Gå til innhold

Ungdom med ADHD valg av medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i utprøvningsfasen på adhd medisiner. Startet først opp på medikinet, men pga humørsvingninger har vi gått over på conserta. Vi er fortsatt ikke helt fornøyd, men usikre på hvor mye vi kan forvente av forbedring. Han har god effekt ift konsentrasjon og er langt roligere, men får også her en del humørsvingninger når  medisinen går ut. Den varer ca 10 timer.

hva er deres erfaring med medisiner? Har dere prøvd mange ulike, og har dere funnet noe dere er fornøyd med? Jeg vet det er store individuelle forskjeller, og at det er legen som skal anbefale medisin. Men jeg er likevel nysgjerrig på andres erfaringer. Våre bivirkninger er tap av matlyst og humørsvingninger når medisinen går ut. Hva er deres opplevelse av medisiner og hvilken type er dere mest fornøyd med?

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er eneste barne kan bruke er ritalin.  Og depo som ska fungere lenge kan vi glemme. Så her etter fram og tilbake ble det ritalin som tas 3 ganger fordelt utover dagen i forskjellig styrke. Morgen 40mg kapsel, kl 12 30 mgkapsek og ved 16 tiden 10mg tablet. Her har og barne epilepsi,  så consera gjorde at han fikk anfall, og en annen type hadde 0 virkning.  

Anonymkode: 0a757...a93

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble medisinert mot ADHD da jeg var ung, og jeg tviler på om jeg noensinne vil være i stand til å tilgi mine foreldre for det. Vær klar over at medikamentene i praksis er amfetamin.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen deres er, men hvis han er under videregåendealder bør medisinering være absolutt siste utvei.

Anonymkode: e805b...dcb

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes slitsomt ut å huske å ta tabletter 3 ganger om dagen. Men hvis det er eneste som fungerer så skjønner jeg at det må bli sånn! Hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble medisinert mot ADHD da jeg var ung, og jeg tviler på om jeg noensinne vil være i stand til å tilgi mine foreldre for det. Vær klar over at medikamentene i praksis er amfetamin.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen deres er, men hvis han er under videregåendealder bør medisinering være absolutt siste utvei.

Anonymkode: e805b...dcb

Og jeg har motsatt erfaring. Hadde potensielt sluppet å kjøre livet mitt i grøfta flere ganger hadde bare foreldrene mine ikke vært så redde for medisiner (og påført meg samme frykt lenge).

Jeg fikk store humørsvingninger av Ritalin, og neste steg ble aduvanz. Det fungerte bra, og merker ikke på humøret når den går ut. Det kan forøvrig hende at alt jeg hadde trengt var concerta (den langtidsvirkende ritalinen), for det var de ekstreme bølgedalene som ble problemet, selv om jeg fordelte på to doser gjennom dagen.

Anonymkode: 67bc6...384

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ble medisinert mot ADHD da jeg var ung, og jeg tviler på om jeg noensinne vil være i stand til å tilgi mine foreldre for det. Vær klar over at medikamentene i praksis er amfetamin.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen deres er, men hvis han er under videregåendealder bør medisinering være absolutt siste utvei.

Anonymkode: e805b...dcb

Absolutt. Helt enig. I dette tilfellet er det ungdommen selv som ønsker å prøve medisin. 

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen vår på 14 år tar 20 mg Equasym depotkapsel + 5 mg Medikinet tabl. om morgenen. I tillegg 10 mg Medikinet tabl. kl 11.30.

Han hadde bra virkning av Equasym til å begynne med og slapp å få påfyll utpå dagen. Nå virker ikke den så bra, så må ta ekstra. Medikinet har fungert veldig bra hele tiden.

Av de som tenker at medisiner ikke trengs, så vil jeg bare si at det har gjort livet til sønnen vår så mye bedre. Medisinene inneholder dopamin, som er et naturlig stoff i kroppen, og som de som har ADHD ikke produserer nok av.  

Anonymkode: 3967f...403

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her er eneste barne kan bruke er ritalin.

Samme med min yngre søster, fikk prøve mye rart av medisiner, men ritalin var det eneste som funker for henne.

For å huske på å ta medisinen til riktig tid har hun "alarm" på pulsklokken hennes som vibrerer når hun skal ta den.

Anonymkode: 258ee...8fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg har motsatt erfaring. Hadde potensielt sluppet å kjøre livet mitt i grøfta flere ganger hadde bare foreldrene mine ikke vært så redde for medisiner (og påført meg samme frykt lenge).

Jeg fikk store humørsvingninger av Ritalin, og neste steg ble aduvanz. Det fungerte bra, og merker ikke på humøret når den går ut. Det kan forøvrig hende at alt jeg hadde trengt var concerta (den langtidsvirkende ritalinen), for det var de ekstreme bølgedalene som ble problemet, selv om jeg fordelte på to doser gjennom dagen.

Anonymkode: 67bc6...384

Dette er opplevelsen her og. Veldig stor kontrast mellom på og av medisin. Når den i tillegg ikke varte veldig lenge ble det veldig slitsomt for han og alle rundt. Vi prøver ut conserta nå. Har dessverre samme effekt på humøret - men man forskyver det til senere på kvelden bare. Har lyst å prøve elevanse/aduvance. Skal høre hva legen tenker på neste konsultasjon. Opplever du samme virkning på Ritalin som aduvanz - bare unntatt de store kontrastene?

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble medisinert mot ADHD da jeg var ung, og jeg tviler på om jeg noensinne vil være i stand til å tilgi mine foreldre for det. Vær klar over at medikamentene i praksis er amfetamin.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen deres er, men hvis han er under videregåendealder bør medisinering være absolutt siste utvei.

Anonymkode: e805b...dcb

Her hadde ikke vårt barn kommet gjennom skoledagen. Ungdommen her sier selv med en gang en ikke har tatt klarer Ungdommen ikke få med seg ting på skolen. Så og karakterer gikk opp etter oppstart.  Ungdommen sier selv, endelig klarer jeg å konsentrere meg om det læreren sier og ikke alt annet

Anonymkode: 0a757...a93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hørtes slitsomt ut å huske å ta tabletter 3 ganger om dagen. Men hvis det er eneste som fungerer så skjønner jeg at det må bli sånn! Hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 7e6b8...4d7

17 år nå.  Har klokke som vibrerer når en ska ha ny dose. 

Anonymkode: 0a757...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme med min yngre søster, fikk prøve mye rart av medisiner, men ritalin var det eneste som funker for henne.

For å huske på å ta medisinen til riktig tid har hun "alarm" på pulsklokken hennes som vibrerer når hun skal ta den.

Anonymkode: 258ee...8fa

Samme som vi har. 

Anonymkode: 0a757...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble medisinert mot ADHD da jeg var ung, og jeg tviler på om jeg noensinne vil være i stand til å tilgi mine foreldre for det. Vær klar over at medikamentene i praksis er amfetamin.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen deres er, men hvis han er under videregåendealder bør medisinering være absolutt siste utvei.

Anonymkode: e805b...dcb

Føler med deg og er lei for at dette skjedde med deg.
 

Jeg har prøvd medisiner i voksen alder og det er det grusomste jeg har vært med på. Jeg sleit lenge etter jeg sluttet, og jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde vært å ta det som barn. 
 

Det føltes som å være i et sort hull hvor alt bare var vondt og håpløst og som at jeg aldri noensinne kunne bli glad igjen. Jeg greide ikke le, jeg hadde ingen humor på en måte. Jeg var ikke meg selv, det var som om personen jeg er var død.
Det føltes som om alt og alle jeg noen gang hadde vært glad i var døde eller aldri hadde eksistert.

 

Anonymkode: a9ffd...f1e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen ADHD medisin virker i 24t dessverre. Min sønn gikk på 60mg ritalin depot og var (stygt sagt) et h... på ettermiddagen/kveld. Riktig dosert etter høyde/vekt, men viste seg at han var overdosert. Da han gikk ned til 40mg,ble han en helt annen gutt. Hodepinen og kvalmen gikk bort og har ikke kverulert en gang etterpå. Med 60mg dose var det 100 og et ute og litt til hver dag. Så bare vær litt obs på det. 

Da han gikk på barneskolen tok han 10mg tbl ekstra på ettermiddagen, pga lekser. Han sluttet selv på medisiner da han var 18. Han er nå snart 20 og vurderer å starte igjen, pga han føler at hodet ikke helt henger helt på plass, i forhold til jobb. 

Og for de som mener at man aldri bør ta medisiner mot ADHD, så var det redningen her. Han hadde aldri klart å komme seg gjennom skolen uten. 

Anonymkode: 74d81...348

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 15 startet for et par mnd siden.  20 mg kapsel medikinet på morgen og 10 mg tbl. på ettermiddagen. Var endel uvell i starten og mistet matlyst, men har gått seg til. Må minnes på mat til tider da hun ikke føler seg sulten, men ellers bare positivt. Klarer å holde konsentrasjonen lengre på skolen, og har rett og slett blitt mere tålmodig.

Anonymkode: b0f2f...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble medisinert mot ADHD da jeg var ung, og jeg tviler på om jeg noensinne vil være i stand til å tilgi mine foreldre for det. Vær klar over at medikamentene i praksis er amfetamin.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen deres er, men hvis han er under videregåendealder bør medisinering være absolutt siste utvei.

Anonymkode: e805b...dcb

Ja, og nettopp derfor er mange udiagnostiserte mer utsatt for å havne i rusmiljøet. Da er det bedre med sentralstimulerende medisin som er utskrevet av leger... 

Anonymkode: 8bce1...5f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, og nettopp derfor er mange udiagnostiserte mer utsatt for å havne i rusmiljøet. Da er det bedre med sentralstimulerende medisin som er utskrevet av leger... 

Anonymkode: 8bce1...5f5

De havner der fordi de faller utenfor andre steder. Fordi de har vokst opp uten at de har fått tilrettelegging eller forståelse, ikke greid å være like «flinke» som andre og ikke forstått hvorfor, annet enn at de må være håpløse og svake i forhold til andre.  
Og fått merkelapper, og da snakker jeg ikke om merkelapper som mange mener diagnosen adhd er, men merkelappene «dum» , «treig», «verdiløs», «irriterende» osv osv. Den lista kan være lang for å si det sånn. 
 

Jeg kan forsikre deg om at udiagnostiserte ikke havner i rusmiljøet på grunn av at de trenger amfetamin. Rusmiljøet består i mye større grad av andre rusmidler enn sentralstimulerende. 

Det de som har adhd trenger er økt kunnskap om adhd, tilrettelegging og forståelse. 

Anonymkode: a9ffd...f1e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg har motsatt erfaring. Hadde potensielt sluppet å kjøre livet mitt i grøfta flere ganger hadde bare foreldrene mine ikke vært så redde for medisiner (og påført meg samme frykt lenge).

Jeg fikk store humørsvingninger av Ritalin, og neste steg ble aduvanz. Det fungerte bra, og merker ikke på humøret når den går ut. Det kan forøvrig hende at alt jeg hadde trengt var concerta (den langtidsvirkende ritalinen), for det var de ekstreme bølgedalene som ble problemet, selv om jeg fordelte på to doser gjennom dagen.

Anonymkode: 67bc6...384

Dette er opplevelsen her og. Veldig stor kontrast mellom på og av medisin. Når den i tillegg ikke varte veldig lenge ble det veldig slitsomt for han og alle rundt. Vi prøver ut conserta nå. Har dessverre samme effekt på humøret - men man forskyver det til senere på kvelden bare. Har lyst å prøve elevanse/aduvance. Skal høre hva legen tenker på neste konsultasjon. Opplever du samme virkning på Ritalin som aduvanz - bare unntatt de store kontrastene?

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De havner der fordi de faller utenfor andre steder. Fordi de har vokst opp uten at de har fått tilrettelegging eller forståelse, ikke greid å være like «flinke» som andre og ikke forstått hvorfor, annet enn at de må være håpløse og svake i forhold til andre.  
Og fått merkelapper, og da snakker jeg ikke om merkelapper som mange mener diagnosen adhd er, men merkelappene «dum» , «treig», «verdiløs», «irriterende» osv osv. Den lista kan være lang for å si det sånn. 
 

Jeg kan forsikre deg om at udiagnostiserte ikke havner i rusmiljøet på grunn av at de trenger amfetamin. Rusmiljøet består i mye større grad av andre rusmidler enn sentralstimulerende. 

Det de som har adhd trenger er økt kunnskap om adhd, tilrettelegging og forståelse. 

Anonymkode: a9ffd...f1e

Vi har alltid fått beskjed om at vi bare trenger strengere oppdragelse. Typ «han får alltid bare gjøre som han vil», trenger bare litt regler liksom. Vi har regler, men alt har alltid vært en kamp. Og tilslutt så velger man sine kamper. Han har selv opplevelse av å ikke få til ting, og at lærerne bare syns han er slitsom. Så her har diagnosen nesten vært en befrielse. Det er ikke bare oss det er noe galt med. Bare synd vi ikke fant ut av dette for 10 år siden. Vi trenger mer kunnskap i skolene og ellers i samfunnet.

Anonymkode: 7e6b8...4d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sønnen vår på 14 år tar 20 mg Equasym depotkapsel + 5 mg Medikinet tabl. om morgenen. I tillegg 10 mg Medikinet tabl. kl 11.30.

Han hadde bra virkning av Equasym til å begynne med og slapp å få påfyll utpå dagen. Nå virker ikke den så bra, så må ta ekstra. Medikinet har fungert veldig bra hele tiden.

Av de som tenker at medisiner ikke trengs, så vil jeg bare si at det har gjort livet til sønnen vår så mye bedre. Medisinene inneholder dopamin, som er et naturlig stoff i kroppen, og som de som har ADHD ikke produserer nok av.  

Anonymkode: 3967f...403

Så godt å høre dere har positive erfaringer med medisin. Har aldri hørt om equasym. Har det samme virkestoffer som medikinet? Han her i huset er 15år og prøver conserta nå. Lurer på å spørre om vi kan få lov å prøve elevanse. Hvis 15-åring orker flere prøver. Det er en påkjenning å begynne med nye medisiner. Huske på det, føle seg uggen i begynnelsen osv. Er ikke bare bare. 

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...