Gå til innhold

Tømrer vs. Sykepleier, hvorfor klager ikke tømrere

Akryl

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

En sykepleier har en bachelorgrad, det har ikke en tømrer. Kan overhode ikke sammenliknes. 

Anonymkode: d374f...401

Man får ikke lønn etter hvor mange år man har gått på skole. Man får lønn etter hvor verdifull man er for arbeidsgiver og hvor vanskelig man er å erstatte.

Heldigvis!!

Anonymkode: 91340...4b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
33 minutter siden, Bromance said:

Gjør de? På den BA jeg tok så var det  40 % stryk i flere fag...

Mulig. Men en eller annen bachelorgrad klarer aller å gjennomføre hvis de vil. Jeg har enda ikke møtt et menneske som ikke hadde vært i stand til å fullføre en eller annen bachelor hvis de gikk inn for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig. Men en eller annen bachelorgrad klarer aller å gjennomføre hvis de vil. Jeg har enda ikke møtt et menneske som ikke hadde vært i stand til å fullføre en eller annen bachelor hvis de gikk inn for det. 

Mange som ikke kommer seg gjennom vgs engang, så det tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akryl skrev (1 time siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Nei, de tjener ikke Mindre. Ikke jobber de helger og røde dager heller. Merkelig sammenligning 

Anonymkode: f630d...ece

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men dette har de godt verktøy til. 

Og jobber sjelden natt, ubekvem arbeidstid og skift. 

Anonymkode: 0b843...292

Jeg bodde nå i brakke da jeg jobbet som tømrer, dårlige toalett og dusj forhold. Jobbet da ofte fra 06 til 21. Fri fredag for å dra hjem til helga, tilbake på brakka søndag kveld. Alt har med hvor i byggebransjen en jobbet.

Andre steder jobbet vi 2 skift og 14 dager på og 7 dager av.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er mange som ikke ville klart det. Er jo mange som er flinke med hender og praksis, men å få ting ned på arket klarer de ikke. Alle klarer ikke å være teoretikere

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, Bromance said:

Mange som ikke kommer seg gjennom vgs engang, så det tviler jeg sterkt på.

Men går de egentlig så veldig hardt inn for det?

Det var jo en av forutsetningene mine. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (5 minutter siden):

Det er mange som ikke ville klart det. Er jo mange som er flinke med hender og praksis, men å få ting ned på arket klarer de ikke. Alle klarer ikke å være teoretikere

En sykepleier er ikke en teoretiker. Hallo. Studiet er 50% praksis. 

Anonymkode: 1640c...e49

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sammenligne med en helsefagsarbeider med fagbrev, …og da er gjennomsnittslønn for tømrer høyere. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men går de egentlig så veldig hardt inn for det?

Det var jo en av forutsetningene mine. 

Men skjønner du ikke at folk har forskjellige problemer og vansker som gjør at de ikke kommer seg gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man får ikke lønn etter hvor mange år man har gått på skole. Man får lønn etter hvor verdifull man er for arbeidsgiver og hvor vanskelig man er å erstatte.

Heldigvis!!

Stemmer dårlig! Sykepleiere flykter i hopetall nå, det er en ALVORLIG krise på gang! De er verdt sin vekt i gull for arbeidsgiver, for sykepleiere MÅ man nemlig ha. Er dødsvanskelig å erstatte. Men kommunene betaler jo heller månedslønn x 6 til et byrå for en sliten rumener ekspressutdannet i Latvia enn å gi gjennomsolide rådyktige folk litt mer  enn 56 kr i timetillegg for ubekvem arbeidstid. 
Så hasta la vista! 

Anonymkode: e757e...9a5

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (2 timer siden):

Det er to ytterpunkter der den ene klager mye og den andre klager aldri.

Sånn sett kunne du jo sammenlignet millionær og trygdet også🙄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tømrere har like lang utdannelse som helsefagarbeidere, det blir mye mer naturlig å sammenligne dem enn med sykepleiere, som har en treårig mastergrad.

Men tja, tømrere jobber ikke turnus slik helsefagarbeidere gjør, så hva kan egentlig være sammenlignbart? 🤔

Sykepleie er en treårig bachelorgrad og bør sammenlignes med andre som har tilsvarende høyere utdanning.

Anonymkode: 0097d...b95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tømrere har like lang utdannelse som helsefagarbeidere, det blir mye mer naturlig å sammenligne dem enn med sykepleiere, som har en treårig mastergrad.

Men tja, tømrere jobber ikke turnus slik helsefagarbeidere gjør, så hva kan egentlig være sammenlignbart? 🤔

Sykepleie er en treårig bachelorgrad og bør sammenlignes med andre som har tilsvarende høyere utdanning.

Sykepleiere har 3-årig bachelorgrad  ikke mastergrad, sorry 😅 Trøtt, legger meg nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, Bromance said:

Men skjønner du ikke at folk har forskjellige problemer og vansker som gjør at de ikke kommer seg gjennom?

Jo det skjønner jeg. Men gjelder det veldig mange som har så store problemer at de ikke kommer seg gjennom videregående? Har du tall? Kilder? Jeg vet selvsagt at det finnes folk som har ulike problemer. Men at det var snakk om så veldig mange som ikke klarer VGS en gang, det var litt nytt for meg.

De som bare ikke orker eller gidder teller ikke. De aller fleste av de vill klart både VG og bachelor om de ville. Om de hadde vært motivert og hadde bestemt seg for å legge inn en innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tømrere har ikke lav lønn. 

Anonymkode: c6791...378

Kameraten min var tømrer, og jeg var sykepleier. Han tjente veldig mye mer enn meg.

-Han jobbet dagtid, jeg jobbet turnus.
-Vi hadde begge tunge løft.
-Jeg hadde lengre utdanning og masse studielån. 

Anonymkode: 1b54f...e54

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akryl skrev (3 timer siden):

Tømrer har utrolig mye ansvar.  Et hus eller bygg må ha millimeter presisjon.

Det må det virkelig ikke, lenge disen fu har vært på en byggeplass? Ting gjøres godt nok, men sjeldent på millimeterpresisjon.

Det var tyngre å være snekker før, mye som nå bygges er ferdighus der man bare skal skru diverse ting sammen som løftes på plass med kran.

Anonymkode: 654a5...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer dårlig! Sykepleiere flykter i hopetall nå, det er en ALVORLIG krise på gang! De er verdt sin vekt i gull for arbeidsgiver, for sykepleiere MÅ man nemlig ha. Er dødsvanskelig å erstatte. Men kommunene betaler jo heller månedslønn x 6 til et byrå for en sliten rumener ekspressutdannet i Latvia enn å gi gjennomsolide rådyktige folk litt mer  enn 56 kr i timetillegg for ubekvem arbeidstid. 
Så hasta la vista! 

Anonymkode: e757e...9a5

Du har selvsagt et poeng. Men til en hvis grad så er det jo marked og etterspørsel som bestemmer lønnsnivået uansett. Og så funker det ikke helt sånn i offentlig sektor selvsagt. Men jeg tror ikke du har helt rett i at timeprisen for en rumensk vikar er 6 ganger prisen av en norsk sykepleier. Men dyrt er det.

Poenget mitt var uansett at det ikke nødvendigvis er sammenheng med antal år på skolebenken og lønn. Og isolert sett er det en bra ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo det skjønner jeg. Men gjelder det veldig mange som har så store problemer at de ikke kommer seg gjennom videregående? Har du tall? Kilder? Jeg vet selvsagt at det finnes folk som har ulike problemer. Men at det var snakk om så veldig mange som ikke klarer VGS en gang, det var litt nytt for meg.

De som bare ikke orker eller gidder teller ikke. De aller fleste av de vill klart både VG og bachelor om de ville. Om de hadde vært motivert og hadde bestemt seg for å legge inn en innsats.

Hver femte kommer seg ikke gjennom vgs. Hvor mange av disse som har problemer med motivasjon og Hvor mange som har utfordringer som hindrer dem å fullføre kan man ikke vite.

Men det er ikke så enkelt som du skal ha det til å fullføre. Og når det gjelder bachelorgrad så er det ganske stor forskjell på de forskjellige bachelorene også, noen krever mer enn andre. Ikke alle har evnene som skal til. Og det er helt greit. Alle kan ikke ha de samme yrkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg for min del må si at jeg synes sykepleiere er en veldig sytete gruppen generelt. 
De liker å hevde at de har mye ansvar, noe som egentlig ikke stemmer. Jeg vil dog si meg enig at de ofte er overarbeidet.

Hvis du sammenligner mitt yrke, Som paramedisiner, som nå er en bachelor men som tidligere/og er enda en fagbrev utdannelse så har vi et mye større ansvar en den generelle sykepleier, vi har også ofte en hektisk arbeidsdag, vi utsette oftere for risiko og fare. Vi ligger da 1 lønnsgruppe under sykepleierene(holder på å endres). Uansett så er det lite syting fra vår del kontra sykepleiere 

Anonymkode: 4968f...0cc

Det er så stusselig når man setter sin egen gruppe ovenfor andre. Jeg har jobbet som sykepleier på en intensiv avdeling, og der har man et STORT ansvar som sykepleier. For stort for meg.

Min mann er sykepleier og har tatt fagbrev i ambulansefaget. Han ser hvor uvitende sykepleierne er om hvor stor kunnskap de i ambulansen faktisk har. Og det gjaldt også oss før. Vi har ikke vært på andre siden.

Det gjelder oftest nye sykepleiere som ikke vet at han er sykepleier i bunn. Paramedisinerne som kommer rett fra skolebenken er verstingene. De ser regelrett ned på de som «bare» har fagbrev. Det blir så dumt.

Anonymkode: 5e3f0...8f5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...