Gå til innhold

Jeg bor i nærheten av Sandvika er det for tidlig å skifte til sommerdekk på bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen er på verksted og da hadde det vært greit om de skiftet til sommerdekk samtidig. Er det uforsvarlig av meg. I dag snør det litt lett. Jeg er ikke i jobb så er ikke avhengig av bilen daglig. 

Anonymkode: 4c2dc...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bilen er på verksted og da hadde det vært greit om de skiftet til sommerdekk samtidig. Er det uforsvarlig av meg. I dag snør det litt lett. Jeg er ikke i jobb så er ikke avhengig av bilen daglig. 

Anonymkode: 4c2dc...f13

Det er svaret ditt. 

Anonymkode: 8b00a...928

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bilen er på verksted og da hadde det vært greit om de skiftet til sommerdekk samtidig. Er det uforsvarlig av meg. I dag snør det litt lett. Jeg er ikke i jobb så er ikke avhengig av bilen daglig. 

Anonymkode: 4c2dc...f13

Bare å bytte. Om du ikke trenger å kjøre tidlig morgen og veldig sen kveld/natt, er det helt trygt å kjøre på sommerdekk.

Om en uke, må alle som har feks. piggdekk, bytte uansett.

Anonymkode: f4ce1...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte til sommerdekk før april, selv på østlandet, er idioti. At du tenker at det er en god idé samme dag som det SNØR sier jo sitt… 
 

Det er jo kjipt om du brått trenger bilen en dag det har kommet 5 cm snø. For det skjer faktisk i ofte i april…

Anonymkode: 8b00a...928

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har piggfrie vinterdekk(🤮) dekk så bytter du 1. mai. Hvis du har piggdekk MÅ du bytte første mandag etter 2. påskedag.

Anonymkode: 112c3...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis du har piggfrie vinterdekk(🤮) dekk så bytter du 1. mai. Hvis du har piggdekk MÅ du bytte første mandag etter 2. påskedag.

Anonymkode: 112c3...cb4

Med mindre føret tilsier noe annet

Anonymkode: 5d1b4...4db

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Om en uke, må alle som har feks. piggdekk, bytte uansett.

Anonymkode: f4ce1...e93

Det er feil, dersom det er snø og is på veien kan man fortsatt bruke piggdekk, dersom forholdene tilsier det kan man fortsatt bruke piggdekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge loven skal du ha dekk etter forholdene. Jeg skifter ikke dekk før dette er forsvalig. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du har piggfrie vinterdekk(🤮) dekk så bytter du 1. mai. Hvis du har piggdekk MÅ du bytte første mandag etter 2. påskedag.

Anonymkode: 112c3...cb4

Nei må ikke skifte første mandag etter påske. Du ska sko deg etter føret. Har selv flere ganger måtte ha piggdekk på til ut i mai pga is og snø på veien. Samme som vi har måtte skifte til vinterdekk tidlig på høsten

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i Sandvika/Bærum skifter aldri dekk.

De skifter bil.

Anonymkode: fc7c1...c2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk i Sandvika/Bærum skifter aldri dekk.

De skifter bil.

Anonymkode: fc7c1...c2f

🤣🤣

Anonymkode: 5d1b4...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i stand til å la bilen stå er det jo bare å skifte. Det kan hende den må stå en god stund, men det er jo opp til hvor mye du trenger den. 

Anonymkode: feb74...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (16 minutter siden):

Det er feil, dersom det er snø og is på veien kan man fortsatt bruke piggdekk, dersom forholdene tilsier det kan man fortsatt bruke piggdekk.

Ikke bare kan, man skal.

Man skal være skodd etter forholdene. Det er faktisk ulovlig å kjøre på sommerdekk når det er glatt. Havner man da i en ulykke har man et problem.

Anonymkode: 2f57c...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke bare kan, man skal.

Man skal være skodd etter forholdene. Det er faktisk ulovlig å kjøre på sommerdekk når det er glatt. Havner man da i en ulykke har man et problem.

Anonymkode: 2f57c...ff1

Eh, som jeg skrev så kan man bruke piggdekk, jeg brukte orden kan fordi de fleste bruker piggfrie vinterdekk, og det er helt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange verksteder sier heldigvis nei til å bytte så tidlig. 

Anonymkode: b1a42...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Sandvika og måtte se ut vinduet nå. 

Det snør 😂 Så nei, ikke skift med mindre du er lite glad i ditt og andres liv og veldig glad i bøter. 

Anonymkode: 87d22...ede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, det er ikke glatt og kommer heller ikke til å bli glatt føre igjen rundt Sandvika. Siden du ikke trenger å dra noen steder heller, så er det null problem å skifte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan syns du avgjørelsen din var, TS? 

Anonymkode: 8b00a...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bilen er på verksted og da hadde det vært greit om de skiftet til sommerdekk samtidig. Er det uforsvarlig av meg. I dag snør det litt lett. Jeg er ikke i jobb så er ikke avhengig av bilen daglig. 

Anonymkode: 4c2dc...f13

Det er ikke noe problem, så lenge du ikke tar bilen ut på veien om det skulle komme snø eller bli glatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bilen er på verksted og da hadde det vært greit om de skiftet til sommerdekk samtidig. Er det uforsvarlig av meg. I dag snør det litt lett. Jeg er ikke i jobb så er ikke avhengig av bilen daglig. 

Anonymkode: 4c2dc...f13

Du skal ha dekk som passer til kjøreforholdene. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...