Gå til innhold

Lykke- er det sånn at man er selv ansvarlig for at man føler seg lykkelig hele tiden? En lærer gjorde et eksperiment på skolen.


Anbefalte innlegg

Der hun lagde en ballong med navnet på til hver enkelt elev i klassen. Kastet de på gangen og så fikk elevene 5 minutter til å finne sin egen ballong.  Det ble selvsagt bare kaos. 

Neste runde gjorde hun det samme lagde nye ballonger med navn på og kastet de på gangenn. Denne gang endret hun spille reglene. Til at hvis de fant en ballong med navn på, gi det til den tilbake til den som ballongen tilhører. På 5 minutter hadde alle fått og funnet ballongene sine. 

Hun sa at ballongene er lykke. Vanskelig å finne alene, men med hjelp fra andre finner man sin egen lykke. 

Egentlig ett fint eksperiment, men er det noe i det? 

Anonymkode: 69ae4...045

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er uenig med læreren i bruken av ordet "lykke".

"Lykke" er for meg en veldig stor følelse, en euforisk følelse som gir tårer i øynene og et svulmende hjerte.
For meg er det en øyeblikksfølelse, og det er ikke vanskelig å finne den alene.
For eksempel hvis jeg en tidlig morgen setter meg ut.  Duggen har ikke forsvunnet fra overflatene ennå, i ansiktet kjenner jeg en solgangsbris, luften er frisk, fuglene begynner å våkne, og soloppgangen viser at det vil bli en fin dag.  Jeg føler på en inderlig takknemlighet for at jeg fikk den opplevelsen, og da føler jeg på lykke.

Men hvis man skal ha en evig jakt på lykke vil man mislykkes.

 

Jeg bruker heller ordene "glad" og "tilfreds", og hvis disse ordene brukes er jeg enig med læreren og det hun prøvde å få frem med eksperimentet sitt.
Det er lettere å være glad og tilfreds med livet og hverdagen hvis man får hjelp fra andre.
Et smil, et hyggelig ord, en hjelpsom hånd, alle disse småtingene betyr så veldig mye, og det skal så lite til for å gjøre en annens dag bare litt bedre :)

Anonymkode: 7568f...a09

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er lykkelig hele tiden.  Å bare være lykkelig ville blitt ekstremt kjedelig i det lange løp. Vi har øyeblikker av lykke, men vi må å føle på dårlige dager, sorg og tristhet for å være i stand til å være lykkelig.

Anonymkode: c1273...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...