Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akryl skrev (25 minutter siden):

Tømrere tjener mindre enn sykepleiere, men de jobber ute i all slags vær, gjør tunge løft, og må levere presisjon.  Men jeg hører aldri klager fra dette yrket.

Er det på grunn av at de har tafatt fagforening, eller at de gutta er fornøyde?

Jeg er bare nysgjerrig.

Tar sykepleier på realkompetanse,når de har tømret ferdig, isteden for å klage. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (17 minutter siden):

Men de bor i brakkene borte fra hjem

Kjenner ingen tømrere som gjør det. Ikke for at jeg kjenner alle, men tror nok de fleste kjører til og fra jobb hver dag. Statistikken sier at de fleste jobber i små og mellomstore bedrifter og sover i egen seng hver natt. 

Anonymkode: 0b843...292

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

mer korrekt sammenligning hadde sikkert hvert tømrer og helsefagarbeider, 

helsefagarbeider har lignende utdannelse som tømrer men har som regel lavere lønn, (muligens untatt hvis man jobber nattskift/døgnskift).

Tømrere har også ofte evne til å starte eget firma for å tjene bedre hvis det er viktig for dem. 

Mange tømrere har også ganske betydelig gevinst/besparelse av at du gjør arbeid selv hjemme. 

Jeg tror også tømrere i større grad gjør en givende jobb, man er i større grad fornøyd med den innsattsen man gjør. 

Jeg tror sykepleiere misliker graden av ansvar/stress som er ytre uten at man selv har noe særlig kontroll på hvor mye man må gjøre en dag. 

Hvis en tømrer har en dårlig dag på jobb så reduserer han nok tempoet litt sånn at han kanskje ender opp med å produsere 70% av det han vanligvis gjør, det er ikke noe stort problem at han har produsert litt mindre akkurat den dagen. 

Hvis en sykepleier har en dårlig dag så ender det kanskje opp med at hun gir noen feil medisiner, eventuelt at hun er stygg/uoppmerksom mot pasienter, noe som jeg tror aldri vil føles bra. Det er ikke enkelt å bare gjøre litt mindre en dag du er litt slapp. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
VendigoBlå skrev (9 minutter siden):

mer korrekt sammenligning hadde sikkert hvert tømrer og helsefagarbeider, 

helsefagarbeider har lignende utdannelse som tømrer men har som regel lavere lønn, (muligens untatt hvis man jobber nattskift/døgnskift).

Tømrere har også ofte evne til å starte eget firma for å tjene bedre hvis det er viktig for dem. 

Mange tømrere har også ganske betydelig gevinst/besparelse av at du gjør arbeid selv hjemme. 

Jeg tror også tømrere i større grad gjør en givende jobb, man er i større grad fornøyd med den innsattsen man gjør. 

Jeg tror sykepleiere misliker graden av ansvar/stress som er ytre uten at man selv har noe særlig kontroll på hvor mye man må gjøre en dag. 

Hvis en tømrer har en dårlig dag på jobb så reduserer han nok tempoet litt sånn at han kanskje ender opp med å produsere 70% av det han vanligvis gjør, det er ikke noe stort problem at han har produsert litt mindre akkurat den dagen. 

Hvis en sykepleier har en dårlig dag så ender det kanskje opp med at hun gir noen feil medisiner, eventuelt at hun er stygg/uoppmerksom mot pasienter, noe som jeg tror aldri vil føles bra. Det er ikke enkelt å bare gjøre litt mindre en dag du er litt slapp. 

Veldig bra innlegg. 😃

Anonymkode: 5e376...20c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg ser ingen gode svar.

Det har i alle fall ingen ting med utdanning å gjøre. Det er ikke sånn at de med lang utdanning generelt klager mer.

Jeg har hatt sommerjobb på anlegg/byggearbeid og jobbet i barnehage. (Ikke det samme som sykepleier, men omsorgsyrke)

Anlegg er 100 ganger  mer slitsomt. Det kan ikke sammenlignes. Folk bodde på brakke.

Anonymkode: 6c9d6...f18

AnonymBruker
Skrevet

Tømrere er en mye mindre gruppe enn sykepleiere. Tror det er så mange som 125000 sysselsatte spl og rundt 45000 snekkere. Er mye sosial dumping i byggebransjen. Mange fra østblokkland som jobber under dårlige forhold og med luselønn. Hvis ikke det er en kamp du har hørt om ts så har du bodd under en stein! Offentlige myndigheter er ofte på arbeidsplasser og har brukt MYE tid for å rydde opp i en skitten bransje. De som kommer hit og jobber for luselønn ødelegger jo for de faglærte gode tømrerne! 

Anonymkode: 29119...815

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Er rimlig nøye å jobbe som tømrer. Er noe norn millimeter galt eller grader feil kan det bli store følger

Anonymkode: ef948...bfb

Morsomt du sier. Noen ml kan også ha store følger i sykepleieyrket. Kan faktisk skille liv og død. Dette må gjøres daglig i en hverdag under skikkelig tidspress og stadige avbrytelser.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del må si at jeg synes sykepleiere er en veldig sytete gruppen generelt. 
De liker å hevde at de har mye ansvar, noe som egentlig ikke stemmer. Jeg vil dog si meg enig at de ofte er overarbeidet.

Hvis du sammenligner mitt yrke, Som paramedisiner, som nå er en bachelor men som tidligere/og er enda en fagbrev utdannelse så har vi et mye større ansvar en den generelle sykepleier, vi har også ofte en hektisk arbeidsdag, vi utsette oftere for risiko og fare. Vi ligger da 1 lønnsgruppe under sykepleierene(holder på å endres). Uansett så er det lite syting fra vår del kontra sykepleiere 

Anonymkode: 4968f...0cc

• Liker 7
Skrevet (endret)

Nordmenn utdanner seg knapt til tømrer lengre. Østeuropa tar over byggebransjen, iallefall «gutta på gulvet». Østeuropa er desverre ikke vane med å bruke fagforeninga i den grad nordmenn gjør, derfor «hører» man ikke denne gruppa så godt. Det blir på samme måte som famasøyter i Norge. Du finner knapt norske farmasøyter i apotekene lenger, fordi alle er fra utlandet. Tror det handler om pengebesparelse og at de aksepterer mer enn norske.

Tømrer har fagbrev- sykepleiere har bachelor som ingeniører. Derfor skal lønna være forskjellig.

Når det er sagt,kjenner jeg både tømrer og sykepleiere og har inntrykk av at de tjener likt i grunnlønn. Sykepleiere tjener mer pga kvelds og helgetillegg. 

Endret av Odine
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg for min del må si at jeg synes sykepleiere er en veldig sytete gruppen generelt. 
De liker å hevde at de har mye ansvar, noe som egentlig ikke stemmer. Jeg vil dog si meg enig at de ofte er overarbeidet.

Hvis du sammenligner mitt yrke, Som paramedisiner, som nå er en bachelor men som tidligere/og er enda en fagbrev utdannelse så har vi et mye større ansvar en den generelle sykepleier, vi har også ofte en hektisk arbeidsdag, vi utsette oftere for risiko og fare. Vi ligger da 1 lønnsgruppe under sykepleierene(holder på å endres). Uansett så er det lite syting fra vår del kontra sykepleiere 

Sykepleiere er jo en yrkesgruppe spm har eksistert "for alltid". Paramedisiner er en relativt ny utdanning som ikke mange er så kjent med enda, derfor hører man mindre om syting derfra.

Anonymkode: f73b8...125

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere er jo en yrkesgruppe spm har eksistert "for alltid". Paramedisiner er en relativt ny utdanning som ikke mange er så kjent med enda, derfor hører man mindre om syting derfra.

Anonymkode: f73b8...125

Haha, ja paramedisinere er en ny gruppe, men ambulansearbeideren har eksitert lenge, og før jeg tok paramedisin så tok jeg fagbrevet. Dog lite syting fra oss. men mye mer ansvar

• Liker 2
Skrevet

Haha, ja paramedisinere er en ny gruppe, men ambulansearbeideren har eksitert lenge, og før jeg tok paramedisin så tok jeg fagbrevet. Dog lite syting fra oss. men mye mer ansvar

Hvorfor sier dere ikke i fra? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Odine skrev (3 minutter siden):

Hvorfor sier dere ikke i fra? 

Sier i fra om hva?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi sykepleiere har en mye større og sterkere fagforening med massevis av penger. Så enkelt er det. Pengene rår. 

Anonymkode: 262df...5a7

Dette + sosial dumping (øst-europeiske tømrere som ikke er klar over sine rettigheter).

Anonymkode: 4c439...36b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En sykepleier har en bachelorgrad, det har ikke en tømrer. Kan overhode ikke sammenliknes. 

Anonymkode: d374f...401

Så fordi man har en bachelorgrad - så er man viktigere og har større rett til å sutre? Bachelorgrad er på ingen måte imponerende. Hvem som helst består en ba i dag, om de vil. 

Anonymkode: 1640c...e49

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så fordi man har en bachelorgrad - så er man viktigere og har større rett til å sutre? Bachelorgrad er på ingen måte imponerende. Hvem som helst består en ba i dag, om de vil. 

Gjør de? På den BA jeg tok så var det  40 % stryk i flere fag...

Skrevet

Forskjell 1; Utdanning

Forskjell 2; Ansvar

Forskjell 3; Arbeidstid

Forskjell 4; Arbeidsbelastning 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (4 minutter siden):

Gjør de? På den BA jeg tok så var det  40 % stryk i flere fag...

Bachelor er kjempelett. Selv om noen stryker i fag, så kan de enkelt ta de opp igjen - og bestå. Det handler i stor grad om motivasjon  

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vernepleier, men byttet yrke. Jeg måtte jobbe helg, natt, kveld, helligdager, jeg ble utsatt for vold flere ganger, redd for å bli utsatt for vold. Og jeg hadde ca samme lønn, som de 2 tømrerne jeg kjenner. Kjenner en til, men han eier sitt eget firma, så han tjener veldig bra.

Anonymkode: 85ba1...47c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De klager vel ikke fordi de stort sett har normale arbeidstider. En del jobber litt svart på siden og får ekstra inntekt. Det kan de jo ikke si høyt da.

Anonymkode: dfec9...557

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...