Gå til innhold

Ungdom med ADHD valg av medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

 

Utover det så hadde vi en grei erfaringer med Ritalin og Strattera i den perioden det fungerte. Etterhvert kom bivirkningene og til tross for prøving opp og ned ift mg så gikk det ikke. 

Anonymkode: 3f1ce...345

 Kan jeg spørre om birvirkninger av strattera? Og Ritalin?

Anonymkode: 55a27...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hjernen relativt ferdig utviklet? Man må jo bare prøve seg fram, men personlig kjenner jeg mange som først fikk adhd diagnose som voksne og de har klart på skolen. En begynte til og med på doktorgrad før de fikk diagnosen, og vedkommende sliter mest med fokus. Jeg hadde ikke prøvd ut medisiner før ungen har prøvd 10t kondisjonstrening i uka. Vi vet ikke om det kan føre til varige skader enda. Dersom det ikke har effekt så er det ritalin- Concerta og den ruta. En del som ikke takler ritalin

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

 Kan jeg spørre om birvirkninger av strattera? Og Ritalin?

Anonymkode: 55a27...7b7

Nedstemthet, sinne, konstant hang ups ect. Dette gjelder begge medisinene. 

Anonymkode: 3f1ce...345

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 13.39):

Vi er i utprøvningsfasen på adhd medisiner. Startet først opp på medikinet, men pga humørsvingninger har vi gått over på conserta. Vi er fortsatt ikke helt fornøyd, men usikre på hvor mye vi kan forvente av forbedring. Han har god effekt ift konsentrasjon og er langt roligere, men får også her en del humørsvingninger når  medisinen går ut. Den varer ca 10 timer.

hva er deres erfaring med medisiner? Har dere prøvd mange ulike, og har dere funnet noe dere er fornøyd med? Jeg vet det er store individuelle forskjeller, og at det er legen som skal anbefale medisin. Men jeg er likevel nysgjerrig på andres erfaringer. Våre bivirkninger er tap av matlyst og humørsvingninger når medisinen går ut. Hva er deres opplevelse av medisiner og hvilken type er dere mest fornøyd med?

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Viktig å ha i bakhodet at du leverer ut narkotika til ditt barn , og viktig å lese hele innholdsfortegnelsen. ADHD medisiner er ofte en dårlig start i forhold til narkomani når de blir eldre, toleransevinduet blir større når barna blir eldre og de vil derfor søke etter ne som har bedre virkning. Dette igjen resulterer i ulovlige rusmidler......spør du meg så ville jeg nok ALDRI gitt mine barn ADHD medisiner. 

Anonymkode: d12d4...fcc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik i denne verden at hvis et barn ikke er helt A4 så skal foreldre og skole lete etter en grunn til at barnet skiller seg litt ut, og om legen setter en diagnose så slår forledrene seg til ro med en forklaring. Og løsningen på problemet er medisiner og skole og foreldre er kjempefornøyde med en forklaring. Når det i tillegg viser seg at barnet gamer noen timer hver dag uten å slite seg ut fysisk......da er det kanskje ikke barnet det er noe galt med? Jeg sier ikke at det er slik i alle tilfeller, men litt for mange tilfeller er det nok dessverre slik. 

Anonymkode: d12d4...fcc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Viktig å ha i bakhodet at du leverer ut narkotika til ditt barn , og viktig å lese hele innholdsfortegnelsen. ADHD medisiner er ofte en dårlig start i forhold til narkomani når de blir eldre, toleransevinduet blir større når barna blir eldre og de vil derfor søke etter ne som har bedre virkning. Dette igjen resulterer i ulovlige rusmidler......spør du meg så ville jeg nok ALDRI gitt mine barn ADHD medisiner. 

Anonymkode: d12d4...fcc

Sysn du skal være litt forsiktig med å omtale medikamentell behandling som narkotika. Adhd medisiner er ikke narkotika. Og påstandene sine om "dårlig start ift narkomani" må du nesten komme med en forskningsartikel på før du taster villt på tastaturet. 

Anonymkode: 3f1ce...345

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 13.44):

Jeg ble medisinert mot ADHD da jeg var ung, og jeg tviler på om jeg noensinne vil være i stand til å tilgi mine foreldre for det. Vær klar over at medikamentene i praksis er amfetamin.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen deres er, men hvis han er under videregåendealder bør medisinering være absolutt siste utvei.

Anonymkode: e805b...dcb

Hvorfor?

Jeg er mor til ei på straks 18 og jeg prøver alt i min makt for at hun skal ta medisiner, rett og slett fordi hun ikke ser selv hvor ille det er uten. (Humørsvingninger, frekk, sur, irritabel, ekstremt treigt, angst, dårlig søvn, selvskading osv)

Anonymkode: 4be0f...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med medisiner er så individuelt. En skal være skeptisk, men samtidig, så er det ikke et valgt for noen. Min gikk på 60mg Ritalin depottablett og 10 mg i tillegg på kveldene. Eneste måten han hadde kommet seg igjennom skolen på. Det ga oss 60 sekunder til å få plassert informasjon før eksplosjon. Etter medisiner klarte han å følge med på skolen og klarte å lage sosiale relasjoner, før det passet han ikke inn noe sted. Ulempen var at han ble suicidal av disse medisinene sent i tenårene og måtte tas av. 

Vi prøvede conserta en periode, men de ble han psykotisk av. 

 

Anonymkode: a05de...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sysn du skal være litt forsiktig med å omtale medikamentell behandling som narkotika. Adhd medisiner er ikke narkotika. Og påstandene sine om "dårlig start ift narkomani" må du nesten komme med en forskningsartikel på før du taster villt på tastaturet. 

Anonymkode: 3f1ce...345

Hvis du benekter at det er narkotiske stoffer i ADHD medisiner,så bør hvertfall du slutte å taste vilt på tastaturet. Narkotiske stoffer er likefullt narkotika selv om det blir utlevert av en lege!!! Du kan jo sjekke om du kjenner noen rusavhengige og spørre hvor mange av dem som startet med riatalin.

Anonymkode: d12d4...fcc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sysn du skal være litt forsiktig med å omtale medikamentell behandling som narkotika. Adhd medisiner er ikke narkotika. Og påstandene sine om "dårlig start ift narkomani" må du nesten komme med en forskningsartikel på før du taster villt på tastaturet. 

Anonymkode: 3f1ce...345

Siden Ritalin er regnet som narkotika (står oppført på narkotikalisten), er det forbudt for personer som ikke har resept fra lege å bruke, selge, videreformidle etc. dette stoffet.

Anonymkode: d12d4...fcc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 23.40):

Jeg skjønner godt hva du- og dere mener 😊 men, jeg synes bare det er et paradoks at det «alltid» er ifm med skolen man snakker om nytteverdien av medisiner…. Det er liksom nødvendig for å klare skolen, leksene - mens ofte så dersom man f eks velger mer praktiske linjer på vgs- og senere finner jobber hvor en mestrer og har det tipp topp- så er ikke medisinene like nødvendige? 
Jeg er usikker, og har ikke personlig erfaring - men det har slått meg flere ganger - er medisinene «mest nødvendig» for å klare grunnskolen - hva hvis vi la opp skolen på en annen måte - tenke adhd (+dysleksi/dyskalkuli) vennlig undervisning for alle - gav lærere et skikkelig kompetanseløft på feltet - kjørte inn flere kompetente folk på barneskolen?? Mer praktisk og engasjerende læring? 
Hadde da behovet for medisiner vært like stort tro? 
Jeg mener forresten overhode ikke noe negativt med medisiner, jeg har ingen kompetanse på feltet ……. Men jeg mener ganske mye om skolen 😉 

Anonymkode: 7d0ff...85a

Han hadde ikke hatt venner heller, for å si det sånn. Så gjelder ikke kun skole, selv om det var kun det jeg skrev. 

De tilrettela bra for min sønn iallefall. Både før og etter utredning. 

Anonymkode: 74d81...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viktig å ha i bakhodet at du leverer ut narkotika til ditt barn , og viktig å lese hele innholdsfortegnelsen. ADHD medisiner er ofte en dårlig start i forhold til narkomani når de blir eldre, toleransevinduet blir større når barna blir eldre og de vil derfor søke etter ne som har bedre virkning. Dette igjen resulterer i ulovlige rusmidler......spør du meg så ville jeg nok ALDRI gitt mine barn ADHD medisiner. 

Anonymkode: d12d4...fcc

Ut fra det jeg har hørt på flere podkaster(som har vist til kilder, jeg har bare ikke tid til å lete dem opp akkurat nå), er det minst like mange voksne kriminelle som har hatt/har udiagnostisert adhd og dermed aldri har fått narkotika fra legen. De har søkt seg til ulovlige rusmidler og misbruk av lovlige midler likevel, som en slags ubevisst selvmedisinering. Og kriminaliteten eller rusmisbruket kunne i mange tilfeller vært unngått hvis de hadde fått diagnose med tilhørende hjelp(informasjon, strategier, tilrettelegging, medisiner) mye tidligere.

 

Informasjon, tilrettelegging og strategier er viktig med diagnosen, uavhengig av medisiner. Samtidig, for mange kan medisiner likevel være en verdifull "krykke", i alle fall i en periode, for å lære seg alt dette her.

Anonymkode: 1c4e8...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Attentin. Annet virkestoff enn medikinet/ritalin/concterta/equasym.

Anonymkode: 2536b...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ut fra det jeg har hørt på flere podkaster(som har vist til kilder, jeg har bare ikke tid til å lete dem opp akkurat nå), er det minst like mange voksne kriminelle som har hatt/har udiagnostisert adhd og dermed aldri har fått narkotika fra legen. De har søkt seg til ulovlige rusmidler og misbruk av lovlige midler likevel, som en slags ubevisst selvmedisinering. Og kriminaliteten eller rusmisbruket kunne i mange tilfeller vært unngått hvis de hadde fått diagnose med tilhørende hjelp(informasjon, strategier, tilrettelegging, medisiner) mye tidligere.

 

Informasjon, tilrettelegging og strategier er viktig med diagnosen, uavhengig av medisiner. Samtidig, for mange kan medisiner likevel være en verdifull "krykke", i alle fall i en periode, for å lære seg alt dette her.

Anonymkode: 1c4e8...6ca

Helt enig, det er ikke noe entydig fasitsvar på dette. Mitt poeng er at jeg ville strekt meg veeldig langt for å prøve å unngått å gitt barna mine narkotiske stoffer. I noen tilfeller så er det barn som får for lite stimuli i forhold til fysisk aktivitet og dermed får ut energien sin på mindre heldige måter. 

Anonymkode: d12d4...fcc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å gi store doser med adhd medisin daglig i ung alder kan det få vedkommende til å vegre seg fra å ta de som voksen. Medisiner bør være noe man tar et par dager i uka dersom trening ikke har tilstrekkelig effekt. Mange tenker at adhd er et konsentrasjonsproblem, men si det til Michael Phelps som svømte 6 timer om dagen med adhd

Det utarter seg ulikt og er svært arvelig. Så har barnet det vil mest sannsynlig en eller begge av  foreldrene også ha det. Allikevel er det svært få av disse foreldrene som dytter i ungene medisiner som selv tok det ofte som barn 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg ville gitt amfetamin til mitt barn.

Rart at man plutselig fant ut at en høy prosentandel barn plutselig trenger heftige stimulanter, som ville blitt karakterisert som et sterkt rusmiddel på gata. 

Anonymkode: d3f8d...7af

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åja, da kom "ekspertene" på banen..

Anonymkode: 9e15c...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Ved å gi store doser med adhd medisin daglig i ung alder kan det få vedkommende til å vegre seg fra å ta de som voksen. Medisiner bør være noe man tar et par dager i uka dersom trening ikke har tilstrekkelig effekt. Mange tenker at adhd er et konsentrasjonsproblem, men si det til Michael Phelps som svømte 6 timer om dagen med adhd

Det utarter seg ulikt og er svært arvelig. Så har barnet det vil mest sannsynlig en eller begge av  foreldrene også ha det. Allikevel er det svært få av disse foreldrene som dytter i ungene medisiner som selv tok det ofte som barn 

Men er der ikke store mørketall blant vår generasjon med voksne som søker rus som en form for selvmedisinering? Det var aldri noe snakk om adhd når jeg var liten.

Sansynligvis har jeg det selv, for jeg kjenner meg igjen i veldig mye som ble gjennomgått i utredningen. Den eneste gangen hodet mitt er rolig er under tung styrketrening. Mens jeg trener har jeg fullstendig ro i hodet, og det er helt himmelsk deilig. Så min form for «medisinering» er å trene så mye som mulig.

Men hadde jeg blitt medisinert som liten så hadde jeg kanskje klart å fullføre utdanning.  

Hvis hodet til datteren min kan bli like rolig som under mitt under trening så er det ingen ting mer i verden jeg unner henne. For det er slitsomt å ha det sånn. Jeg tror ikke folk som ikke opplever det selv forstår hvordan det er. 

Anonymkode: 7e6b8...4d7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Huff- får virkelig vondt i meg av å høre hvordan datteren din har hatt det 💔 ingen skulle måtte ha det sånn!!! 
Spesped.no er kjempebra 👌🏼 Jeg syns også Statped har mye nyttig + ADHD-Norge …. 
Det er veldig trist egentlig at foreldre må drive «opplæring» i tilrettelegging….

Anonymkode: 7d0ff...85a

Kjempevondt. Hun har alltid vært «problemet», og har ikke klart å gjøre det som alle andre klarer. Vi jobber veldig mye med selvfølelse og mestring nå når barnet er blitt ungdom. Jeg er så sint på meg selv for at jeg ikke tok mer tak i dette når hun var i starten av barneskolen. Jeg visste ikke nok om adhd dessverre. Så stol på magefølelsen deres, den stemmer som regel. 

Anonymkode: 7e6b8...4d7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men er der ikke store mørketall blant vår generasjon med voksne som søker rus som en form for selvmedisinering? Det var aldri noe snakk om adhd når jeg var liten.

Sansynligvis har jeg det selv, for jeg kjenner meg igjen i veldig mye som ble gjennomgått i utredningen. Den eneste gangen hodet mitt er rolig er under tung styrketrening. Mens jeg trener har jeg fullstendig ro i hodet, og det er helt himmelsk deilig. Så min form for «medisinering» er å trene så mye som mulig.

Men hadde jeg blitt medisinert som liten så hadde jeg kanskje klart å fullføre utdanning.  

Hvis hodet til datteren min kan bli like rolig som under mitt under trening så er det ingen ting mer i verden jeg unner henne. For det er slitsomt å ha det sånn. Jeg tror ikke folk som ikke opplever det selv forstår hvordan det er. 

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Det du tar opp er absolutt fornuftig og naturlige tanker. Men når du tenker tilbake ser du nok på hvilke utfordringer du opplevde og hvor ille det var for deg. Så tar du disse følelsene og dytter de på datteren din sånn at du tenker at får hun medisiner så slipper hun å lide sånn som jeg måtte. Da setter du altså alternativene medisiner og ha et fint liv opp mot å få det sånn som du fikk det eller verre. 

Men la oss si at du som ung hadde fått vite at ting som trening, søvnvaner, kosthold osv kunne hjulpet på ADHDen. Hadde du ikke prøvd det først? Jeg tenker som sagt medisiner er det man prøver etter å ha prøvd daglig trening. Dersom ikke det er nok kan medisiner et par dager i uka være en fin ting, men vi vet ikke langtidseffektene av kronisk eksponering for en hjerne i utvikling. Mange som har brukt adhd medisin som barn nektet å bruke det.som voksne og selvmedisinerer istedet. Så det med selvmedisinering kan gå begge veier

Jeg forstår deg absolutt og skal ikke dømme deg for om du velger å medisinere barnet ditt, men tenk også på hvor dårlig samvittighet du kommer til å få om man om 10 år finner ut at tidlig medisinering er skadelig for barns utvikling og at barnet kan oppnå mye av den samme effekten uten

Et annet alternativ er jo å medisinere de første dagene i uka og droppe det de andre 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...