Gå til innhold

Ungdom med ADHD valg av medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og jeg har motsatt erfaring. Hadde potensielt sluppet å kjøre livet mitt i grøfta flere ganger hadde bare foreldrene mine ikke vært så redde for medisiner (og påført meg samme frykt lenge).

Jeg fikk store humørsvingninger av Ritalin, og neste steg ble aduvanz. Det fungerte bra, og merker ikke på humøret når den går ut. Det kan forøvrig hende at alt jeg hadde trengt var concerta (den langtidsvirkende ritalinen), for det var de ekstreme bølgedalene som ble problemet, selv om jeg fordelte på to doser gjennom dagen.

Anonymkode: 67bc6...384

Conserta gir like store humørsvingninger her i huset som medikinet. Hvis jeg har forstått det riktig så er det samme virkestoff i Ritalin, medikinet og conserta. De bare virker i ulik lengde. Så tror ikke det hadde hjulpet så mye mot ubalansen som kommer når medisinen går ut. Det kommer bare litt senere. Her tar han en dose kl. 07.00, så egentlig fra kl 17.00 og utover er det mye mer ustabilt humør enn før medisinering. 

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingen ADHD medisin virker i 24t dessverre. Min sønn gikk på 60mg ritalin depot og var (stygt sagt) et h... på ettermiddagen/kveld. Riktig dosert etter høyde/vekt, men viste seg at han var overdosert. Da han gikk ned til 40mg,ble han en helt annen gutt. Hodepinen og kvalmen gikk bort og har ikke kverulert en gang etterpå. Med 60mg dose var det 100 og et ute og litt til hver dag. Så bare vær litt obs på det. 

Da han gikk på barneskolen tok han 10mg tbl ekstra på ettermiddagen, pga lekser. Han sluttet selv på medisiner da han var 18. Han er nå snart 20 og vurderer å starte igjen, pga han føler at hodet ikke helt henger helt på plass, i forhold til jobb. 

Og for de som mener at man aldri bør ta medisiner mot ADHD, så var det redningen her. Han hadde aldri klart å komme seg gjennom skolen uten. 

Anonymkode: 74d81...348

Jeg skjønner godt hva du- og dere mener 😊 men, jeg synes bare det er et paradoks at det «alltid» er ifm med skolen man snakker om nytteverdien av medisiner…. Det er liksom nødvendig for å klare skolen, leksene - mens ofte så dersom man f eks velger mer praktiske linjer på vgs- og senere finner jobber hvor en mestrer og har det tipp topp- så er ikke medisinene like nødvendige? 
Jeg er usikker, og har ikke personlig erfaring - men det har slått meg flere ganger - er medisinene «mest nødvendig» for å klare grunnskolen - hva hvis vi la opp skolen på en annen måte - tenke adhd (+dysleksi/dyskalkuli) vennlig undervisning for alle - gav lærere et skikkelig kompetanseløft på feltet - kjørte inn flere kompetente folk på barneskolen?? Mer praktisk og engasjerende læring? 
Hadde da behovet for medisiner vært like stort tro? 
Jeg mener forresten overhode ikke noe negativt med medisiner, jeg har ingen kompetanse på feltet ……. Men jeg mener ganske mye om skolen 😉 

Anonymkode: 7d0ff...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med Medikinet som funket fint på alle måter bortsett fra noe høyt blodtrykk og nedsatt matlyst. Gikk derfor over til Aduvanz som ikke har bivirkninger men heller ikke like god effekt. Bup-systemet sviver tregt så aner ikke når det eventuelt vurderes å prøve noe annet..

Anonymkode: 50312...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et nytt liv med medisiner. Traff på fjerde medisinen tror jeg. Mulig tredje, men mener fjerde. Ikke viktig, men en må gjerne prøve flere. Jeg fikk både elveblest og ble kvalm av to ulike før jeg traff på min. 

Når jeg endelig fant en medisin som fungerte var det som å skru på en lysbryter i hjernen min. Jeg ante ikke hvor lite jeg fikk med meg og hvor mye jeg slet før jeg fikk medisiner. Jeg visste selvsagt at jeg slet, men ikke omfanget. Endelig kunne jeg lese en bok og enkelt forstå innholdet. 

For meg var dette på videregående, og egentlig veldig sent. Siste året. Jeg hadde uansett ganske gode karakterer, men medisinene  var helt nødvendige når jeg studerte, og idag, vel 20 år siden jeg prøvde ut så gir de meg mye livskvalitet. 

Jeg har klassisk «jente- Adhd», så mye syntes ikke på utsiden, av hvor mye jeg strevde. 

Jeg bruker Concerta, og det er den jeg har brukt siden videregående. Kun justert dosen noen ganger. 

Medisiner er ikke for alle, men for noen kan det endre livet til noe mye bedre 💛

Anonymkode: 16e5b...18c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner godt hva du- og dere mener 😊 men, jeg synes bare det er et paradoks at det «alltid» er ifm med skolen man snakker om nytteverdien av medisiner…. Det er liksom nødvendig for å klare skolen, leksene - mens ofte så dersom man f eks velger mer praktiske linjer på vgs- og senere finner jobber hvor en mestrer og har det tipp topp- så er ikke medisinene like nødvendige? 
Jeg er usikker, og har ikke personlig erfaring - men det har slått meg flere ganger - er medisinene «mest nødvendig» for å klare grunnskolen - hva hvis vi la opp skolen på en annen måte - tenke adhd (+dysleksi/dyskalkuli) vennlig undervisning for alle - gav lærere et skikkelig kompetanseløft på feltet - kjørte inn flere kompetente folk på barneskolen?? Mer praktisk og engasjerende læring? 
Hadde da behovet for medisiner vært like stort tro? 
Jeg mener forresten overhode ikke noe negativt med medisiner, jeg har ingen kompetanse på feltet ……. Men jeg mener ganske mye om skolen 😉 

Anonymkode: 7d0ff...85a

Måtte bare svare deg her: har barn med adhd og er superfrustrert over fokuset på at «adhd kun er et problem i skolen» DET ER 24/7 PROBLEM.
Fokus/konsentrasjon/tankekjør/følelsesregulering/impulsivitet er der hele tiden. MEN for alle andre enn familien blir problemet synlig i skolen…  

 

Om problemet kun skulle vare fra 08:30-14 så lurer jeg på om fokus/konsentrasjonsproblemer har en annen hovedgrunn enn adhd

Anonymkode: 55a27...7b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner godt hva du- og dere mener 😊 men, jeg synes bare det er et paradoks at det «alltid» er ifm med skolen man snakker om nytteverdien av medisiner…. Det er liksom nødvendig for å klare skolen, leksene - mens ofte så dersom man f eks velger mer praktiske linjer på vgs- og senere finner jobber hvor en mestrer og har det tipp topp- så er ikke medisinene like nødvendige? 
Jeg er usikker, og har ikke personlig erfaring - men det har slått meg flere ganger - er medisinene «mest nødvendig» for å klare grunnskolen - hva hvis vi la opp skolen på en annen måte - tenke adhd (+dysleksi/dyskalkuli) vennlig undervisning for alle - gav lærere et skikkelig kompetanseløft på feltet - kjørte inn flere kompetente folk på barneskolen?? Mer praktisk og engasjerende læring? 
Hadde da behovet for medisiner vært like stort tro? 
Jeg mener forresten overhode ikke noe negativt med medisiner, jeg har ingen kompetanse på feltet ……. Men jeg mener ganske mye om skolen 😉 

Anonymkode: 7d0ff...85a

Som lærer: jeg mener utvilsomt at det burde vært langt mer av praktisk og engasjerende læring. Ser elever jeg har hatt i f.eks. mat og helse, som i en teoriøkt sitter og turner på stolen, men som virkelig skinner når vi kommer inn på kjøkkenet. Dessverre står mye av dette på ressursene - det handler lite om at lærerne ikke vil, og mye om at gruppene er for store og ressursene for knappe til å få det til. Mange med ADHD kan få seg en praktisk utdanning og jobb, og medisiner kan i noen tilfeller være overflødige. Det er viktig å tenke på at eventuell bruk av medisiner skal gagne den med ADHD, og ikke bare omgivelsene - tilrettelegging bør prøves før medisinering.

Så har jeg sett flere tilfeller hvor medisinering har svært positiv effekt: økt konsentrasjon, mindre humørsvingninger, bedre sosial fungering - uten at de, sett utenfra, mister "seg selv". Medisinering bør være en individuell vurdering, ikke noe som automatisk følger diagnosen, men jeg mener at nåde omgivelsene til barnet og barnet selv bør kunne gi innspill.

Anonymkode: c8eec...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som lærer: jeg mener utvilsomt at det burde vært langt mer av praktisk og engasjerende læring. Ser elever jeg har hatt i f.eks. mat og helse, som i en teoriøkt sitter og turner på stolen, men som virkelig skinner når vi kommer inn på kjøkkenet. Dessverre står mye av dette på ressursene - det handler lite om at lærerne ikke vil, og mye om at gruppene er for store og ressursene for knappe til å få det til. Mange med ADHD kan få seg en praktisk utdanning og jobb, og medisiner kan i noen tilfeller være overflødige. Det er viktig å tenke på at eventuell bruk av medisiner skal gagne den med ADHD, og ikke bare omgivelsene - tilrettelegging bør prøves før medisinering.

Så har jeg sett flere tilfeller hvor medisinering har svært positiv effekt: økt konsentrasjon, mindre humørsvingninger, bedre sosial fungering - uten at de, sett utenfra, mister "seg selv". Medisinering bør være en individuell vurdering, ikke noe som automatisk følger diagnosen, men jeg mener at nåde omgivelsene til barnet og barnet selv bør kunne gi innspill.

Anonymkode: c8eec...e72

Ja- veldig enig med deg 👏🏼👏🏼 (det var jeg som skrev det første innlegget om skolen)  

Godt skrevet😊 mener også det at tilrettelegging (med god kompetanse) må godt utprøves før evnt medisinering 

og ja- jeg forstår at utfordringene ofte er 24/7 - men mitt inntrykk er at ofte med medisinering så takler barna endelig skolehverdagen, og det unner jeg dem, og alle andre i STØRSTE grad 😊 men, av og til tenker jeg at med et annet fokus så ville kanskje fler taklet og møtt mestring i skolehverdagen, også uten medisiner…. Det ville kanskje ikke vært så krevende og slitsomt dersom kravene til å sitte i ro og jobbe på bestemte måter var så altoppslukende i hverdagen?? 🤷🏻‍♀️ 

(jeg er også lærer, og vet egentlig alt for lite om dette - sad but true 😢

Anonymkode: 7d0ff...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner godt hva du- og dere mener 😊 men, jeg synes bare det er et paradoks at det «alltid» er ifm med skolen man snakker om nytteverdien av medisiner…. Det er liksom nødvendig for å klare skolen, leksene - mens ofte så dersom man f eks velger mer praktiske linjer på vgs- og senere finner jobber hvor en mestrer og har det tipp topp- så er ikke medisinene like nødvendige? 
Jeg er usikker, og har ikke personlig erfaring - men det har slått meg flere ganger - er medisinene «mest nødvendig» for å klare grunnskolen - hva hvis vi la opp skolen på en annen måte - tenke adhd (+dysleksi/dyskalkuli) vennlig undervisning for alle - gav lærere et skikkelig kompetanseløft på feltet - kjørte inn flere kompetente folk på barneskolen?? Mer praktisk og engasjerende læring? 
Hadde da behovet for medisiner vært like stort tro? 
Jeg mener forresten overhode ikke noe negativt med medisiner, jeg har ingen kompetanse på feltet ……. Men jeg mener ganske mye om skolen 😉 

Anonymkode: 7d0ff...85a

Har en nå som er lærling og ungdommen der sier selv om han har et aktivt yrke at tar han ikke medisiner klarer han ikke å sortere alt, hva som er viktigst å ta først og sortere beskjeder.

Anonymkode: 0a757...a93

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en nå som er lærling og ungdommen der sier selv om han har et aktivt yrke at tar han ikke medisiner klarer han ikke å sortere alt, hva som er viktigst å ta først og sortere beskjeder.

Anonymkode: 0a757...a93

Ja så enig med dette!  Praktiske yrkesfag er ikke nødvendigvis lettere for folk med adhd, jeg er lei av den holdningen også 😂 

Anonymkode: 55a27...7b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må bare spørre pedagogene her: når en elev sliter med fokus/konsentrasjon og sliter med å ta imot beskjeder; hvordan løses det i klasserommet? eller hva slags tiltak gjøres med elever som sliter med impulsivitet/hyperaktivitet i tillegg? 

Anonymkode: 55a27...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og jeg må bare spørre pedagogene her: når en elev sliter med fokus/konsentrasjon og sliter med å ta imot beskjeder; hvordan løses det i klasserommet? eller hva slags tiltak gjøres med elever som sliter med impulsivitet/hyperaktivitet i tillegg? 

Anonymkode: 55a27...7b7

Det er jo selvfølgelig individuelt- men det er noen ting som ofte har god effekt (også på barn uten adhd altså, egentlig på unger generelt) og det er tydelige, korte beskjeder, steg for steg læring (bryte opp oppgaver i mindre deloppgaver), faste tydelige rutiner, konsentrasjonskrevende oppgaver på starten av dagen, praktisk læring (lære fag ute/ praktiske gjøremål/forming etc- kommer an på elevgruppe og interesser), korte «læringsøkter» , sjekke ut hvor i klasserommet det er best for eleven å ha plassen sin, ta utgangspunkt i elevenes interesser, ta utgangspunkt i elevenes styrker, noen har god effekt av headset, noen av tyggis…. Var det jeg kom på i farta nå…… mye kunne vært gjort hvis man hadde ressurser til tolærer i flere fag - det hadde gitt rom for mindre grupper og tettere oppfølging ….. 

Anonymkode: 7d0ff...85a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja så enig med dette!  Praktiske yrkesfag er ikke nødvendigvis lettere for folk med adhd, jeg er lei av den holdningen også 😂 

Anonymkode: 55a27...7b7

Ja, jeg mener absolutt ikke at det er sånn for alle altså 😊 og jeg skjønner godt at man blir lei av at «alle» har en formening om ddt dere står i ❤️ 

mener du at det ikke kunne vært annerledes dersom omgivelsene hadde vært annerledes, at det ikke kunne vært tilrettelagt på andre måter for å gjøre (skole) hverdagen enklere? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert altså- ikke for noe annet 😊

Anonymkode: 7d0ff...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo selvfølgelig individuelt- men det er noen ting som ofte har god effekt (også på barn uten adhd altså, egentlig på unger generelt) og det er tydelige, korte beskjeder, steg for steg læring (bryte opp oppgaver i mindre deloppgaver), faste tydelige rutiner, konsentrasjonskrevende oppgaver på starten av dagen, praktisk læring (lære fag ute/ praktiske gjøremål/forming etc- kommer an på elevgruppe og interesser), korte «læringsøkter» , sjekke ut hvor i klasserommet det er best for eleven å ha plassen sin, ta utgangspunkt i elevenes interesser, ta utgangspunkt i elevenes styrker, noen har god effekt av headset, noen av tyggis…. Var det jeg kom på i farta nå…… mye kunne vært gjort hvis man hadde ressurser til tolærer i flere fag - det hadde gitt rom for mindre grupper og tettere oppfølging ….. 

Anonymkode: 7d0ff...85a

Datteren min ble gjennom hele barneskolen nektet å ha noe å pulten, fordi hun ikke klarte å ikke fikle med det. Men det er mange eksempler på at barn med adhd klarer å konsentrere seg bedre dersom de får lov å ha noe i hendene og på den måten få ut noe av rastløsheten. Det står mye bra om tilrettelegging i skolen på spesped.no.
 

En annen ting adhd barn ofte har nytte av er å sitte bakerst i klasserommet, for på den måten har de kontroll over alt som skjer. Dessverre settes de ofte i front, og da er det for mye bak de som ødelegger konsentrasjonen. 
 

Dette er to konkrete eksempler som hjalp datteren min. Anbefaler alle med adhd barn å lese om tiltak på spesped.no. Dette måtte vi komme med som forslag til tiltak, for skolen hadde ikke andre tiltak enn å sette henne alene på et grupperom. Dessverre fant vi ut av dette alt for sent, og hun fikk ikke hjelp før på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 7e6b8...4d7

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fokus og konsentrasjonsproblemer har for vår del alltid vært hovedutfordringen, og det er supervanskelige i alle læringsarenaer (oppdragelse, undervisning & sosiale settinger) men hadde vi levd i en huleboerverden der jeg kunne sendt mine barn ut av døra og sagt: «klar deg selv»; så vet jeg at barna mine hadde klart seg greit fordi de hadde sluppet å skulle «høre på andre» 

Anonymkode: 55a27...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritalin her. Effekten er god og han er selv fornøyd så vi har ikke testet så mye annet. Han tar oftest vanlige tabletter 2 ganger om dagen, da han synst det har bedre virkning enn depotablettene. Han har resept på begge deler og kan velge selv. Jeg merker ikke forskjell i forhold til hva han tar, men han merker det selv sier han så da får han styre det selv. 15 år. 

Anonymkode: adcb3...de5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo selvfølgelig individuelt- men det er noen ting som ofte har god effekt (også på barn uten adhd altså, egentlig på unger generelt) og det er tydelige, korte beskjeder, steg for steg læring (bryte opp oppgaver i mindre deloppgaver), faste tydelige rutiner, konsentrasjonskrevende oppgaver på starten av dagen, praktisk læring (lære fag ute/ praktiske gjøremål/forming etc- kommer an på elevgruppe og interesser), korte «læringsøkter» , sjekke ut hvor i klasserommet det er best for eleven å ha plassen sin, ta utgangspunkt i elevenes interesser, ta utgangspunkt i elevenes styrker, noen har god effekt av headset, noen av tyggis…. Var det jeg kom på i farta nå…… mye kunne vært gjort hvis man hadde ressurser til tolærer i flere fag - det hadde gitt rom for mindre grupper og tettere oppfølging ….. 

Anonymkode: 7d0ff...85a

Ja, dette! Jeg har med suksess testet to pulter, hvor den ene er litt skjermet. Beskjeder gis ofte en ekstra gang, en til en. Noe å fikle med, en stressball, tegneserier, klosser etc. Mulighet for pauser, gjerne utenfor klasserommet. Jeg har hørselvern tilgjengelig i mitt klasserom - det er det flere av elevene som innimellom bruker. Forberede når det skjer noe utenom det vanlige.

Anonymkode: c8eec...e72

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble ikke medisinert som ungdom, og jeg hater mine foreldre for det. Medisin øker motivasjon, konsentrasjon, gir meg dopamin uten å jakte på det, og balanserer følelseslivet. 
jeg kunne hatt en mye enklere ungdomstid om mine foreldre hadde godtatt min diagnose og medisinert meg. Dessverre godtok legen det og skrev meg ut av bup uten videre oppfølging. Da jeg ble 19 valgte jeg å prøve medisiner, og jeg klarte å fullføre skole og klarte meg mye bedre generelt i livet, sosialt, og i forhold og var ikke utmattet.

mine barn får hhv equzym og elvanse. 30 og 40 mg som tas om morgenen. Pillen MÅ tas før kl 10 i ferier og helger, om ikke varer pillen for lenge og søvnen ødelegges.

begge barna har prøvde 3 ulike medisiner og det tok 6-8 mnd før det klaffet med medisin og dose. Vi merker stor forskjell på når de tar og ikke tar medisin, men for at medisinen skal ha effekt må de passe på både søvn og ernæring. Uten nok søvn og riktig døgnrytme og god og riktig mat uten e-stoffer og uten masse sukker, så vil medisinen uansett ikke ha effekt.

Anonymkode: 0f64f...e84

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Datteren min ble gjennom hele barneskolen nektet å ha noe å pulten, fordi hun ikke klarte å ikke fikle med det. Men det er mange eksempler på at barn med adhd klarer å konsentrere seg bedre dersom de får lov å ha noe i hendene og på den måten få ut noe av rastløsheten. Det står mye bra om tilrettelegging i skolen på spesped.no.
 

En annen ting adhd barn ofte har nytte av er å sitte bakerst i klasserommet, for på den måten har de kontroll over alt som skjer. Dessverre settes de ofte i front, og da er det for mye bak de som ødelegger konsentrasjonen. 
 

Dette er to konkrete eksempler som hjalp datteren min. Anbefaler alle med adhd barn å lese om tiltak på spesped.no. Dette måtte vi komme med som forslag til tiltak, for skolen hadde ikke andre tiltak enn å sette henne alene på et grupperom. Dessverre fant vi ut av dette alt for sent, og hun fikk ikke hjelp før på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 7e6b8...4d7

Huff- får virkelig vondt i meg av å høre hvordan datteren din har hatt det 💔 ingen skulle måtte ha det sånn!!! 
Spesped.no er kjempebra 👌🏼 Jeg syns også Statped har mye nyttig + ADHD-Norge …. 
Det er veldig trist egentlig at foreldre må drive «opplæring» i tilrettelegging….

Anonymkode: 7d0ff...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, jeg mener absolutt ikke at det er sånn for alle altså 😊 og jeg skjønner godt at man blir lei av at «alle» har en formening om ddt dere står i ❤️ 

mener du at det ikke kunne vært annerledes dersom omgivelsene hadde vært annerledes, at det ikke kunne vært tilrettelagt på andre måter for å gjøre (skole) hverdagen enklere? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert altså- ikke for noe annet 😊

Anonymkode: 7d0ff...85a

Vanskelig å si. Vi hadde rutiner osv. Planer for dagen. Osv at ham viste hele dagen det og det ska gjøres.  Problemet her var at han har ikkr den hyperaktive,  han har den hvor tanker flyr i spin i hodet som han sier. Når han ikke tar medisiner så kan tankene fly av sted, starte på en ting, ikke fullføre, og starte på noe nytt igjen uten å gjøre ting ferdig, for å starte på 3 tingen. Pluss at hvis noe skjedde bak så snudde seg og for å se hva ting var, og da når rn skulle fortsette så husket ham ikke hva han egentlig jobbet med. 

Selv sier han når han bruker klarer han å fullføre oppgavene sine  , klarer å ha struktur selv uten at han til en hver tid må skrive ned eller ha påminnelser på tlf. Og klarer å ta i mot beskjeder fordi 1000 planer ikke flyr rundt i hodet på en gang.

Var her så sa han: nesten så jeg skulle ønske jeg heler hade uroen o stede for tanke kjøret for en blir så sliten av 1000 tanker hele tiden.

 

Anonymkode: 0a757...a93

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del uheldige bivirkninger valgte vi å ta vårt barn av medisiner. Barnet på medisiner kontra av medisiner er som dag og natt. Noen ganger hadde det vært fint med litt mindre adhd, men det funker ikke slik i vårt tilfelle. Men etterhvert så vil det kanskje bli aktuelt med en eller anna type medisin ved behov som f.eks krever konsentrasjon, prøver, idrett ect. 

Utover det så hadde vi en grei erfaringer med Ritalin og Strattera i den perioden det fungerte. Etterhvert kom bivirkningene og til tross for prøving opp og ned ift mg så gikk det ikke. 

Anonymkode: 3f1ce...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...