trekke alle tennene på dyr som biter?

Har 2 katter med forl. De begynte å trekke tenner allerede som 2 åringer. Idag er de tannløse og 10 og 12 år. 

De leker, koser og gjør hærverk som de alltid har gjort, selv om de i flere år nå har vært helt tannløse.

En bekjent hadde innekatten (rasekatt) innestengt på et rom i kjelleren, fordi de ikke ville avlive han, men han beit uten provokasjon til blods.

Jeg ville personlig valgt å være tannløs enn å dø 🤷‍♀️

Anonymkode: f8972...14f

Det er ikke lov å fjerne friske kroppsdeler på dyr (med noen få unntak, og tenner er ikke et av dem). 

Anonymkode: 86d3d...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om hunden din har bitt deg flere ganger fordi den er en "sta tulling", så må du faktisk få hjelp av en atferdskonsulent, for her er det nok DU som er skyld i bittene, og tydeligvis tror at nervøsitet/ressurs/lav toleranse, bare er stahet.

Hunder som konstant må bite, lever ikke gode liv. Her må du skjerpe deg og finne ut av hva du gjør feil som resulterer i at hunden føler at den må forsvare seg mot sin egen eier hele tiden. 

 

 

 

Anonymkode: 301da...5e1

Den er snill som et lam Inntil man må klippe klør eller fikse med pels som har floket seg. Da starter bitingen. Eller går det bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...