Gå til innhold

Hva er sjansen for en krig mellom Russland og NATO?


lady90

Anbefalte innlegg

Leser så mye om at Russland ruster opp og kan angripe NATO innen få år, og blir stressa av det. Mange eksperter som er ute og uttaler seg om dagen. Hva er sjansen for dette da? Tidligere har man avfeid at det var en sjanse for at Russland ville angrepet NATO, men synes tonen i media og fra eksperter plutselig er en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan vel ikke være sikker på noe som helst. Men Russland sliter jo med å klare seg mot nokså små styrker i Ukraina allerede, og NATO med USA er vel minst 4-5 ganger sterkere ut fra styrker og utstyr. Samtidig er nok NATO ganske langt foran teknologisk. Men en svært desperat og aldrende Putin kan nok finne på mye rart, som å true til seg flere landområder. Det kan oppstå misforståelser som leder til krig. Samtidig er jo det usikkert om Trump som president vil sette inn alle styrker på å redde f.eks. mindre baltiske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de angriper ikke NATO. det betyr gjensidig utslettelse som ingen land er tjent med i lengden.

 

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca
lady90 skrev (12 minutter siden):

Leser så mye om at Russland ruster opp og kan angripe NATO innen få år, og blir stressa av det. Mange eksperter som er ute og uttaler seg om dagen. Hva er sjansen for dette da? Tidligere har man avfeid at det var en sjanse for at Russland ville angrepet NATO, men synes tonen i media og fra eksperter plutselig er en annen. 

Kommer helt ann på hvor aggressive NATO sine øvelser er og blir i fremtiden, da kan mye "uhell" og misforståelser skje. Russland har ikke noe insentiv til å angripe Norge eller NATO land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

casca skrev (9 minutter siden):

Kommer helt ann på hvor aggressive NATO sine øvelser er og blir i fremtiden, da kan mye "uhell" og misforståelser skje. Russland har ikke noe insentiv til å angripe Norge eller NATO land

Jo for å teste responsen. Dersom responsen er laber er alliansen i prinsippet død etter det jeg har lest og da kan Putin bare dure på videre. 

Noen mener Russland  t.o.m kan teste responsen nå mens de kriger i Ukraina slik at vestlige land skal sende mindre materiell til Ukraina og heller binde det opp til forsvar hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært usannsynlig. Det eneste som kan skape en krig mellom NATO og Russland er at NATO-land går inn i Ukraina, eller at en av partene feilaktig antas å ha angrepet motparten.

Egentlig ønsker jeg at NATO/vesten redder det som ser ut som en tapt krig for Ukraina, men det kan bli stygt.

Endret av norw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er nok tilstede. Det kommer an på hvor desperat Putin blir og om han får støtte til et siste krampetak før han gir seg. Dessverre for oss så ligger Norge midt i skuddlinja mellom Nato og Russland og det spørs hvor godt vi kommer ut av det. 

Om det blir en fullskala krig (3.verdenskrig) så blir det uansett en kortvarig krig. Russland er allerede nokså tappet for ressurser. Men så spørs det jo igjen hvor mye de klarer å ødelegge før de må gi seg. Håper god spionasje og noen velplasserte missiler klarer å utslette både Putin og hans skitne atombomber før han rekker å gjøre for mye skade.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, fordi Putin sin storhetstid går mot slutten og det kan medføre noen desperate handlinger som kommer til å gå ut over Europa og da gjerne Norge som et av nabolandene og enkle mål. Atomubåtene ligger allerede og dupper ute i Barentshavet og rundt nordområdene.

Russland har også mesteparten av sine atomvåpen lagret i Murmansk/Kola som er uheldig plassert i forhold til mål i Norge og resten av Skandinavia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (23 minutter siden):

Svært usannsynlig. Det eneste som kan skape en krig mellom NATO og Russland er at NATO-land går inn i Ukraina, eller at en av partene feilaktig antas å ha angrepet motparten.

Det er flere Nato land som på nasjonalt plan nå signaliserer å gå inn på Ukrainsk side med personell. Europas tålmodighet med Putin er på vei til å sprekke. 

Dette er potenisalt scenario for de neste 6 månedene.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (17 minutter siden):

Slik jeg ser det, fordi Putin sin storhetstid går mot slutten og det kan medføre noen desperate handlinge

Enig. Jeg tror at det er liten sjanse for at Putin angriper Nato, fordi både han og Moskva da ville bli borte når Nato svarer, men jeg er redd for hva han kan finne på nå når han vet at han blir gammel og uansett snart må gi fra seg den makten sin som er så livsviktig for ham. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerka skrev (11 minutter siden):

Enig. Jeg tror at det er liten sjanse for at Putin angriper Nato, fordi både han og Moskva da ville bli borte når Nato svarer, men jeg er redd for hva han kan finne på nå når han vet at han blir gammel og uansett snart må gi fra seg den makten sin som er så livsviktig for ham. 

Det hele kommer også hvor mange støttespillere han har igjen på slutten og om det kommer en like gal etterfølger. Siden han fortsatt sitter som president har han dessverre også fremdeles mange på sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russerne kommer til å gjøre så mye de kan av konfrontasjoner mot Nato som de kan som de ikke tror vil utløse direkte full krig.

Skyte missiler som "tilfeldigvis" flyr over Polen.

Trakassere overvåkningsfly og ødelegge droner.

Bombe eller invadere små land eller territorier som de ikke tror Nato vil forsvare, f.eks Svalbard eller Moldova

 

Før eller senere blir det krigshandlinger utavdet, så vi burde bare intervenere i Ukraina med en gang istedet for å vente.

Endret av Sunnfjording
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin har et slags fascistisk og ideologisk Hitler-potensiale, og sånne må knertes så fort som mulig. Tullingen mangler i tillegg  ideologisk perspektiv, det eneste han vil er å ha makt/"sterkt Russland". Gi det fem år, så er mannen (og landet, dessverre) på historiens skraphaug. Så mye har verden lært av overambisiøse diktatorer.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polen alene er mer enn hva russerne kunne klare i tillegg til Ukraina.

 

Legg så til Frankrike og England, så er overmakten allerede stor.

 

Resten av Nato er heller ikke så svak som man tror, spesielt med Finland inne i alliansen.

 

https://www.highnorthnews.com/en/nordic-response-first-conceptual-test-joint-nordic-air-operations-center

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår ikke at de har tenkt å ta hele Europa. Det var ikke sånn ment. Jeg er ikke veldig bekymret. 

Men med et svakere NATO er jeg heller ikke overbevist om at de gir seg med Ukraina. Og det tror jeg ikke USA er overbevist om heller. Derfor tror jeg ikke det kommer til å skje at USA trekker seg ut av NATO. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, megda said:

de angriper ikke NATO. det betyr gjensidig utslettelse som ingen land er tjent med i lengden.

Det er jo det M.A.D.-doktrinen fra den kalde krigen tilsier. (Mutually assured destruction)

Men den fungerer best med rasjonelle ledere. Men ting tyder på at Putin ikke er helt i vater. Angela Merkel pleide å være en som kunne snakke med ham, og gjorde det ofte, men hun meldte allerede for 8-10 år siden at han hadde blitt vrang og "umulig". Vi burde skjønt det allerede da. Han er jo ikke tjent med å ofre hundretusevis av soldater og halve hæren i Ukraina heller, men gjør det likevel. Diktatorer starter ofte kriger/kriser når de føler de sitter utrygt, fordi de vet det er enklere å piske opp støtte rundt seg selv når "ytre farer" truer. Ekte eller falske farer spiller ingen rolle sålenge de kan forfalske nyhetene, noe de har gjort i over ti år allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Russland kommer aldri til å gå til angrep på Nato med mindre de føler at de er under en eksistensiell trussel. 

USA kommer ikke til å gå ut av Nato hvis Trump blir valgt. 

Virkelighetsfjernt å tro noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (19 timer siden):

Leser så mye om at Russland ruster opp og kan angripe NATO innen få år, og blir stressa av det. Mange eksperter som er ute og uttaler seg om dagen. Hva er sjansen for dette da? Tidligere har man avfeid at det var en sjanse for at Russland ville angrepet NATO, men synes tonen i media og fra eksperter plutselig er en annen. 

Kommer aldri til å skje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (23 minutter siden):

Kommer aldri til å skje.

 

Fordi? Hvorfor er så mange såkalte eksperter ute i media og sier man må forberede seg på det motsatte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for tull, innlegg postet av utestengte brukere og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...