Gå til innhold

Hvordan skrive søknad når nåværede arbeidsgiver ikke vet om det mtp referanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å søke på en ny jobb, men har ikke informert nåværende arbeidsgiver om det. Jeg vet at hun er naturlig å bruke som referanse, og det vil sikkert også bli en fin en. Men jeg ønsker ikke å si at jeg søker ny jobb med mindre jeg får den. Så hvordan gjør man det?

Bare skriver referanse og håper at de ikke kontakter før intervju? Eller skriver noe ala "nåværende arbeidsgiver er ikke informert om jobbsøknaden"? Det siste høres jo mer suspekt ut enn det er. 

Årsaken til ønske om ny jobb er at det er veldig usikkert der jeg er nå, vi har fått beskjed om at det vil bli nedbemanninger, og selv om jeg har lang ansennitet føles det veldig utrygt. Jeg vil likevel ikke bidra til mer usikkerhet hos ledelsen ved å hinte til at jeg vil ut. Ennå.

Anonymkode: 1c0ed...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Referanse oppgis på forespørsel». 

Anonymkode: a77f7...b2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker å søke på en ny jobb, men har ikke informert nåværende arbeidsgiver om det. Jeg vet at hun er naturlig å bruke som referanse, og det vil sikkert også bli en fin en. Men jeg ønsker ikke å si at jeg søker ny jobb med mindre jeg får den. Så hvordan gjør man det?

Bare skriver referanse og håper at de ikke kontakter før intervju? Eller skriver noe ala "nåværende arbeidsgiver er ikke informert om jobbsøknaden"? Det siste høres jo mer suspekt ut enn det er. 

Årsaken til ønske om ny jobb er at det er veldig usikkert der jeg er nå, vi har fått beskjed om at det vil bli nedbemanninger, og selv om jeg har lang ansennitet føles det veldig utrygt. Jeg vil likevel ikke bidra til mer usikkerhet hos ledelsen ved å hinte til at jeg vil ut. Ennå.

Anonymkode: 1c0ed...d83

Vanlig å skrive «referanser oppgis i ett evt intervju», noe i den duren. Man ringer ikke referanser før etter man har hatt intervjurunder og står igjen med ett par kandidater. 

Anonymkode: ebbb6...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden er da lik uansett om leder vet om det eller ikke.

Og på intervju stiller du med åpne kort at leder ikke vet det enda. Og når du da kommer videre i prosessen så oppgir du enten andre personer som referanse eller så tar du stilling da til om du vil snakke med leder om å være referanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vanlig å skrive «referanser oppgis i ett evt intervju», noe i den duren. Man ringer ikke referanser før etter man har hatt intervjurunder og står igjen med ett par kandidater. 

Anonymkode: ebbb6...7c0

Ville korrekturlest den setningen først. 

Anonymkode: 909f7...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

«Referanse oppgis på forespørsel». 

Anonymkode: a77f7...b2a

Det er dette jeg har brukt, fungerer bra hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

«Referanse oppgis på forespørsel». 

Anonymkode: a77f7...b2a

Det har jeg pleid å skrive. 

Det er ingen grunn for at de skal snakke med referansene mine før de har snakket med meg, og jeg har også lyst til å kunne informere referansene om at de vil bli kontaktet, før de blir det. 

Anonymkode: eb783...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

«Referanse oppgis på forespørsel». 

Anonymkode: a77f7...b2a

Ja, men i noen portaler må referansene oppgis. 

Anonymkode: 2fb12...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! 

Anonymkode: 1c0ed...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 13.49):

Vanlig å skrive «referanser oppgis i ett evt intervju», noe i den duren. Man ringer ikke referanser før etter man har hatt intervjurunder og står igjen med ett par kandidater. 

Anonymkode: ebbb6...7c0

Jeg ville ha unngått å skrive «ett» i stedet for «et».

Alltid lurt å la en som kan skrive få lese gjennom og komme med innspill.

Anonymkode: db93a...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 25.3.2024 den 13.50):

Søknaden er da lik uansett om leder vet om det eller ikke.

Og på intervju stiller du med åpne kort at leder ikke vet det enda. Og når du da kommer videre i prosessen så oppgir du enten andre personer som referanse eller så tar du stilling da til om du vil snakke med leder om å være referanse.

Dette er akkurat slik jeg gjorde det da jeg søkte ny jobb i fjor. Valgte å ikke la daværende leder være referanse, og det var helt greit. 

Anonymkode: a00e7...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du skrive noe om referanser? «Ref oppgis på forespørsel» er klisje. Arbeidsgiver vet at de får referanse - dersom de er interessert i å ansette deg/du er interessert. Du trenger ikke oppgi noe som helst. Referansefeltet i CVen kan stå tom. 

Anonymkode: 42613...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...