Gå til innhold

Frekt å si opp jobb før man begynner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er snart ferdigutdanna og har fått jobbtilbud som er relevant og jobben er grei nok, men ikke helt retningen jeg ønsker å gå. Er også i flere andre prosesser, blant annet en jobb jeg har svært lyst på som er midt i blinken faglig. Problemet er at de begynner å ringe referanser etter påsken, så jeg kommer ikke til å få svar før svarfristen på jobbtilbudet har gått ut.

Mange sier at jeg bare kan si ja til jobbtilbudet også evt. bare si opp om jeg får en jobb jeg har mer lyst på. Jeg syns personlig det er frekt og grenser til uetisk. Hva tenker dere?

Anonymkode: f8d74...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så uvanlig - det har skjedd flere ganger der jeg har jobbet. Som nyutdannet på jobbjakt ville jeg ikke tatt sjansen på å takke nei til et jobbtilbud - at du helst vil ha den andre, betyr ikke at du får den, og så står du på bar bakke.  

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt lignende situasjon selv der jeg fikk et tilbud med frist før påske, og annen prosess etter påske. Slet med det etiske i det. 

Men "at the end of the day" så tror jeg du kan stå greit i å avbryte et sånt tilbud. Jeg slapp, da mine prosesser heldigvis hørte av seg i tide, så det ikke ble noe mer kluss rundt det. 
Du kan sammenligne med å bytte jobb i det hele tatt. Er det uetisk? Egentlig ikke.. Og plutselig blir du oppsagt, pga nedbemanning.. Så man må tenke på seg selv i et jobbmarked. (innenfor hva du kan leve med selv)

Anonymkode: 51a8f...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenkte jeg også som nyutdannet, men har innsett nå at dette er vanligere enn du tror, og arbeidsgivere er vant med det. Det er viktig å sette seg selv først, for du skal være i arbeidslivet i mange år.

Jeg regner med at det er en stund til oppstart, så om du ringer de 2-3 uker etter påske når du har fått på plass et annet tilbud du har mer lyst på, har du antagelig fortsatt ikke startet. Da slipper du nok formelt sett å sende enn oppsigelse, de sender tilbudet til nr.2, den blir glad og får jobben!

Du har prøvetid uansett i starten og kan slutte etter 2 uker, dette skjer nok også at folk ikke trives. Det er jo det prøvetida er for.

Så nei, det er ikke uetisk og frekt i det hele tatt.

Det at folk plutselig trekker seg fra et jobbtilbud kan være svært positivt for andre. 

Jeg fikk drømmejobben en gang pga. det. Jeg var akkurat mellom jobber, hadde ikke en gang kommet til intervju første gangen før de plutselig ringte og lurte på om jeg var interessert og kunne starte raskt? Vi gjennomførte et raskt Teamsintervju, og jeg fikk jobben dagen etterpå med oppstart uken etterpå. Da hadde en kandidat trukket seg i siste liten, og det var litt kritisk å få inn en kandidat fort fordi hun som skulle lære meg opp skulle ut i mammapermisjon. Så det var svært glade for å få inn meg, og jeg var svært glad for denne muligheten.

Det var bare et vikariat, og den kandidaten som hadde fått jobben hadde nok heller fått et bedre tilbud med fast stilling, så det var ikke rart at den personen trakk seg. Man må alltid ta de valga som er beste for seg karrieremessig, for arbeidsgivere gir deg ofte svært lite tilbake.

I en annen stilling ble jeg ble feks. innstilt som nr. 2 for et vikariat videre for akkurat samme stilling bak en ekstern søker. Her hadde jeg gjort en god innsats, ofret meg for feriekabalen og jobbet hele juli for at andre skulle fri, så blir man kastet med hode og ræva ut fordi en eller annen tulling utenfra er bedre kvalifisert på papiret. 

Aldri vær alt for trofast og lojal mot en arbeidsgiver.

 

 

Anonymkode: d4c63...ed8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjensidig prøvetid så er vel ikke uetisk å si opp 

Anonymkode: 4a36c...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du takker ja til det første jobbtilbudet.

Får du et mer interessant tilbud senere diskuterer du det med arbeidsplassen du takket ja til. Det er sjanse for at de virkelig ønsker at du begynner hos dem, og er villig til å tilby arbeidsoppgaver/andre vilkår som passer deg enda bedre.

Og det er helt vanlig, du må jo sikre at du faktisk har en jobb å gå til. Så er det en hyggelig bonus om det også er drømmejobben.

Anonymkode: ae67c...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...