Gå til innhold

Spørsmål til dere som driver med intervju/vurdering av søknader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke feil bør man ikke gjøre? 

Hva er det dere egentlig ser etter? 

Hva gjør at dere plukker ut akkurat de kandidatene? Og hender det at dere kaller inn til intervju til tross for at noen ikke har erfaringen/kompetansen. Hva teller i så fall positivt for at de søknadene vurderes?

Anonymkode: e570f...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilke feil bør man ikke gjøre? 

Hva er det dere egentlig ser etter? 

Hva gjør at dere plukker ut akkurat de kandidatene? Og hender det at dere kaller inn til intervju til tross for at noen ikke har erfaringen/kompetansen. Hva teller i så fall positivt for at de søknadene vurderes?

Anonymkode: e570f...eb3

Det viktigste i en søknad er at man har lest annonsen og svarer på hvorfor akkurat du dekker de behovene vi har. Overraskende mange ser ikke ut til å ha lest hele annonseteksten, og det teller iallfall ikke positivt.

Overraskende mange skriver også en hel haug med svada som ikke er relevant. Kanskje det kan skille deg ut i bunken i enkelte stillinger, hos oss er det bare slitsomt og fryktelig uinteressant når det kommer søknad nummer ørten som er sånn.

Og hos oss innebærer jobben en god del skriving som leses av mange. Les i det minste gjennom søknaden din og sjekk at du skriver korrekt norsk når du sender en søknad på en slik jobb 😜

Anonymkode: 26bf2...1eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun over. Svar på utlysingsteksten. Hvorfor er du er relevant søker for akkurat denne stillingen. Og dersom du mangler noe av det som blir spurt etter bør du skrive noe om det. Feks: «selv om jeg ikke har ledererfaring har jeg tatt enkeltemner i ledelse og jeg har hatt flere verv hvor jeg har tatt ledende roller».

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden. Men om man har planer om å ta en videreutdanning som er relevant til jobben, bør man informere om det? Vil det virke positivt, eller kan man risikere at de legger den bort fordi de ikke vil ha noen som må ha tilrettelegging for studier?

Anonymkode: 28900...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meningen å kuppe tråden. Men om man har planer om å ta en videreutdanning som er relevant til jobben, bør man informere om det? Vil det virke positivt, eller kan man risikere at de legger den bort fordi de ikke vil ha noen som må ha tilrettelegging for studier?

Anonymkode: 28900...fcc

«Planer om å…» er ikke relevant, med mindre det er vanlig å gjøre det i den bransjen. Feks ferdig utdannet siviløkonom, planlegger å ta master i revisjon, 

 

 

Anonymkode: d64f4...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilke feil bør man ikke gjøre? 

Hva er det dere egentlig ser etter? 

Hva gjør at dere plukker ut akkurat de kandidatene? Og hender det at dere kaller inn til intervju til tross for at noen ikke har erfaringen/kompetansen. Hva teller i så fall positivt for at de søknadene vurderes?

Anonymkode: e570f...eb3

Ser etter noen som i CV eller søknadstekst svarer på hvorfor de har den kompetansen vi trenger. 

Anonymkode: d64f4...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke meningen å kuppe tråden. Men om man har planer om å ta en videreutdanning som er relevant til jobben, bør man informere om det? Vil det virke positivt, eller kan man risikere at de legger den bort fordi de ikke vil ha noen som må ha tilrettelegging for studier?

Anonymkode: 28900...fcc

Du kan si noe om vilje og evne til å videreutvikle deg og forbli en relevant medarbeider med oppdatert kunnskap. Slitsomt å ansette folk som umiddelbart skal i gang med studier, jeg vil at jobben skal være førstepri når du er ny og så tilrettelegger vi gjerne for studier når det er fortjent. 

Anonymkode: f1740...c4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det viktigste i en søknad er at man har lest annonsen og svarer på hvorfor akkurat du dekker de behovene vi har. Overraskende mange ser ikke ut til å ha lest hele annonseteksten, og det teller iallfall ikke positivt.

Overraskende mange skriver også en hel haug med svada som ikke er relevant. Kanskje det kan skille deg ut i bunken i enkelte stillinger, hos oss er det bare slitsomt og fryktelig uinteressant når det kommer søknad nummer ørten som er sånn.

Og hos oss innebærer jobben en god del skriving som leses av mange. Les i det minste gjennom søknaden din og sjekk at du skriver korrekt norsk når du sender en søknad på en slik jobb 😜

Anonymkode: 26bf2...1eb

Dette er gode råd! 
Jeg leser mange søknader der folk skriver livshistorien sin, eller beskriver CV’ med lange ord. Det får meg til å tenke at du ikke forstår utlysningen, evner å prioritere eller strukturere tekst eller ikke har vært i arbeidslivet. 

Jeg trenger å vite hvordan du skal kunne løse jobben hos meg, hva du har med deg for å få det til, hvordan du vil bidra og om du kan bli en del av teamet. Svar på det i søknaden. At du har fire barn og spiller saksofon er ikke viktig i søknaden. 
 

Anonymkode: f1740...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan si noe om vilje og evne til å videreutvikle deg og forbli en relevant medarbeider med oppdatert kunnskap. Slitsomt å ansette folk som umiddelbart skal i gang med studier, jeg vil at jobben skal være førstepri når du er ny og så tilrettelegger vi gjerne for studier når det er fortjent

Anonymkode: f1740...c4b

Kvalmende holdning. 

Anonymkode: f554e...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å begynne å love ut at du ønsker å videreutdanne deg for gjøre deg selv mer attraktiv er noe hvem som helst kan skrive og at det ikke er relevant så lenge det ikke er kompetanse du har. Om noe så kan det nesten tale i mot at den kompetansen du allerede har er relevant.. men enig med en lenger oppe som skriver at du heller bør si at du er villig til å utvide den kompetansen du har om det er ønskelig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skriv om hvorfor du tror denne jobben er bra for deg. Skriv om hvorfor du er bra for denne jobben. Veldig stor forskjell på disse to.

Du må vise hvilke egenskaper og erfaringer du har som kan bringe verdi for arbeidsgiver. 
 

Kort strukturert søknad, enkel lettlest CV. Ingen bryr seg om hvor du er født, at du har 3 katter og liker å danse salsa i helgene. Fortell heller om kvalifikasjonene og erfaringene dine, knytt det opp mot stillingen, og forklar hvordan det kan hjelpe arbeidsgiver. Har du ikke alle kvalifikasjonene som er ramset opp i stillingsutlysningen, prøv å dra paralleller til noe lignende du kan. Det viser refleksjon og at du er løsningsorientert, kan tenke utenfor boksen, og at du faktisk har lest stillingsutlysningen nøye og har forhørt deg om firmaet osv.

Anonymkode: c0079...867

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å svar på spørsmål utifra arbeidsgivers perspektiv. Hvis jeg spør om hva som er fordelen med slik og sånn, så er jeg ikke ute etter å høre at det er lettere eller morsommere for deg, men hvilke fordeler det gir bedriften. Det så klart en fordel om du forteller om dine preferanser og, men først og fremst så er jeg interessert i å vite om du forstår hvordan valgene du tar gjør utslag for bedriften.

Anonymkode: f9812...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cv på to a4 sider. Det er en overskriftslinje med dato, hvor, stilling. Og under har jeg en kort ingress om hva jeg gjorde, teknologier som ble brukt og kanskje noe jeg trekker frem som jeg er ekstra stolt av, eller savner å få brukt. Luft mellom avsnittene/jobbene. Flikkes på for hver søknad jeg sender, så det passer til stillingen jeg søker (vektlegger ledelseserfaring i en variant, mens evnen til å jobbe selvstendig og ferdigstille i en annen feks)

jeg jobber endel med ansettelser, og jeg kopierte formatet fra en cv jeg fikk inn som tok veldig kort tid å lese, men jeg fikk svar på alt jeg lurte på med en gang. Tror formatet er bra, jeg har blitt innkalt til intervju på alle jobbene jeg har søkt med en sånn type cv 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nevn NAV, under noen omstendigheter. Vi vil heller ha en med hull i CV-en enn en med NAV-praksis.

Anonymkode: 89f61...c48

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke nevn NAV, under noen omstendigheter. Vi vil heller ha en med hull i CV-en enn en med NAV-praksis.

Anonymkode: 89f61...c48

Men om man har vært lønnet med foreldrepenger fra NAV, da?

Anonymkode: 0ef7e...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke nevn NAV, under noen omstendigheter. Vi vil heller ha en med hull i CV-en enn en med NAV-praksis.

Anonymkode: 89f61...c48

Må man skrive at det er praksis via nav da?
Kan man ikke bare skrive praksisplass?

Anonymkode: 1e264...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kvalmende holdning. 

Anonymkode: f554e...78c

Hvorfor er det en kvalmende holdning?

Anonymkode: 48c8a...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet tidligere som leder og jobbet da mye med rekruttering. Jeg så etter noen som virket oppriktige og hadde interesse for faget. Noen som gjorde seg gode refleksjoner på spørsmålene de fikk. Man får også en magefølelse og førsteinntrykk som gir en pekepinn om de vil være et positivt tilskudd i jobben / arbeidsmiljøet. Det var alltid fint om de viste litt godt humør / smiler. Det var også veldig fint de gangene de ga beskjed når de feks var nervøse eller slet med å finne et godt svar fordi de var stresset, da fant vi bare veien videre sammen... Det kan være lurt å være nysgjerrig og stille litt spørsmål. Lytt med interesse når arbeidsgiver forteller om arbeidsplassen. Prøv i den grad du klarer det i en litt stresset setting og vise de gode sidene ved deg selv. Aldri vær redd for å si hva du er god til eller komme med historier der du har fått til noe bra. Det er også veldig fint når noen sier hva de vil jobbe mer med.

Anonymkode: 4d3ba...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...