Gå til innhold

Letrozol - funket det ?


lotte123

Anbefalte innlegg

Hei! Har hatt en dose med letrozol, etter at syklusen min har vært fraværende etter MA i oktober. Prøvde først provera, fikk mensen, usikker på EL, fikk mensen igjen, prøvde nå letrozol. Var til gyn på dag 12 og hun sa det så ut som at eggløsning nærmet seg veldig. Fikk pos El-test samme dag og dagen etter, deretter gikk den ned. Må også si at gyn sa det samme i desember, men da var det tydelig at jeg manglet noen hormoner, for eggløsning og mensen fikk jeg ikke, selv om det så sånn ut på egglederne (?). 

Jeg er på dpo 13 nå, og negativ graviditetstest. Helt ok, siden det er på ein måte første prøvemåned. Var også litt slurvete med samleie, da vi var syke begge to. 

Tror vi at jeg har hatt eggløsning? Vil dessverre ikke tempe , da jeg tisser mye om nettene og jeg tror dette vil ødelegge litt av søvnen min.. 

Noen snakker om dobbel dose osv. Når vet jeg at det er det jeg trenger? Hvis jeg får mensen ila noen dager, er det stor sjanse for at egget slapp da? 

Jeg har alltid hatt normal syklus og har ikke pcos, er bare at kroppen har trengt laaang tid etter spontanabort en.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør jo snakke med legen som følger deg å ta progesteron ca 7 dager etter forventet eggløsning. Det vil gi deg en pekepinn på om du har hatt eggløsning. Så at du får gjort det i neste syklus. 

Jeg fikk dobbel dose fra syklus 2 med letrozol selv om jeg fikk EL på enkel dose, men jeg fikk EL ganske sent da på enkel dose, sånn ca syklusdag 21, mens på dobbel har jeg fått EL ca på CD 18. Jeg ble gravid på runde 4 med letrozol, men mistet.

Anonymkode: f0c90...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du bør jo snakke med legen som følger deg å ta progesteron ca 7 dager etter forventet eggløsning. Det vil gi deg en pekepinn på om du har hatt eggløsning. Så at du får gjort det i neste syklus. 

Jeg fikk dobbel dose fra syklus 2 med letrozol selv om jeg fikk EL på enkel dose, men jeg fikk EL ganske sent da på enkel dose, sånn ca syklusdag 21, mens på dobbel har jeg fått EL ca på CD 18. Jeg ble gravid på runde 4 med letrozol, men mistet.

Anonymkode: f0c90...65c

Det med progesteron har ikke gynekologen min sagt noe om, så det er vel ingen selvfølge? Hva mener du med å ta progesteron? Jeg har fått det på resept til jeg evt blir gravid igjen. 

Ah okei. Jeg har jo evt hatt EL på dag 12-13, så kanskje det ikke kvalifiserer til dobbel dose.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (3 minutter siden):

Det med progesteron har ikke gynekologen min sagt noe om, så det er vel ingen selvfølge? Hva mener du med å ta progesteron? Jeg har fått det på resept til jeg evt blir gravid igjen. 

Ah okei. Jeg har jo evt hatt EL på dag 12-13, så kanskje det ikke kvalifiserer til dobbel dose.. 

Googlet meg fram til en blodprøve som måler progestoron. Det var mer forståelig 😊 denne blodprøven skal vel bli tatt uken etter EL. 

Skal jeg ta blodprøve i forkant av dette også, så de kan sammenligne? 

Får ny fastlege annenhver måned (😑) og går til privat gynekolog to timer unna, så må finne utav det meste selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at positive eggløsning tester vil bare vise at du kan få eggløsning... ikke at du vil få. Om du hadde hat stort nok egg den dagen hadde du nok sakt det. Du hadde nok et egg..men ok stort nok. Så du kan nok hat eggløsning senere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 minutter siden):

Husk at positive eggløsning tester vil bare vise at du kan få eggløsning... ikke at du vil få. Om du hadde hat stort nok egg den dagen hadde du nok sakt det. Du hadde nok et egg..men ok stort nok. Så du kan nok hat eggløsning senere 

Ikke hvis jeg får mensen til normal tid vel? Tenker hvis mensen er forsinket, så var kanskje EL det også..?

Gyn sa i alle fall at letrozol hadde funket og at at bare var å komme seg hjem og legge inn aksjer 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Letrozol fungerer KUN dersom problemet er knyttet til KUN eggløsning. Ved andre hormonelle ubalanser vil ikke letrozol fungerer. Ca 60% av de som sliter med eggløsningsrelarerte problemer får eggløsning av letrozol (enkel,dobbel,trippel dose) etter bruk 3-5 sykluser. Noen må bruke Letrozol lengre, men da er problemet ofte knyttet til andre ting enn bare eggløsning. 

1 av 10 oppnår graviditet. 

Letrozol er ikke noe mirakelkur på noe som helst måte. Letrozol er egentlig behandling for brystkreftpasienter som er kommet i overgangsalderen - så ble det oppdaget at den kunne bidra til å gi EL. 

Har man lave østrogen nivå eller generelt hormonell ubalanse vil Letrozol ha enda lavere virkningsgrad. 

 

Anonymkode: 5028b...265

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (21 minutter siden):

Ikke hvis jeg får mensen til normal tid vel? Tenker hvis mensen er forsinket, så var kanskje EL det også..?

Gyn sa i alle fall at letrozol hadde funket og at at bare var å komme seg hjem og legge inn aksjer 🤷‍♀️

Men om det du får mensen imorgen eller over imorgen da har du hat eggløsning. Om ikke ( ikke gravid) da har du hat senere eggløsning nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (5 minutter siden):

Men om det du får mensen imorgen eller over imorgen da har du hat eggløsning. Om ikke ( ikke gravid) da har du hat senere eggløsning nå

Takk for et oppklarende svar. Satser på det🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (2 timer siden):

Googlet meg fram til en blodprøve som måler progestoron. Det var mer forståelig 😊 denne blodprøven skal vel bli tatt uken etter EL. 

Skal jeg ta blodprøve i forkant av dette også, så de kan sammenligne? 

Får ny fastlege annenhver måned (😑) og går til privat gynekolog to timer unna, så må finne utav det meste selv.. 

Nei, du trenger ikke ta progesteron uken før. Hvis den er høy en uke etter forventet eggløsning betyr det at du har hatt eggløsning. Hos meg blir den ganske høy allerede 2 dager etter EL.

Anonymkode: f0c90...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid på 5. brettet med letrozol her. Prøvde 3 år før det med pcos uten hell. Har baby på 2 mnder nå.

Anonymkode: 986e3...cac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få mensen i dag. Håper i alle fall det 🤞 tenker hvis jeg ikke får det ila noen dager, har jeg sikkert ikke hatt eggløsning?

Da må jeg sikkert begynne med ny runde provera.. Men jeg fikk mensen etter proverasyklusen, så skulle jo tro at jeg får det nå også..

Det tar så lang tid hvis jeg må begynne på en ny proverakur.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (7 timer siden):

Skal få mensen i dag. Håper i alle fall det 🤞 tenker hvis jeg ikke får det ila noen dager, har jeg sikkert ikke hatt eggløsning?

Da må jeg sikkert begynne med ny runde provera.. Men jeg fikk mensen etter proverasyklusen, så skulle jo tro at jeg får det nå også..

Det tar så lang tid hvis jeg må begynne på en ny proverakur.. 

Husk at du kan få eggløsning 10-25 dager etter siste pille. Så om du ikke har fått mens fra 25 dagen ( og legg til 14 dager) kan du nok begynne på provera 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (4 minutter siden):

Husk at du kan få eggløsning 10-25 dager etter siste pille. Så om du ikke har fått mens fra 25 dagen ( og legg til 14 dager) kan du nok begynne på provera 

Skjønte ikke helt denne kommentaren.  Vil du utdype? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (2 timer siden):

Skjønte ikke helt denne kommentaren.  Vil du utdype? 😊

Fra du tar siste pille med letzerol kan du få eggløsning fra dag 10 til 25. Så la oss si du skulle fått eggløsning dag 25...da må du vente 14 dager for å se om du får mens eller gravid.( Altså dag 39)

Men om du da ikke får mens eller gravid 14 dager etter da( dag 39-42)...da kan du ta provera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Fra du tar siste pille med letzerol kan du få eggløsning fra dag 10 til 25. Så la oss si du skulle fått eggløsning dag 25...da må du vente 14 dager for å se om du får mens eller gravid.( Altså dag 39)

Men om du da ikke får mens eller gravid 14 dager etter da( dag 39-42)...da kan du ta provera.

Fikk mensen nå, så da rekner jeg med at jeg hadde eggløsning på de dagene testen var positiv 😊👍 deilig at det ikke tar så lang tid 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lotte123 skrev (3 minutter siden):

Fikk mensen nå, så da rekner jeg med at jeg hadde eggløsning på de dagene testen var positiv 😊👍 deilig at det ikke tar så lang tid 

Husk at dersom mensen kom nå ( så sent på dag) så kan man regne første dag fra i morgen av.. ( sånn i forhold til neste syklus) 

Anonymkode: 5028b...265

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forrige syklus fikk jeg EL på dag 12-13. Er på dag 12 må og testen er kjempenegativ. Kan datoen for eggløsning variere mye på Letrozol? Håpte og trodde jeg skulle få EL rundt disse dagene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lotte123 skrev (1 time siden):

Forrige syklus fikk jeg EL på dag 12-13. Er på dag 12 må og testen er kjempenegativ. Kan datoen for eggløsning variere mye på Letrozol? Håpte og trodde jeg skulle få EL rundt disse dagene.. 

Fra dag 10-25 etter siste pille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (4 minutter siden):

Fra dag 10-25 etter siste pille 

Ja, men tenkte at hvis du vanligvis har dag 13, er det ganske likt neste gang.. Trodde ikke det pleide å variere så mye fra syklus til syklus 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...